Igang igen. Jeg har arvet to haglbøsser. Hvad bør jeg gøre når jeg henter dem?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
E B
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. sep 2016, 09:26
Interesser: Jagt, Buejagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times

Igang igen. Jeg har arvet to haglbøsser. Hvad bør jeg gøre når jeg henter dem?

Indlæg af E B » 25. okt 2017, 20:53

Hej alle,

Jeg har ikke været så flittig til at få brugt mit jagttegn, som jeg efterhånden har haft i en del år. Men efter at været flyttet ud af byen og oven i købet har været så heldig at arve to haglbøsser, er jeg blevet interesseret i at komme i gang igen.
Jeg har aldrig ejet en haglbøsse før, så det er her jeg har brug for nogle kyndige råd.
Bøsserne er ikke hentet endnu, men om dem ved jeg følgende:

Tecni Mec fra 1996. Over-under
Sauer fra 1945. Side-by-side, 16'er

Hvad bør jeg gøre når jeg henter dem?
Jeg tænker at tage dem begge forbi en våbensmed, men er der noget særligt jeg skal være opmærksom på, eller noget jeg bør spørge våbensmeden om?
Hvad skal jeg regne med det koster at få dem tilpasset mig?

Til info kan jeg fortælle, at de begge er vel vedligeholdt, men har ikke været affyret i 10-15 år.

På forhånd tak.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Igang igen

Indlæg af Flugteren » 25. okt 2017, 21:47

E B skrev:Hej alle,

Jeg har ikke været så flittig til at få brugt mit jagttegn, som jeg efterhånden har haft i en del år. Men efter at været flyttet ud af byen og oven i købet har været så heldig at arve to haglbøsser, er jeg blevet interesseret i at komme i gang igen.
Jeg har aldrig ejet en haglbøsse før, så det er her jeg har brug for nogle kyndige råd.
Bøsserne er ikke hentet endnu, men om dem ved jeg følgende:

Tecni Mec fra 1996. Over-under
Sauer fra 1945. Side-by-side, 16'er

Hvad bør jeg gøre når jeg henter dem?

Tjek bøsserne igennem for eventuel rust og slør. Hvis du finder slør (Prøv at ryste den med forskæftet taget af, men bøssen stadig er lukket. Kan du høre "lyde", så er det et godt tegn på slør), så skal det ordnes. Det kan hurtig blive en dyr affære, hvis de nye dele skal laves fra bunden igen. Adskil bøssen og hold dem op mod en lyskilde, mens du kigger på ydersiden af dem. Løbene skal være perfekte, uden buler eller "udposninger". Især den gamle Sauer er formentligt ikke blevet reguleret til jernhagl, så hvis du kan se små udposninger for enden af løbet kan det betyde, at den har været brugt til jernhagl uden foregående regulering af trangboringen.

Du siger ganske vist, at bøsserne har været vedligeholdt, men det skader aldrig at tjekke dem efter med egne øjne. Så ved du også, om det er værd at tage med til bøssemageren eller ej.


Jeg tænker at tage dem begge forbi en våbensmed, men er der noget særligt jeg skal være opmærksom på, eller noget jeg bør spørge våbensmeden om?
Hvad skal jeg regne med det koster at få dem tilpasset mig?

Hvor rutineret er du udi skydningens verden? Du siger, at du ikke rigtigt har brugt dit jagttegn, så jeg går ud fra, at du ikke skyder særligt ofte. Derfor vil jeg anbefale dig IKKE at få tilpasset bøsserne til dig (endnu). En tilpasning hjælper kun, hvis skytten selv kender sin statur, sine skydestillinger og ved, hvor eventuelle tilpasninger kan hjælpe med skydningen. Hvis du er af normal statur, så vil bøsserne med stor sandsynlighed passe dig nogenlunde, som minimum.

Den gamle Sauer er efterhånden et arvestykke, der skal kunne videregives i original stand. Den er formentlig fra lige omkring det tidspunkt, hvor amerikanerne overtog Sauer-fabrikken og nogle måneder senere overgav den til kommunisterne. Det ville være synd at pille for meget ved den. At rette originalskæftet til på den svarer lidt til at høvle de originale grebskaller ned fra en tidlig årgang model. Colt 1911, og pudse dem op igen. Det ødelægger en hel del værdi.

Hvad angår besøget hos bøssemageren, så få trangboringen tjekket. Det er muligt, at din Tecni Mec er reguleret til blyhagl og ikke stålhagl. Hvis du agter at bruge den til andet end jagt (hvor du så bruger dyre Bismuth-patroner), så få eventuelt reguleret trangboringen op til brug af stålhagl. Hvis Saueren står i komplet original stand, så giv den selv en gang skæfteolie, rens løbet og låsen, og gem den i våbenskabet. Det er synd at ændre på en historisk genstand.




Til info kan jeg fortælle, at de begge er vel vedligeholdt, men har ikke været affyret i 10-15 år.

På forhånd tak.

Besvar