Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 24. feb 2018, 15:11

Og rotterne stjæler forsiden på dr.dk i dag:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/vaer- ... tterne-ind


Og en mere:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... ekke-koden
I hvor høj grad den rotte der smutter udenom fælden er "snedig" eller bare heldig (og hurtig), det kunne jeg stille mig tvivlende overfor.
Hvis der var film af at den gjorde det flere gange i træk, så ville jeg tro på at den gjorde det med vilje.

Derudover er det interessant at fælden fejludløser på det skyl der kommer forbi. Det mere end antyder, at fældens score er højere end det reelle antal ramte rotter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Greyberd63 » 24. feb 2018, 15:25

Refraktorius skrev:Og rotterne stjæler forsiden på dr.dk i dag:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/vaer- ... tterne-ind


Og en mere:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... ekke-koden
I hvor høj grad den rotte der smutter udenom fælden er "snedig" eller bare heldig (og hurtig), det kunne jeg stille mig tvivlende overfor.
Hvis der var film af at den gjorde det flere gange i træk, så ville jeg tro på at den gjorde det med vilje.

Derudover er det interessant at fælden fejludløser på det skyl der kommer forbi. Det mere end antyder, at fældens score er højere end det reelle antal ramte rotter.

Håber sgu ikke at det er snedighed, for så vil vi jo ifølge Darwin, være med til at hæve gennemsnits intelligensen hos rotter
Survival of the Fittest

MVH
Grey

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af BentxBetjent » 24. feb 2018, 15:28

Refraktorius skrev:
Lassescout skrev:Jeg ved hvad en ATV er.

Er aluslangen én der kommer fra en ATV´en? Eller hvor køber man sådan en aluslange? Hvad er en askepot?

En spand til at sætte på støvsugeren når man suger aske op.
Så havner (det meste af) asken i spanden i stedet for at myrde støvsugeren.
Præcisely... :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 24. feb 2018, 15:37

Greyberd63 skrev: Håber sgu ikke at det er snedighed, for så vil vi jo ifølge Darwin, være med til at hæve gennemsnits intelligensen hos rotter
Survival of the Fittest

MVH
Grey
Det er da det vi gør. Hvis vi lægger et målrettet selektionspres, hvor de rotter der er bedst til at løse de gåder vi stiller dem overlever, så vil det alt andet lige gøre dem bedre til at løse gåderne.

Rotter er allerede meget forsigtige når de løber ind i noget nyt, og det er jeg ikke i tvivl om, at de har udviklet ved at leve sammen med mennesker, der har forsøgt at få ram på dem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af BentxBetjent » 24. feb 2018, 16:27

Refraktorius skrev: Rotter er allerede meget forsigtige når de løber ind i noget nyt, og det er jeg ikke i tvivl om, at de har udviklet ved at leve sammen med mennesker, der har forsøgt at få ram på dem.
Hehe, lige en tanke i forhold til en anden tråd.
De ældre rotter holder sig tilbage i undersøgelsen af nye ting (mad og fælder bl.a.)
De lader de unge rotter gøre sig erfaringer, og tabet er ikke så stort hvis der skrider en unge i svinget.. :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af TheDarkSide » 24. feb 2018, 21:36

Lassescout skrev:Ok, jeg dropper flaskegas. Så må jeg se at få lavet en ordentlig tilslutningsmulighed på udstødningen fra plæneklipperen.

Det er et ret enkelt gangsystem rotten etablerer. En udgang i hækken og en udgang i hønsegården. Så jeg mener jeg burde kunne lukke den ene udgang og fylde udstødningsgas i den anden. Så må det da for pokker kun være et spørgsmål om, hvor længe motoren skal køre før kulilten er trængt ud i hele gangsystemet og har dræbt beboerne?

Udstødningsrøret på motoren har en udvendig diameter på 26 mm. Jeg har en stump jernrør med indvendig lysning på 26,2 mm som passer på, men det falder jo af igen på grund af rystelserne fra motoren. Er der nogen der har en smart løsning på mere holdbar tilslutning? Noget Flex slange fra Biltema eller sådan noget??
Et par slidser i røret og så et spændebånd, hvis røret ikke er i alt for kraftigt gods?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 24. feb 2018, 22:49

Eller alufolie og lidt ståltråd?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 25. feb 2018, 09:17

Boerge skrev:OK Refrak - jeg betragtede den nu nærmest som en practical joke. Men da jeg i sin tid satte den ind på FB, og fortalte jeg brugte den hjemme i haven, kom der flere undrende spørgsmål - dog ikke fra dem der kendte mig rigtig godt, for de vidste jo udmærket, at jeg er lidt af en original :rolf:
Lidt ligesom din signatur hvor du nævner dyremishandling som en af dine interesser? :???: :giggle:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 25. feb 2018, 09:21

Lassescout skrev: Så jeg mener jeg burde kunne lukke den ene udgang og fylde udstødningsgas i den anden.
Jeg mener netop ikke at du skal lukke den modsatte udgang.
Du skal have "gennemtræk" i gangen for at få luften dernede udskiftet med udstødningsgas. Og det modsatte hul kan så også virke som bevis på at du har fået fyldt gangsystemet med udstødningesgas - og dermed fortrængt ilten - når det begynder at ryge op af det.


Peter

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Boerge » 25. feb 2018, 09:50

PSindrup skrev:
Boerge skrev:OK Refrak - jeg betragtede den nu nærmest som en practical joke. Men da jeg i sin tid satte den ind på FB, og fortalte jeg brugte den hjemme i haven, kom der flere undrende spørgsmål - dog ikke fra dem der kendte mig rigtig godt, for de vidste jo udmærket, at jeg er lidt af en original :rolf:
Lidt ligesom din signatur hvor du nævner dyremishandling som en af dine interesser? :???: :giggle:

Peter
Hej Peter!! Har altid været en stor fan af Monthy Python. Den der signatur du henviser til, er et citat fra en Monty Python Sketch :smile: ( og jeg er absolut ikke dyremishandler ) Men lidt galskab, ironi, sarkasme og sofistikerede practical jokes --- ja!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Greyberd63 » 25. feb 2018, 10:08

PSindrup skrev:
Lassescout skrev: Så jeg mener jeg burde kunne lukke den ene udgang og fylde udstødningsgas i den anden.
Jeg mener netop ikke at du skal lukke den modsatte udgang.
Du skal have "gennemtræk" i gangen for at få luften dernede udskiftet med udstødningsgas. Og det modsatte hul kan så også virke som bevis på at du har fået fyldt gangsystemet med udstødningesgas - og dermed fortrængt ilten - når det begynder at ryge op af det.


Peter
Gad vide om rotterne også vil benytte gennemtræk modellen, så de :getout:

MVH
Grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Bofhenator » 25. feb 2018, 10:30

Boerge skrev:
PSindrup skrev:
Boerge skrev:OK Refrak - jeg betragtede den nu nærmest som en practical joke. Men da jeg i sin tid satte den ind på FB, og fortalte jeg brugte den hjemme i haven, kom der flere undrende spørgsmål - dog ikke fra dem der kendte mig rigtig godt, for de vidste jo udmærket, at jeg er lidt af en original :rolf:
Lidt ligesom din signatur hvor du nævner dyremishandling som en af dine interesser? :???: :giggle:

Peter
Hej Peter!! Har altid været en stor fan af Monthy Python. Den der signatur du henviser til, er et citat fra en Monty Python Sketch :smile: ( og jeg er absolut ikke dyremishandler ) Men lidt galskab, ironi, sarkasme og sofistikerede practical jokes --- ja!!
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG. Zoom-Boing!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 25. feb 2018, 11:45

Boerge skrev:
PSindrup skrev:
Boerge skrev:OK Refrak - jeg betragtede den nu nærmest som en practical joke. Men da jeg i sin tid satte den ind på FB, og fortalte jeg brugte den hjemme i haven, kom der flere undrende spørgsmål - dog ikke fra dem der kendte mig rigtig godt, for de vidste jo udmærket, at jeg er lidt af en original :rolf:
Lidt ligesom din signatur hvor du nævner dyremishandling som en af dine interesser? :???: :giggle:

Peter
Hej Peter!! Har altid været en stor fan af Monthy Python. Den der signatur du henviser til, er et citat fra en Monty Python Sketch :smile: ( og jeg er absolut ikke dyremishandler ) Men lidt galskab, ironi, sarkasme og sofistikerede practical jokes --- ja!!
OK. Så har jeg også lært noget i dag! :thumbup:

Peter
PS: Jeg kunne ikke drømme om at du var til dyremishandling
PPS: Hvis du var til det, så tror jeg at dit medlemskab at dette fine forum var blevet inddraget for længe, længe siden. :razz:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 25. feb 2018, 11:50

Greyberd63 skrev:
Gad vide om rotterne også vil benytte gennemtræk modellen, så de :getout:

MVH
Grey
Det er faktisk en god pointe!

Måske ville det være en ide at stille en trådfælde eller noget lignende over andre udgange man har opdaget. Skulle der komme en sprøjtende ud, så kunne den tages ud af ligningen, i stedet for at den bare hyggede sig i naboens brændestabel til tågen var lettet og så kunne vende tilbage.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Lassescout » 25. feb 2018, 13:38

Refraktorius skrev:
Greyberd63 skrev:
Gad vide om rotterne også vil benytte gennemtræk modellen, så de :getout:

MVH
Grey
Det er faktisk en god pointe!

Måske ville det være en ide at stille en trådfælde eller noget lignende over andre udgange man har opdaget. Skulle der komme en sprøjtende ud, så kunne den tages ud af ligningen, i stedet for at den bare hyggede sig i naboens brændestabel til tågen var lettet og så kunne vende tilbage.
Ja, det bliver nok løsningen. Jeg har et par trådfælder som aldrig nogensinde har fanget en eneste rotte, så de ville da kunne gøre nytte som bagstoppere. De har ellers været på vej til genbrugspladsen et par gange :evil: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 25. feb 2018, 14:31

Der er en ret elegant kommerciel løsning her:

youtu.be/IaEq3pVN_xE

Den væsentlige forskel som jeg ser det, er at den trækker ekstra luft med ind, så der kommer mere volumen.

Hvilken som helst totaktsmotor eller firtakter uden katalysator burde være fin til formålet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Lassescout » 26. feb 2018, 07:31

Hold nu kæft, den er smart. Oplagt til et DIY projekt. Men jeg har vel rigeligt kompenseret for den manglende blæser ved at lade motoren køre i en halv time :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2018, 08:50

Lassescout skrev:Hold nu kæft, den er smart. Oplagt til et DIY projekt. Men jeg har vel rigeligt kompenseret for den manglende blæser ved at lade motoren køre i en halv time :biggrin:
Min gamle mor skrev:Hvis "smart" ikke er med, så skal "stærk" nok klare opgaven
:smile:

Jeg tror blæseren både køler motoren og hælder lidt luft med ud i udstødningen.
Det fortynder den selvfølgelig, men skal man skubbe gassen helt ud i hjørnerne af et stort gangsystem (Gophers er vist nogen rigtige borebisser) kunne det være en fordel.

Jeg var ved at læse lidt op på udstødningsgasser, og en almindelig benzinmotor uden katalysator, når snildt over 30.000 ppm CO.
(op til 100.000 ppm skulle ikke være unormalt... det er godt nok voldsomt!)

Det må siges at være "tilstrækkeligt".
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_mo ... d_symptoms
3,200 ppm (0.32%) Headache, dizziness and nausea in five to ten minutes. Death within 30 minutes.
6,400 ppm (0.64%) Headache and dizziness in one to two minutes. Convulsions, respiratory arrest, and death in less than 20 minutes.
12,800 ppm (1.28%) Unconsciousness after 2–3 breaths. Death in less than three minutes.
Lidt ekstra totaktsolie eller en smule choke vil formodentligt øge CO-mængden betragteligt, da motoren så kører med ilt-underskud.



Er "Alternative metoder" ikke off-topic nok til at burde splittes ud i en separat tråd?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Lassescout » 26. feb 2018, 10:38

Jo, det er da en god ide.

Angående en DIY Rottekvæleinator, så må en brugt løvblæser med to-takstmotor være bedste udgangspunkt. Så skal man bare lave en shunt, der fører udstødningen med ud med blæserafgangen. Lidt finjustering af chokeren så den kører med iltunderskud, og BAM, they´re dead!

Er der nogen der har en billig løvblæser til salg? Den må ikke være med elmotor !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2018, 10:53

Du kunne løbe ind i en udfordring med varmen fra udstødningen, hvis du vil lede den over i plasticrøret på løvblæseren. Jeg har brændt hul i mine skærebukser fordi jeg kom for tæt på udstødningen på min løvblæser. :oops:

Peter

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af 1900 » 26. feb 2018, 11:19

jeg tænker mere en lille generator: den er beregnet til at køre stille og roligt i et par timer uden at overophedes

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2018, 12:44

1900 skrev:jeg tænker mere en lille generator: den er beregnet til at køre stille og roligt i et par timer uden at overophedes
Åhja! Og de små Honda-generatorer vi havde i Forsvaret, havde endda en metalslange så man kunne føre udstødningen nogle meter væk (ud af et telt, ned i et hul.... )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Lassescout » 26. feb 2018, 12:47

Det ville tiltale min indre doomsday prepper at købe en generator. Især hvis der sidder en metalslange på udstødningen. Så kunne man bare bruge en hårtørrer som blæser, der er jo strøm fra generatoren :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Peter » 26. feb 2018, 12:49

Som knægt havde jeg kammerat, hvis far havde en rævefarm. Her var også en del rottehuller. Min kammerat påstod, han med en gasbrænder havde formået at ryge dem ud, hvorefter han på klods hold skød dem i hovedet med et luftgevær. En dag var jeg med til det, men der kom nu ingen rotter, så om han i dette tilfælde smurte lidt tykt på (det gjorde han fra tid til anden) eller om vi ramte en "uheldig dag", ved jeg ikke.

I stedet endte vi dagen med at lægge lidt rævefoder ud 2 steder og så ellers bevæbnet med hvert sit luftgevær vente - det gav dog også ret hurtigt et par rotter til hver, så der må have været en større bestand.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2018, 12:52

Hvorfor havde man en rævefarm? Var det for pelsens skyld?

Peter

Besvar