Svensk bukkejagt anno 2017

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Boldsen » 7. aug 2017, 12:35

Vi skal, traditionen tro, have gang i en tråd til den svenske bukkejagt!
Jeg er klar til at møde de brunstige svenske bukke samt de andre dyr i skovens dybe stille ro - er I klar? :razz:
Boban plejer at skulle afsted, så mon ikke jeg kan vække ham til live med denne tråd.
Hvor skal I hen? Hvor mange jægere? Forventet afskydning?

Vi skal 5 jægere til Oskarshamn på vores 500ha lejet skov med lidt enge hist og her. Vi har observeret en del vildsvin på arealet samt anlagt en ny foderplads i april - dén glæder jeg mig til at tjekke! Dog bliver der nok ikke decideret tid til nattejagt efter de sorte skygger - bukkejagtens intensivitet plejer, at få et godt tag i mit sovehjerte.
Forventet afskydning 5 mand i 4 dage - tja, den er svær, men jeg håber på (stærke) 5 bukke, 2 vildsvin og så skal jeg prøve at slå egen rekord på 5 ræve på én tur. En sikker vinder på disse ture er hyggen og hørmen i jagthytten. De gamle røverhistorier skal støves af, og så håber jeg virkelig, at de jægere som ikke har haft held i sprøjten de sidste par år kan få vendt heldet. Intet slår at se andres glæde og entusiasme omkring en jagt og nedlæggelse af bytte - dette kan i flere tilfælde være mere givende for mig end selv at nedlægge et dyr.
Apros pos ræve, så har vi simpelthen alt for mange, så selvom der holdes godt til dem, så er der stadig mange. Plus så har vi desværre også forekomst af skab i området - hvilket også medfører en hård afskydning af etiske årsager.

Knæk og bræk!
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Sortseer » 14. aug 2017, 19:34

Er så småt på vej til de svenske skove.

Vi er to mand afsted til et mindre område nord for Markaryd. Det er skovjagt, og set i lyset af at de forgående års bukkejagt, er forventningerne til buk ikke høje. Der er langt imellem rådyrene og når betesmarkerne mangler er det ikke let. Vi har til gengæld rigtig godt gang i grisene, så jeg ville være overrasket hvis der ikke falder et par grise i løbet af de kommende dage.

Ræve ser vi ikke. I de 4 år vi har haft jagten, har vi skudt en enkelt, og husker jeg ikke helt forkert, har vi kun haft ræv for en enkelt gang mere.

Knæk og bræk

Brugeravatar
Hr_Fini
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 150
Tilmeldt: 11. okt 2009, 17:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Hr_Fini » 21. aug 2017, 23:38

Var så heldig at blive inviteret på bukkejagt, af naboen til vores familiens svenske "ødegård". Blev placeret i et tårn, i et mindre revir på ca. 60 hektar med mulighed for skud næsten 360grader rundt. Det havde regnet det meste af natten, men det var klaret op ved 04-tiden og var på plads ved 5-tiden. Efter en halv times tid, forsøgte jeg mig for første gang med mit ny indkøbte "Nordic Roe" lokkekald. Startede med lidt kontakt lyde, som rå og lam der leder efter hinanden. Og efter ca. 10min gik jeg over til lyden af en rå der bliver "chikaneret" af en buk - Og det skulle vise sig at give pote! Pludselig kommer en ældre buk i relativt høj fart ud fra fra skovkanten 180m væk, med retning direkte mod mig. Fik ved hjælp af kaldet lokket ham ind på 65m :biggrin: Desværre stod han dækket af nogle mindre birketræer, så jeg kun kunne se hals og hoved. Efter 2-3 minutters intens stirre-konkurrence, fortrak han dog i lavt tempo videre i terrænet. Et kort blæs med lokkepiben, fik ham dog til at standse og han faldt for en kugle gennem begge lunger. Han forendte små 10 meter fra skudstedet :numberone:

Hold nu k*** det var en fed fornemmelse, at kunne kalde bukken ind på den måde! Bliver en buk jeg sent glemmer! Fin seksender (returbuk).
Vedhæftede filer
IMG_0620.JPG

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Boldsen » 23. aug 2017, 08:48

Vi er også kommet hjem efter en hyggelig tur. Må nok hellere skrive hyggeligt end udbytterig :neutral:
Vi skød én buk og én ræv.
Jeg selv stod for bukken skudt d. 16 august kl. 18.49. Han kom stille og roligt ud fra den unge løvskov i et stort skovet område. Hochsitzen er relativt ny men har allerede leveret to bukke på et års tid.
Vi kunne tydeligt mærke, at brunsten havde været ovre i lang tid, og det gav derfor ikke meget aktivitet af bukke. Bukke er der dog alle vegne - dette ses tydeligt af skrab, fejninger og med alle de lam, så må der være handyr ét eller andet sted!
Råer med lam, elgkvie, 2stk pindtyre, kronhind med kalv, grise (dog uden vi havde heldet med os) og grævlinge blev der set.
En rigtig god tur hvor vi tager revanche udbyttemæssigt senere på året.

Bukken er en ung buk (2 år) og meget lille af krop kontra den vanlige størrelse i området. Skudt på 100m - dobbelt lunge skud - 300wm - knald og fald. Måtte slæbe alt mit grej plus buk lidt over 1km - puha, det kunne godt afskrække nogle fra at trykke på aftrækkeren!
IMG_9840.JPG
IMG_9840.JPG (78.21 KiB) Vist 9548 gange
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Memphis » 24. aug 2017, 00:12

Boldsen skrev: Måtte slæbe alt mit grej plus buk lidt over 1km - puha, det kunne godt afskrække nogle fra at trykke på aftrækkeren!
IMG_9840.JPG
Så var det godt at han var lille for en 2 årig :giggle: Lyder godt angående revanche senere på året.

Tak for status rapport fra alle. Dejligt for os der ikke har haft mulighed for at være på jagt på det seneste.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Boldsen » 24. aug 2017, 11:38

Memphis skrev:
Boldsen skrev: Måtte slæbe alt mit grej plus buk lidt over 1km - puha, det kunne godt afskrække nogle fra at trykke på aftrækkeren!
IMG_9840.JPG
Tak for status rapport fra alle. Dejligt for os der ikke har haft mulighed for at være på jagt på det seneste.
Du har lavet så meget andet sjov. Vi andre må nok også takke nej tak på et tidspunkt :freak: :getout:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Memphis » 24. aug 2017, 20:39

Boldsen skrev:
Memphis skrev:
Boldsen skrev: Måtte slæbe alt mit grej plus buk lidt over 1km - puha, det kunne godt afskrække nogle fra at trykke på aftrækkeren!
IMG_9840.JPG
Tak for status rapport fra alle. Dejligt for os der ikke har haft mulighed for at være på jagt på det seneste.
Du har lavet så meget andet sjov. Vi andre må nok også takke nej tak på et tidspunkt :freak: :getout:
Der er ikke altid nok timer i døgnet til alt det man gerne vil. Så man må prioritere.

På lørdag kører jeg til Grenå og vil hygge mig med min riffel nogle timer så jeg er klar og skarp skulle muligheden byde sig for lidt jagt til efteråret.

TStampe
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. sep 2017, 17:52
Interesser: Bukkejagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 4 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af TStampe » 21. sep 2017, 18:03

Jeg var så heldig at skyde min 1. Buk i år. Den 15. var jeg ude og kigge i et af vores tårne, og så 2 små spidsbukke og en speciel gaffelbuk som vi mente var revirbukken vi tidligere havde set jage rundt med langt større bukke. Derfor besluttede jeg mig for, at gå efter denne gaffelbuk den 16. August. Om morgenen var vejret ikke for godt, og aktiviteten meget lav. Jeg valgte om aftenen at sætte mig tilbage efter gaffelbukken, og omkring 20.30 kom der et lille dyr ud på engen på 250-300 meter. Jeg lokkede kort, men der var ingen reaktion at spore på dyret, og jeg vurderede der var tale en om en rå. Jeg spejdede rundt for at finde bukken som unægteligt måtte være i nærheden. Efter 15 min. Søgen kommer bukken pludselig frem, og meget aggressivt får den jaget det som viser sig at være en lille buk væk. Panikken spreder sig for der var tale om en god buk, og ville den nu rende efter? Jeg finder hurtigt mit lokkekald frem, og begynder at kalde. Bukken starter i løb direkte målrettet mod mig, og min puls bliver hurtigere og hurtigere. Jeg stopper da bukken er 100-150 meter væk, men bukkefeberen er så kraftig at jeg ikke kan ordentlig hold på bukken selvom den står med fuld bredside. Jeg giver et par piv mere i bukkekaldet og igen fortsætter den målrettet mod mig. På 60-70 meter stopper jeg og bukken stopper op, og vender hurtigt bredsiden til. Bang, og resten er historie.

Fantastisk oplevelse og fantastisk buk.
Vedhæftede filer
IMG_2373.JPG
IMG_2378.JPG
IMG_2383.JPG

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Svensk bukkejagt anno 2017

Indlæg af Boldsen » 19. okt 2017, 12:37

Vi var afsted på elgjagt i samme område til præmieren d. 9 oktober.
Der siddes på anstand, og hvis man vil bevæge sig har man et område at pürche i. Ergo ingen hund - andet end naboernes hunde som en gang imellem driver vores stykke igennem. Vi klager ikke - den kender jo ikke grænserne.
Jeg har et par gange forrige år samt en hel del gange i år haft en tendens til at luske ind på et lille skovet stykke op af en sø - jeg har aldrig siddet på post derinde grundet dets beskaffenhed. Det er ikke en egentlig post da det ligger lidt mærkeligt grundet sø, en badebro og nabohuse. Men vi må jage der, og det er et smørhul. Alle gangene jeg har været derinde har jeg stødt råvildt - man kunne tydeligt mærke hvor deres grænse til larm/knækkende grene gik.

Jeg overvejede det kraftigt ved valg af poster den sidste aften. Elg var stadig på kvoten, og jeg vidste at vildsvin, kronvildt og dåvildt ikke ville være en mulighed i det lille smørhul. Min kammerat overtalte mig - nu havde jeg snakket så meget om det lille sted. Skulle det prøves, så var det i aften! Tak til min kammerat for at presse på!
Morgenen forinden havde jeg været forbi det lille smørhul, og ganske rigtigt - der sprang to rådyr. En fin rå og en flot buk. Jeg samlede nogle grene og lagde på den højeste klippe med udsigt over halvdelen af det lille smørhul. Ved disse grene ville jeg sidde den sidste aften.
Vi havde tilpas med regn og den våde lav gjorde min pürch ind til klippen meget stille - men ak, selvom jeg havde listesko på fløj en rå op af de unge birk, stilte sig med bredsiden til inden skoven små 60m væk og derefter fordrev hun ind i skoven. "Nå - det var så det!". To skridt senere bliver den unge birk levende og ud flyver en buk i retning af hvor råen forsvandt. Han stopper desværre ikke inden skoven som råen - klog buk.

De næste 2 timer er med god og dårlig følelse. Rådyrene smuttede. Jeg sidder meget åbent. Naboens børn larmer. Naboens børn er kun 20m væk fra mig. Naboen og deres børn kører væk i to biler. Nu er det nu! ingenting sker og 30min senere kommer en hvid Volvo og kører ned til badebroen ved søen.. For h.... Jeg har ligget i den våde lav i lang tid, og jeg kan lige så godt blive liggende - der er alligevel kun 50min til jeg ikke kan se mere, og desuden ikke må skyde om 70min. Der falder en dejlig ro over området igen, der bliver vindstille - ja, I kender følelsen ikke? Det er nu dyrene kommer frem fra deres trygge skjul. Langs med klippen 10m nede og 30m henne kommer bukken frem fra skoven. Han går stille ud midt på stykket, og 37m kl. 17.37 ude foran mig falder han for en Barnes TTSX 180 grains sendt afsted fra R8'eren. En dobbelt lungekulge placeret en smule bagligt (med vilje) gør, at han løber 40m op imod vejen og her får han fred. En fantastisk følelse at overliste dyrene på et område hvor de ellers alle gange har trukket det længste strå. Gad vide om der går en buk igen næste år - gad vide om jeg overhovedet kan se noget for birk i smørhullet næste år. Tankerne er mange inden det bliver 16 august 2018.
Knæk og bræk!
IMG_0059.JPG
IMG_0059.JPG (79.31 KiB) Vist 8858 gange
IMG_0060.JPG
IMG_0060.JPG (74.48 KiB) Vist 8858 gange
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Besvar