Regler for tag på skydetårn?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Regler for tag på skydetårn?

Indlæg af TheDarkSide » 17. jul 2017, 21:52

Jeg snakkede med en jagtkammerat om reglerne for tage på skydetårne. Vi kan ikke helt finde ud af hvad man må og ikke må.

Jeg er noget i tvivl om man må sætte brædder under taget som på billedet
Billede

Loven siger:
3) skydetårnet skal være udført af træ eller metal, og skydetårnets platform må ikke være forsynet med sider, der måler mere end 110 cm i højden fra platformens vandrette plan,
4) skydetårnets platform må højest være hævet 5 m over jorden, have et gulvareal på maksimalt 2 m2 og kan være forsynet med en let skrånende, flad overdækning i træ eller ikke reflekterende metal af samme størrelse som gulvarealet tillagt et udhæng på maksimalt 10 cm,
Hvad forstås helt konkret med "let skrånende, flad overdækning"?
Tæller brædder under taget som "sider", som nævnt i stk 3, der maks må være 110 cm høj fra platformen?

I øvrigt er det da mærkeligt at taget kun må være i træ eller metal. Så må man altså ikke sætte et par eternitplader eller tagpap på? :giggle: Jeg har meget svært ved at se hvad der skulle være så forfærdeligt ved det.

Vi blev i hvert fald enige om at det er noget bureaukratisk bavl. Ja, man skal nok ikke sætte en kæmpe tagkonstruktion på et skydetårn med høj rejsning, tagrender, skorsten og 1,5 meter udhæng, men så længe man laver en pæn og diskret løsning kan det vel for pokker være lige meget om der er 10 eller 20 cm udhæng. 10 cm udhæng er da i hvert fald ikke for meget, hvis det blæser lidt. Masser af mystiske krav :freak: (med andre ord, lovteksten er skrevet helt som forventet)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Regler for tag på skydetårn?

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2017, 22:39

letskrånende flad overdækning må være en plade som er lidt på skrå, eternitplader er ikke flade men bølgere. man kan vel godt brænde pap på træ uden at træet bliver til et andet materiale.

Brædderne under taget er da tydeligt en del af "vægen" som må være max 110cm høj.

udhængs begrænsningen er der formentligt for at undgå 1m udhæng så riflen ikke bliver våd. det vil også ligne lort.
Det afbillede skydetårn syntes jeg er ok, hvis man bare lige ville fikse taget og udhænget, det er meget lidt pænt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Regler for tag på skydetårn?

Indlæg af TheDarkSide » 17. jul 2017, 23:54

Raptor357 skrev:letskrånende flad overdækning må være en plade som er lidt på skrå, eternitplader er ikke flade men bølgere. man kan vel godt brænde pap på træ uden at træet bliver til et andet materiale.

Brædderne under taget er da tydeligt en del af "vægen" som må være max 110cm høj.

udhængs begrænsningen er der formentligt for at undgå 1m udhæng så riflen ikke bliver våd. det vil også ligne lort.
Det afbillede skydetårn syntes jeg er ok, hvis man bare lige ville fikse taget og udhænget, det er meget lidt pænt.
Ja, jeg tror heller ikke brædder under taget går.

Jeg tror dog jeg tager chancen og smider eternitplader på, selvom det jo er vanvittigt skæmmende at have bølget tag :rolf: : Valgte man at sætte blikplader på ville det jo også være profileret.. Tagpap er dyrt, medmindre man lige har en rest og jeg har masser af eternitplader og blikplader, men sidstnævnte bliver man nok pænt træt af at høre på i regnvejr :giggle:

Sagen er jeg skal lave et skydetårn for en kammerat, der skal stå tæt på offentligt sti, men den kommer dog ikke til at kunne ses fra stien. Men nogen kunne jo gå lidt ind i træerne og se tårnet, så det skulle jo helst overholde loven til punkt og prikke.

Vi skal selvfølgelig ikke opføre store konstruktioner, men det har da langt mere at sige hvor skydetårnet står end hvordan det ser ud. Man ser jo mange tårne stå i f.eks juletræer eller midt ude på eng med kun lidt lave pilebuske. Det er jo ikke særligt diskret, uanset hvordan tårnet ser ud.

Besvar