Hest ramt af skud på premieremorgen...

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Timber » 16. maj 2017, 22:53

Øv bøv, så kom der sgu skår i glæden alligevel.. Desværre ser det ud til at en hest er blevet ramt af et vådeskud, her på premieremorgenen..

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-16 ... kesaesonen
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Lycon » 16. maj 2017, 22:59

Timber skrev:Øv bøv, så kom der sgu skår i glæden alligevel.. Desværre ser det ud til at en hest er blevet ramt af et vådeskud, her på premieremorgenen..

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-16 ... kesaesonen
Det er sgu utroligt at der er en jæger der laver det lort hvert eneste år. Og det er med stor sandsynlighed ikke et vådeskud, et vådeskud er et skud afgivet utilsigtet. Dette er givetvis et viljebetonet skud, men hvor jægeren ikke har haft styr på kuglefanget, som der også spekuleres i i artiklen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af ReneKJ » 16. maj 2017, 23:00

Timber skrev:Øv bøv, så kom der sgu skår i glæden alligevel.. Desværre ser det ud til at en hest er blevet ramt af et vådeskud, her på premieremorgenen..

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-16 ... kesaesonen
Sandsynligheden for at et vådeskud tilfældigvis rammer et andet dyr må vist siges at være minimal.
Kan det udelukkes at en jæger rent faktisk har taget hesten for en buk?

Der findes jo klaphatte inden for alle sportsgrene.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Elbæk » 16. maj 2017, 23:12

Jeg bliver så skuffet...

Jeg kan ikke huske bare én bukkepremiere i den tid hvor jeg har haft jagttegn, hvor der ikke er sket noget lignende - om det så er dyr, biler eller huse som står for skud, varierer fra gang til gang.

Det gør mig hver gang lige trist og ærgrer mig ligeså hver eneste gang gul og blå, både for dem de helt konkret går ud over - men også på vegne af hele jægerstanden.

Der skal spares uendeligt få af den slags møgsager sammen før der går akut "handlekraft" i den blandt vore folkevalgte. Og når vi er der ender vi (mine forudsigelser, baseret på hvad der er blevet foreslået tidligere), i bedste fald, med et system hvor man skal bestå en teoretisk prøve (tillige med den praktiske - som nok også bliver sværere end bare fem ud af seks skud på 100 m) for at bestå riffelprøven, i lidt værre fald en praktisk prøve som skal bestås med et vist interval (det kunne være fem år ligesom buetegnet?) og i allerværste fald bliver der indført nogle meget ufordelagtige arealbegrænsninger iht. hvornår der må bedrives riffeljagt, således at kun de helt store konsortier og jordbesiddere reelt vil have muligheden. Alle tre ting har været foreslået - og det er naivt at tro at de ikke kan hentes frem af skuffen endnu en gang, skulle lejligheden byde sig.

Ingen buk er så vigtig at man har ret til at bringe andre i fare - endsige tage hele den danske jægerstand som gidsler - i sin iver efter at få løsnet et skud som man reelt burde kunne indse, i bedste fald, var tvivlsomt.
Man kan ikke trække en affyret kugle tilbage - og man vil aldrig nogen sinde ønske at ende i en situation hvor man ville ønske at man kunne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af MadsenRex » 16. maj 2017, 23:43

Hvorfor skal det være en jæger, de ved de jo ikke endnu, og hvorfor er der ikke oprettet en politisag på det endnu. Lur mig om ikke ekstrabladet havde haft en artikel om det, og politiet havde udtalt sig.

Kuglen er heller ikke fremvist, og jeg synes vi lige skal spise brød til, så længe der ikke er lavet en politisag endnu.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Timber » 16. maj 2017, 23:45

Lycon skrev:
Timber skrev:Øv bøv, så kom der sgu skår i glæden alligevel.. Desværre ser det ud til at en hest er blevet ramt af et vådeskud, her på premieremorgenen..

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-16 ... kesaesonen
Det er sgu utroligt at der er en jæger der laver det lort hvert eneste år. Og det er med stor sandsynlighed ikke et vådeskud, et vådeskud er et skud afgivet utilsigtet. Dette er givetvis et viljebetonet skud, men hvor jægeren ikke har haft styr på kuglefanget, som der også spekuleres i i artiklen.
Jeps, du har helt ret.. Det er selvfølgelig ikke vådeskud.. Jeg var bare så doven at jeg skrev direkte af fra artiklen.. Sorry.. :razz:

Og nej, man forstår ikke hvorfor det bare skal ske... :wall:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Elbæk » 16. maj 2017, 23:46

MadsenRex skrev:Hvorfor skal det være en jæger, de ved de jo ikke endnu, og hvorfor er der ikke oprettet en politisag på det endnu. Lur mig om ikke ekstrabladet havde haft en artikel om det, og politiet havde udtalt sig.

Kuglen er heller ikke fremvist, og jeg synes vi lige skal spise brød til, så længe der ikke er lavet en politisag endnu.
En hest med hul i d. 16. maj :hmm:

Man skal, har du ganske ret i, selvfølgelig ikke drage forhastede konklusioner, men hvis jeg var gambler ved jeg godt hvor jeg ville sætte mine penge her.

Mon ikke der kommer flere oplysninger på bordet henover de næste par dage? Pressen plejer at elske den slags historier.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Timber » 16. maj 2017, 23:51

Elbæk skrev:
MadsenRex skrev:Hvorfor skal det være en jæger, de ved de jo ikke endnu, og hvorfor er der ikke oprettet en politisag på det endnu. Lur mig om ikke ekstrabladet havde haft en artikel om det, og politiet havde udtalt sig.

Kuglen er heller ikke fremvist, og jeg synes vi lige skal spise brød til, så længe der ikke er lavet en politisag endnu.
En hest med hul i d. 16. maj :hmm:

Man skal, har du ganske ret i, selvfølgelig ikke drage forhastede konklusioner, men hvis jeg var gambler ved jeg godt hvor jeg ville sætte mine penge her.

Mon ikke der kommer flere oplysninger på bordet henover de næste par dage? Pressen plejer at elske den slags historier.
Det undrer mig faktisk at EB ikke har fanget den endnu, som Hr. MadsenRex rigtigt nok skriver?? De plejer dælme da ellers at være hurtig ved tasterne, når sådanne ting(desværre)sker.. :???:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af MadsenRex » 17. maj 2017, 00:10

Elbæk skrev:
MadsenRex skrev:Hvorfor skal det være en jæger, de ved de jo ikke endnu, og hvorfor er der ikke oprettet en politisag på det endnu. Lur mig om ikke ekstrabladet havde haft en artikel om det, og politiet havde udtalt sig.

Kuglen er heller ikke fremvist, og jeg synes vi lige skal spise brød til, så længe der ikke er lavet en politisag endnu.
En hest med hul i d. 16. maj :hmm:

Man skal, har du ganske ret i, selvfølgelig ikke drage forhastede konklusioner, men hvis jeg var gambler ved jeg godt hvor jeg ville sætte mine penge her.

Mon ikke der kommer flere oplysninger på bordet henover de næste par dage? Pressen plejer at elske den slags historier.
Ting er meget ofte anderledes end man egentlig forstillede sig!

Jeg blev beskyldt for at ville skyde min ekskone og vores børn, for jeg var en psykisk ustabil veteran, alle troede på hende og tog hendes parti, for jeg havde været udsendt, var jæger, havde våben, endda en pistol.
Og man høre jo så meget, og han var også blevet meldt til politiet, så mine spelt naboer troede naturligvis på det, da en veteran, jæger og sportsskytte, og så en mand, faktisk er så godt som skyldig, da kvinden jo altid er den forurettede.
Faktum var bare, at min ekskone var blevet taget i utroskab, og var egentlig flov over det, og havde intet sted st tage hen eller kunne forsørge sig selv. Så man skabte så det scenarie, og hun fik alles sympati, og offentlig forsørges i vildskab, at det så kom frem, at det hele var løgn, det var så en anden historie, som jeg så bare må leve med.

Moralen er, man skal lige stikke en finder i jorden, og lige bære lidt tilbageholdende med at dømme nogen eller noget, inden der er bevis osv...

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af NSander » 17. maj 2017, 00:59

jeg vil også mene, at der er god grund til at afvente situationen. Det ville jo ikke være første gang at nogen fabrikerede en historie for at skade jægere. Og der er altså mange ting der kan have lavet et hul i en hest, en hegnspæl, spidsgren eller alt muligt andet. Før vi har set kuglen, eller en dyrlæge der har undersøgt dyret, har sagt at det er skud, mener jeg ikke der er grund til at give den her historie mere liv.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af ReneKJ » 17. maj 2017, 07:06

Altså, jeg forstår godt at man er træt af at hele jægerstanden bliver draget til ansvar for sådan en episode.
Men PR-mæssigt er det næsten lige så slemt hvis man instinktivt benægter alt, selv om indicierne klart peger mod et jagtuheld.

Det efterlader et indtryk af en gruppe der ikke vil tage ansvar.
Det er bedre at sige at selv om det ikke er entydigt bevist, så er det en meget sjælden episode der kun kan ske hvis en jæger ignorer alle regler.

I må selv dømme, ligner det her en hegnspæl eller et skudsår?
454a6369-09e9-420e-b14b-a3621df1a9bc.jpg
454a6369-09e9-420e-b14b-a3621df1a9bc.jpg (8.49 KiB) Vist 13282 gange

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af 1407 » 17. maj 2017, 07:48

Nu er jeg kun sportsskytte så jeg er ikke inde i reglerne omkring jagt.
Men hvem bestemmer hvornår en jæger ikke længere er i stand til at gå på jagt?
Jeg tænker i sammenligning med gamle mennesker og trafik . Vi kender alle den der ikke længere kan køre. Men stadig gør det indtil lægen tager kortet.
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Bobo » 17. maj 2017, 08:02

1407 skrev:Nu er jeg kun sportsskytte så jeg er ikke inde i reglerne omkring jagt.
Men hvem bestemmer hvornår en jæger ikke længere er i stand til at gå på jagt?
Jeg tænker i sammenligning med gamle mennesker og trafik . Vi kender alle den der ikke længere kan køre. Men stadig gør det indtil lægen tager kortet.
Godt spørgsmål. Min far indså selv at han skulle hænge geværet på hylden, da evnerne begyndte at svigte, men jeg har mødt andre der ikke har samme selv indsigt, men det er et følsomt emne.
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Bobo » 17. maj 2017, 08:03

ReneKJ skrev:
I må selv dømme, ligner det her en hegnspæl eller et skudsår?

454a6369-09e9-420e-b14b-a3621df1a9bc.jpg
Stor skovflåt ?
Bobo ------ Igen uden billeder

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Gryphon » 17. maj 2017, 08:55

Hun bærer dog ikke nag, da hun er sikker på, at der er sket en ulykke.

- Jeg er sikker på, der er tale om en ulykke. Jeg har aldrig oplevet noget som det her før, og jeg har aldrig været bange for det. Jeg har altid mellem 20 og 30 islandske heste gående, og de går ude hele året, og ikke kun når der er bukkejagt, og det kommer de også til at gøre fremover, siger Nina Rosén.
Hvis hun skulle være Anti-jagt Fanatikker, så må man sige hun er utrolig god til at virke afbalanceret. Jeg er helt enig med ReneKJ. Vi som jægere skal ikke prøve at bortforklare dette. Derimod skal vi opfordre den ansvarshavende jæger om at træde frem og råde bod på sin handling. Det lyder ikke som om Nina ønsker hans hoved på en pæl, men det ville da være god stil af jægeren at tilbyde økonimisk kompensation for den skade han har udrettet. Det ville da være det mindste man kunne gøre.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af LapuaMagnum » 17. maj 2017, 09:04

Jeg er ikke så sikker på at det ligner et projektil der har åbnet sig. Hvis ikke de har fundet en kugle i dyret så har der virkelig været noget energi tilbage. Hvis det er en kugle så tror jeg altså ikke den har været ekspanderet i et andet dyr, for åbne projektiler laver normalt grimme grimme indgangshuller og dette her er ikke en af dem i min optik. Det er lidt ærgeligt at man ikke kan se udgangshullet, og derfor bør man nok tage det med et gran salt indtil vi ved nærmere.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Flugteren » 17. maj 2017, 09:08

1407 skrev:Nu er jeg kun sportsskytte så jeg er ikke inde i reglerne omkring jagt.
Men hvem bestemmer hvornår en jæger ikke længere er i stand til at gå på jagt?
Jeg tænker i sammenligning med gamle mennesker og trafik . Vi kender alle den der ikke længere kan køre. Men stadig gør det indtil lægen tager kortet.
Der er ikke opstillet nogle sådan "krav". For at bestå jagtprøven kræves dog, at man har acceptabel førlighed (inklusive syn og hørelse). Men i princippet kan man være frataget sit kørekort og stadig gå på jagt.

Det er god skik som gammel jæger at erkende, hvornår man ikke længere kan gå på jagt. Typisk sker efter en snak med de andre i jagtlauget. Måske kan man ikke længere gå så godt, se ordentligt eller reagere hurtigt nok. Det er som regel der, man begynder at give sine pænere våben videre til den yngre generation. Det er dog ikke alle jægere, der gør dette. Nogle fortsætter, selvom de næsten ikke kan se eller høre, og det er et problem. Som regel er det dem, man en gang i mellem hører om i radioen, når en familie har oplevet at få et skud gennem ruden på parcelhuset.

Hvornår man vælger at stoppe er op til én selv. Man kan naturligvis stadig indløse jagttegnet for at beholde våbnene, evt. indtil en anden jæger kan overtage dem.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af ReneKJ » 17. maj 2017, 09:15

LapuaMagnum skrev:Jeg er ikke så sikker på at det ligner et projektil der har åbnet sig. Hvis ikke de har fundet en kugle i dyret så har der virkelig været noget energi tilbage. Hvis det er en kugle så tror jeg altså ikke den har været ekspanderet i et andet dyr, for åbne projektiler laver normalt grimme grimme indgangshuller og dette her er ikke en af dem i min optik. Det er lidt ærgeligt at man ikke kan se udgangshullet, og derfor bør man nok tage det med et gran salt indtil vi ved nærmere.

mvh
Er det ikke også mere sandsynligt at det er en forbier i udkanten af sin rækkevidde, end en deformeret træffer der er gået igennem målet med nok energi til at dræbe en hest??
Ud fra artiklen virker det ikke som om der var noget udgangssår.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af LapuaMagnum » 17. maj 2017, 09:27

ReneKJ skrev:
LapuaMagnum skrev:Jeg er ikke så sikker på at det ligner et projektil der har åbnet sig. Hvis ikke de har fundet en kugle i dyret så har der virkelig været noget energi tilbage. Hvis det er en kugle så tror jeg altså ikke den har været ekspanderet i et andet dyr, for åbne projektiler laver normalt grimme grimme indgangshuller og dette her er ikke en af dem i min optik. Det er lidt ærgeligt at man ikke kan se udgangshullet, og derfor bør man nok tage det med et gran salt indtil vi ved nærmere.

mvh
Er det ikke også mere sandsynligt at det er en forbier i udkanten af sin rækkevidde, end en deformeret træffer der er gået igennem målet med nok energi til at dræbe en hest??
Ud fra artiklen virker det ikke som om der var noget udgangssår.
Jo, det kan du have ret i, men ballistikken i en kugle der flyver langt er at den kugle vender snuden nedad og ikke i en lige linie. Hvis det er en vildfaren kugle er den i dyret og så kan det ikke være så svært at vurdere ca. hvor langt fra jægeren har siddet. Jeg ser det som, hvis det er en normal patron han har skudt med at, enten har han skudt over en bakketop ellers har kuglen været igennem et andet dyr eller rikocheret.

Men vi skal nok vente til der kommer nogle flere fakta frem :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Gryphon » 17. maj 2017, 09:32

Flugteren skrev:
1407 skrev:Nu er jeg kun sportsskytte så jeg er ikke inde i reglerne omkring jagt.
Men hvem bestemmer hvornår en jæger ikke længere er i stand til at gå på jagt?
Jeg tænker i sammenligning med gamle mennesker og trafik . Vi kender alle den der ikke længere kan køre. Men stadig gør det indtil lægen tager kortet.
Der er ikke opstillet nogle sådan "krav". For at bestå jagtprøven kræves dog, at man har acceptabel førlighed (inklusive syn og hørelse). Men i princippet kan man være frataget sit kørekort og stadig gå på jagt.

Det er god skik som gammel jæger at erkende, hvornår man ikke længere kan gå på jagt. Typisk sker efter en snak med de andre i jagtlauget. Måske kan man ikke længere gå så godt, se ordentligt eller reagere hurtigt nok. Det er som regel der, man begynder at give sine pænere våben videre til den yngre generation. Det er dog ikke alle jægere, der gør dette. Nogle fortsætter, selvom de næsten ikke kan se eller høre, og det er et problem. Som regel er det dem, man en gang i mellem hører om i radioen, når en familie har oplevet at få et skud gennem ruden på parcelhuset.

Hvornår man vælger at stoppe er op til én selv. Man kan naturligvis stadig indløse jagttegnet for at beholde våbnene, evt. indtil en anden jæger kan overtage dem.
:offtopic:
Dette er måske lidt off-topic, men hvis man er ansvarlig nok, så behøver man aldrig rigtig at stoppe. Har selv været med på jagter hos nære venner, hvor en meget ældre herre 80+ gik med :wheelchair: , selv om han ikke var særlig godt gående og hans syn heller ikke var noget at råbe hurra for. Han var i familie med ejeren af gården, og havde altid været med på jagten. Han elskede det sociale i middagen, samt snakken ude på jagten mellem såterne :Hug: . I de sidste år han var med, fik han altid en "symbolsk post" hvor det aldrig kom noget og hvor han ikke skulle gå så langt. Han skød aldrig noget, og prøvede egentlig heller ikke.
Han gik bort for 3 år siden :cry: , og da jeg snakkede med gårdejeren sidste jagtsæson, kom vi ind på minderne om den gamle :razz: . Hans altid gode humør, lyttende gemyt og enorme viden om naturen. Emnet faldt på de sidste af hans jagtsæsoner, da jeg netop studsede over han stadig gik på jagt med hans dårlige førlighed og at han havde mistet sit kørekort. Da jeg har en sundhedsfaglig baggund, var jeg egentlig mere nysgerrig og positivt overrasket end foraget, da der aldrig var en "farlig" situation med den gamle.
Gårdejeren fortalte, at den gamle i de sidste jagtsæsoner, faktisk sjældent havde patroner med. Han vidste hans evner var stærkt forringet, og det nok ikke var rigtig forsvarligt han rendte rundt med en ladt bøsse og skyde til "højre og venstre" :hunter: . Men den gamle vidste også godt, han ikke rigtig ville være en del af slænget, hvis han ikke havde sin bøsse med. Det var ligesom ikke være det samme at møde "tomhændet" op på jagten. Noget de fleste af os nok godt kan genkende.
Jagt er mere end bare at rende rundt og skyde, selvom vi nogle gange kommer til at fokusere udelukkende på denne ene detalje :blink:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Flugteren » 17. maj 2017, 10:06

Gryphon skrev:
Flugteren skrev:
1407 skrev:Nu er jeg kun sportsskytte så jeg er ikke inde i reglerne omkring jagt.
Men hvem bestemmer hvornår en jæger ikke længere er i stand til at gå på jagt?
Jeg tænker i sammenligning med gamle mennesker og trafik . Vi kender alle den der ikke længere kan køre. Men stadig gør det indtil lægen tager kortet.
Der er ikke opstillet nogle sådan "krav". For at bestå jagtprøven kræves dog, at man har acceptabel førlighed (inklusive syn og hørelse). Men i princippet kan man være frataget sit kørekort og stadig gå på jagt.

Det er god skik som gammel jæger at erkende, hvornår man ikke længere kan gå på jagt. Typisk sker efter en snak med de andre i jagtlauget. Måske kan man ikke længere gå så godt, se ordentligt eller reagere hurtigt nok. Det er som regel der, man begynder at give sine pænere våben videre til den yngre generation. Det er dog ikke alle jægere, der gør dette. Nogle fortsætter, selvom de næsten ikke kan se eller høre, og det er et problem. Som regel er det dem, man en gang i mellem hører om i radioen, når en familie har oplevet at få et skud gennem ruden på parcelhuset.

Hvornår man vælger at stoppe er op til én selv. Man kan naturligvis stadig indløse jagttegnet for at beholde våbnene, evt. indtil en anden jæger kan overtage dem.
:offtopic:
Dette er måske lidt off-topic, men hvis man er ansvarlig nok, så behøver man aldrig rigtig at stoppe. Har selv været med på jagter hos nære venner, hvor en meget ældre herre 80+ gik med :wheelchair: , selv om han ikke var særlig godt gående og hans syn heller ikke var noget at råbe hurra for. Han var i familie med ejeren af gården, og havde altid været med på jagten. Han elskede det sociale i middagen, samt snakken ude på jagten mellem såterne :Hug: . I de sidste år han var med, fik han altid en "symbolsk post" hvor det aldrig kom noget og hvor han ikke skulle gå så langt. Han skød aldrig noget, og prøvede egentlig heller ikke.
Han gik bort for 3 år siden :cry: , og da jeg snakkede med gårdejeren sidste jagtsæson, kom vi ind på minderne om den gamle :razz: . Hans altid gode humør, lyttende gemyt og enorme viden om naturen. Emnet faldt på de sidste af hans jagtsæsoner, da jeg netop studsede over han stadig gik på jagt med hans dårlige førlighed og at han havde mistet sit kørekort. Da jeg har en sundhedsfaglig baggund, var jeg egentlig mere nysgerrig og positivt overrasket end foraget, da der aldrig var en "farlig" situation med den gamle.
Gårdejeren fortalte, at den gamle i de sidste jagtsæsoner, faktisk sjældent havde patroner med. Han vidste hans evner var stærkt forringet, og det nok ikke var rigtig forsvarligt han rendte rundt med en ladt bøsse og skyde til "højre og venstre" :hunter: . Men den gamle vidste også godt, han ikke rigtig ville være en del af slænget, hvis han ikke havde sin bøsse med. Det var ligesom ikke være det samme at møde "tomhændet" op på jagten. Noget de fleste af os nok godt kan genkende.
Jagt er mere end bare at rende rundt og skyde, selvom vi nogle gange kommer til at fokusere udelukkende på denne ene detalje :blink:
Jeg er helt enig. Jeg har også været på jagt med en ældre herre, der skam stadig havde fodtøjet i orden (og gik på jagt med en tung drilling). Men hans reflekser var ikke, hvad de har været, så han fik yderposterne, som en slags symbolsk handling. Han regnede ikke med at skyde noget, men han var med - og skal også med til efteråret - på grund af samværet.

Sådanne jægere kan man kun bakke op om. De er indbegrebet af en fornuftig jæger, som erkender sine svagheder og som derfor reagerer på dette.

Desværre er der stadig ældre jægere, der ikke anerkender dette, og som derfor kommer til at lave vådeskudsulykker eller ikke kan holde sigtet på dyret. Det sker også for andre, naturligvis, men hvis det sker i kraft af alderdom, så er det på tide, at man enten går på jagt uden patroner, eller holder sig til tredje såt (frokosten).

Hvis jeg en dag om 60 år opdager, at jeg ikke længere kan reagere på en buk, der kommer forbi mig, så vil jeg vælge at knække bøssen, tage hjem og holde mig til frokosten fremover.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af C-X » 17. maj 2017, 13:07

Problemer med manglende erkendelse udi egen formåen, og konsekvenser deraf, er ikke forbeholdt de ældste generationer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Boerge » 17. maj 2017, 16:55

Området, hvor hesten har gået, er omgivet af større plantager, og Hjerl Hede ligger også ret tæt på. Så et skud ( hvis det er det )kan være kommet mange steder fra.
Synes også det ligner et indgangshul for projektil, men ville dog være rart at få mere at vide. Hvis det er en riffelkugle, så ( som andre også har været inde på ) vil jeg mene, der har været tale om et rent forbiskud til buk, og en kugle, der har været i stabil flugt og ikke deformeret. Nu skal man jo passe på med at udelukke noget - og jeg mener et vådeskud ikke på forhånd kan udelukkes. Evt. sket i forbindelse med afladning af et våben. ( husk Murphys Lov )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Boerge » 17. maj 2017, 17:04

Så ved jeg lidt mere! Har været i kontakt med hesteejer via FB. Der er fundet en kugle i hesten, og Politiet er på sagen. Der skulle komme en opdatering 1930 på TV Midt/Vest. ( jeg er jo lidt miljøskadet og var noget nysgerrig )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Hest ramt af skud på premieremorgen...

Indlæg af Sunscale » 17. maj 2017, 17:45

DJ har også skrevet en kort artikel ang. ulykken hvori det fremgår, at der blev opereret en kugle ud af hesten.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... -mod-hest/
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar