Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 30. dec 2017, 15:42

Kristian_J skrev:
Morten273 skrev:
Vi har heller ikke brug for: Huse, biler, fly, elektricitet, medicin, eller så meget andet.
Der levede jo også mennesker i stenalderen, og de klarlede sig fint uden.

Men der gad jeg godt nok ikke leve, tror jeg heller ikke så mange andre ville...
Flugteren skrev: Har du behov for en Schmidt & Bender PM II? Har du behov for en ASE Utra-lyddæmper? Har du behov for langdistancerifler?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Nikko Sterling 4x32 kikkert? Du har da ikke behov for at kunne se skudhullet på 1000 meter. Det er ren dovenskab. Du kan da bare gå de 1000 meter for at se, om skuddet ramte.

Hvorfor kan du ikke nøjes med en almindelig S&L-dæmper? Har du behov for en ståldæmper til dit skydeformål? Kommer du til at smelte dæmperen, fordi du sætter den på en SAW?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Mosin-Nagant til de længere skud? Det fungerede fint i 40´erne. Du skal bare lære at holde mere over, hvis kaliberen har svært ved at nå ud til målet.
....Forskellen ligger i at mit behov ikke slår ihjel. Det syntes jeg er en væsentlig forskel. Jeg gør ikke skade på andre. Mener heller ikke at cannabis skal være ulovlig, så længe folk ikke gør skade på andre.

Men jeg syntes tilgengæld at voldtægt skal forblive ulovligt, da det går ud over andre, om det er noget man har lyst til eller ej.

Hvis I ikke kan se forskellen på at indtage medicin fordi man er syg eller købe et dyrt kikkertsigte kontra at slå ihjel, så kommer vi ikke på bølgelængde.... overhovedet.

Enhver handling du foretager dig har en konsekvens, om den så er direkte eller indirekte.
Når du bruger 40.000kr på en ny lækker kikkert, eller 1 mil på en bil.

Så var der helt sikkert en masse mennesker der kunne have overlevet såfremt du havde valgt dem til, i stedet for at vælge luksus til.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 30. dec 2017, 16:50

Morten273 skrev:
Kristian_J skrev:
Morten273 skrev:
Vi har heller ikke brug for: Huse, biler, fly, elektricitet, medicin, eller så meget andet.
Der levede jo også mennesker i stenalderen, og de klarlede sig fint uden.

Men der gad jeg godt nok ikke leve, tror jeg heller ikke så mange andre ville...
Flugteren skrev: Har du behov for en Schmidt & Bender PM II? Har du behov for en ASE Utra-lyddæmper? Har du behov for langdistancerifler?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Nikko Sterling 4x32 kikkert? Du har da ikke behov for at kunne se skudhullet på 1000 meter. Det er ren dovenskab. Du kan da bare gå de 1000 meter for at se, om skuddet ramte.

Hvorfor kan du ikke nøjes med en almindelig S&L-dæmper? Har du behov for en ståldæmper til dit skydeformål? Kommer du til at smelte dæmperen, fordi du sætter den på en SAW?

Hvorfor kan du ikke nøjes med en Mosin-Nagant til de længere skud? Det fungerede fint i 40´erne. Du skal bare lære at holde mere over, hvis kaliberen har svært ved at nå ud til målet.
....Forskellen ligger i at mit behov ikke slår ihjel. Det syntes jeg er en væsentlig forskel. Jeg gør ikke skade på andre. Mener heller ikke at cannabis skal være ulovlig, så længe folk ikke gør skade på andre.

Men jeg syntes tilgengæld at voldtægt skal forblive ulovligt, da det går ud over andre, om det er noget man har lyst til eller ej.

Hvis I ikke kan se forskellen på at indtage medicin fordi man er syg eller købe et dyrt kikkertsigte kontra at slå ihjel, så kommer vi ikke på bølgelængde.... overhovedet.

Enhver handling du foretager dig har en konsekvens, om den så er direkte eller indirekte.
Når du bruger 40.000kr på en ny lækker kikkert, eller 1 mil på en bil.

Så var der helt sikkert en masse mennesker der kunne have overlevet såfremt du havde valgt dem til, i stedet for at vælge luksus til.
Jeg syntes også målstolperne bliver flyttet lidt undervejs.
TrofæJagt er forkert fordi:
  • Det er moralsk forkert at dræbe
  • Det er forkert at dræbe af anden årsag end nød
  • Det er forkert at dræbe eksotiske dyr
  • Det er ressourcemisbrug at spise kød
  • Dyr har bedre af at dø en natulig død end at blive skudt
  • Det er ikke rigtig jagt hvis man har guider
Hvilket er det?

Og som Morten273 er inde på, så har vi et generelt ressourceproblem, ikke bare angående kød.
Den computer/telefon som du skriver fra har f.eks. krævet store mængde sjældne ressourcer, typisk udvundet under elendige arbejdsforhold i et tredjeverdensland uden de store bekymringer om miljøet.

Man skal heller ikke tro at det at være jæger betyder at man er undtaget fra kampen om kød-ressourcerne.
Hvis prisen på slagtekød stiger, så vil prisen på jagtkød også stige. Vildt er også en begrænset ressouce, og hvis folk ikke længere kan få svin så bliver der mere efterspørgsel efter vildt. Og mere efterspørgsel vil give højere priser på jagtretten.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af PSindrup » 30. dec 2017, 17:12

Morten273 skrev:
PSindrup skrev:
Morten273 skrev: <snip> men jeg ville aldrig foretage jagt på noget der feks var bundet. Det er blot en aflivning, ligesom når man slagter.
Begreberne jagt og et bundet dyr kan vel aldrig nogensinde forefindes i den samme sætning? :???:

Peter

Som sagt i mit hovedet er det blot en aflivning.

Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men for 15 år siden kunne man i nogle østlande sagtens få lov at skyde et kæmpe stykke vildt der stod i snor, hvis det var det man ville. Bare man betalte
Hvis ham der stod for aflivningen så sig selv som jæger, så er han syg i potten.

Hvis han derimod så sig selv som slagter der stod for en stressfri aflivning af et dyr, så er det jo helt fint at skyde dyret på afstand.

Peter

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Kristian_J » 30. dec 2017, 18:50

ReneKJ skrev:
Jeg syntes også målstolperne bliver flyttet lidt undervejs.
TrofæJagt er forkert fordi:
  • Det er moralsk forkert at dræbe
  • Det er forkert at dræbe af anden årsag end nød
  • Det er forkert at dræbe eksotiske dyr
  • Det er ressourcemisbrug at spise kød
  • Dyr har bedre af at dø en natulig død end at blive skudt
  • Det er ikke rigtig jagt hvis man har guider
Hvilket er det?
Der er skam ikke noget der har rykket sig hos mig. Jeg syntes da bestemt jeg har været ret klar i mælet.
ReneKJ skrev:Det er moralsk forkert at dræbe
Jeg har aldrig sagt at det er forkert at dræbe. Jeg har sagt at det er forkert at dræbe fordi man finder det sjovt. Som jeg skrev, meget tydeligt, syntes jeg FOR EKSEMPEL det er fint, at man jager fordi man kunne tænke sig noget lækkert kød.
ReneKJ skrev:Det er forkert at dræbe af anden årsag end nød
Det har jeg aldrig sagt, tværtimod.
ReneKJ skrev:Det er forkert at dræbe eksotiske dyr
Ja, hvis man gør det fordi man syntes at det kunne være et sjovt dyr at skyde.
ReneKJ skrev:Det er ressourcemisbrug at spise kød
Ja, det er det bestemt og det er der også en milliard beviser på, og derfor forskes der blandt andet i at lave kunstig kød. At du ikke mener at det er ressourcespild er fordi du tydeligvis ikke har sat dig ind i hvordan verden fungere og det kan jeg jo ikke rigtig diskutere imod.
ReneKJ skrev:Dyr har bedre af at dø en natulig død end at blive skudt
Det har jeg heller ikke sagt, tværtimod. Tror du har svært ved at læse? Jeg gider ikke at gå tilbage og finde hvor jeg har skrevet det i denne tråd, men jeg ved det står der et sted.

Edit: Gad godt, fordi ellers mener du bare at du har ret.

Kl.11:26 svarede jeg på dit spørgsmål og svaret var at regulering var fint.
ReneKJ skrev:Det er ikke rigtig jagt hvis man har guide
Yup. Hvis man ikke gider at sætte tiden af til at lære hvor og hvordan man finde dyrene og hvad man skal gøre, så kan man jo lige så godt bare bede guiden om at gå ud og nedlægge det dyr man ønsker (indkøbsmentalitet)


Jeg håber du vil læse hvad jeg skriver og ikke hvad du syntes jeg skriver, så du kan hidse dig op over det, bare fordi jeg ikke syntes at trofæjagt er jagt. Jeg har været ret tydelig i mælet.
... assistance from a distance!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 30. dec 2017, 19:17

Kristian_J skrev: Jeg håber du vil læse hvad jeg skriver og ikke hvad du syntes jeg skriver, så du kan hidse dig op over det, bare fordi jeg ikke syntes at trofæjagt er jagt. Jeg har været ret tydelig i mælet.
"trofæjagt ikke er jagt"
Det er her problemet ligger. De fleste argumenter du har mod trofæjagt er de samme som jagtmodstandere anvender mod almindelig jagt. :smile:

Du forsøger at definere en forskel på om man jager fordi man elsker drabet, eller fordi man elsker kødet.
Men den køber jeg personligt ikke. Mennesket har stadigt jagtinstinkt. Hvis man investere mange tusinde kroner og hundredevis af timer i udstyr, uddanelse, jagrettigheder og skovture i silende regn så er det fordi man nyder jagten. Kødet kunne man få biligere i en restaurant, og det lyder som en efterrationalisering for at bortforklare at man nyder at jage.

Men her gør jeg mig selvfølgelig skyldig i tankelæsning, så lad os spørge jægerne her i tråden:
Nyder i jagten, eller er den kun et nødvendigt middel for at få det kød i ønsker?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Flugteren » 30. dec 2017, 20:05

ReneKJ skrev:
Men her gør jeg mig selvfølgelig skyldig i tankelæsning, så lad os spørge jægerne her i tråden:
Nyder i jagten, eller er den kun et nødvendigt middel for at få det kød i ønsker?
Personligt holder jeg meget af jagten, og det er bestemt ikke kun for kødets skyld. Det er selvfølgelig det primære formål og ønske, men jeg finder, at jagt for mig er en sport, der kan nydes på lige fod som f.eks, at mange spiller golf.

Man har spændingen i dagene op til jagten. Er udstyret klargjort, er bøssen renset og de rigtige chokes valgt/er riflen indskudt med den rigtige ammunition, hvordan er det nu lige, at de enkelte dyr ser ud på x tidspunkt på året (det tjekker man så op på), har man fået indkøbt en god flaske whisky til jagtselskabet, hvordan bliver vejret?

Aftenen/natten inden går for mit vedkommende med at pakke udstyret ned og gøre det klar til næste morgen, læse NVF og ellers lige give våbnet lidt kærlighed :giggle:.

Og så om morgenen på parolen, hvor den traditionelle "lille en" bliver udskænket, og posterne fordelt.

Og på selve jagten har man den konstante spænding, hjertet banker derudaf og man indånder den friske luft. Man kan næsten mærke benene blive lidt slappe, og grebet om våbnet tætnes. Og pludselig får man vildt for, og så skal det gå hurtigt. Er det fuglejagt får man næsten ikke "feber", da man først ser vildtet næsten lige inden man skyder, men da jeg skød mit første stykke vildt med riffel kunne jeg mærke hjertet i halsen, lige inden jeg tog aftræk.

Når jagten så er omme, og man samles på paraden i fælles flok mærker man roen i kroppen, man lykønsker hinanden med de flotte dyr, der er blevet nedlagt, og så om aftenen (hvis det er en flerdages jagt) sidder man samlet med en god middag, får sig et godt glas rødvin og efterfølgende lidt "skarpt", inden man går til ro for at være klar til næste morgen.

Aaaah, nu længes jeg helt for at komme afsted igen :biggrin:

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af GåsPåGaffelen » 31. dec 2017, 13:11

ReneKJ skrev: Men her gør jeg mig selvfølgelig skyldig i tankelæsning, så lad os spørge jægerne her i tråden:
Nyder i jagten, eller er den kun et nødvendigt middel for at få det kød i ønsker?
Jeg dræber dyr for sjov. Hvis jeg sagde andet ville jeg være fuld af løgn og du har selv listet alle mulige grunde til at vi (jægerne) dræber for sjov og ikke af nød.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sierra13 » 31. dec 2017, 13:48

Mængden af dopamin der frigives, fra det øjeblik et dyr spottes, der tages højde for vind og afstand, aftrækket der klemmes stille og roligt af, til ud at få en confirm på et godt skud.

Den følelsen af overlegenhed, genialitet, bulletproof, macho osv. Lige netop den følelse kan også fåes på andre måder, men jagt er blandt for mig en af de mest fornuftige måder at få den på.
Jeg får den også når jeg laver et drift med 200+ kmt, og røgen flyder tykt af banen. Eller går på baghjul med 150kmt, efter jeg har kørt fra alle de andre i min klasse (og meget gerne klassen over). Laver vanvittige lange og høje hop til MX. osv
Eller kommer kun let til skade ved noget der burde have været rigtig slemt.

Ja det er samme følelse.
Men ved jagt er det både langt mindre farligt, det er billigere, jeg får næsten altid et flot trofæ af en art, om det er opsats, skind, kæbe, tænder, en "fod" lavet til oplukker, eller whatever. Så er der noget at vise frem og fortælle en historie.

Ligesom når jeg smider kødet på grillen, stolt kan fortælle historien (igen :giggle: ) og sætte en ære i at have nedlagt mit eget stykke vildt.

Og så nyder jeg den ro og "meditation" det giver at sidde og se naturen stå op om morgenen eller gå i seng om aftenen



Jeg har skudt råvildt på afstande lige fra 10m til en bette spidsbuk, og ude på 300m og lavet en double, til en stor seksender og en aborm.

Uanaset om det er tæt på eller langt væk, så er der stadig noget indre der tændes, det tændes forskelligt og opleves forskelligt.
Men jeg ville aldrig være noget af det foruden.


Jeg er ikke så religiøs at jeg beder en bøn for min vildt, men jeg skænker det gerne altid en venlig tanke, og en tak for "kampen"

Hvorfor gør jeg alt dette? simpelt.... Fordi jeg kan

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Sortseer » 31. dec 2017, 14:50

Jeg jager med stor fornøjelse, og det uanset om der er tale om jagt på skadevoldende vildt, et rålam til fryseren eller jagt på et attråværdigt trofæ.

Drabet som kulminationen på jagten, er vel ret beset det jeg efterstræber mest af alt - kommer der lidt godt kød til fryseren eller en flot opsats på væggen er det en fin sidegevinst, men bestemt ikke afgørende for kvaliteten af min jagtoplevelse.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Isbjørnekvoten hæves i Grønland

Indlæg af Lassescout » 11. jan 2018, 15:51

Jeg havde en lærer der troede han kunne provokere mig ved at kalde mig lystmorder. Det kunne han overhovedet ikke, jeg gav ham fuldstændig ret. Jeg dræber små uskyldige dyr fordi jeg har lyst til det, længere er den ikke. Jeg kan sagtens argumentere for, at det er rigtig meget i orden, men det gider jeg ikke :getout: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar