vildkatte..

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 6. jan 2007, 19:31

Du glemmer vi ikke snakker om undslupne kæledyr, en vildkat gør skade på den lokale fauna(dyrelivet) og må derfor reguleres.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 6. jan 2007, 19:40

kt8 skrev:Du glemmer vi ikke snakker om undslupne kæledyr, en vildkat gør skade på den lokale fauna(dyrelivet) og må derfor reguleres.
:roll:
Jeg har spurgt dig en gang før, men skal gerne gøre det igen: Hvordan ser du forskel på en vildkat og en tamkat?
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 6. jan 2007, 19:51

Ok..Jeg vil nu skære det ud i bølgepap...

INGEN katte hverken tam eller vildkatte hører til i naturen, og træffes de på et område hvor man har jagten vil jeg betragte dem som skadevoldende vildt.
Hvis katten ikke har et tydeligt halsbånd, er det ikke jægeren skyld at katten dør.

Og siden du holder af paragraffer, så kommer reguleringsloven lige her..


§ 1. Ved regulering forstås i denne bekendtgørelse nedlæggelse eller ombringelse af vildt med glatløbet haglgevær, riflet våben eller, hvor det er særligt nævnt, ved fangst af vildt i fælder.

Stk. 2. Regulering i henhold til denne bekendtgørelse skal foregå under overholdelse af reglerne om jagt i lov om jagt og vildtforvaltning og i de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af loven, medmindre andet fremgår af bekendtgørelsen.

§ 2. Vildt kan uanset bestemmelserne om jagttider reguleres i de tilfælde, der er nævnt i kapitel 2 og 3, for at

1) imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed,

2) imødegå risiko for smitte af mennesker eller dyr,

3) beskytte flora og fauna eller

4) hindre omfattende skader på bebyggelse, afgrøder, husdyr, herunder vildtopdræt, skove, fiskeopdræt eller fiskeri- og andre vandområder.

Stk. 2. Bortset fra tilfælde, der er omfattet af lovens § 38, er det ejeren eller brugeren af en ejendom, der afgør, hvorvidt der på ejendommen skal foretages regulering af vildt, uanset om den pågældende har jagtretten på ejendommen.

Stk. 3. En jagtlejer må kun regulere vildt efter særlig aftale med ejeren eller brugeren af ejendommen. Ejeren eller brugeren kan ikke fraskrive sig retten til regulering.

Stk. 4. Regulering må kun foretages af personer, der er fyldt 18 år.

Stk. 5. Regulering ved brug af fælder efter § 11, stk. 1, nr. 2, litra a og b må kun foretages af personer, der har gyldigt jagttegn.
Senest rettet af kt8 6. jan 2007, 19:53, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Indlæg af Grim Reape®!!! » 6. jan 2007, 19:52

Dette er for latterligt efterhånden
Hvis man har taget det ansvar at få en kat må man også tage det ansvar at holde den inde på ens egen grund eller tage konsekvenserne (Bøde eller død kat)
Teknisk set gør både vild og tamkatte skade på den lokale fauna (du regner vel ikke med at den render rundt og studerer sommerfugle?) så jeg kan ikke se hvorfor man ifølge de paragraffer ikke smulle skyde en kat der befinder sig midt på en mark langt fra bebyggelse

Der er ikke noget jeg hader mere end katte og hundeejere der lader deres dyr rende frit rundt i andres haver og bagefter skylder skylden på deres dyr (de burde få fradraget deres ret til at have dyr resten af livet)

nijo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 23. okt 2006, 21:23
Geografisk sted: KBH.

Indlæg af nijo » 6. jan 2007, 20:05

Der er ikke noget jeg hader mere end katte og hundeejere der lader deres dyr rende frit rundt i andres haver og bagefter skylder skylden på deres dyr (de burde få fradraget deres ret til at have dyr resten af livet)[/q :;_() uote]

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 6. jan 2007, 20:06

Hold nu op med det der fauna-beskyttelse - det holder ikke en meter. Indrøm at i ikke kan tåle at se noget der er 37 grader varmt uden at det klør i fingeren.
Og så tror jeg forøvrigt at jeg vil trække mig fra denne tråd - selv om jeg ikke er Gud, kæmper jeg sikkert forgæves.
Senest rettet af Id 6. jan 2007, 20:31, rettet i alt 3 gange.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Halvautomat » 6. jan 2007, 20:06

Tilsyneladende er der en del som ikke ønsker at overholde gældende love.

Det smitter af på os som forsøger at drive jagt ud fra lovgivning og den etik som bør høre med og iøvrigt også står beskrevet.

Men der er jo brodne kar inden for alt desværre.

Problemet er at de fjolser som laver deres egne (ulovlige) regler før eller siden render ind i problemer, og disse lynhurtigt havner i landets aviser/medier og så har vi balladen, og udsigt til de stramninger som politikerne kan komme i tanke om.

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Indlæg af Grim Reape®!!! » 6. jan 2007, 20:26

Id skrev:Hold nu op med det der fauna-beskyttelse - det holder ikke en meter. Indrøm at i ikke kan tåle at se noget der er 37 grader varmt uden at det klør i fingeren.
Da jeg ikke har tilladelse til skydevåben har jeg aldrig gået på jagt eller skudt noget levende (andet en et par rotter som barn med slangebøsse) så det er ikke min finger det klør i

Jeg nøjes med at være "rabiat" lufttosse og plinke på papskiver og andre ikke-levende ting :-D

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 6. jan 2007, 20:27

<.<,- ikke flere paragraffer, kun mudder kast, det er jo aldrig sjovt når man ikke kan få ret. ::;>

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 597 times

Indlæg af Marius » 6. jan 2007, 22:31

Som altid i følelsesladede tråde bør man tænke over hvorledes ens ord og illustrationer kan udlægges.

For de fleste menneskers vedkommende figurerer katten i deres bevidsthed som et kæledyr, det er derfor værd at overveje hvor bastante udmeldinger man bør komme med i den forbindelse med regulering af katte.

I fald man på sit jagtområde finder det nødvendigt i vid udstrækning af regulere katte af hensyn til faunaen bliver ovenstående endnu mere presserende, idet en tilsidesættelse af pli i forbindelse med diskussion af aflivningsmetoder og nødvendigheden af samme, sandsynligvis vil afstedkomme en fjernelse af den lovmæssige muligheden for regulering.

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Indlæg af KimH » 6. jan 2007, 22:57

Grim Reape®!!! skrev:
KimH skrev:KT8 , har du nogensinde prøvet at forklare en kat at den skal blive inde på sit eget område ?? Så kan du ligeså godt snakke til en dør. Katte gør nu engang hvad de har lyst til, og bare at bortskyde dem fordi det er en kat, det virker ikke særlig gennemtænkt ???
der kunne jo være nogen ejer den kat !! :,.>(/
Hvis man anskaffer sig kat (eller andre husdyr) må man som det mindste kende loven der tydeligt siger at man skal holde dem på sin egen grund

Du må jo også aflive en strejfende hund hvis du først har adviseret om dette i lokalbladet
Ok, bare så ingen er i tvivl !!
Jeg har selv skudt katte på mit terræn, så jeg er ikke mere hellige end nogen af jer andre der har haft en kat på kornet, MEN, at KT8 mener at han har ret til at bortskyde en kat, bare fordi den befinder sig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, så bliver jeg sgu lidt harm over den udmelding. Jeg har selv to katte, men de er indekatte og har en kattegård som de færdes i når de skal lufte sig selv. Det er fordi jeg vil ikke risikere at de bliver kørt over - generer mine naboer eller møder en som mener at de skal bare skydes, fordi han har jagttegn og dermed er blevet herre over liv og død. Jægere, mig selv inklusiv, kan meget hurtigt få et dårligt rygte, og den holdning at katte skal bare nakkes, fremmer ikke lige frem processen :evil:

Brugeravatar
Blunderbuss
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 17. mar 2004, 12:13
Geografisk sted: roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af Blunderbuss » 6. jan 2007, 23:15

Nok om alt den katte snak, nu vil jeg gerne have svar på om jeg har gjort noget ulovligt !
For år tilbage havde jeg kaniner, så mange at jeg blev opfordret til at blive anpartshaver i et kaninslagteri
de kloge hoveder sagde at en syg kanin tog man i bagbenene, og gav den et håndkantslag i nakken, det lykkedes mig aldrig aflive en kanin på den måde. (jeg har ikke jagttegn så nu kommer min forseelse) jeg tog mit skytteforenings gevær .22 lavede et X i blyet og satte løbet i baghovedet på kaninen BANG, øjnene sprang ud af hovedet på kræet og den var død på stedet. har jeg gjort noget forkert ?
Med krudt og kugler
Baltzar

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 6. jan 2007, 23:17

Blunderbuss skrev:Nok om alt den katte snak, nu vil jeg gerne have svar på om jeg har gjort noget ulovligt !
For år tilbage havde jeg kaniner, så mange at jeg blev opfordret til at blive anpartshaver i et kaninslagteri
de kloge hoveder sagde at en syg kanin tog man i bagbenene, og gav den et håndkantslag i nakken, det lykkedes mig aldrig aflive en kanin på den måde. (jeg har ikke jagttegn så nu kommer min forseelse) jeg tog mit skytteforenings gevær .22 lavede et X i blyet og satte løbet i baghovedet på kaninen BANG, øjnene sprang ud af hovedet på kræet og den var død på stedet. har jeg gjort noget forkert ?
Det har du bestemt ! Våbnet må kun bruges på bane... <<.,.,-

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 6. jan 2007, 23:21

KimH skrev:
Grim Reape®!!! skrev:
KimH skrev:KT8 , har du nogensinde prøvet at forklare en kat at den skal blive inde på sit eget område ?? Så kan du ligeså godt snakke til en dør. Katte gør nu engang hvad de har lyst til, og bare at bortskyde dem fordi det er en kat, det virker ikke særlig gennemtænkt ???
der kunne jo være nogen ejer den kat !! :,.>(/
Hvis man anskaffer sig kat (eller andre husdyr) må man som det mindste kende loven der tydeligt siger at man skal holde dem på sin egen grund

Du må jo også aflive en strejfende hund hvis du først har adviseret om dette i lokalbladet
Ok, bare så ingen er i tvivl !!
Jeg har selv skudt katte på mit terræn, så jeg er ikke mere hellige end nogen af jer andre der har haft en kat på kornet, MEN, at KT8 mener at han har ret til at bortskyde en kat, bare fordi den befinder sig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, så bliver jeg sgu lidt harm over den udmelding. Jeg har selv to katte, men de er indekatte og har en kattegård som de færdes i når de skal lufte sig selv. Det er fordi jeg vil ikke risikere at de bliver kørt over - generer mine naboer eller møder en som mener at de skal bare skydes, fordi han har jagttegn og dermed er blevet herre over liv og død. Jægere, mig selv inklusiv, kan meget hurtigt få et dårligt rygte, og den holdning at katte skal bare nakkes, fremmer ikke lige frem processen :evil:
Jeg kan faktisk godt lide katte, bare ikke på mit jagtområde..og nu er det heller ikke fordi jeg har skudt flere end der kan tælles på 1 hånd.

Jeg synes bare det er irriterende at folk prøver at bilde en ind at det er ulovligt, bare fordi de nu har en kat som husdyr.

Men som Marius skriver er det jo svært med det skrevne ord, og det er da muligt at du og andre har fået en opfattelse af at jeg er den store stygge kattedræber, du har sikkert selv dræbt flere end mig...

Brugeravatar
Greendot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 10. maj 2006, 17:19
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Greendot » 7. jan 2007, 00:46

Blunderbuss skrev:Nok om alt den katte snak, nu vil jeg gerne have svar på om jeg har gjort noget ulovligt !
For år tilbage havde jeg kaniner, så mange at jeg blev opfordret til at blive anpartshaver i et kaninslagteri
de kloge hoveder sagde at en syg kanin tog man i bagbenene, og gav den et håndkantslag i nakken, det lykkedes mig aldrig aflive en kanin på den måde. (jeg har ikke jagttegn så nu kommer min forseelse) jeg tog mit skytteforenings gevær .22 lavede et X i blyet og satte løbet i baghovedet på kaninen BANG, øjnene sprang ud af hovedet på kræet og den var død på stedet. har jeg gjort noget forkert ?
Kaniner aflives bedst med et slag i nakken af et hammerskaft og derefter en over snuden, så er der ro, jeg har gjort det mange gange som barn da den gamle har haft kaniner i en menskealder. ;-)
I can only please one person per day. today is not your day. tomorrow is not looking too good either.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 7. jan 2007, 00:50

HVK skrev:
Blunderbuss skrev:Nok om alt den katte snak, nu vil jeg gerne have svar på om jeg har gjort noget ulovligt !
For år tilbage havde jeg kaniner, så mange at jeg blev opfordret til at blive anpartshaver i et kaninslagteri
de kloge hoveder sagde at en syg kanin tog man i bagbenene, og gav den et håndkantslag i nakken, det lykkedes mig aldrig aflive en kanin på den måde. (jeg har ikke jagttegn så nu kommer min forseelse) jeg tog mit skytteforenings gevær .22 lavede et X i blyet og satte løbet i baghovedet på kaninen BANG, øjnene sprang ud af hovedet på kræet og den var død på stedet. har jeg gjort noget forkert ?
Det har du bestemt ! Våbnet må kun bruges på bane... <<.,.,-
Og da du ikke har jagttegn kan du ikke lovligt aflive dyr, heller ikke nødstedte.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Tanteskrap » 7. jan 2007, 10:53

For at bringe lidt øget saglighed ind i debatten kan man jo tage sig tid til at læse lidt her. Dyreetisk Råd.
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 7. jan 2007, 12:23

Id skrev:Hold nu op med det der fauna-beskyttelse - det holder ikke en meter. Indrøm at i ikke kan tåle at se noget der er 37 grader varmt uden at det klør i fingeren.
Og så tror jeg forøvrigt at jeg vil trække mig fra denne tråd - selv om jeg ikke er Gud, kæmper jeg sikkert forgæves.
Nu kender jeg KT8 jagtområde meget godt <-: og det var under bukkejagten at vi fandt ud af at der var 3 katte der meget ofte luskede rundt .Hvilket jeg også mener er lige i overkanten.Uden dog at have en videnskabelig forklaring på hvor mange katte pr m2 det er forsvarligt at have for at opretholde flora og fauna. <-:
Derfor valgte vi at regulere 2 katte væk over en periode på ca 1 år.
Ps.hvis folk har katte som de naturligvis er glade for.Ville det da være en god ide at give den et f.eks orange halsbånd på.
Havde de 2 katte haft halsbånd på ville vi da aldrig havde skudt dem
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 7. jan 2007, 13:45

Efter den nuværende lovgivning er det ikke forbudt
at nedskyde herreløse katte, og under visse omstændigheder
er det også tilladt at skyde ejerkatte, som
befinder sig på éns grund.
:neutral: :mrgreen:

Tak for linket Tanteskrap

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 7. jan 2007, 14:33

Lycon skrev:
HVK skrev:
Blunderbuss skrev:Nok om alt den katte snak, nu vil jeg gerne have svar på om jeg har gjort noget ulovligt !
For år tilbage havde jeg kaniner, så mange at jeg blev opfordret til at blive anpartshaver i et kaninslagteri
de kloge hoveder sagde at en syg kanin tog man i bagbenene, og gav den et håndkantslag i nakken, det lykkedes mig aldrig aflive en kanin på den måde. (jeg har ikke jagttegn så nu kommer min forseelse) jeg tog mit skytteforenings gevær .22 lavede et X i blyet og satte løbet i baghovedet på kaninen BANG, øjnene sprang ud af hovedet på kræet og den var død på stedet. har jeg gjort noget forkert ?
Det har du bestemt ! Våbnet må kun bruges på bane... <<.,.,-
Og da du ikke har jagttegn kan du ikke lovligt aflive dyr, heller ikke nødstedte.
Tak Lycon. Jeg var ikke sikker på om det krævede jagttegn at aflive hvis ellers det våbenmæssige var i orden.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 7. jan 2007, 15:37

OK enough with the f..king cats.

For nogen er katte jo et lige så nær kæledyr, som en hund er for andre. Jeg har selv kat og frygter også at den bliver skudt under en jagt, fordi JEG ikke overholder loven og lader den bevæge sig frit i naturen. Det er så en risiko, jeg har valgt at leve med.

Any Way af erfaring har det vist sig at aflivning af katten emner på NVF er en dårlig ide, så tråden låses hermed.

Og et godt råd, hvis i skyder katten etc. så holdt det for jer selv. Fang dem og få falck til at hente dem, eller aflever dem til kattens værn, eller let them be in piece (på den ene eller anden måde). Det er ikke et emnet vi behøver bruge mere tid på!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Låst