To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af KKA » 27. okt 2017, 18:05

Problemet med krybskytteri er vel, at hvis.....vi( der bor i skovområder) evt vågner ved lyden af et skud, tjah....så lægger vi os om på den anden side, og sover videre.

Kan man ikke skrue op for straframmen?:
Mener der var en dansk krybskytte, der fik ørerne i den svenske retsmaskine i fjor.....

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Rahan » 27. okt 2017, 18:17

Morten273 skrev:En sjov lille personlig historie.
Reelt kunne jeg bare være stukket af med en XKR i klassen 2+ mil. ingen havde hverken set eller tænkt videre over det, førend de skulle bruge den.
Er du gal mand, tænk på hvor meget jagt du kunne have fået for den, hvis du var fortsat til Polen :biggrin:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 27. okt 2017, 18:47

PerNielsen skrev:
Morten273 skrev:En sjov lille personlig historie.
Reelt kunne jeg bare være stukket af med en XKR i klassen 2+ mil. ingen havde hverken set eller tænkt videre over det, førend de skulle bruge den.
Er du gal mand, tænk på hvor meget jagt du kunne have fået for den, hvis du var fortsat til Polen :biggrin:

ja! Og så bare bytte den væk til en gammel Lada Niva! Den ville både kunne køre offroad, og man ville heller ikke have problemer med beige lædersæder :rolf:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af TheDarkSide » 27. okt 2017, 21:18

Om det er svært at opdage krybskytteri i "øde" egne af landet ved jeg nu ikke. Et nu afdød familiemedlem valgte at skyde et krondyr i bukkejagten. Han havde en stor ejendom tæt ved Nationalpark Thy. En nabo opdagede det og det kostede så jagttegnet i to år. En rimelig straf efter min mening. Men bliver sådan noget gentaget, så skal det også være sidste gang.
Der sker jo mange uforudsætlige overtrædelser af jagtloven hvert år, fasanhøns der bliver skudt, fordi der bliver råbt "kok". Jeg kender i i øvrigt en der har gået på jagt i et område med en del sika. Han sagde at der næsten hvert år blev skudt sikahinder eller kalve med hagl, fordi det går lidt for stærkt på et smalt skovspor :neutral:
Sådan nogle fejl skal jo ikke udløse voldsomme straffe. Men hvis man er på anden mands jagtteræn, burde det nu være nemt at afgøre om det er fejlagtigt placering af post på en fællesjagt eller om det er decideret krybskytteri. Jeg har døjet med nabojægere der mente at skel, var lavet for at blive krydset, men at blande andre ind i det vil jeg nu ikke, da det kunne løses uden større slagsmål :blink:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af KKA » 28. okt 2017, 07:48

TheDarkSide skrev:Om det er svært at opdage krybskytteri i "øde" egne af landet ved jeg nu ikke. Et nu afdød familiemedlem valgte at skyde et krondyr i bukkejagten. Han havde en stor ejendom tæt ved Nationalpark Thy. En nabo opdagede det og det kostede så jagttegnet i to år. En rimelig straf efter min mening. Men bliver sådan noget gentaget, så skal det også være sidste gang.
Der sker jo mange uforudsætlige overtrædelser af jagtloven hvert år, fasanhøns der bliver skudt, fordi der bliver råbt "kok". Jeg kender i i øvrigt en der har gået på jagt i et område med en del sika. Han sagde at der næsten hvert år blev skudt sikahinder eller kalve med hagl, fordi det går lidt for stærkt på et smalt skovspor :neutral:
Sådan nogle fejl skal jo ikke udløse voldsomme straffe. Men hvis man er på anden mands jagtteræn, burde det nu være nemt at afgøre om det er fejlagtigt placering af post på en fællesjagt eller om det er decideret krybskytteri. Jeg har døjet med nabojægere der mente at skel, var lavet for at blive krydset, men at blande andre ind i det vil jeg nu ikke, da det kunne løses uden større slagsmål :blink:
Det er svært at blive opdaget i Thy i fordægtigt ærinde: Har været med i et statsskovskonsortium i mange år, og selvom der er skel, er disse ikke respekteret, bla ved fund af dækspor.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af PSindrup » 28. okt 2017, 09:45

LapuaMagnum skrev:Hvis lovgivningen var indrettet efter mit hoved kom krybskytter ikke længere end til deres sidste skridt efter de er spottet, men lovgivningen er heldigvis (for dem) IKKE så konsekvent. Som C-X skriver ville jeg have forståelse for det hvis det var mangel på føde, men INGEN i det danske land er nødsaget til at finde/fange føde for at overleve. Jeg har nul sympati eller empati overfor krybskytter, og syntes de er de klammeste mennesker på denne jord sammen med pædofile, og genganger kriminelle. Hvorfor skal samfundet indrettes efter den største idiot i stedet for at indrette det efter den mindste idiot?

Bare min mening om krybskytter!

For at gøre det klart overholder jeg loven til fulde og dermed heller ikke opfordrer til ulovligheder.

mvh
Så du mener at der bør indføres dødsstraf for krybskytteri?
Og måske endda på en sådan måde at de jagtberettigede skal/kan stå for henrettelsen? :???:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af C-X » 28. okt 2017, 09:50

Jeg tror han ønsker en åbenbaring, hvor den alt skuende fader i himlen, slår denne misdæder til jorden, med et lyn.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af ReneKJ » 28. okt 2017, 09:52

C-X skrev:Jeg tror han ønsker en åbenbaring, hvor den alt skuende fader i himlen, slår denne misdæder til jorden, med et lyn.
Så må man håbe at den alt skuende fader har jagttegnet i orden :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af C-X » 28. okt 2017, 09:54

ReneKJ skrev:
C-X skrev:Jeg tror han ønsker en åbenbaring, hvor den alt skuende fader i himlen, slår denne misdæder til jorden, med et lyn.
Så må man håbe at den alt skuende fader har jagttegnet i orden :biggrin:
Han har sit med dispensation fra Miljøministeren!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af LapuaMagnum » 28. okt 2017, 12:56

PSindrup skrev:
LapuaMagnum skrev:Hvis lovgivningen var indrettet efter mit hoved kom krybskytter ikke længere end til deres sidste skridt efter de er spottet, men lovgivningen er heldigvis (for dem) IKKE så konsekvent. Som C-X skriver ville jeg have forståelse for det hvis det var mangel på føde, men INGEN i det danske land er nødsaget til at finde/fange føde for at overleve. Jeg har nul sympati eller empati overfor krybskytter, og syntes de er de klammeste mennesker på denne jord sammen med pædofile, og genganger kriminelle. Hvorfor skal samfundet indrettes efter den største idiot i stedet for at indrette det efter den mindste idiot?

Bare min mening om krybskytter!

For at gøre det klart overholder jeg loven til fulde og dermed heller ikke opfordrer til ulovligheder.

mvh
Så du mener at der bør indføres dødsstraf for krybskytteri?
Og måske endda på en sådan måde at de jagtberettigede skal/kan stå for henrettelsen? :???:

Peter
Peter, jeg har så lidt til overs for krybskytter og folk generelt der ved noget er meget forkert men de gør det alligevel, og jeg taler ikke om små forseelser, så hvis de måtte falde om på stedet så man i det mindste kunne påberåbe sig at man panikkede og ikke kunne give livsreddende førstehjælp. Jeg mener ikke dødsstraf, men som CX så diplomatisk skriver det.

Jeg har ikke loven eller retten på min side til at måtte handle som du beskriver, så derfor gør jeg det heller ikke. Hvis tingene skal være lige for alle skal du eller andre heller ikke gå ind i mit hjem og tage hvad du syntes du har brug for, fordi jeg har noget som du måske ikke har. Det ville ihvertfald være meget forkert og dumdristigt at gå ind i mit hjem medmindre du er inviteret hvor jeg bor nu.

Man skal også gøre sig klart at det ikke kun er i jagtsæsonen der bliver drevet krybskytteri.

Som sagt ville jeg kunne forstå det hvis man virkelig er presset mht. mad, men det er der vist ingen med jagttegn og våben der har, ellers bør man prioritere anderledes i sit liv og dagligdag.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Buffalo » 28. okt 2017, 13:32

nu vi er så godt igang med at væmmes ved de skide krybskytter og deres moral eller mangel på samme :impatient: de der går ind med røven fuld af penge og overbyder jagt andre måske har haft meget billigt i mange år er mindst lige så slemme og er mindst lige så ilde set , deres moral er ik en skid bedre :evil:
Jeg forstår sgu godt bondemande ik kan sige nej til 10 - 15 kg i dejlige økologiske store sedler når nu han viftes om næsen med dem, i stedet for måske et dyr og en hare i ny og næ :respekt:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af C-X » 28. okt 2017, 13:40

Jeg tror nu ikke, at de ovenfornævnte, skyder vildt på andres jord, eller bedriver jagt i fredningstider og i ly af natten. Så en direkte sammenligning vil blot fremstille krybskytterne bedre end de er.

Derudover kan der sagtens være et rationale i, at visse "jægere", blot anser jagt som et forbrugsgode, på lige fod med golf.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 13:53

Buffalo skrev:nu vi er så godt igang med at væmmes ved de skide krybskytter og deres moral eller mangel på samme :impatient: de der går ind med røven fuld af penge og overbyder jagt andre måske har haft meget billigt i mange år er mindst lige så slemme og er mindst lige så ilde set , deres moral er ik en skid bedre :evil:
Jeg forstår sgu godt bondemande ik kan sige nej til 10 - 15 kg i dejlige økologiske store sedler når nu han viftes om næsen med dem, i stedet for måske et dyr og en hare i ny og næ :respekt:
Tjaa det er vel en del af gamet.

Vi havde en jagt vi gav 10.000kr årligt ( helt vanvittigt billigt, men en god gammel aftale)
Der blev så skudt et par rigtig rigtig gode bukke i området, og spottet kronhjort, aldrig skudt, men blot spottet 2-3 gange i efteråret.

Året efter blev bonden tilbudt 50.000kr årligt, og som bonden sagde, "det er altså for godt til at sige nej til" Og det kan jeg godt forstå. Og ja det var da træls at miste en jagt sådan, og jeg tror endda kun ham den nye havde jagten i 2 år.

Men til nogensinde at så meget som nævne sådan en mand med mange penge, som gør noget helt lovligt, i sammenhæng med folk der "krybber" det kunne jeg aldrig drømme om!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Refraktorius » 28. okt 2017, 14:53

Krybskytteri er "brugstyveri" ofte kombineret med dyremishandling.

At bonden sælger jagtretten til højstbydende er almindelig økonomisk fornuft.
Det er trist for den der mister en billig jagt, men der er vel heller ikke nogen der forventer, at andre handlende skal forære dem en vare til 50.000 for 10.000?

Det Buffalo reelt ønsker, er at bonden skal forære jægeren 40.000 for at gå på jagt på bondens jord?
(Bare for at tage tallene fra Mortens eksempel)

En vare er det værd, som nogen er villig til at betale for den. Sådan er det bare.
(medmindre man lever i et totalitært samfund, hvor magthaveren bare tager tingene, og så forærer dem til sine korrupte venner. Det er selvfølgeligt fedt hvis man er i vennekredsen)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 15:30

Helt enig med Refraktorius på den her.

Slutningen på historien, var faktisk at prisen på den pågældende jagt ligger på ca 25.000kr
Så bonden havde 2 rigtig gode år, og nu er det, det jeg ville kalde en rimelig fair pris for jagten.

Det er sjovt så længe det varer når noget er billig eller gratis, men man ved også når man går ind til det. At det ikke holder evigt, og så er det bare med at nyde nu'et

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af TheDarkSide » 28. okt 2017, 18:15

Refraktorius skrev:Krybskytteri er "brugstyveri" ofte kombineret med dyremishandling.

At bonden sælger jagtretten til højstbydende er almindelig økonomisk fornuft.
Det er trist for den der mister en billig jagt, men der er vel heller ikke nogen der forventer, at andre handlende skal forære dem en vare til 50.000 for 10.000?

Det Buffalo reelt ønsker, er at bonden skal forære jægeren 40.000 for at gå på jagt på bondens jord?
(Bare for at tage tallene fra Mortens eksempel)

En vare er det værd, som nogen er villig til at betale for den. Sådan er det bare.
(medmindre man lever i et totalitært samfund, hvor magthaveren bare tager tingene, og så forærer dem til sine korrupte venner. Det er selvfølgeligt fedt hvis man er i vennekredsen)
Problemet er bare at tit kommer der 5-10 mand på 50 hektar jord og danner "konsortie". Bonden får en god stak kontanter og så går jægerene ellers i gang med at overjage stykket og skyde alt hvad de kan, når nu der har betalt så dyrt for jagten. Det går ud over vildtet og nabojægerene og gavner ikke ligefrem jagtens omdømme.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2017, 18:28

TheDarkSide skrev:
Refraktorius skrev:Krybskytteri er "brugstyveri" ofte kombineret med dyremishandling.

At bonden sælger jagtretten til højstbydende er almindelig økonomisk fornuft.
Det er trist for den der mister en billig jagt, men der er vel heller ikke nogen der forventer, at andre handlende skal forære dem en vare til 50.000 for 10.000?

Det Buffalo reelt ønsker, er at bonden skal forære jægeren 40.000 for at gå på jagt på bondens jord?
(Bare for at tage tallene fra Mortens eksempel)

En vare er det værd, som nogen er villig til at betale for den. Sådan er det bare.
(medmindre man lever i et totalitært samfund, hvor magthaveren bare tager tingene, og så forærer dem til sine korrupte venner. Det er selvfølgeligt fedt hvis man er i vennekredsen)
Problemet er bare at tit kommer der 5-10 mand på 50 hektar jord og danner "konsortie". Bonden får en god stak kontanter og så går jægerene ellers i gang med at overjage stykket og skyde alt hvad de kan, når nu der har betalt så dyrt for jagten. Det går ud over vildtet og nabojægerene og gavner ikke ligefrem jagtens omdømme.
Bestemt ikke, men ville du Nogensinde sidestille dem, eller nævne dem i samme sætning som krybskytter??

Moralsk forkert? måske
Ulovligt ? næppe

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af LapuaMagnum » 28. okt 2017, 20:45

TheDarkSide skrev:
Refraktorius skrev:Krybskytteri er "brugstyveri" ofte kombineret med dyremishandling.

At bonden sælger jagtretten til højstbydende er almindelig økonomisk fornuft.
Det er trist for den der mister en billig jagt, men der er vel heller ikke nogen der forventer, at andre handlende skal forære dem en vare til 50.000 for 10.000?

Det Buffalo reelt ønsker, er at bonden skal forære jægeren 40.000 for at gå på jagt på bondens jord?
(Bare for at tage tallene fra Mortens eksempel)

En vare er det værd, som nogen er villig til at betale for den. Sådan er det bare.
(medmindre man lever i et totalitært samfund, hvor magthaveren bare tager tingene, og så forærer dem til sine korrupte venner. Det er selvfølgeligt fedt hvis man er i vennekredsen)
Problemet er bare at tit kommer der 5-10 mand på 50 hektar jord og danner "konsortie". Bonden får en god stak kontanter og så går jægerene ellers i gang med at overjage stykket og skyde alt hvad de kan, når nu der har betalt så dyrt for jagten. Det går ud over vildtet og nabojægerene og gavner ikke ligefrem jagtens omdømme.
Netop derfor har jeg aldrig haft jagt med andre og får det heller ikke i fremtiden. Hvis jeg skyder noget venter jeg som minimum 2 dage med at tage derude igen og ofte går der en til to uger. Meget ofte observere jeg dyrene uden at skyde og til andre tider skyder jeg meget, men har aldrig til dato skudt noget for trofæets skyld, men er ikke afvisende overfor det hvis der kommer en kæmpe og gammel kronhjort :smile: Jeg vil give dig fuldstændig ret i at det er utiltalende når folk går amok på et lille stykke jord og afskyder alt der kommer i kikkerten.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af TheDarkSide » 28. okt 2017, 21:48

Morten273 skrev:
TheDarkSide skrev:
Refraktorius skrev:Krybskytteri er "brugstyveri" ofte kombineret med dyremishandling.

At bonden sælger jagtretten til højstbydende er almindelig økonomisk fornuft.
Det er trist for den der mister en billig jagt, men der er vel heller ikke nogen der forventer, at andre handlende skal forære dem en vare til 50.000 for 10.000?

Det Buffalo reelt ønsker, er at bonden skal forære jægeren 40.000 for at gå på jagt på bondens jord?
(Bare for at tage tallene fra Mortens eksempel)

En vare er det værd, som nogen er villig til at betale for den. Sådan er det bare.
(medmindre man lever i et totalitært samfund, hvor magthaveren bare tager tingene, og så forærer dem til sine korrupte venner. Det er selvfølgeligt fedt hvis man er i vennekredsen)
Problemet er bare at tit kommer der 5-10 mand på 50 hektar jord og danner "konsortie". Bonden får en god stak kontanter og så går jægerene ellers i gang med at overjage stykket og skyde alt hvad de kan, når nu der har betalt så dyrt for jagten. Det går ud over vildtet og nabojægerene og gavner ikke ligefrem jagtens omdømme.
Bestemt ikke, men ville du Nogensinde sidestille dem, eller nævne dem i samme sætning som krybskytter??

Moralsk forkert? måske
Ulovligt ? næppe
Nej, de skal selvfølgelig ikke sidestilles med krybskytter.

Men de er ikke meget bedre.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af PSindrup » 29. okt 2017, 08:17

TheDarkSide skrev:
Morten273 skrev:
TheDarkSide skrev:
Refraktorius skrev:Krybskytteri er "brugstyveri" ofte kombineret med dyremishandling.

At bonden sælger jagtretten til højstbydende er almindelig økonomisk fornuft.
Det er trist for den der mister en billig jagt, men der er vel heller ikke nogen der forventer, at andre handlende skal forære dem en vare til 50.000 for 10.000?

Det Buffalo reelt ønsker, er at bonden skal forære jægeren 40.000 for at gå på jagt på bondens jord?
(Bare for at tage tallene fra Mortens eksempel)

En vare er det værd, som nogen er villig til at betale for den. Sådan er det bare.
(medmindre man lever i et totalitært samfund, hvor magthaveren bare tager tingene, og så forærer dem til sine korrupte venner. Det er selvfølgeligt fedt hvis man er i vennekredsen)
Problemet er bare at tit kommer der 5-10 mand på 50 hektar jord og danner "konsortie". Bonden får en god stak kontanter og så går jægerene ellers i gang med at overjage stykket og skyde alt hvad de kan, når nu der har betalt så dyrt for jagten. Det går ud over vildtet og nabojægerene og gavner ikke ligefrem jagtens omdømme.
Bestemt ikke, men ville du Nogensinde sidestille dem, eller nævne dem i samme sætning som krybskytter??

Moralsk forkert? måske
Ulovligt ? næppe
Nej, de skal selvfølgelig ikke sidestilles med krybskytter.

Men de er ikke meget bedre.
Jo, de er MEGET bedre, ALENE den årsag at det de foretager sig er 100% lovligt i juridisk forstand.
I min verden er det EKSTREMT vigtigt at skelne mellem hvad der er lovligt og hvad der er moralsk tvivlsomt.

Peter

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: To mænd sigtet for krybskytteri ved Ulfborg

Indlæg af Rahan » 29. okt 2017, 17:01

Måske er det ikke krybskytteri !!
Jeg har, med et halvt øre, hørt noget om at "jægeren" der skød kronhjorten nedlagde den på den jagt han havde lejet !!
Hvid det er rigtigt, så er det vel "kun" ulovligt nedlagt vildt, og ikke krybskytteri !?

Er der nogen der kender mere til sagen, så vi kan få et ordenligt billede af hvad der er sket ??

Besvar