Filosofisk spørgsmål: Camo, kunstigt skjul og skydestige

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Filosofisk spørgsmål: Camo, kunstigt skjul og skydestige

Indlæg af ABjerre » 15. sep 2017, 18:49

Go'fredag!

Det er muligt at dette emne måske er small-talk, så mods skal være mere end velkomne til at flytte tråden, hvis den hører til dér.

Der er ikke længe til jagtsæsonen sætter ind, og med den også diverse overvejelser om hvordan man vil drive jagt. I den forbindelse snakkede jeg med en kollega om diverse regler for jagt på klovbærende vildt (vi snakkede rådyr) - nærmere bestemt:

Man må godt skyde dem fra en skydestige eller skydetårn.

Man må godt have camouflerede sider på sit jagttårn (og vel egentlig også sin skydestige?)

Man må godt have camouflagetøj på under jagten.

Man må derimod ikke skyde fra kunstigt skjul.

Snakken gik på hvor grænsen mellem et kunstigt skjul og camouflagetøj går, samt hvornår der er tale om et skydetårn eller blot 51cm højt kunstigt skjul. Vi er i øvrigt begge klar over at det nok er smartest ikke at udfordre reglerne på den måde, for så ender det nok med at man bare ikke må nogle af delene.

Jagtetik til side - kan man så i princippet slippe af sted med at lave et kunstigt skjul, som er 51cm højt og derfor teknisk set et skydetårn?

Hvor stor må ens ghilliesuit være, før det defacto er et kunstigt skjul? Jeg tænker, at man nok ikke kan slippe af sted med at skære hul til fødder og hoved i et camoufleret telt...

Er der nogle, der har nogle erfaringer eller indput?
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Filosofisk spørgsmål: Camo, kunstigt skjul og skydestige

Indlæg af FrederikF » 15. sep 2017, 19:06

Nu har jeg en kandidatgrad i filosofi, men hvis hvis vi forsøger at lade den ligge et øjeblik sammen med de meget overordnede etiske betragtninger, så mener jeg at det er ret nemt.
1: kunstigt skjul er forbudt.
2: camo-tøj er ok.
3: telt med hul til arme og ben er ikke camo-tøj.

Jeg synes dit spørgsmål er lidt mystisk - jagt og bekæmpelse af skadevoldende elementer med alle midler (rotter/ISIS/etc) er to meget forskellige ting som jeg personligt mener at vi der kalder os jægere skal forsøge at holde afskilt.
Vi går på jagt med et ønske om at bringe vildt hjem. Der er et element af "fairness" kombineret med et ønske om at at minimere lidelse.
Jeg synes umiddelbart du lægger op til at trække lovgivning for jagt ind på en arena, hvor det i højere grad handler om at "bekæmpe med alle til rådighed stående midler" - hos mig "stritter alt hvad der kan stritte".
Men maåske misforstår jeg dit indlæg :))

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Filosofisk spørgsmål: Camo, kunstigt skjul og skydestige

Indlæg af ABjerre » 15. sep 2017, 19:15

FrederikF skrev: 1: kunstigt skjul er forbudt.
2: camo-tøj er ok.
3: telt med hul til arme og ben er ikke camo-tøj.
Det er vi helt enige om og ingen af os er i tvivl om hvad der betragtes som "go" og "no-go" i den retning. "Fairness" eller "sportsmanship" er bestemt et vigtigt element at have med i den måde man driver jagt på.
Jeg synes dit spørgsmål er lidt mystisk ...(snip).. Men maåske misforstår jeg dit indlæg :))
Måske - det er også muligt, at jeg ikke har udtrykt mig klart nok. Snakken kom egentlig i første omgang af om hvad man kan gøre for at være i læ for vind og vejr. En læskræm i stil med dem man ser på stranden kom på tale og så udsprang den videre snak af at det måske ville blive betragtet som "kunstigt skjul", og vi funderede så videre over at dét...
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Filosofisk spørgsmål: Camo, kunstigt skjul og skydestige

Indlæg af T-REX » 15. sep 2017, 19:20

Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Filosofisk spørgsmål: Camo, kunstigt skjul og skydestige

Indlæg af Lars M. L. » 15. sep 2017, 21:39

I et skydetårn eller en skydestige skal være platformen (gulv hhv sæde) være 0,51-5 meter over jorden. Så svaret på dit spørgsmål må være:"Ja"
http://www.jaegerforbundet.dk/jagt/regl ... og-stiger/
https://youtu.be/eZNglLQ11kg

Mvh Lars
ABjerre skrev:Go'fredag!

Jagtetik til side - kan man så i princippet slippe af sted med at lave et kunstigt skjul, som er 51cm højt og derfor teknisk set et skydetårn?

Er der nogle, der har nogle erfaringer eller indput?

Besvar