Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Grogu
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15. aug 2006, 15:42
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times

Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af Grogu » 4. dec 2017, 08:55

Hej

Jeg faldt over at Biltema's saltsliksten sidste gang jeg var ude og kigge, og da de har en ganske attraktiv pris sammen lignet med diverse jagtbutikker, Jeg vil høre om der er nogen der har erfaring med dem i forhold til råvildt? Jeg tænker specielt på at jeg synes at kunne huske at dem til kreaturer er "no-go" i forhold til vildt grundet et mineral som råvildt ikke kan tåle? I Biltema's beskrivelse er der nævnt dyrejere og jægere som målgruppe.
Del gerne erfaringer eller gode råd :-)

Mvh
Jacob

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af Fredericianer » 4. dec 2017, 12:52

Jeg har også kigget på dem, men har holdt mig fra dem af samme årsag.
Never confuse verbosity with veracity.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af C-X » 4. dec 2017, 12:56

Husker jeg galt, eller har det været debatteret hvorvidt sliksten, har været en mulig smittekilde til rådyrsygen - og hvad var i så fald udfaldet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af TheDarkSide » 4. dec 2017, 18:14

Jeg bruger KNZ sliksten. Rådyrene kommer nogle steder hver dag og slikker på stammen, som slikstenen står på. Jeg har også set hare slikke på stammen. Der har et par enkelte gange været strejfere af dåvildt forbi og de er tydeligvis meget interesserede og slikker lystig, på trods af at de sjældent kommer på besøg, da der ikke er den store bestand endnu. Men når de kommer, så skal de altid lige se til slikstenene. Måske er de vant til dem, der hvor de nu end kommer fra.
Har prøvet de billige, hvide fra Land og Fritid og dem var dyrene slet ikke interesserede i.
Jeg ville vælge nogle der er lavet til vildt. Man kan vidst få nogen sliksten med æblesmag; det tror jeg kunne være et hit.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af Bobo » 4. dec 2017, 21:28

C-X skrev:Husker jeg galt, eller har det været debatteret hvorvidt sliksten, har været en mulig smittekilde til rådyrsygen - og hvad var i så fald udfaldet?
om det er debatteret her ved jeg ikke - men al fodring af råvildt er potentielt kilde til spredning af smitte, da råvildt ikke udviklet til at færdes i store flokke, og fodring vil koncentrere dyrene i samme område.
Så la vær !
Bobo ------ Igen uden billeder

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af KKA » 5. dec 2017, 06:43

Bobo skrev:
C-X skrev:Husker jeg galt, eller har det været debatteret hvorvidt sliksten, har været en mulig smittekilde til rådyrsygen - og hvad var i så fald udfaldet?
om det er debatteret her ved jeg ikke - men al fodring af råvildt er potentielt kilde til spredning af smitte, da råvildt ikke udviklet til at færdes i store flokke, og fodring vil koncentrere dyrene i samme område.
Så la vær !
Råvildt færdes her i vinterperioden i spring på op til 15- 20 stk, så helt ret har du nu ikke.

Så længe ætiologien omkring råvildtsygen er ukendt, er det til gengæld en god ide at holde igen med fodring mv, HVIS råvildtsygen smitter fra individ til individ....?.....

Brugeravatar
Grogu
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 15. aug 2006, 15:42
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times

Re: Nogen erfaringer med saltsliksten fra Biltema?

Indlæg af Grogu » 5. dec 2017, 16:56

Mange tak for gode input :razz:

Besvar