Gode råd til at holde ulven væk?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Wildlife » 29. maj 2017, 22:53

Hej Folkens
Hvordan holder man ulven væk?

Kort fortalt har svigerforældrene ret svært ved at sove, da de pt er oppe et par gange hver nat da deres kreaturer er urolige på marken og står og brøler så hele byen kan høre det. Dyrene er flere gange om ugen i den seneste tid, rendt gennem hegnet (nyt PODA-hegn med gode træpæle..) pga rovdyr der er på jagt efter deres kalve.

Der er endnu ikke blevet snuppet dyr, men der er indtil videre en pony der har fået nogle grimme bidskader i nabolaget, hvor der afventes svar på DNA-prøverne.

Det er ikke en opførsel der er oplevet før og der er andre bønder i nabolaget der også har problemer med meget urolige dyr om natten.

Der er ingen løse hunde i nabolaget, så alt tyder på ulv..

Da det jo ikke er tilladt at sætte sig på lur med en riffel og ombringe bæstet, hvad har man så af muligheder for at skræmme ulven væk?

Problemet kan løses med hegn i passende størrelse vil jeg tro, men det kan ikke økonomisk set, lade sig gøre at hegne 50 hektar ind :)

Vildtkonsulenten har sat kameraer op omkring den værst ramte mark og vi afventer spændt på hvad det måtte vise, med lidt held kan der så søges om dispensation til at skyde ulven, såfremt det er en ulv... Men det er nok svært at få lov til..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Timber » 29. maj 2017, 23:22

Det foresvæver mig at jeg et eller andet sted har læst om noget spray man kunne bruge.. Lidt ligesom at markere territoriet..

Det var vist noget rovdyrsurin af en slags.. Los måske??

Ok ok, så skal man lige have fat i sådan en, men alligevel.. Andre der har hørt om sådant?

Edit.. Fandt noget med hunde...
Fårehunde
Erfaringer fra flere europæiske lande viser, at hyrdehunde i kombination med elektrisk indhegning beskytter effektivt mod både ulve og hunde. De store hyrdehunderacer er allerede fra hvalp tilvænnet til døgnet rundt at opholde sig sammen med fårene, som de betragter som artsfæller, og som de forsvarer mod indtrængende farer. Pyreneerbjerghunden anses for at være en af de bedste racer til dette formål, da nogle af de andre fårehunderacer er så aggressive, at de let går til angreb mod mennesker. Erfaringer viser, at ulve slet ikke forsøger at komme ind i en fåreindhegning, når de først har set, at pyreneerbjerghunde vogter. I en fåreindhegning med 1.000 får og et areal på 40 hektar kræves fem pyreneerbjerghunde. I Danmark findes 11 avlere af pyreneerbjerghunde.
Link..http://naturstyrelsen.dk/media/nst/7508 ... ec2013.pdf
Senest rettet af Timber 29. maj 2017, 23:33, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Wildlife » 29. maj 2017, 23:31

Timber skrev:Det foresvæver mig at jeg et eller andet sted har læst om noget spray man kunne bruge.. Lidt ligesom at markere territoriet..

Det var vist noget rovdyrsurin af en slags.. Los måske??

Ok ok, så skal man lige have fat i sådan en, men alligevel.. Andre der har hørt om sådant?
Det er ret mange liter der skal til, for at dække hele omkredsen af området ;)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Timber » 29. maj 2017, 23:34

Wildlife skrev:
Timber skrev:Det foresvæver mig at jeg et eller andet sted har læst om noget spray man kunne bruge.. Lidt ligesom at markere territoriet..

Det var vist noget rovdyrsurin af en slags.. Los måske??

Ok ok, så skal man lige have fat i sådan en, men alligevel.. Andre der har hørt om sådant?
Det er ret mange liter der skal til, for at dække hele omkredsen af området ;)
He he, ja, det kan jeg godt se.. Men er ikke 100% sikker på det altså.. Synes bare der blev nævnt noget om sådant, i en af de andre tråde vi har haft om ulven..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Kalthoff » 29. maj 2017, 23:52

Svenskerne har en del erfaring med ulve (som de kalder varg), så måske du kan finde gode råd baseret på konkret erfaring "hinsidan".

https://www.google.com/search?q=varg+får+site:*.se

http://www.vargfakta.se/

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Flugteren » 30. maj 2017, 00:04

Min familie har hus i Sverige i et område, hvor der findes ulve (og masser af andre smukke dyr). Grunden er omgivet af stengærred, men to steder er der åbent indtil grunden. Jeg fandt på en løsning;

Jeg tog forskellige størrelser grene og andet krat, og byggede en "barriere" op de to steder. Derefter har jeg gjort det til en vane at urinere på de to barrierer en tre-fire gange over et par dage, hver gang vi er i huset. Tidligere havde vi problemer med elge og vildsvin, der sparkede jord op på grunden i brunsttiden, samt ulve, der kunne finde på at komme lidt tæt på, men det har vi ikke længere.

Så uriner udenfor så ofte som muligt, forskellige steder på grunden. :thumbup:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Refraktorius » 30. maj 2017, 00:12

Det vil nok også skræmme husdyrene, men sådan en skræmmeskudskanon med bevægelsessensor burde efterlade en streg af ulvebæ hele vejen til kommunegrænsen.
https://www.nixalite.com/product/m14-1- ... -detection
Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af BSkovgaard » 30. maj 2017, 00:13

Spændende tråd....

Min hjerne kører på højtryk.
Da det er sviger mekanikkens jord, kan det meste jo lade sig gøre, så¨her kommer mit bud.
En god gammeldags OP POST, med noget lånt nat udstyr, gerne termisk.
Måske noget fyrværkeri (hvis man kan få lov), eller bare et eller andet godt skræmmemiddel der lyser og larmer.
Og så ellers bare giv det ubudne gæst en ordenlig forskrækkelse.

Skal ikke kunne sige om det ville virke, men det er sjovt og billigt :thumbup:
Men ja, ellers skal man jo nok over i en permanent løsning med sådan en stor fårehund. Jeg er sikker på de ville løse opgaven til UG.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af KKA » 30. maj 2017, 07:04

Vent med tiltag til marodøren er IDENTIFICERET!

Går ud fra, hvis det er ulv/ eller guldsjakal, at der kan ansøges om statsfinancieret ulvehegn....

En hyrdehund er sikkert udmærket; men der går jo lige 1,5år, inden sådan en hvalp er operationel. Kan hyrdehunde ligeledes statssubsidieres, både anskaffelsesmæssigt og løbende underhold?

Hvis det er omstrejfende hunde, er problemstillingen noget helt andet iht
Mark- og vejfredsloven.

Afslutningsvist kan man efterhånden sætte spørgsmål ved store rovdyrs tilstedeværelse i vores jyske kulturlandskab:
Tilhængere anviser det store fødeoverskud af hjortevildt. Modstandere refererer til de mange angreb på husdyr, der er nemmere bytte.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Aratan » 30. maj 2017, 11:04

BSkovgaard skrev:Spændende tråd....

Min hjerne kører på højtryk.
Da det er sviger mekanikkens jord, kan det meste jo lade sig gøre, så¨her kommer mit bud.
En god gammeldags OP POST, med noget lånt nat udstyr, gerne termisk.
Måske noget fyrværkeri (hvis man kan få lov), eller bare et eller andet godt skræmmemiddel der lyser og larmer.
Og så ellers bare giv det ubudne gæst en ordenlig forskrækkelse.

Skal ikke kunne sige om det ville virke, men det er sjovt og billigt :thumbup:
Men ja, ellers skal man jo nok over i en permanent løsning med sådan en stor fårehund. Jeg er sikker på de ville løse opgaven til UG.
Advarsel: Dette er er useriøst indslag... Dem der kun søger seriøse løsninger må gerne gå videre...

Dem der har børn og har læst Peddersen&Findus for dem vil vide at der er en god løsning:

https://www.saxo.com/dk/peddersen-raeve ... 8756253543

Det er tilmed fra hinsidan, er godt nok møntet på en ræv, men burde virke på ulv også...

God læselyst :-)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Wildlife » 30. maj 2017, 11:07

KKA skrev:Vent med tiltag til marodøren er IDENTIFICERET!

Går ud fra, hvis det er ulv/ eller guldsjakal, at der kan ansøges om statsfinancieret ulvehegn....
Så vidt jeg forstår er det noget man kan søge tilskud til, ikke få betalt direkte af staten?

Der er tale om noget nær 8 km hegn i så fald :wall:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Bobo » 30. maj 2017, 12:13

KKA skrev:Vent med tiltag til marodøren er IDENTIFICERET!

Går ud fra, hvis det er ulv/ eller guldsjakal, at der kan ansøges om statsfinancieret ulvehegn....

En hyrdehund er sikkert udmærket; men der går jo lige 1,5år, inden sådan en hvalp er operationel. Kan hyrdehunde ligeledes statssubsidieres, både anskaffelsesmæssigt og løbende underhold?

Hvis det er omstrejfende hunde, er problemstillingen noget helt andet iht
Mark- og vejfredsloven.

Afslutningsvist kan man efterhånden sætte spørgsmål ved store rovdyrs tilstedeværelse i vores jyske kulturlandskab:
Tilhængere anviser det store fødeoverskud af hjortevildt. Modstandere refererer til de mange angreb på husdyr, der er nemmere bytte.
Ja man må næsten håbe det er en hund, for ulve er på højde med hellige køer i Indien - der er næsten dødstraf for at krumme hår på deres hoved.
men seriøst synes jeg også det er klogt at vente til der er beviser, og så gå hårdt til naturstyrelsen (eller hvad det efterhånden hedder) og kræve at de løser problemet. Selvom jeg fik reguleringstilladelse til ulv ville jeg ikke skyde den da konsekvensen og hadet fra cafe latte folket ville være katastrofalt for enhver der ikke er pensionist el har så stor en formue at man kan købe sin egen ø :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Wildlife » 30. maj 2017, 12:23

Bobo skrev: Selvom jeg fik reguleringstilladelse til ulv ville jeg ikke skyde den da konsekvensen og hadet fra cafe latte folket ville være katastrofalt for enhver der ikke er pensionist el har så stor en formue at man kan købe sin egen ø :smile:
Jeg tror ikke nødvendigvis at det er noget der vil blive talt så meget om i det pågældende lokalområde, der er formentligt en del andre i nabolaget der gerne ser ulven død og borte.. Politikerne sidder jo fint på deres ø uden ulve, og da en hun gik i selvsving i den københavnske dyrehave, gav de jo sig selv lov til at skyde ulven, såfremt det var en ulv, så det burde også være muligt i det jyske.

Personligt er det for mig at se bare et skadedyr der er marginalt større end en rotte og ræv, så hvis den må reguleres ser jeg intet problem i det, udover at den nok er sky som bare fanden og svær at få ram på i dagslys..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af C-X » 30. maj 2017, 12:24

Jeg skulle dæleme heller ikke være den der trykkede af på en ulv, om så det var nok så lovligt. I Sverige var der en schweisshundefører der blev udkommanderet af politiet, så han kunn skyde en trafikskadet ulv. Han endte med dødstrusler og hærværk, som tak for sit samfundssind. "Miljøaktivister" er lige så lidt i kontakt med virkeligheden, som den uvaskede vestrefløj og mindst lige så farlige i både retorik og handlinger.

Gud nåde og trøste den jæger, der bliver nødt til det, den dag hans hund, kvæg eller børn måtte komme i fare for ulven.

Det er kun på Sjælland de er jagede. :wall:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af C-X » 30. maj 2017, 12:25

Wildlife - TTT :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Wildlife » 30. maj 2017, 12:27

C-X skrev:Wildlife - TTT :blink:
Jeg har skam tænkt over mit indlæg, men når landmænd er truet på deres levebrød og deres dyr bryder ud flere nætter om ugen, så er det ikke blot til gene for landmanden og hans nattesøvn, men også trafikken i området, jeg er ret sikker på at det gør ondt at køre ind i en 800 kg tyr på en landevej... For ikke at tale om hvor meget bøvl det kan være at få fundet 100 dyr og få dem drevet hjem igen.. :wall:

Så ja, hvis det bliver lovligt at regulere en eventuel ulv, så skal den naturligvis reguleres.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af C-X » 30. maj 2017, 12:37

Vi er kratluskende enige! - men du bør klogeligt formulere dig, så det er hævet over enhver tvivl, at du mener under lovlige rammer, gennem hele dit indlæg.

Du kan også være helt sikker på, at det vil få opmærksomhed i det pågældende nærområde. Der er pro-ulve tosser der render rundt og opsætter vildtkameraer over det meste af landet (Jylland = landet) og de er meget vel orienterede og har et solidt netværk.
Jægere er ikke kendte for deres storslåede evne til at holde kæft, så de kan lige så godt holde stien ren. Og selv om den er ren, så bør de forvente lidt af hvert.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Wildlife » 3. jun 2017, 16:16

Der har været ro siden lørdag, men det kan være lumsk, da der tidligere var ro i to uger uden ballade.

Den lokale vildtkonsulent har været fin og har sat nogle skræmmelamper op der begynder at blive i forskellige farver når det bliver mørkt og et par kameraer på den ene side af marken, hvor det menes at dyret er kommet fra.

Så venter vi spændt på at se om den holder sig væk og/eller om den mon er blevet optaget på et kamera.

Vi krydser poter for at hvad det en er, er gået videre og måske har fundet ud af at får smager meget bedre end kalve :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Great Dane » 3. jun 2017, 18:01

Vi havde samme bøvl her for to år siden, men ulven flyttede hurtigt. En nabo fik skræmt en flok kvier, som gik gennem et hegn i mosen, med deraf besvær med at indfange kræene igen. En anden nabo havde om dagen aflivet en 80-90 kilos kalv som lå bag stalden og ventede på afhentning fra Daka. Den var trukket 40-50 meter ud på marken og åbnet og spist af bløddelene :help: :what: alt dette skete samme nat.

Siden har der været ro på, og det undrer mig egentligt, for mange har en flok får eller andet 'dåsemad' til at gå nær store skov og hede arealer. Jeg håber også i får ro på igen, alt andet er ubehageligt.
Mvh Great Dane

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af KKA » 4. jun 2017, 16:29

Great Dane skrev:Vi havde samme bøvl her for to år siden, men ulven flyttede hurtigt. En nabo fik skræmt en flok kvier, som gik gennem et hegn i mosen, med deraf besvær med at indfange kræene igen. En anden nabo havde om dagen aflivet en 80-90 kilos kalv som lå bag stalden og ventede på afhentning fra Daka. Den var trukket 40-50 meter ud på marken og åbnet og spist af bløddelene :help: :what: alt dette skete samme nat.

Siden har der været ro på, og det undrer mig egentligt, for mange har en flok får eller andet 'dåsemad' til at gå nær store skov og hede arealer. Jeg håber også i får ro på igen, alt andet er ubehageligt.
Er lidt nysgerrig mht din nabos tab af kalv:
Går ud fra at det var en ulv, der trak den væk fra stalden?; meen var den aflivet pga marodøren, og i så fald, blev den behørigt erstattet?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2017, 18:00

Wildlife skrev: Vildtkonsulenten har sat kameraer op omkring den værst ramte mark og vi afventer spændt på hvad det måtte vise, med lidt held kan der så søges om dispensation til at skyde ulven, såfremt det er en ulv... Men det er nok svært at få lov til..
Det ville jeg ikke satse på.

Jeg tror at det kræver at en ulv tager et spædbarn i en klapvogn (guderne forbyde at det nogensinde sker) før cafe-latte folket i diverse styrelser og ministerier - og danskerne i almindelighed - ændrer på deres disneyficerede syn på ulven i det danske landskab.

Personligt mener jeg ikke at danmark har "øde" arealer der er store nok til at huse ulven i 2017

Peter

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Martensit » 4. jun 2017, 18:26

PSindrup skrev:
Wildlife skrev: Vildtkonsulenten har sat kameraer op omkring den værst ramte mark og vi afventer spændt på hvad det måtte vise, med lidt held kan der så søges om dispensation til at skyde ulven, såfremt det er en ulv... Men det er nok svært at få lov til..
Det ville jeg ikke satse på.

Jeg tror at det kræver at en ulv tager et spædbarn i en klapvogn (guderne forbyde at det nogensinde sker) før cafe-latte folket i diverse styrelser og ministerier - og danskerne i almindelighed - ændrer på deres disneyficerede syn på ulven i det danske landskab.

Personligt mener jeg ikke at danmark har "øde" arealer der er store nok til at huse ulven i 2017

Peter
Det pudsige er, at det selv same cafe-latte-folkefærd vil have fritgående dyr for dyrevelfærdens skyld, der er ikke meget sjov ved at være frilandsgris hvis der er ulve i nabolaget.

Der behøver ikke blive taget et spædbarn i en klapvogn - da der var mistanke om, at der var en ulv i dyrehaven blev den jo erklæret for skydeskive hurtigere end man kan drikke en snaps til julefrokosten. Det viser dobbeltoralen der findes i embedsmandsapparatet (manglen på moral, mener jeg) og blandt dem der er tilhængere af ulve i Danmark.

Det jeg finder mest interessant er, at der ikke er nogen i ministerierne der har rejst spørgsmålet om sygdomme i ulvene - personligt tror jeg de er vaccineret.... Derudover vil deres strejfen og roden rundt i affald til DAKA kunne føre til spredning af sygdomme mellem besætninger. Jeg kan personligt ikke se hvad de gør af godt for noget som helst.
Man burde indfange dem, og sætte dem ud igen på Sjælland.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2017, 19:08

Martensit skrev:
PSindrup skrev:
Wildlife skrev: Jeg kan personligt ikke se hvad de gør af godt for noget som helst.
Man burde indfange dem, og sætte dem ud igen på Sjælland.
Det ville jeg, som bosiddende på Sjælland, syntes var en rigtig skidt idé! :shame:

Peter

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Great Dane » 4. jun 2017, 19:24

KKA kalven var aflivet i anden anledning som sygdom eller lignende. Det jeg fandt interessant var at et dyr havde været forbi om natten og slæbt så tung en kalv langt ud på marken. En hund eller ræv kan næppe præstere dette, vores mistanke rettede sig derfor hurtigt mod gråben
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Gode råd til at holde ulven væk?

Indlæg af Niisa » 4. jun 2017, 20:53

jeg så for mange år siden et program, om en ulveforsker. han befandt sig i et nordamerikansk skovområde, hvor der var en stor flok ulve. Ulvene begyndte at komme ret tæt på hans lejer, & han løste problemet med sin egen urin. Han begyndte at drikke en masse te & så afmærke et område som ulvene til sidst accepterede. Så nu er det bare frem med spanden. :biggrin:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Besvar