Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
KrudtKarla
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3. feb 2015, 12:14
Interesser: Hagl & Hund
Geografisk sted: Fynsland
Been thanked: 1 time

Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Indlæg af KrudtKarla » 30. aug 2017, 13:03

Kære Alle.

Er i gang med at få gravet en sø, min bror og jeg gør vores bedste for at få nogle Krikænder til at komme.
Hvor vi har læst at Raps er det man skal fodre med, men syntes ikke lige man kan få det ved Land&fritid eller de andre grovvarecenter?

Vi skal jo ikke have så farligt meget før vi ved om der overhovedet kommer nogle ;)

Spørgsmål 2.
Kan man blande hvede & Raps i fodersprederen og slå Krikænder og Gråænder med et smæk?

pft
(i Østjylland)

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Indlæg af ABjerre » 30. aug 2017, 14:00

Jeg ville nok prøve at forhøre mig hos en der sælger foderstoffer.

En stor del af den raps, der produceres herhjemme bruges til olie, men der er også rigtig meget der går til foder. Danish Agro ville nok være et godt sted at starte, men ellers er LH Axelborg måske også leveringsdygtige.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Indlæg af Lars M. L. » 30. aug 2017, 14:01

Eftersom det er høsttid lige nu, ville jeg spørge en lokal landmand. Du kan sikkert købe en trailerfuld til en rimelig pris.

mvh Lars

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Indlæg af ABjerre » 30. aug 2017, 14:04

Lars M. L. skrev:Eftersom det er høsttid lige nu, ville jeg spørge en lokal landmand.
Rookie mistake at jeg antog at man skulle igennem en forhandler. Hvis OP er i jylland, så er det helt klart belejligt at spænde traileren bag på bilen og køre ud til den nærmeste, der har en rapsmark.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Slettet bruger

Re: Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Indlæg af Slettet bruger » 30. aug 2017, 14:09

Jeg tror ikke der er ret mange bønder der har raps tilbage - det er høstet og indleveret på foderstoffen, så det er der du skal spørge.
Hvis du først er ved at grave søen, tror jeg også det er lige tidligt nok at smide raps.
Raps til krikænder gøres bedst ved at smide det på helt kortklippet græs - plæneklipperen på lavest mulig indstilling og så klip ud i vandkanten så vandet sprøjter ud over det hele. Rapsen smides så på det lave græs/ vand

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Raps, hvor dælen køber man det som alm menneske

Indlæg af Bobo » 30. aug 2017, 22:43

KrudtKarla skrev:Kære Alle.

Er i gang med at få gravet en sø, min bror og jeg gør vores bedste for at få nogle Krikænder til at komme.
Hvor vi har læst at Raps er det man skal fodre med, men syntes ikke lige man kan få det ved Land&fritid eller de andre grovvarecenter?

Vi skal jo ikke have så farligt meget før vi ved om der overhovedet kommer nogle ;)

Spørgsmål 2.
Kan man blande hvede & Raps i fodersprederen og slå Krikænder og Gråænder med et smæk?

pft
(i Østjylland)
de krikænder vi skyder ved ikke at de kun skal have raps - de kommer når de kommer - uden raps :smile:

ellers er jeg enig med Claus Petersen :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar