Behandling af bukkeopsats?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af CasperB » 21. maj 2017, 13:03

Jeg har været så heldig, at skyde min første buk. Ikke nogen medalje buk, men en lille dårlig ulige gaffel, som skulle skydes ud af bestanden. Det var en kanon oplevelse, så jeg er glad :biggrin:

Nu kommer det så til behandling af trofæet. Alt andet jeg tidligere har skudt, har ikke haft noget mellem ørene, og jeg står så overfor spørgsmålet om det kan betale sig at gå i krig med selv, eller om man skal betale sig fra det, og isåfald om nogen kan anbefale en i det sydsjællandske til opgaven??
Mvh Casper

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af Kleth » 21. maj 2017, 16:09

Tillykke med bukken :thumbup:
Vi laver hele hovedet, når vi har skudt noget sjovt eller med pinde på; skræller pels, øjne og hud af og så koger jeg det 30-60min i vaskemiddel (hvid vask) med et par spsk bagepulver. Opsatsen skal ikke ned i vandet, så der kan være lidt ophængning og fastgørelse.
Jeg ved ikke noget om at skære en pandeskal til.

Da vi skal have opløst hjernen så den kan bankes ud, lader vi det stå nogle uger i "suppen", det vil du nok ikke behøve hvis du skærer pandeskallen af.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af Sunscale » 21. maj 2017, 16:16

CasperB skrev:Jeg har været så heldig, at skyde min første buk. Ikke nogen medalje buk, men en lille dårlig ulige gaffel, som skulle skydes ud af bestanden. Det var en kanon oplevelse, så jeg er glad :biggrin:

Nu kommer det så til behandling af trofæet. Alt andet jeg tidligere har skudt, har ikke haft noget mellem ørene, og jeg står så overfor spørgsmålet om det kan betale sig at gå i krig med selv, eller om man skal betale sig fra det, og isåfald om nogen kan anbefale en i det sydsjællandske til opgaven??
Mvh Casper
Tillykke med ham :thumbup:

Kan det betale sig selv at gå i krig?
Tjaeh, hvis du kun skyder en buk hver 2. år, ville det nok være en fordel at betale sig fra det, da indkøbsprisen af inventar ikke er uvæsentlig, samt en anelse kedeligt hvis udstyret bare står og samler støv. Prisen for behandling ligger i omegnen af 250 kr. (Pris i Jylland vel og mærke) for færdigt trofæ på plade.

Generelt kan jagt ikke betale sig, så selvfølgeligt er det langt det fedeste at gå og pusle med selv. Nødvendig udstyr til afkogning og efterfølgende montering af trofæ er begrænset, og der findes mange gode danske videoer på nettet om hvordan man afkoger et trofæ, samt hvilket udstyr man behøver.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af RKN » 21. maj 2017, 17:38

Tillykke med bukken.
Har aldrig prøvet at " rode " med et kranie før, da vi her i Nordjylland, giver en " mørk " 100 krone seddel, for afkogning, og tilpasning til pladen.
At skrue den på pladen, er sku yderst nemt.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af Sviptue » 21. maj 2017, 19:04

Tillykke med ham :) jeg har lige ordnet min vha følgende:

Skær så meget kød, skind, brusk m.m. af hovedet som du kan.

Læg resten i en spand koldt vand i en eller to dages tid afhængigt af udetemperatur.

Kog i vand 3/4 time, lidt mindre for meget ung buk, lidt mere for den gamle returbuk. Føl dig frem, om kødet/brusk er mørt og kog evt lidt mere hvis du ikke er tilfreds.

Tag din højttryksrenser og spul rester af kød, brusk, pels, hjerne af. Pas på med næseben og andre tynde knogleområder.

Så kan du tørre den eller straks behandle med brintoverilte og så tørre. Hvis du har mulighed for at tørre den i solen, skulle det hjælpe på blegeprocessen.

Min tørrer et par dage, da apoteket ikke havde noget hjemme og skal så behandles i morgen (forventer jeg).

Så kan der saves/slibes lidt af, før montering på trofæpladen. Der er flere detailanvisninger ude på nettet.

Held og lykke med forehavendet
In spite of the cost of living, its still popular

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af CasperB » 22. maj 2017, 19:46

Jo tak skal i have :smile: Hmm jeg føler jo næsten, at det er en del af pakken selv at behandle den, så det har jeg nok besluttet mig for at prøve. Jeg er bare bange for at ødelægge noget, men må prøve mig frem. Tak for hjælpen :thumbup:

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af Thors24 » 22. maj 2017, 20:13

Ikke at det er noget at prale med, men blot for at vise at
man behøver ikke absolut at save. Mine er monteret sådan her, med en enkelt skrue bagfra. Ja, næsebenet er noget skrøbelig.
Vedhæftede filer
IMG_20170522_200910.jpg
IMG_20170522_200910.jpg (466.43 KiB) Vist 6799 gange

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af TheDarkSide » 22. maj 2017, 21:08

Min fremgangsmåde er:

Fjern alt skind og skær det af du kan. Dog kan du fint lade noget sidde på næsen, så bliver den ikke så let kogt i stykker. Bagenden af kraniet skal koges meget mere end snuden, så ved at lave kød og brusk sidde på snuden, beskytter man den.

Skær den af med en forholdsvis fintandet sav. F.eks. en listesav, men en fuksvans kan også gøre det. Sav ikke for meget af. Hellere slibe 10 mm af bagefter. Dog skal hullet til hjernen være så stort man kan få det renset ordentligt ud.

Med højtryksrenser og forsigtighed, især omkring næsen.
Blæs hjerne ud. Blæs ind bag øjnene, så de popper ud og kan nemmere skæres ud..

Kog i 15-25 minutter i rent vand. Kødet skal sidde rimeligt løst. Forsøg at spule opsatsen ren, start i bagenden. Hvis det løsner sig der, skal det på næsen nok følge med. Hvis det er træls, så kog 5-10 minutter mere.

Når du ikke rigtig kan spule mere ud skal der gerne så meget ud af det brusk og små stykker knogle, der sidder i næsen og op mod hjernen. Der må man godt tage lidt ved med en spidstang, så længe man ikke rører selve skalpen. Får man ikke gjort det godt ren, kommer det til at lugte i noget tid.

Skrab overfladen af trofæet med en kniv, så der ikke sidder fedt og snask. Spul den godt til sidst, så den er helt ren.

Mens den stadig er fugtig pakker jeg den ind i toiletpapir (ikke genbrugspapir). Den skal dække over det hele (ikke på stænger og rosenkranse), også på bagsiden og ind i alle kroge og huller. Så hælder jeg lidt brintoverilte på papiret, så det trækker rundt på hele kraniet (for guds skyld ikke på stængerne). Kommer der et strint på opsatsen, så skyl grundigt med vand. Jeg bruger bare det fra matas og lader det stå i 1½ døgn.
Jeg har fået lavet nogen ved en som bare pensler med meget stærkere brintoverilte (35%), men de er efter 3-4 år blevet gullige, mens dem jeg selv har bleget med det "svage" (8% ?) er kridhvide efter 4 år.

Lad dem gerne tørre i solen, det bleger også.

Til sidst kan de slibes. Brug en maske, da støvet godt kan være lidt krads. Jeg bruger en billig båndsliber og den kan på forbavsende hurtig vis svine et værksted til en slibestøv, så posen er faldet af og man har slebet 10 opsatser :giggle:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Behandling af bukkeopsats?

Indlæg af RKN » 22. maj 2017, 22:05

Thors24 skrev:Ikke at det er noget at prale med, men blot for at vise at
man behøver ikke absolut at save. Mine er monteret sådan her, med en enkelt skrue bagfra. Ja, næsebenet er noget skrøbelig.
De er sku fine. :rock:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Besvar