Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af TheDarkSide » 26. dec 2017, 20:55

KKA skrev:
C-X skrev:Af trælse erfaringer, så vil jeg gå efter at begrave kniven i hjerteblod fremover. Har set en del "aktivitet", i dyr der var nakkestukket.
Nakkestikkeri er en barbarisk kvælningsdød for dyret og hører sig fortiden til!!! Bare spørg en veterinær!
En kniv i hjernen synes jeg nu umiddelbart det lyder som en rimelig hurtig død :blink:

Dem der har prøvet at stikke råvildt mange gange og kan finde ud af det, er nok dem der tilfører vildtet mindst mulig lidelse ved affangning, kontra stik i hjerte.
Jeg har set mange forsøge at stikke råvildt i hjertet, men med forkert teknik, for kort kniv osv, så de kun rammer blodårer og lunger. Det er ikke ligefrem en hurtig død for et stykke råvildt. Så hellere et fangstskud i hovedet.


Hovedskud til frisk råvildt med hagl kan nemt gå galt. Der er ikke meget skudtegn ved et kæbeskud og dyret er svært at få fat på, selv med den bedste schweisshund.
Har oplevet det to gange at det er lykkedes med eftersøgning, begge gange gik schweisshunden over 1 km. I det ene tilfælde mente skytten at dyret var ramt. Den havde fået 10-15 hagl i hovedet og øjet, men åbenbart ikke nok.
I det andet tilfælde påstod skytten hårdnakket at det var rent forbi, men en anden mente, at den måske havde fået hagl. Den blev så taget af hund efter 1,5 km og med en smadret underkæbe og næse.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af KKA » 26. dec 2017, 21:18

C-X skrev:Det har jeg skam også gjort, flere gange, med forskellige svar til følge. Smutter kniven forbi fingrene og ind i selve hjernen, gennem den lille åbning i kraniet, så vil dyret dø ganske hurtigt. Overskærer man blot nerverne delvist, så dør dyret blot delvist, indtil det er med siden er helt væk. Det er denne metode jeg nu ikke længere tror på er nyttig; den er både yderst risikabel at udøve og samtidig med en høj fejlrate. Et hjerte er let at finde og punktere, med en anstændig størrelse kniv. Hurtigt, effektivt og relativt risikofrit.

KKA, det glæder mig at du rejste spørgsmålet og jeg forstår udemærket din hensigt :razz:

I øvrigt er den forældede metode en del af gammeldags romatik, om den "nådige død" til det ædle hjortevildt. Som om dette er hævet over andet vildt og fortjener noget særligt. Alt vildt fortjener en ordentlig død, og en eftersøgning, hvis man er i tvivl.
Vi er på bølgelængde, dog kræver hjertet en vis knivsbladlængde - vi er mange, der mener, at et knivstik ind i “slipseknuden” rettet mod aortabuen er enklere og mere effektivt, omend man skal vare sig for klovspark fra forløbene.
At lade hunden aflive er ikke uden risiko for denne af samme grund - ellers er et nådeskud effektivt og hurtigt.

Slettet bruger

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Slettet bruger » 26. dec 2017, 21:20

Langebo skrev:Jeg skyder ikke rådyr med hagl
Ca 75 % af danke jæger burde undlade og skyde rådyr med hagl (de er ikke dygtige nok )
Resten burde skyde dem med riffel ........ .
:goodpost:

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Nikon » 26. dec 2017, 22:07

Hej alle og glædelig jul.

Jeg er heller ikke fan af en video som denne hvor der er nogen som vil vide hvad andre havde gjordt i denne situation.
Fakta: dyret er skudt forfra, dyret er dødt, dyret er leveret, bom.
Har skøtten gjordt det ? ja
Havde du gjordt det ? måske
Havde jeg gjordt det ? Aldrig i livet.
Hvad er rigtig og hvad er forkert ? ja det må jo være op til hver enkelt.
Når man skyder et dyr fra front er der, efter min mening, for lidt at skyde på og jeg ville tænke på om det virkelig er nødvendig at tage en sådan chance?
Det her kommer fra en som forlænge siden tog en beslutning om ikke at skyde råvildt med hagl men kun med riffel, der er, efter min mening, for mange der tager chancer på råvildt med haglgevær :getout:

PS jeg dømmer ingen. Jeg har mit eget jagt og der har jeg mine regler og hvad i gør på jeres jagt er op til jer selv.

Fortsat god jul og godt nytår.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Dansken » 26. dec 2017, 22:44

Hvad som volder mig problemer er at så mange löber rundt i skoven med action kamera som deres vigtigste jagtudstyr
Sekvensen skal på du-röret eller ansigts bogen nästen inden dyret er dödt.
Det man ikke kan se på nettet eller findes åbenbart ikke.
Jeg slipper gerne dette på vores jagter

PS: Han fik jo dyret, men jeg havde nok bedt ham om at ikke göre det igen hvis han var gäst hos os

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FrederikF » 26. dec 2017, 22:53

Jeg er helt på linje med dansken.
Hvor jeg går på jagt er sideskud normen til hårvildt (gælder både riffel og haglgevær).
Jeg betvivler ingenlunde den dræbende effekt af et skud hagl på tæt hold. Men imho er det en unødig chance at tage at skyde dyr frontalt (gælder både ræv og råvildt). Målet er ret småt - kan det lade sig gøre - ja.
Frontal skud med riffel - virker fint - men giver ofte et værre svineri samt øget risiko for grimme anskydninger - kan det lade sig gøre - ja.
Rigtigt gode skytter kan naturligvis bedre udnytte marginaler, men jeg tror desværre at skytter ville svare som bilister hvis de i en undersøgelse blev spurgt om “er du en bedre bilist end gennemsnittet) - det er hovedparten af danske bilister efter egen vurdering.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Dansken » 27. dec 2017, 00:48

Et lille spörgsmål da jeg ikke ved bedre: (jeg har aldrig jaget i Danmark - kun väret på havjagt for meget länge siden)
Må man forlade sin post under jagt?
Her forlader man kun passet under jagt efter at have fået OK af jagtlederen over jagtradioen og derefter at have haft kontakt med sine naboposter så de ved at man går frem og fanger dyret af. Ellers står jeg stille og observerer.
Jeg ved ikke hvor hans naboposter står eller om hvor hundeförerne er i såten.
Bare en undren fra en som ikke ved hvordan skikkene er.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af KKA » 27. dec 2017, 06:16

Dansken skrev:Et lille spörgsmål da jeg ikke ved bedre: (jeg har aldrig jaget i Danmark - kun väret på havjagt for meget länge siden)
Må man forlade sin post under jagt?
Her forlader man kun passet under jagt efter at have fået OK af jagtlederen over jagtradioen og derefter at have haft kontakt med sine naboposter så de ved at man går frem og fanger dyret af. Ellers står jeg stille og observerer.
Jeg ved ikke hvor hans naboposter står eller om hvor hundeförerne er i såten.
Bare en undren fra en som ikke ved hvordan skikkene er.
I et konsortium( statsskov) drev vi i mange år støverjagt med “flydende” riffelposter, såvel til postskytter som til hundeførere. Postskytterne bevægede sig, som regel i bil, efter drevet( som regel kronvildt). Det var et MUST!, at der var kuglefang. Vi kendte hinanden - havde masser af plads ifa 1284 ha til 13 mand,ellers var det hasardiøst.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FrederikF » 27. dec 2017, 16:09

Hvor jeg går på jagt forlader man ikke sin post før der er blæst af - opstår der noget helt ekstraordinært, så det er bydende nødvendigt, så kun efter aftale med sideposter. Særligt på riffeljagt er der meget klare regler herfor.
Har også været heldig at kunne gå på jagt på arealer omkring de 1000ha. Når vi gik med støver så bevægede vi os, men det var normalt meget små grupper - hundeføreren med haglvåben og så 3-4 mand der flyttede sig ift drevet. Vi har aldrug brugt biler ej heller radioer.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Klumpfod » 27. dec 2017, 17:45

Dårlig afstand
Dårlig vinkel
Dårligt våben

`nogen lærer det aldrig`

Må jeg være fri - den mand blev aldrig inviteret hos mig igen.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af TheDarkSide » 27. dec 2017, 18:21

Klumpfod skrev:Dårlig afstand
Dårlig vinkel
Dårligt våben

`nogen lærer det aldrig`

Må jeg være fri - den mand blev aldrig inviteret hos mig igen.
:shock:

Så vidt jeg kan tælle så tager han 17-18 små skridt indtil han står maks 5 meter fra dyret. Så jeg tror afstanden er maks 20 meter.

Det er jo fuldstændigt umuligt at afgøre situationen. Han står måske som den eneste post i nærheden og kan derfor flytte sig lidt, uden at det går ud over sikkerheden. Vi ved jo heller ikke om der er 20 eller 2 mand på jagt. Er man kun 2-3 mand og en hund er der ikke så meget at tage hensyn til mht. sikkerhed, som hvis man var 20.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af SKBHunter » 27. dec 2017, 19:38

PSindrup skrev:Jeg skal ikke gøre mig til dommer, men ....
Tråde som denne gør mig trist og irriteret på samme tid! :wall:

bliver så træt af folk der synes at deres måde at drive jagt på er "DEN ENESTE RIGTIGE" og at alle andre burde rette ind! Prøv nu at være lidt rummelig og reflekter over hvorfor du gør som du gør og vær åben overfor, at du måske kan lære noget af andre jægere, der jager på en anden måde end din..... :razz:

@Peter: du dømmer da så absolut! Der er ingen tvivl om, at du synes det er forkert at skyde råvildt som vist i videoen! I mine øjne er der intet forkert i skuddet. Ville jeg afgive et skud i en lignende situation? Nej! Hvorfor? Fordi jeg meget sjældent skyder til råvildt med hagl og derfor kun skyder til råvildt på max 10m. Det er min personlige grænse, men jeg respekterer at der er andre og mere rutinerede jægere, der har evnerne til skyde på længere afstande med god træfsikkerhed.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 25. sep 2013, 11:07
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 26 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Klumpfod » 28. dec 2017, 17:15

Jeg er helt enig: det er efter MIN opfattelse forkert at skyde spidst på den afstand. Det er meget muligt, at vi er under 20, men ikke meget under.

Hvorfor må andre ikke lære af min mening, når jeg mener at det kan gøres pænere. Hvorfor er det altid laveste fællesnævner i moral, der skal `beskyttes`mod andres fordomme?

Enige bliver vi næppe, men hvorfor er min eller PS` mening så rædselsfulde, at vi ikke må ytre dem? PS spørger pænt og ordentligt om andre ser videoen som han - så svar ham dog pænt og ordentligt

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Langenge » 28. dec 2017, 17:23

Klumpfod skrev:Jeg er helt enig: det er efter MIN opfattelse forkert at skyde spidst på den afstand. Det er meget muligt, at vi er under 20, men ikke meget under.

Hvorfor må andre ikke lære af min mening, når jeg mener at det kan gøres pænere. Hvorfor er det altid laveste fællesnævner i moral, der skal `beskyttes`mod andres fordomme?

Enige bliver vi næppe, men hvorfor er min eller PS` mening så rædselsfulde, at vi ikke må ytre dem? PS spørger pænt og ordentligt om andre ser videoen som han - så svar ham dog pænt og ordentligt
Jamen enig :smile:
Jeg kan ikke vurdere afstanden på videoen.
Jeg kunne selv finde på at skyde forfra på et rådyr, med haglgevær, hvis jeg havde helt store hagl i bøssen, og afstanden var f.eks. 10-15 meter.
Men måske er det uforsvarligt :???: Oplever jeg mange, der tager afstand fra dette, vil jeg da genoverveje min egen holdning. Det finder jeg da helt okay.
Det er vel det, som en debat drejer sig om :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af KKA » 28. dec 2017, 21:52

Er det ikke en generel regel at råvildt skydes kun i sideskud med hagl på max 20 m afstand?

Hvad lærer man i jagttegnsundervisningen 2017?!?

Skyder ikke selv råvildt med hagl, og i et af de konsortier, jeg er med i, er skud med riffel til råvildt i bevægelse, øjeblikkelig bortvisningsgrund, med mindre dyret er anskudt i forvejen.

Hvorvidt hagl eller kugle er bedst til råvildt, er vist et religionsspørgsmål ;-)

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FBN » 28. dec 2017, 23:43

Som schweiss skriver er stort set
som jeg lærte det i 1982.

https://schweiss.dk/nyheder/gode-råd-fø ... på-råvildt

Som jeg også beskrev med fiks punkter på maks
10-12 meter ude skal man jo huske at dyret bevæger
sig og sigter man på det ved 15-20 meter afstand
er det bare for langt ude inden skud afgivelse, derfor er
det i min optik smart med den halve afstand.

Hagl eller kugle er lige godt bare det er brugt rigtigt
og at skyde vildt med kugle i bevægelse er noget
man som ansvarlig jæger selvfølgelig træner så man
mestre det også :thumbup:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af KKA » 29. dec 2017, 09:16

FBN skrev:Som schweiss skriver er stort set
som jeg lærte det i 1982.

https://schweiss.dk/nyheder/gode-råd-fø ... på-råvildt

Som jeg også beskrev med fiks punkter på maks
10-12 meter ude skal man jo huske at dyret bevæger
sig og sigter man på det ved 15-20 meter afstand
er det bare for langt ude inden skud afgivelse, derfor er
det i min optik smart med den halve afstand.

Hagl eller kugle er lige godt bare det er brugt rigtigt
og at skyde vildt med kugle i bevægelse er noget
man som ansvarlig jæger selvfølgelig træner så man
mestre det også :thumbup:
Lige et aber dabei til kugle/vildt i bevægelse: råvildt er ikke jævne “ i travet” på samme som måde som kronvildt, så der ved jeg ikke, hvor hensigtsmæssigt, det er at slippe en kugle, hjortebanetræningen til trods.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FBN » 29. dec 2017, 10:23

KKA skrev:
FBN skrev:Som schweiss skriver er stort set
som jeg lærte det i 1982.

https://schweiss.dk/nyheder/gode-råd-fø ... på-råvildt

Som jeg også beskrev med fiks punkter på maks
10-12 meter ude skal man jo huske at dyret bevæger
sig og sigter man på det ved 15-20 meter afstand
er det bare for langt ude inden skud afgivelse, derfor er
det i min optik smart med den halve afstand.

Hagl eller kugle er lige godt bare det er brugt rigtigt
og at skyde vildt med kugle i bevægelse er noget
man som ansvarlig jæger selvfølgelig træner så man
mestre det også :thumbup:
Lige et aber dabei til kugle/vildt i bevægelse: råvildt er ikke jævne “ i travet” på samme som måde som kronvildt, så der ved jeg ikke, hvor hensigtsmæssigt, det er at slippe en kugle, hjortebanetræningen til trods.
Vi har i familien (3 generationer) skudt en del råvildt i
bevægelse, og til dato har vi faktisk kun en anskydning
sammenlagt på et stk stående råvildt, skyldtes en kugle
der ekspanderede i løbet en jæger ved siden af fik dyret
I anden skral og vi fandt aldrig ud af hvad der skete
det var en norma plast spids og i 1983-85.
aldrig ud
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Bofhenator » 29. dec 2017, 10:35

FBN skrev: skyldtes en kugle der ekspanderede i løbet
Ahva?!?

Ekspanderede i dyrets løb eller mener du kuglen ekspanderede inden i løbet på riflen og så på magisk vis anskød et stykke råvildt efterfølgende? Uden at beskadige riffel eller skytte og så udramatisk at naboskytten lige nappede dyret inden han kontrollerede om kammeraten stadig havde sit ansigt?

Eller forstår jeg bare slet ikke hvad du skriver?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af PSindrup » 29. dec 2017, 10:51

KKA skrev:Er det ikke en generel regel at råvildt skydes kun i sideskud med hagl på max 20 m afstand?

Hvad lærer man i jagttegnsundervisningen 2017?!?
Det var præcis hvad vi lærte til jagttegnsundervisningen i vinteren 2014/2015.

kun sideskud og kun til dyr i bevægelse. Og max skudafstand 20 meter.

Peter

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af FBN » 29. dec 2017, 11:21

Bofhenator skrev:
FBN skrev: skyldtes en kugle der ekspanderede i løbet
Ahva?!?

Ekspanderede i dyrets løb eller mener du kuglen ekspanderede inden i løbet på riflen og så på magisk vis anskød et stykke råvildt efterfølgende? Uden at beskadige riffel eller skytte og så udramatisk at naboskytten lige nappede dyret inden han kontrollerede om kammeraten stadig havde sit ansigt?

Eller forstår jeg bare slet ikke hvad du skriver?
Kuglen ekspanderede i riffel løbet ca 5-10 cm fra mundingen.
fragmenter ramte et stykke råvildt som stod ca 50-60 ude
der sad flere mindre dele i dyret, nabo posten skyd dyret
Kort efter da han så hvad det skete.

Man mener det var en produktions fejl i kuglerne
og husker jeg ikke helt galt stoppede norma
produktionen af den i en periode.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Shootingstar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Shootingstar » 29. dec 2017, 11:30

PSindrup skrev:
KKA skrev:Er det ikke en generel regel at råvildt skydes kun i sideskud med hagl på max 20 m afstand?

Hvad lærer man i jagttegnsundervisningen 2017?!?
Det var præcis hvad vi lærte til jagttegnsundervisningen i vinteren 2014/2015.

kun sideskud og kun til dyr i bevægelse. Og max skudafstand 20 meter.
SVJH så står der ikke beskrevet nogen steder, at man kun må skyde rådyr, såfremt de er i bevægelse (og sideskud/max 20m).

Er det ikke chok-effekten du tænker på?

Det har været debatteret tidligere her;
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=51095

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af TheDarkSide » 29. dec 2017, 11:32

PSindrup skrev:
KKA skrev:Er det ikke en generel regel at råvildt skydes kun i sideskud med hagl på max 20 m afstand?

Hvad lærer man i jagttegnsundervisningen 2017?!?
Det var præcis hvad vi lærte til jagttegnsundervisningen i vinteren 2014/2015.

kun sideskud og kun til dyr i bevægelse. Og max skudafstand 20 meter.

Peter
Det med bevægelse har jeg ofte hørt, men i praksis er det bedre at dyret står stille, så skuddet sidder godt.

Sideskud, max 20 meter => Generel regel => der kan være undtagelser

Jeg har oplevet mange situationer på jagt hvor råvildt kom i side skud på under 20 meter, hvor jeg ikke har skudt. F.eks. på en smalt spor og/eller der ikke er mulighed for at skyde to skud, hvis det skulle være nødvendigt.
Men der er også situationer hvor jeg har skudt på over 20 meter til råvildt. Typisk fordi dyret er kommet særligt godt og jeg har haft god tid til at vurdere situationen. Det er meget bedre at skuddet sidder godt på 24 meter end at man skyder et dårligt skud på 12 meter.

Det er jo ligesom når man tager kørekort. Der er situationer, hvor det måske er hensigtsmæssigt at opføre sig lidt anderledes end man har lært.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af Bofhenator » 29. dec 2017, 12:59

FBN skrev:
Bofhenator skrev:
FBN skrev: skyldtes en kugle der ekspanderede i løbet
Ahva?!?

Ekspanderede i dyrets løb eller mener du kuglen ekspanderede inden i løbet på riflen og så på magisk vis anskød et stykke råvildt efterfølgende? Uden at beskadige riffel eller skytte og så udramatisk at naboskytten lige nappede dyret inden han kontrollerede om kammeraten stadig havde sit ansigt?

Eller forstår jeg bare slet ikke hvad du skriver?
Kuglen ekspanderede i riffel løbet ca 5-10 cm fra mundingen.
fragmenter ramte et stykke råvildt som stod ca 50-60 ude
der sad flere mindre dele i dyret, nabo posten skyd dyret
Kort efter da han så hvad det skete.

Man mener det var en produktions fejl i kuglerne
og husker jeg ikke helt galt stoppede norma
produktionen af den i en periode.
Syret, hvordan vidste I det var det der var foregået? Hvordan så riflen (og skytten) ud efterfølgende?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Rådyr skudt lige forfra med hagl ...

Indlæg af SKBHunter » 29. dec 2017, 13:11

Klumpfod skrev:Dårlig afstand
Dårlig vinkel
Dårligt våben

`nogen lærer det aldrig`

Må jeg være fri - den mand blev aldrig inviteret hos mig igen.
@Klumpfod: Den her melding synes jeg for eksempel ikke er "ordentlig"! Du dømmer jægeren på videoen uden at have en reel chance for at vurdere skudafstanden. Film fra aktionkameraer med vidvinkel synes MEGET længere væk end det er i virkeligheden. Hvis du kun har en "sviner" til overs for skytten der afgiver et skud i en situation som du ikke kan vurdere om er OK, så lad være med at skrive noget. Hvis du vil komme med et konstruktivt indlæg i debatten, så formuler dit på en måde som du selv kan være bekendt, og som vi andre kan bruge til noget!

Hvad angår Peter, så synes jeg han har en udpræget tendens til at "gøre andre forkerte" og det skærer i øjnene. Hvis man ikke kan lære noget af andre, så er man enten et perfekt menneske eller blind for sine egne fejl og utilstrækkeligheder. Hvis det sidste gør sig gældende, så snyder man sig selv for så mange ting i livet, at jeg slet ikke orker at forklare hvorfor......!

Knæk og bræk

Besvar