Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
DanielHunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. okt 2017, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af DanielHunter » 22. okt 2017, 16:13

Kære alle,

Som helt ny i dette univers håber jeg, at I vil tage godt imod mig :smile:

Jeg vil super gerne begynde på riffeljagt og har læst en masse om det, samt været med på enkelte jagter som "tilskuer" og jeg må sige, at jeg er helt solgt. Det giver jo rigtig god mening, når man både kan holde bestandene sunde og samtidig få noget lækkert kød til vildtkøkkenet - som jeg er kæmpe tilhænger af. :thumbup:

... Men det store spørgsmål er: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?
Hvad koster det at tage på disse jagter, hvad skal man være opmærksom på, skal man betale for det vildt man skyder og hvordan fordeles dette? og sikkert en masse mere, men de kan I jo fylde på.

Grunden til, at jeg spørger er at jeg læser mange forskellige ting; alt lige fra jagt er gratis til jægere bruger 30-40k om året :shock:
Hvordan skal man gribe hele dette fantastiske jagtunivers an som ny jæger?

Jeg er ikke interesseret i hagljagt og skal derfor hurtigst muligt videre til riffeltegn. Mine skydefærdigheder skal der ikke stille spørgsmål til, men SAKO og Forsvaret giver et hint. Våben og grejer er der derfor styr på, hvis det kommer så vidt, at dette skal være min nye hobby :rock: :blink:


Bedste hilsner

og forsat god søndag!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Årlige omkostninger ved jagt

Indlæg af Bofhenator » 22. okt 2017, 16:43

Det er svært at svare på, kender du nogen med masser af plads og masser af vildt, så er det ganske billigt. Men ellers koster god jagt i Nordsjælland op mod 1500-2500kr pr hektar pr år alt efter område og hvilken typer vildt man løber ind i...

Så et klart svar får du næppe, men hvis du flytter dig geografisk falder priserne.

Oftest betaler man en pris for vildtet også, feks en kilopris for et stykke råvildt, men den kan også være meget forskellig!

Så, et ikke særlig hjælpsomt svar.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Årlige omkostninger ved jagt

Indlæg af Fredericianer » 22. okt 2017, 16:48

Det kommer virkelig meget andet på.

Vil du have eget jagt? Hvis ja, hvor stort et område vil du have? Kender du nogen der har jord? Eller vil du være medlem af et konsortie?

Hvor meget jagt vil du dyrke? To gange om året, eller så meget som du kan få fri til? Hvor mange dyr har du lyst til at nedlægge om året? Og af hvilken art og køn?

Vil du spise alt det som du skyder? Hvis ikke, så er ræve jagt med riffel måske en billig måde at komme ude på jagt?

Jeg er selv medlem af et konsortie, og skyder som regel et-to dyr (råvildt) om året, plus det jeg kan komme til i udlandet. Det koster mig nok 10-20 000 pr. år.
Never confuse verbosity with veracity.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Årlige omkostninger ved jagt

Indlæg af SKBHunter » 22. okt 2017, 16:55

Riffeljagt på Nordsjælland bliver dyrt! Udbud og efterspørgsel - udbuddet er begrænset og efterspørgslen er stor + dem der efterspørger har penge til at betale de meget høje jagtlejepriser.

På Vest- og Sydsjælland kan man godt finde noget jagt til fornuftige priser, men billig jagt findes efterhånden kun hvis du "kender nogen".

Overvej i stedet at tilbyde venner, bekendte, naboer, bønder i nærheden at reducere bestanden af ræv og sortfugle. På sigt kunne det være, at de fik lyst til at honorere din indsats med muligheden for at skyde et stykke råvildt.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Årlige omkostninger ved jagt

Indlæg af BoPe » 22. okt 2017, 17:07

Du skal regne med, at riffeljagt på Sjælland og øerne koster ca. 15.000 kr. om året i et konsortie. Prisen på et individuelt terræn kender jeg ikke, men den er formentligt højere.

Enkelt jagt på ung dyr vil ligge på ca. 2.000 kr./dyr. Du kan prøve at tjekke jagtformidling.dk

Så har du en ide om prisniveauet. Det er ikke en billig hobby...

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af Gryphon » 23. okt 2017, 10:06

Jagt handler om netværk eller ejerskab.

Enten skal du have et godt netværk der kan sætte dig i en position hvor du bliver tilbudt at komme med på jagt, eller hvor du kan tilbyde din hjælp for at blive betalt i jagt oplevelser.

Ellers skal du til at købe dig adgang til jagt, enten ved at købe jord eller leje jagtretten på jord, alternativt melde dig ind i et konsortium eller køb dig adgang til enkelt jagter.


Hvis du skal være succesfuld til få adgang til jagter gennem dit netværk, kan det være en god ide at melde dig ind i en jagt forening eller skytteforening, og opbygge dit netværk gennem dette. Men du skal selvfølgelig være fleksibel og mindre kræsen om hvad jagt du kan tænke dig.

Hvis du skal bruge din økonomiske ressourcer, kan det kommer til at koste kassen, specielt hvis du begynder at lede i Nordsjælland, som andre har nævnt ovenover.

Ud fra dine ønsker kan jeg se 3 muligheder til at bruge et eventuelt netværk til at skaffe dig adgang til noget riffeljagt.

Alle eksempler forudsætter du enten kender eller kommer i kontakt med nogen der har egen jagt eller styre et konsortium.

1. Du tilbyder din hjælp til fauna/vildtpleje, og håber at blive tilbudt noget riffeljagt som tak. Det kan f.eks. være fodring, udsætning, plante beskæring, etc. Der er selvfølgelig ingen garanti for at blive tilbudt noget riffeljagt, og det kræver du har energien til lidt ekstra arbejde.

2. Du tilbyder din tid og interesse til regulering/jagt på ræv. Mange steder hvor fasaner udsættes er der tit problemer med ræven. Fasan er en dum fugl, og ræven er en snedig satan. Så mange steder ser man positivt på unge mennesker der har taget riffeltegn og gerne vil hjælpe med at komme ræven til livs. Jeg brugte selv denne måde, hvor jeg sad to sæsoner og vogtede over voileren efter fasanerne var blevet udsat. Dette betød jeg det første år blev tilbudt at skyde en rå og sæsonen efter blev tilbudt at skyde en buk. Derudover fik jeg mulighed for at nedlægge 5 ræve.

3. Find dig en sød pige med en god familie. Altså en familie der går på JAGT! Den er en næsten sten sikker adgang til jagt, uden de store forpligtelser :biggrin:


Men ellers kan du også købe dig adgang i stedet. Det er meget nemmere og mere gennemskueligt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af Lassescout » 25. okt 2017, 21:38

Med din geografiske placering ville jeg nedprioritere jagt i Danmark, det er alt for dyrt.

Kig efter Sverige i stedet for. Især hvis du orker at køre et stykke nordpå i Sverige, falder priserne en del. Men for at komme i gang, kan man sagtens finde vildsvinejagt f.eks. en weekend ad gangen, det koster ikke alverden. Og jagt på vildsvin er sindssygt spændende, det er kloge, vagtsomme og lynhurtige dyr.

Sammen med nogle venner kan man også leje jagten på et areal i Sverige til en overkommelig pris. Så er det ikke kun vildsvin, men også rådyr, småvildt og måske krondyr og elgjagt man kan dyrke, afhængig af kvoter og muligheder der hvor arealet ligger.

Jeg har været med i en jagtklub i Skåne hvor vi var 6 medlemmer der hver gav 11.000 - 13.000 kr. om året (afhængig af valutakursen) for et passende areal med vekslende skov og marker. Det var virkelig dejligt for vildsvinejagt kan foregå 24-7-365, så uanset hvornår jeg fik lyst til et par dage alene på jagt, kunne jeg bare tage afsted. Desværre blev det alt for sjældent jeg benyttede mig af muligheden, så jeg gik ud af klubben igen. Det koster jo en hel del af ens fritid at have arbejde :smile: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af JS.Petersen » 25. okt 2017, 21:53

Hold øje med jagtformidling.dk
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af Ras.Killing » 25. okt 2017, 23:30

Jeg ville nu alligevel overveje det med hagljagt en gang mere. Du vil have nemmere ved, specielt her i starten, at komme med på et par jagter. Enten igennem en jagtforening, bekendte osv.

Måske siger selve jagten dig ikke så meget... men det sociale aspekt på en hagljagt skal man ikke underkende!

Og hvis du skal gøre dig forhåbninger om at blive inviteret med på- eller blive tilbudt lidt riffeljagt, så gælder det først og fremmest om at få nogle relationer til folk med adgang til noget jagt :thumbup:

Hvis budgettet ikke er så stort, så ville jeg også kigge efter dagsjagter. Med hovedsæde i Nordsjælland ville jeg rette blikket mod Sverige!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af Reloadere » 26. okt 2017, 19:43

hvis du (bare ) vil ud med riffel og skyde et stykke vildt
så er der også muligheder for at købe en buk på et gods
dem jeg har købt kostede mellem 5000 og 5500 her på fyn
så får du en oplevelse og det koster kun noget når du har skudt
der er vist også at være mulighed for at skyde rå og lam når jagt tiden tillader det
kan ikke lige huske pris da jeg ikke selv har købt nogle

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. okt 2017, 19:54

Lige så mange medlemmer der er herinde ligeså mange muligheder er der for jagt og priser. Gør op med dig selv hvad du ønsker at give for jagt og søg på div. fora for udlejning af jagt eksempelvis jagtformidlingen. Der sker ikke det helt store ved at skulle leje en jagt da der ofte bliver tilbudt et års jagt uden kontrakt eller med kontrakt på et år, så man ikke binder sig for noget jagt i 5 år eller 30 år som man ikke magter eller man ikke lyster at bruge fordi der ingen dyr er. Man skriver jo ikke under på en kontrakt hvis ikke man kan sige god for de begrænsninger/muligheder der måtte stå i kontrakten :smile:

Jeg betaler årligt 12.000 kroner for 11 - 12 hektar i et rigtig godt område i Jylland og tidligere betalte jeg 28.000 årligt for 27 - 29 hektar på et meget mindre godt stykke.

Knæk og bræk med søgningen :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvad er de årlige omkostninger ved riffeljagt (i Danmark)?

Indlæg af Sierra13 » 26. okt 2017, 22:52

Hvis man spørger har man ikke råd :rolf: spøg til side.... Ærligt jeg har ikke styr på det, gider ikke blive ked af beløbet :giggle:

Spøg til side, hvilke årlige omkostninger tænker du? alt inkl eller bare selve jagtlejen.

personligt koster jagt mig nok 30-40 stykker alt inkl årligt

Besvar