vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Luluselsker » 24. maj 2017, 16:57

Hej forum.
Har overtaget mig en kolonihave i år nu jeg sidder bukken over og holder mig på vandet jagtmæssigt i 17
der har jeg beklageligt et kæmpe bo af vildkaniner ca durk midt i min græsplæne og i skrænterne rundt om hele grunden
det er kontrolleret at det ikke er hare eller rotter og pt render de ind og ud af haveforeningen
afskydning er jo selvsagt ikke en mulighed og derfor kommer vi til næste spørgsmål
hvordan er det nu liiige det er med indfangning af de små lodne sataner ? - ønsker dem naturligvis ikke helt væk men ønsker dog alligevel at gøre et mindre indhug i bestanden da de æder hvad ædes kan og planter som en gal har forsøgt net mm. uden held

og næste spørgsmål i så fald tilladelse til indfangning er muligt på vildkanin hvad pokker gør jeg så med dem bagefter - kan jeg lovligt (tror ikke selv på det men er alligevel lidt i tvivl) flytte dem op på min jagt og lade dem etablere sig der således jeg øger bestanden med endnu en jagtbar art ?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Boerge » 24. maj 2017, 17:07

Du skyder og spiser dem. Må reguleres hele året, hvis de gør skade: Bekendtg. om vildtskader:

§ 6. I egne, hvor vildkanin volder skade, må denne reguleres hele året.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Luluselsker » 24. maj 2017, 17:09

er bare ikke en mulighed i haveforeningen intet kuglefang børn der render og leger dagen lang mv.
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af C-X » 24. maj 2017, 17:36

Nøj, jeg kunne have det sjovt med at fange dem i fælder!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Luluselsker » 24. maj 2017, 21:46

C-X skrev:Nøj, jeg kunne have det sjovt med at fange dem i fælder!
det var selvfølgelig en mulighed - kan jo starte med at smide net over hullerne jeg kan se mig ud af og så se hvad de ender med at ha i sig og et par kaninbure er jo ikke største byggeri at lave til at holde dem i til der er en afklaring på hvad der skal ske med dem
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Kleth » 24. maj 2017, 21:59

Luluselsker skrev:til der er en afklaring på hvad der skal ske med dem
Low&slow i en støbejernsgryde med øl, timian og rosmarin - Formidabelt! :eating:
Er de fældefanget, er der ikke noget krav om anslagsenergi. Det skal bare være humant :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Woodmarster » 24. maj 2017, 22:10

som knægt satte vi kartoffelsække for hullerne med teltpløkker. og brugte en fritte til og jage dem ud... dog havde de ofte en udgang vi ikke havde set...

om den metode er gangbar i dag skal jeg ikke kunne sige, men det er da ihverfald uden risiko for omgivelsene..
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: vildkaniner - hvad pokker kan jeg gøre ved/med dem?

Indlæg af Bobo » 24. maj 2017, 23:48

Luluselsker skrev:Hej forum.
Har overtaget mig en kolonihave i år nu jeg sidder bukken over og holder mig på vandet jagtmæssigt i 17
der har jeg beklageligt et kæmpe bo af vildkaniner ca durk midt i min græsplæne og i skrænterne rundt om hele grunden
det er kontrolleret at det ikke er hare eller rotter og pt render de ind og ud af haveforeningen
afskydning er jo selvsagt ikke en mulighed og derfor kommer vi til næste spørgsmål
hvordan er det nu liiige det er med indfangning af de små lodne sataner ? - ønsker dem naturligvis ikke helt væk men ønsker dog alligevel at gøre et mindre indhug i bestanden da de æder hvad ædes kan og planter som en gal har forsøgt net mm. uden held

og næste spørgsmål i så fald tilladelse til indfangning er muligt på vildkanin hvad pokker gør jeg så med dem bagefter - kan jeg lovligt (tror ikke selv på det men er alligevel lidt i tvivl) flytte dem op på min jagt og lade dem etablere sig der således jeg øger bestanden med endnu en jagtbar art ?
Jeg kunne godt tænke mig nogle levende til en kaningård/hundetræning. Det er rigtig godt til at træne hundens overblik og mentale styrke og kaninerne lider ingen overlast da hundene (spaniel) aldrig kan fange dem alligevel.
men Storstøm er lidt langt væk.
jeg vil dog mene de er relativ nemme at fange i net - rødspættenet og lign - da de ikke se ret godt
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar