Ulveunger konstateret i danmark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2017, 17:22

Men lidt off topic, er det ikke underligt at der hænger 1 million vildt kamera fra grænsen og til nordjylland, og ikke et eneste kamera har fanget en ulv på billede, men efter man er blevet vidende om situationen og at der er ulve i områderne vrimler det nu med billeder af Store, små og mellemstore ulve?? Jeg tænker det er umuligt at tage en veksel fra syd til nord uden at der bare er et eneste kamera der skulle tage et billede af mig.
Og man skal ikke fortælle mig at der er blevet sat 10 gange flere kamera op.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 4. jul 2017, 20:08

HR skrev:Korrekt, Schwarszwald ligner ikke Danmark. Med det gør Niedersachsen og Lüneburger Heide, og det er formodentligt her de nye danske ulve kommer fra (det vil en DNA test helt sikkert svare på inden for kort tid).
/Hans
Præcis, de er presset fra et randområde, til et andet. Det er overskudsdyr i forhold til den foretrukne biotop.

Med mindre de har blaffet herop. :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af BentxBetjent » 4. jul 2017, 20:19

Et lille indspark sakset andetsteds fra...
Et teoretisk regneeksempel
En voksen ulv spiser i gennemsnit gerne 4 kg kød om dagen, hvis den har mulighed for det, men kan også klare sig i et par uger uden mad. En lykkelig ulv, der får hvad den kan æde, kan således teoretisk fortære ca. 4 kg i 365 dage = 1460 kg kød på et år. I praksis vil en vild ulv nok æde betydeligt mindre. Bl.a. viser polske erfaringer fra Bialowieza nationalparken at ulve, der jager sammen nøjes med at nedlægge et større bytte hver anden dag.
Et voksent rådyr vejer ca. 20-25 kg, men leverer måske kun max. ca. 10 kg føde, resten efterlades til rovfugle, krager, ådselædere m.m.
Det betyder at der teoretisk skal ca. 1460/10 = 146 rådyr til 1 ulv pr. år eller 14.600 rådyr til 100 ulve!

Det kan sammenlignes med at ca. 30.000 rådyr hvert år dræbes i trafikken og at danske jægere årligt skyder omkring 130.000 rådyr!
Senest rettet af BentxBetjent 4. jul 2017, 20:27, rettet i alt 1 gang.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2017, 20:20

C-X skrev:
HR skrev:Korrekt, Schwarszwald ligner ikke Danmark. Med det gør Niedersachsen og Lüneburger Heide, og det er formodentligt her de nye danske ulve kommer fra (det vil en DNA test helt sikkert svare på inden for kort tid).
/Hans
Præcis, de er presset fra et randområde, til et andet. Det er overskudsdyr i forhold til den foretrukne biotop.

Med mindre de har blaffet herop. :blink:
Jeg er rimelig sikker på at de er blevet sat ud og måske har fået et lift fra polen og Letland eller Litauen.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Kalthoff » 4. jul 2017, 21:31


Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 4. jul 2017, 21:51

LapuaMagnum skrev:
C-X skrev:
HR skrev:Korrekt, Schwarszwald ligner ikke Danmark. Med det gør Niedersachsen og Lüneburger Heide, og det er formodentligt her de nye danske ulve kommer fra (det vil en DNA test helt sikkert svare på inden for kort tid).
/Hans
Præcis, de er presset fra et randområde, til et andet. Det er overskudsdyr i forhold til den foretrukne biotop.

Med mindre de har blaffet herop. :blink:
Jeg er rimelig sikker på at de er blevet sat ud og måske har fået et lift fra polen og Letland eller Litauen.

mvh
Den første ulv, Thy-ulven, der blev fundet død i Thy Nationalpark i november 2012, stammede fra Milkel-koblet i delstaten Sachsen i Østtyskland og var omkring 3,5 år gammel, da den døde. En anden af ulvene, hvis DNA er blevet fundet flere gange i Midtjylland, viste sig at være en yngre halvbroder til Thy-ulven med samme moder, men en anden fader. De resterende to hanner såvel som Thy-ulven var tidligere blevet DNA-registreret i Slesvig-Holsten. Den netop påviste hunulv blev født i Göritz-Klepzig-koblet, der har sit territorium sydvest for Berlin, og er 2-5 år gammel.
http://ulveidanmark.ku.dk/ulve-i-danmar ... i-dag/#DNA

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2017, 22:18

Tak for link.

Joo, men igen selvom de kan rende 1000 km. er der ingen der har set en eneste ulv på vejen til Thy, og det er temmelig urealistisk da alle ser ulve overalt nu selv på fyn.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Refraktorius » 4. jul 2017, 22:36

Det er nemmere at se "noget man ved er der" end "noget man ikke tror på er der".

Der var faktisk folk som snakkede om ulve i adskillige år, men de blev anset for småtossede.
Og så folk noget, så var de formodentligt tilbøjelige til at afskrive det som "hund" eller "synsbedrag".

Mit gæt er, at der har været strejfende ulve i masser af år. Men de er sky af natur, og de er gode til at være diskrete.


Sandsynligheden for at blive skudt af en jæger, er desværre væsentligt større end sandsynligheden for at blive gumlet på af en ulv.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 5. jul 2017, 01:16

Den slags konspiratiosteorier florerer også lystigt i tyskland. Hvem skulle have kørt dem herop? Og hvem kører mårhundene herop? (Se engang hvor meger de lavbenede små sataner med gpshalsbånd bevæger sig rundt) Og så er der selvfølgelig lige den detalje at den eneste hunulv der, mig bekendt, er konstateret i DK beviseligt er en unge fra et vildt koppel der lever syd for Berlin.
Hans


Edit: Grypion slog mig på både fakta og tid (og sober tone)
LapuaMagnum skrev:
C-X skrev:
HR skrev:Korrekt, Schwarszwald ligner ikke Danmark. Med det gør Niedersachsen og Lüneburger Heide, og det er formodentligt her de nye danske ulve kommer fra (det vil en DNA test helt sikkert svare på inden for kort tid).
/Hans
Præcis, de er presset fra et randområde, til et andet. Det er overskudsdyr i forhold til den foretrukne biotop.

Med mindre de har blaffet herop. :blink:
Jeg er rimelig sikker på at de er blevet sat ud og måske har fået et lift fra polen og Letland eller Litauen.

mvh
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 5. jul 2017, 08:16

HR skrev:Den slags konspiratiosteorier florerer også lystigt i tyskland. Hvem skulle have kørt dem herop? Og hvem kører mårhundene herop? (Se engang hvor meger de lavbenede små sataner med gpshalsbånd bevæger sig rundt) Og så er der selvfølgelig lige den detalje at den eneste hunulv der, mig bekendt, er konstateret i DK beviseligt er en unge fra et vildt koppel der lever syd for Berlin.
Hans


Edit: Grypion slog mig på både fakta og tid (og sober tone)
LapuaMagnum skrev:
C-X skrev:
HR skrev:Korrekt, Schwarszwald ligner ikke Danmark. Med det gør Niedersachsen og Lüneburger Heide, og det er formodentligt her de nye danske ulve kommer fra (det vil en DNA test helt sikkert svare på inden for kort tid).
/Hans
Præcis, de er presset fra et randområde, til et andet. Det er overskudsdyr i forhold til den foretrukne biotop.

Med mindre de har blaffet herop. :blink:
Jeg er rimelig sikker på at de er blevet sat ud og måske har fået et lift fra polen og Letland eller Litauen.

mvh
Den samme type mennesker der mener at Minken skal være et vildtlevende dyr. Vi bliver nok ikke enige i mht. hvordan den er kommet hertil, men det er selvfølgelig også fint.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 5. jul 2017, 13:24

Det er sku en svær diskussion, netop fordi der er mange interesser og problemstillinger.

Jeg forstår de fåreavlere der er trætte af at miste får samt lige pludselig skulle investere i bedre indhegning eller hunde til at beskytte fårrene. Personligt syntes jeg ikke man kan pålægge udgifterne for disse investeringer på den enkelte landmand, fordi vi som samfund nu har valgt at have ulve. Jeg syntes også erstatningerne er for små samt for svære at opnå, når ulven så har taget et husdyr. De erhvervsdrivende skal have mulighed og tid nok til at kunne tilpasse deres forretning til den nye virkelighed. Omvendt syntes jeg ikke man skal tillade regulering af ulve fordi de går nær husdyrhold.

Kæledyr derimod tror jeg blive en langt større hovedpine. Hvad sker der når ulven tager en dyr springpony eller mormors søde lille terrier ?? Jeg ved ikke hvor sandsynligt det er, men hvad jeg kan forstå fra sverige, Canada og Polen, er det absolut ikke ukendt. Hvordan skal vi forholde os til det. Opsøgning og afskydning af synderen ? Erstatning ? Tilladt regulering af ulve tæt på beboelse ? Det er ikke nogen nem situation.

Men jeg frygter egentlig ikke ulve angreb på mennesker. Så vidt jeg kan forstå er det kun meget desperate ulve der går på mennesker, og der er sku nok rigeligt føde de hellere vil jage.

Men politikkerne er ved at byde ind, samt DJ.
Der findes en forvaltningsplan for ulve i Danmark fra 2014, men den tager ifølge Pia Adelsteen slet ikke højde for, at der nu er ulveunger på dansk jord.
- Jeg vil ikke afvente en situation, hvor en skovbørnehave render ind i et kobbel, og hunulven vil forsvare sine unger. Derfor er vi nødt til at se på planen, siger hun.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/midt ... skyde-ulve
For første gang i henved 200 år er der født ulvehvalpe i den danske natur. Dermed er ulven formelt etableret i Danmark. DJ’s holdning til ulven er, at det er et stykke naturligt hjemmehørende vildt, der skal forvaltes. Særligt de såkaldte ’problemulve’ skal reguleres.
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... igt-jages/

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Langenge » 5. jul 2017, 17:03

Refraktorius skrev:Det er nemmere at se "noget man ved er der" end "noget man ikke tror på er der".

Der var faktisk folk som snakkede om ulve i adskillige år, men de blev anset for småtossede.
Og så folk noget, så var de formodentligt tilbøjelige til at afskrive det som "hund" eller "synsbedrag".

Mit gæt er, at der har været strejfende ulve i masser af år. Men de er sky af natur, og de er gode til at være diskrete.,.......
Jeg så, for nogle år siden, inden "ulvesnakken" begyndte, noget jeg var 99,9% sikker på var en ulv. 100 meter fra mit køkkenvindue, langs et levende hegn og på vej ind i skoven. Men nej, jeg nævnte det heller aldrig for nogen.......
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Sortseer » 5. jul 2017, 17:28

En sandsynlig årsag til de svenske og norske ulves genopstandelse er beskrevet i nedenstående norske dokumentar:

[youtube] https://youtu.be/wY8zDeChDGI [/youtube]

Jeg kan desværre kun finde den opdelt i seks afsnit og i dårlig kvalitet, men den er bestemt seværdig.

At ulven er et reelt og meget nærværende problem for landbefolkningen i Sverige, vil enhver der jager i Sverige vide, og det til trods for at landet er en stor skov. At forestille sig fredelig sameksistens i lille Danmark, er efter min bedste overbevisning naivt grænsende til det tåbelige.

Jeg er på den ene side ærgerlig over at ulvene ikke er konstateret på Sjælland, for var det tilfældet, er jeg helt sikker på at de bestemmende meningsdannere ville have en ganske anden opfattelse af sagen. På den anden side priser jeg mig lykkelig over ikke at skulle bekymre mig om mine elskede jagthunde og mine øvrige husdyr, som jeg dog stadig kan beskytte effekt ved beskydning mod de trusler, vi har her øst for Storebælt.

Til jer der nok mener, at der bør være plads ulven eller måske ligefrem er begejstret over dens komme, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorvidt I har noget som helst i klemme? Bor I på landet med jagthunde, dyrehold og måske endda små børn, der skal alene til og fra skole, eller er I alle bosat i byer og forstader og betragter alene det åbne land gennem de selfies, der så fint blev beskrevet højere oppe i tråden eller en jagttur i ny og næ?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 5. jul 2017, 18:13

Gryphon skrev:Det er sku en svær diskussion, netop fordi der er mange interesser og problemstillinger.

Jeg forstår de fåreavlere der er trætte af at miste får samt lige pludselig skulle investere i bedre indhegning eller hunde til at beskytte fårrene. Personligt syntes jeg ikke man kan pålægge udgifterne for disse investeringer på den enkelte landmand, fordi vi som samfund nu har valgt at have ulve. Jeg syntes også erstatningerne er for små samt for svære at opnå, når ulven så har taget et husdyr. De erhvervsdrivende skal have mulighed og tid nok til at kunne tilpasse deres forretning til den nye virkelighed. Omvendt syntes jeg ikke man skal tillade regulering af ulve fordi de går nær husdyrhold.

Kæledyr derimod tror jeg blive en langt større hovedpine. Hvad sker der når ulven tager en dyr springpony eller mormors søde lille terrier ?? Jeg ved ikke hvor sandsynligt det er, men hvad jeg kan forstå fra sverige, Canada og Polen, er det absolut ikke ukendt. Hvordan skal vi forholde os til det. Opsøgning og afskydning af synderen ? Erstatning ? Tilladt regulering af ulve tæt på beboelse ? Det er ikke nogen nem situation.

Men jeg frygter egentlig ikke ulve angreb på mennesker. Så vidt jeg kan forstå er det kun meget desperate ulve der går på mennesker, og der er sku nok rigeligt føde de hellere vil jage.

Men politikkerne er ved at byde ind, samt DJ.
Der findes en forvaltningsplan for ulve i Danmark fra 2014, men den tager ifølge Pia Adelsteen slet ikke højde for, at der nu er ulveunger på dansk jord.
- Jeg vil ikke afvente en situation, hvor en skovbørnehave render ind i et kobbel, og hunulven vil forsvare sine unger. Derfor er vi nødt til at se på planen, siger hun.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/midt ... skyde-ulve
For første gang i henved 200 år er der født ulvehvalpe i den danske natur. Dermed er ulven formelt etableret i Danmark. DJ’s holdning til ulven er, at det er et stykke naturligt hjemmehørende vildt, der skal forvaltes. Særligt de såkaldte ’problemulve’ skal reguleres.
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... igt-jages/
https://www.netnatur.dk/schweiziske-ulv ... jagtloven/

Jeg syntes den er lidt sjov, hvorfor kan vi ikke bare lave en lov så de ikke overtræder vores grænser :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 5. jul 2017, 20:03

Bor lige op til skov på Djursland, så jeg har formodentligt strejfende ulv "i baghaven", og formodentlig ynglende ulve inden for de næste 10 år. Jeg har en kombineret jagt og familiehund. Jeg har to små børn der leger i skoven. Men nej, jeg har ikke noget i klemme. For ulve er sky og undgår mennesker. Og vi driver ikke elgjagt med løs hund i revirer på på flere 1000 hektar, så min hund er ikke i fare på jagten. Og til sidst, så spiser ulve altså kun små børn i eventyrene.

Husdyr der går på fold er selvfølgelig et problem der skal tages alvorligt. Her må vi se på de erfaringer de har i Polen og Tyskland hvor ulvene kommer fra og hvor de har været i rigtig mange år.

Hans
Sortseer skrev:
Til jer der nok mener, at der bør være plads ulven eller måske ligefrem er begejstret over dens komme, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorvidt I har noget som helst i klemme? Bor I på landet med jagthunde, dyrehold og måske endda små børn, der skal alene til og fra skole, eller er I alle bosat i byer og forstader og betragter alene det åbne land gennem de selfies, der så fint blev beskrevet højere oppe i tråden eller en jagttur i ny og næ?
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Sortseer » 5. jul 2017, 21:33

Interessant - og godt for dig. Jeg er sikker på, at jeg ville se ganske anderledes på sagen hvis jeg var i dit sted, og i særdeleshed hvis jeg var en vestjysk fåreavler.

Hvad angår jagt med løsgående hund, så er støverjagten mig bekendt fortsat en udbredt jagtform i store dele af Jylland - jeg har da i hvert fald selv haft fornøjelsen ved adskillige lejligheder. Ulveangreb på hunde er forøvrigt ikke begrænset til elghunde i øde skovområder. Der er talrige og veldokumenterede angreb på hunde i beboede områder, og det er jeg også overbevist om at vi kommer til at se inden for de kommende årtier, hvor ulven må formodes at brede sig hastigt herhjemme.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 5. jul 2017, 21:41

Der var også en norsk dame, med barn, der blev fulgt et stykke. Husker jeg ret, så åd de blot hunden, mens hun undslap.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HR » 5. jul 2017, 21:52

Ja, de fåreflokke der bliver brugt til naturpleje i det vestjyske bliver et problem. De intensive fårebedrifter kan hegne sig ud af problemet, men det duer ikke rigtigt på hederne. Og det er helt kritisk at problemet bliver taget i opløbet. Den første oplevelse en ulv skal have med en fåreflok skal være strøm i snuden og ikke nem mad ad libitum.
HR
Sortseer skrev:Interessant - og godt for dig. Jeg er sikker på, at jeg ville se ganske anderledes på sagen hvis jeg var i dit sted, og i særdeleshed hvis jeg var en vestjysk fåreavler.

Hvad angår jagt med løsgående hund, så er støverjagten mig bekendt fortsat en udbredt jagtform i store dele af Jylland - jeg har da i hvert fald selv haft fornøjelsen ved adskillige lejligheder. Ulveangreb på hunde er forøvrigt ikke begrænset til elghunde i øde skovområder. Der er talrige og veldokumenterede angreb på hunde i beboede områder, og det er jeg også overbevist om at vi kommer til at se inden for de kommende årtier, hvor ulven må formodes at brede sig hastigt herhjemme.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 5. jul 2017, 22:13

Sortseer skrev:En sandsynlig årsag til de svenske og norske ulves genopstandelse er beskrevet i nedenstående norske dokumentar:

[youtube] https://youtu.be/wY8zDeChDGI [/youtube]

Jeg kan desværre kun finde den opdelt i seks afsnit og i dårlig kvalitet, men den er bestemt seværdig.

At ulven er et reelt og meget nærværende problem for landbefolkningen i Sverige, vil enhver der jager i Sverige vide, og det til trods for at landet er en stor skov. At forestille sig fredelig sameksistens i lille Danmark, er efter min bedste overbevisning naivt grænsende til det tåbelige.

Jeg er på den ene side ærgerlig over at ulvene ikke er konstateret på Sjælland, for var det tilfældet, er jeg helt sikker på at de bestemmende meningsdannere ville have en ganske anden opfattelse af sagen. På den anden side priser jeg mig lykkelig over ikke at skulle bekymre mig om mine elskede jagthunde og mine øvrige husdyr, som jeg dog stadig kan beskytte effekt ved beskydning mod de trusler, vi har her øst for Storebælt.

Til jer der nok mener, at der bør være plads ulven eller måske ligefrem er begejstret over dens komme, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorvidt I har noget som helst i klemme? Bor I på landet med jagthunde, dyrehold og måske endda små børn, der skal alene til og fra skole, eller er I alle bosat i byer og forstader og betragter alene det åbne land gennem de selfies, der så fint blev beskrevet højere oppe i tråden eller en jagttur i ny og næ?
Jeg bor ikke i Jylland og er derfor ikke selv direkte påvirket af ulven "indvandring". Derfor kan jeg heller ikke sige, hvordan det psykologisk må være med et så stort rovdyr, der render frit rundt.
Og som jeg skriver kan jeg udemærket forstå folk der er nervøs for deres kæledyr, men dette er jo ikke en ny problemstilling. Folk med kaniner, høns eller andet små kravl har længe haft problemer med ræve, rovfugle og mår. Nu er det så nogle lidt andre kæledyr der risikere at blive byttet. Vi acceptere at folk der har fritgående høns, risikere at miste dem til rovfuglene, det må vel egentlig være det samme for folk med fritgående hunde eller heste. Vi tillader ikke regulering af rovfugle selvom de truer vores kæledyr/husdyr.

Risikoen for at blive overfaldet af en ulv er forsvindene lille. Noget København Universitet:
Ulven er naturligvis et stort rovdyr, som man skal have respekt for og omgås med sund fornuft. Man skal endelig ikke forsøge at fodre ulven for at lokke den til sig eller tæmme den eller forsøge at nærme sig den og trænge den op i en krog. Men overholder man disse simple regler, så er sandsynligheden for et ulveangreb på mennesker herhjemme meget lille.
http://ulveidanmark.ku.dk/ulve-menneske ... mennesker/

Men frygt er en størrelse vi ikke kan måle. Danskernes risiko for at blive dræbt af vores fauna er forsvindende lille, men vi går stadig og frygter flåter, bier, hugorme, grævlinger, Ræve og mårer. Jeg har selv familie i Afrika, og de går glædeligt en tur i bushen ubevæbnet, selvom de risikere at blive overfaldet af Bushpig, Leopard, Python, Mamba, Hyena, Wild dog, Bavian, Bush buck, Crocodile samt alt det giftige kryb. Men når man spørger dem om de ikke er bare en lille smule bange, spørger de mig om jeg ikke er bange når jeg køre myldretidstrafiken.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2017, 22:22

Gryphon skrev: Risikoen for at blive overfaldet af en ulv er forsvindene lille. Noget København Universitet:
Ulven er naturligvis et stort rovdyr, som man skal have respekt for og omgås med sund fornuft. Man skal endelig ikke forsøge at fodre ulven for at lokke den til sig eller tæmme den eller forsøge at nærme sig den og trænge den op i en krog. Men overholder man disse simple regler, så er sandsynligheden for et ulveangreb på mennesker herhjemme meget lille.
http://ulveidanmark.ku.dk/ulve-menneske ... mennesker/

.
Smukt. Man har altså ikke noget at frygte fra ulven så længe man ikke opfører sig som et barn?
Det er faktisk ikke en udtalelse der gør mig mere tryg.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Sortseer » 5. jul 2017, 22:33

De samme mennesker fra KU vil formentlig også hævde, at angreb på dyrehold er en beskeden omkostning, den fantastiske berigelse taget i betragtning.

Det er de selvfølgelig i deres gode ret til at mene, og så kan de jo samtidig glæde sig over, at det ikke er livet på deres beskyttede stenbro det går ud over.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 5. jul 2017, 22:47

Sortseer skrev:De samme mennesker fra KU vil formentlig også hævde, at angreb på dyrehold er en beskeden omkostning, den fantastiske berigelse taget i betragtning.

Det er de selvfølgelig i deres gode ret til at mene, og så kan de jo samtidig glæde sig over, at det ikke er livet på deres beskyttede stenbro det går ud over.
Det er jo ikke noget de mener, og om man skal have ulve eller ej, ligger jo ikke under deres ansvar. De undersøgt den videnskablige litteratur på området og lavet et resume til adgang for befolkningen.

Og for at være lidt grov. Ville du have haft mere tiltro til informationen hvis den kom fra vestjyllands højskole, fordi de er lokaliseret i jylland ??

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Sortseer » 5. jul 2017, 22:59

Jeg harcelere blot over at de mennesker, der absolut intet tab risikerer, tillader sig at hævde, at vi ikke skal bekymre os.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Kalthoff » 6. jul 2017, 00:37


KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af KKA » 6. jul 2017, 06:51

Jeg er en af de jægere, der dyrker støverjagt(en jagtform uden de store udbytter, men omtrent lige så gammel som falkejagt)på store arealer i Jylland, og er faktisk bekymret for dens fremtid.

På sigt kan man frygte ulvens manglende respekt for mennesker, set i det perspektiv, at vi nu er 5mill mennesker mod 1mill, sidst der var ynglende ulve i landet.
Har i forbindelse med bjørnejagt i Nordamerika tillige haft licenser til ulve, dog uden at se skyggen af dem, for som outfitterne beskrev det: " De flygter laaangt væk, bare de opfatter menneskelig adfærd"
Har vi samme lebensraum for ulve her?
Jeg tvivler.....

Besvar