Kødskade med CCI segmented 22LR?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Stilleben » 2. jan 2018, 20:35

Pt skyder jeg med CCI Standard i min 22LR. Og indtil videre har målet bare været papir. Men til jagt, der er jeg bange for at CCI Standard bare fiser lige igennem, uden at deformere. Så har tænkt på CCI SubSonic Hollow point (#0056) som render afsted med 1050 fps. Eller måske endda CCI Segmented Subsonic HP (#0074) der også render 1050 fps. Men laver sidstnævnte meget mere kødskade, på eksempelvis duer? Altså i en grad så de ikke er værd at spise?

Grunden til at overvejelsen er faldet på deres Segmented, er naturligvis tanken om at den da i teorien burde slå godt ihjel. Men absolut også tanken om at projektilet burde flække, hvis det rammer jorden, og dermed ikke er helt så farlig. For har ofte hørt at et alm 22LR projektil, richocheter.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Langenge » 2. jan 2018, 20:42

Jeg har skudt vildt med salon i 140 år (næsten).
For et par år siden så jeg (her på forum) gode anmeldelser af de der segmentet fra CCI.
Nu er det vildt, der er lovligt at skyde med .22 salon, jo ikke det største vildt, og derfor valgte jeg at prøve med den helt langsomme segmentet, på lidt over 700 fps. Det er vel omkring 2 år siden, og jeg vender ikke tilbage til noget andet.
Med den fart giver den meget begrænset skade på f.eks. fasaner og andet vildt i den størrelse, man nu må skyde.
Til gengæld stopper den vildtet lige på stedet.
Kan kun anbefales herfra :thumbup:

PS: Jeg vil ikke satse på mindre ricochet. Du kan ikke stole på, at den går fra hinanden, bare fordi den rammer jorden.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Stilleben » 2. jan 2018, 20:58

Det lyder godt, at selv den langsomme udgave af segmented, spiller. Hvor langt ud, syntes du den er forsvarligt at skyde med?

Pt er min CZ455 indskudt på 35 meter, med CCI Standard, og skyder mere eller mindre hul i hul. Og på 50 meter kan jeg vel dække gruppen med en 1 krone, hvis jeg bruger min Viperflex skydestok. Tænker der må påregnes lidt variation i ammunitionen. Eller også er mine skydefærdigheder ikke til mere. :D

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Langenge » 2. jan 2018, 21:01

Jeg skyder fasaner ud til omkring 35-40 meters afstand.
Det er den afstand mine evner rækker til.
På den afstand klare den langsomme segmentet det helt fint.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Stilleben » 2. jan 2018, 21:06

Tror heller ikke jeg vil længere ud end 30-40 meter, til levende mål. Den "langsomme" skriver jeg lige bag øret. Håber den vil gå lige så godt i min CZ455, som Standard gør.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af HR » 2. jan 2018, 21:10

Har du dårlige erfaringer med en helt almindelig skytteforeningspatron? Den segmenterede fætter er åbenbart fin. Men ellers vil jeg mene at en helt almindelig slug som din CCI er optimal i forhold til effekt vs. kødspild. De kan bruges lige så langt ud du kan ramme. I praksis er det nok et rigtigt godt bud med de 35 40 meter med mindre man bruger afstandsmåler. Hulspids og/eller højhastighed er til mit personlige brug uegnet hvis byttet skal spises.
HR
Senest rettet af HR 2. jan 2018, 21:16, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Stilleben » 2. jan 2018, 21:14

Altså har faktisk ikke prøvet Standard (den rund-næsede) på vildt endnu. Var bare bange for den ikke ville være effektiv nok, i det den ikke deformerer. Eller det ved jeg jo så ikke om den gør. :) Men ja....vil bare sikre mig at jeg gør det rigtig, den dag jeg skyder efter vildt. Tager helst ikke chancer, uden at skulle lyde hellig. :D

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Langenge » 2. jan 2018, 21:19

Jeg har skudt meget vildt med en helt standard 22 patron.
Men hvor en fasan ofte løber 10 meter efter at have fået en standard 22 gennem brystet, så løber den kun en meter eller to efter en segmentet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af HR » 2. jan 2018, 21:22

Fuld respekt for at du vil bruge noget ammunition der dræber humant! Men de små byttedyr der må jages med 22er klapper fint sammen med et træf med en rundnæset. Ved et decideret strejfskud tror jeg ikke at en ekspanderende kugle hjælper meget.

Ja, en 22er er en skiderik til at lave opspringere...

HR

Edit: Skrev før langenge. Jeg betvivler ikke hans erfaring.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Stilleben » 2. jan 2018, 21:50

Godt at høre jeres erfaringer. Beholder lidt af mine CCI Standard. For de er overraskende præcise i min riffel. Dog er ca 50% af skudene over lydens hastighed. Og det kunne være super de alle sammen holdt sig under. :smile: Bare en lille sidebemærkning.
Jeg prøver også lidt CCI Quiet 22 Segmented.

Tak for jeres svar!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af FrederikF » 2. jan 2018, 22:22

Sjovt at du får dem til at skyde så præcist, når de skifter mellem subsonisk og supersonisk i din riffel - de gange jeg har prøvet det har præcisionen ikke været særlig god :))

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af FrederikF » 2. jan 2018, 22:28

I øvrigt er min erfaring med standard ammo til vildt (ikke-hulspids), meget lig Langenges.
Dyr dør alt for langsomt (ænder, gæs, høns - tamme, samt duer). Jeg finder hulnæset SV meget bedre (har ikke prøvet segmentet. HV ammo oplever jeg ødelægger vildtet.
Er på udkig efter et waltz die, der kan lave perfekte hollowpoints af Lapua Midas (som min riffel er glad for) , men keg tror desværre Neal Waltz er gået på pension - han svarer ikke på henvendelser.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Stilleben » 2. jan 2018, 23:14

FrederikF skrev:Sjovt at du får dem til at skyde så præcist, når de skifter mellem subsonisk og supersonisk i din riffel - de gange jeg har prøvet det har præcisionen ikke været særlig god :))
Det var måske også bare mig der enten overdrev en anelse, eller huskede dårligt, mht 50 meter præcisionen. Men på 35 meter og en viperflex skydestok, der er grupperne ret små, når jeg bruger CCI Standard. Var selv ret overrasket, da jeg forinden, lige havde fået afkortet lidt af piben på min CZ455, på trods af at have læst man ikke skulle gøre det, på netop CZ455. (Noget med piben snævrer ind lidt før mundingen) Men det påvirkede heldigvis ikke min riffel negativt.
Men jeg er ret spændt på at prøve CCI Quiet der render ca 700 fps. Det vigtigste er hvordan de er på 30-40 meter. Alt derover, er bare en bonus, hvis det spiller godt der.

Og nu vi er ved skydning på de afstande, er der overhovedet nogle baner på Sjælland, (Bor i Roskilde) hvor man kan skyde 25-50 meter med 22LR? Plejer at skyde i Vigersted ved Ringsted. Men det kan jeg kun om onsdagen i sommerperioden.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Greyberd63 » 3. jan 2018, 00:07

Stilleben skrev:
FrederikF skrev:Sjovt at du får dem til at skyde så præcist, når de skifter mellem subsonisk og supersonisk i din riffel - de gange jeg har prøvet det har præcisionen ikke været særlig god :))
Det var måske også bare mig der enten overdrev en anelse, eller huskede dårligt, mht 50 meter præcisionen. Men på 35 meter og en viperflex skydestok, der er grupperne ret små, når jeg bruger CCI Standard. Var selv ret overrasket, da jeg forinden, lige havde fået afkortet lidt af piben på min CZ455, på trods af at have læst man ikke skulle gøre det, på netop CZ455. (Noget med piben snævrer ind lidt før mundingen) Men det påvirkede heldigvis ikke min riffel negativt.
Men jeg er ret spændt på at prøve CCI Quiet der render ca 700 fps. Det vigtigste er hvordan de er på 30-40 meter. Alt derover, er bare en bonus, hvis det spiller godt der.

Og nu vi er ved skydning på de afstande, er der overhovedet nogle baner på Sjælland, (Bor i Roskilde) hvor man kan skyde 25-50 meter med 22LR? Plejer at skyde i Vigersted ved Ringsted. Men det kan jeg kun om onsdagen i sommerperioden.
Taastrup Skytteforening, der kan du skyde 25 og 50 meter med din 22'er mange af ugens dage, jeg er der på lørdag mellem 9 og 12, spørg efter peter hvis du vælger at komme(ingen 22'er riffel på 50 meter banen ,om lørdagen dog, som medlem, dog på 25 meter banen også om lørdagen)

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 879
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 380 times
Been thanked: 30 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Castle » 3. jan 2018, 06:16

Stilleben skrev:Eller måske endda CCI Segmented Subsonic HP (#0074) der også render 1050 fps.
Sorry for :offtopic:
Men hvor kan man købe dem i DK?
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Stilleben » 3. jan 2018, 07:21

Castle skrev:
Stilleben skrev:Eller måske endda CCI Segmented Subsonic HP (#0074) der også render 1050 fps.
Sorry for :offtopic:
Men hvor kan man købe dem i DK?
Ja det er så det næste. Lige dem, har jeg ikke set endnu.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR

Indlæg af Stilleben » 3. jan 2018, 12:45

Greyberd63 skrev:
Stilleben skrev:
FrederikF skrev:Sjovt at du får dem til at skyde så præcist, når de skifter mellem subsonisk og supersonisk i din riffel - de gange jeg har prøvet det har præcisionen ikke været særlig god :))
Det var måske også bare mig der enten overdrev en anelse, eller huskede dårligt, mht 50 meter præcisionen. Men på 35 meter og en viperflex skydestok, der er grupperne ret små, når jeg bruger CCI Standard. Var selv ret overrasket, da jeg forinden, lige havde fået afkortet lidt af piben på min CZ455, på trods af at have læst man ikke skulle gøre det, på netop CZ455. (Noget med piben snævrer ind lidt før mundingen) Men det påvirkede heldigvis ikke min riffel negativt.
Men jeg er ret spændt på at prøve CCI Quiet der render ca 700 fps. Det vigtigste er hvordan de er på 30-40 meter. Alt derover, er bare en bonus, hvis det spiller godt der.

Og nu vi er ved skydning på de afstande, er der overhovedet nogle baner på Sjælland, (Bor i Roskilde) hvor man kan skyde 25-50 meter med 22LR? Plejer at skyde i Vigersted ved Ringsted. Men det kan jeg kun om onsdagen i sommerperioden.
Taastrup Skytteforening, der kan du skyde 25 og 50 meter med din 22'er mange af ugens dage, jeg er der på lørdag mellem 9 og 12, spørg efter peter hvis du vælger at komme(ingen 22'er riffel på 50 meter banen ,om lørdagen dog, som medlem, dog på 25 meter banen også om lørdagen)
Er der nogle bestemte regler? Må jeg have min lyddæmper og kikkert på?

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Greyberd63 » 3. jan 2018, 13:09

Stilleben skrev:Er der nogle bestemte regler? Må jeg have min lyddæmper og kikkert på?
Vi plejer ikke at have problemer med den slags detaljer, princippet er vist mest lovlige våben og sikkerhed, then anything goes(men skytteforenings skyder har fortrin til standpladserne)men lige 50 meter banen er ikke overrent

V kan som medlemmer købe en brik, så vi kan skyde udenfor normale åbnings tider, men selvfølelig inden for vores meget vidtstrakte skydetider(miljø godkendelse)
Ved dog ikke om man kan komme ind fra gaden, og med det samme købe denne brik der giver adgang, måske vil man lige se personen lidt an

MVH
Peter
Senest rettet af Lycon 3. jan 2018, 17:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Stilleben » 3. jan 2018, 13:14

Jeg tror lige jeg kigger forbi med riflen på lørdag, hvis jeg får tid. Så ser vi om jeg bliver lukket ind. :biggrin: Kunne godt forestille mig at tegne et medlemskab. Tåstrup er heldigvis ikke langt væk.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Greyberd63 » 3. jan 2018, 13:19

Kig efter Julemanden/Jesus/Jakob Holt, så finder du mig

Mvh
Peter

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 3. jan 2018, 17:42

Hej,Godt Nytår :smile:
Husk lige at til F.eks fasan skal anslagsenergien,E0 være mindst 150 joule.
Det mener jeg ikke standard .22 opfylder.
Jeg har selv skudt 3 fasaner med RWS HV.HP.På ca.70 meters afstand,med kropsskud og øjeblikkelig død uden nævneværdig kødskade.
Udgangshul som en tokrone.
Knæk og bræk.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Stilleben » 3. jan 2018, 22:53

Det er noteret. Det tjekker jeg lige op på.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Stilleben » 4. jan 2018, 09:30

Nu ryger jeg så helt off topic. Men nu samtalen kører her, så spørger jeg her.
Er det også muligt at prøve pistolskydning i Taastrup? For det har jeg længe ville igang med.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Greyberd63 » 4. jan 2018, 12:57

Yeps, men indtil videre kun lørdage, 9-12.

Måske kan der være lidt ventetid, hvis du kommer kl 9, der skal lige møde et æret medlem, der er rutineret, som kan mandsopdække dig

Mvh
Peter

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Kødskade med CCI segmented 22LR?

Indlæg af Stilleben » 4. jan 2018, 13:34

Tager bare riflen og tilladelse med lørdag og spørger efter dig, Peter. Så ser vi bare hvad der kan lade sig gøre. :smile:

Besvar