Vildtpleje til fasaner

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Niko7088
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. aug 2016, 22:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 1 time

Vildtpleje til fasaner

Indlæg af Niko7088 » 14. nov 2017, 21:16

Har haft problemer med af de udsatte fasaner ikke vil blive i midt område, og har derfor besluttet mig for at fx så vildtager eller andre afgrøder for at holde dem lidt bedre. Mit revir består at 2 søer forbundet med en lille bæk, skov på begge sider og så mindre marker som grænser op. Nogle som har forslag til hvad jeg kan gøre for at holde mine fasaner på området fx ved at så noget, eller bare andre forslag.
PS. Udsætter ved engelsk voliere og ca 60 fugle.

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af JS.Petersen » 15. nov 2017, 16:41

Majs er altid en god ting at have nogle rækker af da fasanen bruge dem som skjul og føde, som alternativ kan man så solsikke.
en anden god ting at have er en god drivende hund der kan drive fasanerne sammen, når de er ved at komme på afveje.

invester i denne bog http://www.bogjagt.dk/product.asp?product=7855 den er guld værd som fasanudsætter
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af Bobo » 15. nov 2017, 21:13

At holde mange fasaner samlet på et areal, strider ganske simpelt mod deres natur, der er at søge ud i områder hvor der ikke "er optaget i forvejen"

Dem der holder mange fasaner på et areal bruger meget tid på at drive dem hjem. Små remiser omgivet af meget store marker kan måske hjælpe lidt men generelt er det bare daglig tilsyn og hjemdrivning der duer

Jeg har selv et par lange ledelinier i mit tærren ( å/mose) og de trækker bare langt ud og det er langt fra alle der når hjem til aften.

Men klø på - på et tidspunkt har du fyldt nabotærrenet op og så kommer de vel hjem igen :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af TheDarkSide » 15. nov 2017, 21:29

Hvordan fodrer du?

Fodertønder med spiral eller lignende "tag selv bord" gør at fasanerne skal bruge minimalt tid på at fouragere og har så mere tid til at gå på opdagelse hos naboerne. Det bedste er faste spisetider, med tilpas dosering af foder, så der bliver spist op. Håndfodring eller en spreder med timer virker godt til både ænder og fasaner. Spreder man foderet ud på et tyndt lag halm, kan fasaner få meget tid til at gå med at skrabe efter foderet. Bare de ser halmen begynder de tit at skrabe i det, selvom der ikke er meget foder i det.

Majs er godt som fodermark, men hvede er også fint, når det bare får lov at stå. Det er dog svært at så frøafgrøder, som kan holde hele efteråret, da alt jo æder det. Fodermarvkål kan give god dække til fasanerne hele efteråret og føde til råvildtet. Det kræver bare man sår et stort nok stykke til at rådyrene ikke gnaver det ned. Majs virker ikke så godt som dækafgrøde, kun først på sæsonen.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af Gryphon » 15. nov 2017, 22:10

Hvor stort er dit jagt revir, og går bækken med skov på begge sider, igennem hele dit jagtrevir ??

Niko7088
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. aug 2016, 22:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 1 time

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af Niko7088 » 15. nov 2017, 22:24

Tak for svar. Jeg fodre bare med fodretønder med ren hvede, kunne godt være jeg skulle prøve at dosere mit fodre næste år.
Når i snakker om at det er svært at holde mange fasaner på et område, kan man så lave majs striber længere væk fra volieren og lave flere af dem, altså måske op til 500 meter fra voliere eller længere og derved lave flere såter.

Niko7088
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. aug 2016, 22:28
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 1 time

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af Niko7088 » 15. nov 2017, 22:26

Reviret strækker sig over et stort område, bækken er omkring 500 meter lang, hvor den derefter ender i rør. Resten at terrænet består af mose, brombærkrat, skov og marker.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vildtpleje til fasaner

Indlæg af TheDarkSide » 16. nov 2017, 15:56

Niko7088 skrev:Reviret strækker sig over et stort område, bækken er omkring 500 meter lang, hvor den derefter ender i rør. Resten at terrænet består af mose, brombærkrat, skov og marker.
Det lyder som perfekt fasanterræn :smile: Sørg for at der er nogle kortklippede spor, så de kan komme ud i solen og tørre sig.
Flere stykker majs fordelt over terrænnet lyder som en god ide.

Besvar