Ulveunger konstateret i danmark

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Kalthoff » 15. jul 2017, 15:25

Ulv truer 11-årig dreng

En ulv har udvist truende adfærd overfor en dreng, og er desuden observeret få meter fra legende barn i sandkasse. Det er kommet frem i sag om frygtløs ulv, der nu går usikker fremtid i møde

Onsdag d.12. juni blev ulven observeret ved højlys dag, hvor flere byboerne så ulven gå rundt i området med en død kat.

Dette har betydet, at Länsstyrelsen har besluttet, at der iværksætte en såkaldt skyddsjakt, som reelt betyder, at ulven nu er fredsløs og må jages dag og nat og med motordrevne køretøjer.

Den kommunale beslutning har afsløret en række detaljer omkring ulvens adfærd, som ikke var kendt af offentligheden. Det skriver Jaktjournalen.se , som referer til kommunalbestyrelsens bevæggrund for at indlede den nævnte regulering. En regulering, der iværksættes mod sædvane, da det det normalt kræver mindst fire husdyrangreb, før en ulv havner på myndighedernes dødsliste.
https://www.netnatur.dk/34499-2/
http://www.jaktjournalen.se/varg-morrad ... r-skjutas/

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Elbæk » 16. jul 2017, 10:46

Uden at jeg vil stille til dommer overfor artiklen (for det besidder jeg ikke den nødvendige mængde information til at kunne), så er der en ikke ubetydelig mængde røster som hævder at denne historie er falsk.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 16. jul 2017, 10:54

Elbæk skrev:Uden at jeg vil stille til dommer overfor artiklen (for det besidder jeg ikke den nødvendige mængde information til at kunne), så er der en ikke ubetydelig mængde røster som hævder at denne historie er falsk.
Selvom den skulle være fake, kan jeg ikke se det store problem. Den beskriver jo netop hvad der ville ske i DK, hvis en ulv begyndte at udvise problemadfærd = Regulering.

Ulver begynder jo ikke på magisk vis at jage mennesker, det er en langsom tilvænning, med små skridt, som er beskrevet i forvaltnings planen og hvordan man skal handle for at undgå problemerne.

Man kan jo se at lande som f.eks. Tanzania der har problemer med menneske jagende løver, hvor undersøgelser viser at disse løver stammer fra samme flokke, og at de har lært at se mennesker som et bytte. Hvis ikke de lærer at se mennesker som et bytte vil man absolut ikke have de samme problemer.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af PSindrup » 17. jul 2017, 15:27

Nu er der erklæret "biologisk krigsførelse" mod ulvene - og det syntes jeg er en fin løsning. :giggle:

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-07-17 ... ke-dem-ned

Peter

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Gryphon » 17. jul 2017, 15:54

PSindrup skrev:Nu er der erklæret "biologisk krigsførelse" mod ulvene - og det syntes jeg er en fin løsning. :giggle:

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-07-17 ... ke-dem-ned

Peter
Lidt Off topic. Men er der nogen der har prøvet Biologisk krigsførelse mod rævene ??
Jeg snakkede med en ven der har 120 høns, og tidligere har haft en del problemer med ræve der tog en stor del af dem.
Men han skaffede sig nogle alpaca'er, og har ikke haft nogle problemer siden. Hans siger de er lette at hegne ind (alm. Dyrehegn) og skal hverken ind om vinteren eller på stald. Skal bare have et shelter til at gå i læ i.

Jeg tænkte om der er nogen der har erfaring med at bruge alpaca'er til at beskytte fasan voilere ?? Oftest er disse jo allerede placeret i områder hvor der er skov rejsning og indhegnet af dyrehegn.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af PSindrup » 17. jul 2017, 23:09

Gryphon skrev:
PSindrup skrev:Nu er der erklæret "biologisk krigsførelse" mod ulvene - og det syntes jeg er en fin løsning. :giggle:

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-07-17 ... ke-dem-ned

Peter
Lidt Off topic. Men er der nogen der har prøvet Biologisk krigsførelse mod rævene ??
Jeg snakkede med en ven der har 120 høns, og tidligere har haft en del problemer med ræve der tog en stor del af dem.
Men han skaffede sig nogle alpaca'er, og har ikke haft nogle problemer siden. Hans siger de er lette at hegne ind (alm. Dyrehegn) og skal hverken ind om vinteren eller på stald. Skal bare have et shelter til at gå i læ i.

Jeg tænkte om der er nogen der har erfaring med at bruge alpaca'er til at beskytte fasan voilere ?? Oftest er disse jo allerede placeret i områder hvor der er skov rejsning og indhegnet af dyrehegn.
Det lyder da spændende og helt OK at du går OT.

Peter

Brugeravatar
Hr_Fini
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 11. okt 2009, 17:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Hr_Fini » 18. jul 2017, 14:31

Gryphon skrev:
PSindrup skrev:Nu er der erklæret "biologisk krigsførelse" mod ulvene - og det syntes jeg er en fin løsning. :giggle:

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-07-17 ... ke-dem-ned

Peter
Lidt Off topic. Men er der nogen der har prøvet Biologisk krigsførelse mod rævene ??
Jeg snakkede med en ven der har 120 høns, og tidligere har haft en del problemer med ræve der tog en stor del af dem.
Men han skaffede sig nogle alpaca'er, og har ikke haft nogle problemer siden. Hans siger de er lette at hegne ind (alm. Dyrehegn) og skal hverken ind om vinteren eller på stald. Skal bare have et shelter til at gå i læ i.

Jeg tænkte om der er nogen der har erfaring med at bruge alpaca'er til at beskytte fasan voilere ?? Oftest er disse jo allerede placeret i områder hvor der er skov rejsning og indhegnet af dyrehegn.
Køber lammekød hos en lokal bonde i Sverige, som også har en "vagt lama" til sine får - Den kan se længere end fårene, og advarer fåreflokken ved at stampe i jorden, og kan sikkert også levere nogle kraftige spark. I dette tilfælde, er det dog mest for at holde ræve på afstand. Men kan forstille mig, at det også kan virke som værn mod ulve.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HappyNanoq » 18. jul 2017, 14:48

EU siger Æb-Bæv-Busse til politikernes ide om at skyde ulvene... Næh, Nej, Det må i ikke.!!

https://www.tvmidtvest.dk/artikel/eu-sv ... r-lyst-til
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Refraktorius » 18. jul 2017, 15:14

HappyNanoq skrev:EU siger Æb-Bæv-Busse til politikernes ide om at skyde ulvene... Næh, Nej, Det må i ikke.!!

https://www.tvmidtvest.dk/artikel/eu-sv ... r-lyst-til

Som jeg læser det, så er svaret, at der skal være et reelt problem (psykiatriens afdeling fraregnet), før man giver sig til at skyde fredede arter.
Skal jeg være ærlig, så ser jeg ikke det store problem i det.
Det ligger også fremragende i tråd med den ulveforvaltningsplan jeg har skitseret tidligere.

Kigger man i kommentarsporet, så får jeg bestyrket den tanke, at det nærmere er psykiatri end biologi det handler om.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HappyNanoq » 18. jul 2017, 15:22

Ja, sådan læste jeg det også.
Altså at fordi politikerne er bange for et POTENTIELT problem, er ikke nok til at udskrive blanco check til nedskydningen.

At der skal være et påviseligt problem eller risiko... fint. :)

Men det spænder ben for politikernes "Vi vil gøre noget - her og nu, og vise vi gør NOGET og er beslutningsdygtige.!"-tendens.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Refraktorius » 18. jul 2017, 15:27

HappyNanoq skrev:Ja, sådan læste jeg det også.
Altså at fordi politikerne er bange for et POTENTIELT problem, er ikke nok til at udskrive blanco check til nedskydningen.

At der skal være et påviseligt problem eller risiko... fint. :)

Men det spænder ben for politikernes "Vi vil gøre noget - her og nu, og vise vi gør NOGET og er beslutningsdygtige.!"-tendens.
:giggle:
Og det har de kun godt af.

IMHO skulle folketinget hver morgen starte dagen nede på ridebanen med 25 englehop mens de råbte i kor:" Jeg må aldrig glemme at der er konsekvenser af alle handlinger".


Når I nu får alpacaer, så husk kameraet mens I barberer dem!

youtu.be/agcGS0pdNGY
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 18. jul 2017, 16:02

Så er det man undres, endnu mere, over, at det kunne lade sig gøre med sådan en blanko check i Dyrehaven...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Tangloppen » 18. jul 2017, 16:22

Refraktorius skrev:
Når I nu får alpacaer, så husk kameraet mens I barberer dem!

youtu.be/agcGS0pdNGY
Æhm, var det en lusket måde at snige noget usædvanligt langt lys ind i en tråd :rolf: ?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af HappyNanoq » 18. jul 2017, 16:51

Hold da helt fest - der er jo nærmest intet tilbage af den alpaca efter den blev trimmet. :giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Rantzau
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. jan 2010, 23:11
Interesser: Sortkrudt - jagt - jagthunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Rantzau » 18. jul 2017, 17:28

Alpaceaer? - Øh! jeg blev vist distraheret af hende der klippede. :mrgreen:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Refraktorius » 18. jul 2017, 18:43

C-X skrev:Så er det man undres, endnu mere, over, at det kunne lade sig gøre med sådan en blanko check i Dyrehaven...
Jeg tror heller ikke den på nogen måde har været "efter bogen".

Jeg tror ihvertfald ikke der er nogen som har sendt Bruxelles en tilsvarende "Walla, vi har måske en ulv til at rende rundt i et større grønt område... kan vi ikke bare skyde den når vi ser den?" vedrørende den i Dyrehaven.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 13:33

Så er der lidt gang i den i Norge m.h.t. ulve..

http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-07-21 ... en-i-norge
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Tangloppen » 21. jul 2017, 15:19

"På en blodig aften"
Så har journalisten da taget sit standpunkt. :wall:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 15:30

Tangloppen skrev:"På en blodig aften"
Så har journalisten da taget sit standpunkt. :wall:
Avisen skal jo sælges... :crazy:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af Timber » 1. aug 2017, 15:19

Så er der tilsyneladende konstateret et par til...

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-08-01 ... e-billeder
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
JPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jul 2014, 12:46
Interesser: Våben, skydning, natur, IT
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af JPH » 4. aug 2017, 11:37


Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 4. aug 2017, 14:38

Hvis der kommer for mange af dem og det bliver problemdyr SKAL der såmænd gøres noget selv om venstrefløjen mener at den danske natur er kedelig. Man skulle måske invitere nogle fra venstrefløjen med på en tur i skoven og syntes de stadig at den danske natur er kedelig skal de med til Sverige og Norge i områder hvor der er rigtig mange ulve og bjørne, og se om de syntes den natur er så meget mere spændende end den danske.. Engang imellem kan man jo undrer sig over om de nogensinde har været i naturen sådan rigtig væk hvor man ikke høre biler og maskiner med meget mere. Hvis nu der rendte Ulve og lign. rundt inde på strøget ville de selv samme tosser nok stå og tage billeder af dyrene og klappe hinanden på skuldrene og sige "de er da ikke farlige" og blev der spist en så ville de nok klappe hinanden på skuldrene og sige "nå ja de skal vel også have noget at spise" :wall: Det er en generalisering og det er jeg helt klar over.

Jeg har ikke noget imod at der skulle være ulv i Danmark, men man skal heller ikke lukke øjnene for at vores nabolande som er væsentlig større og meget mere egnede til Ulv og Bjørn har meget store problemer til tider og i visse områder, og derved skal vi heller ikke have et frit ulveland, for så skal vi også have et frit Bjørneland, og Danmark er bare ikke ret stort, og er ikke engang sikker på at det vil være godt for naturen at der kommer elge heller.

mvh
Senest rettet af LapuaMagnum 4. aug 2017, 14:52, rettet i alt 1 gang.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af C-X » 4. aug 2017, 14:45

Du mener vel venstrefløjen, right?

Pun intended.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af LapuaMagnum » 4. aug 2017, 14:51

Ja, selvfølgelig :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ulveunger konstateret i danmark

Indlæg af PSindrup » 4. aug 2017, 18:46

LapuaMagnum skrev:Hvis der kommer for mange af dem og det bliver problemdyr SKAL der såmænd gøres noget selv om venstrefløjen mener at den danske natur er kedelig. Man skulle måske invitere nogle fra venstrefløjen med på en tur i skoven og syntes de stadig at den danske natur er kedelig skal de med til Sverige og Norge i områder hvor der er rigtig mange ulve og bjørne, og se om de syntes den natur er så meget mere spændende end den danske.. Engang imellem kan man jo undrer sig over om de nogensinde har været i naturen sådan rigtig væk hvor man ikke høre biler og maskiner med meget mere. Hvis nu der rendte Ulve og lign. rundt inde på strøget ville de selv samme tosser nok stå og tage billeder af dyrene og klappe hinanden på skuldrene og sige "de er da ikke farlige" og blev der spist en så ville de nok klappe hinanden på skuldrene og sige "nå ja de skal vel også have noget at spise" :wall: Det er en generalisering og det er jeg helt klar over.

Jeg har ikke noget imod at der skulle være ulv i Danmark, men man skal heller ikke lukke øjnene for at vores nabolande som er væsentlig større og meget mere egnede til Ulv og Bjørn har meget store problemer til tider og i visse områder, og derved skal vi heller ikke have et frit ulveland, for så skal vi også have et frit Bjørneland, og Danmark er bare ikke ret stort, og er ikke engang sikker på at det vil være godt for naturen at der kommer elge heller.

mvh
Jeg har altså rigtigt svært ved at se hvad fløjpolitik og venstefløjen har med sagen at gøre. :???:

Peter

Besvar