Hvor er det lovligt at lave Søsætning af pram?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 18. jan 2017, 10:35
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Hvor er det lovligt at lave Søsætning af pram?

Indlæg af CarstenHelmer » 19. jan 2018, 17:19

Hejsa,
Er nyjæger og har overvejet at slæbe båden med til fjorden og forsøge at skyde lidt ænder her inden sæsonnen går på hæld. Dog er jeg meget usikker på, hvor man kan søsætte fra - det er jo noget nemmere som lystfisker, men man må jo ikke betræde anden mands grund med våben. Hvis man kan parkere helt ved vandet, må det vel være OK at sætte en båd i? Hvis ikke, hvordan dælen finder man så ud af, hvem der ejer "jorden" ned til vandet så man kan spørge om lov?


Mvh Carsten
Senest rettet af Refraktorius 19. jan 2018, 19:21, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilpasset indlæggets formål.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Søsætning af pram

Indlæg af Raptor357 » 19. jan 2018, 17:33

Jeg hopper normalt i fra en havn. og har så geværet i foderal med ned i prammen. udpakningen sker når jeg rammer lovligt jagt farvand, jeg sejler nemlig uden motor (men ønsker mig en).
Gjorde jeg ikke det ville jeg blot finde en offentlig parkeringsplads ved en strand/kyst og så slæbe skidtet af den offentlige sti til stranden og gå i der fra. men det har ikke været noget jeg har gjort eller prøvet, jeg er for doven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Søsætning af pram

Indlæg af Kalthoff » 19. jan 2018, 17:33

carstenhelmer skrev:Hejsa,
Er nyjæger og har overvejet at slæbe båden med til fjorden og forsøge at skyde lidt ænder her inden sæsonnen går på hæld. Dog er jeg meget usikker på, hvor man kan søsætte fra - det er jo noget nemmere som lystfisker, men man må jo ikke betræde anden mands grund med våben. Hvis man kan parkere helt ved vandet, må det vel være OK at sætte en båd i? Hvis ikke, hvordan dælen finder man så ud af, hvem der ejer "jorden" ned til vandet så man kan spørge om lov?


Mvh Carsten
Du kan se matrikelgrænserne her:
https://sdfekort.dk/spatialmap?

Der er det normalt til at se om området er offentligt eller ej.

Hvis du vil kende ejeren af en given matrikel kan du slå matrikelnummeret op i tingbogen:
https://www.tinglysning.dk/m/#/soeg

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Søsætning af pram

Indlæg af Ferguson » 19. jan 2018, 17:56

Hvis du har båden på en trailer, er her en oversigt over slæbesteder i Danmark.

Det kan godt betale sig at give de 29,- kr. det koster, for fuld adgang til siden. :smile:

http://www.slaebesteder.dk/

CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 18. jan 2017, 10:35
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvor er det lovligt at lave Søsætning af pram?

Indlæg af CarstenHelmer » 19. jan 2018, 19:54

Tak for svarene alle sammen :smile: :razz:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvor er det lovligt at lave Søsætning af pram?

Indlæg af Ras.Killing » 25. jan 2018, 08:48

carstenhelmer skrev:...det er jo noget nemmere som lystfisker, men man må jo ikke betræde anden mands grund med våben.
Er det nu også det? Jeg tror ikke haglbøssen i et foderal er det afgørende her.

Hvis du ikke har offentlig adgang til det sted du vil sætte båden i vandet, så tænker jeg ikke at det gør den store forskel om du er på vej ud for at fiske eller jage :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 18. jan 2017, 10:35
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvor er det lovligt at lave Søsætning af pram?

Indlæg af CarstenHelmer » 27. jan 2018, 18:47

Ras.Killing skrev:
carstenhelmer skrev:...det er jo noget nemmere som lystfisker, men man må jo ikke betræde anden mands grund med våben.
Er det nu også det? Jeg tror ikke haglbøssen i et foderal er det afgørende her.

Hvis du ikke har offentlig adgang til det sted du vil sætte båden i vandet, så tænker jeg ikke at det gør den store forskel om du er på vej ud for at fiske eller jage :smile:
Det har det! :smile:
ringede til ordensmagten for at spørge til søsætning i havne mm - om de var at betragte som offentlige. Det var de, men jeg måtte under ingen omstændigheder færdes over maker eller andre private jorde for at komme til vandet så længe haglbøssen er med uden at have fået lov. Bliver geværet i bilen er det ok. Det andet sidestilles med ulovlig jagt.

Mvh Carsten

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvor er det lovligt at lave Søsætning af pram?

Indlæg af Ras.Killing » 27. jan 2018, 20:01

carstenhelmer skrev:...men jeg måtte under ingen omstændigheder færdes over maker eller andre private jorde for at komme til vandet så længe haglbøssen er med uden at have fået lov.
Nej og det må du sådan set heller ikke uden et våben i hånden :blink: det er det der er min pointe.

Er der ikke anlagt veje eller spor, så må du ikke vade rundt på anden mands grund, mark, skov osv. - uagtet hvad du ellers har i hånden.

Er der veje eller eller stier, så er disse egentlig at betragte som offentlige. Eller offentligheden har i hvert fald lov til at benytte sig af dem :thumbup:

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle ændre sig, bare fordi du skal ned til kysten med en båd og haglbøsse for at jage? Men jeg ser da gerne hvis nogen kan henvise til rette §

Når det så er sagt, så syntes jeg dog det lyder som en rigtig fornuftig idé at snakke med ejeren af grunden først... om ikke andet, så for at undgå at skulle stå og diskuterer §'er med en sur lodsejer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar