Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Lassescout » 26. feb 2018, 13:30

PSindrup skrev:Hvorfor havde man en rævefarm? Var det for pelsens skyld?

Peter
Ja, det var ret almindeligt en overgang som pelsfarme. Rævene lader sig dog ikke domesticere som minkene, så det blev forbudt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2018, 15:16

Lassescout skrev:
PSindrup skrev:Hvorfor havde man en rævefarm? Var det for pelsens skyld?

Peter
Ja, det var ret almindeligt en overgang som pelsfarme. Rævene lader sig dog ikke domesticere som minkene, så det blev forbudt.
Men der er en enkelt tilbage:
https://landbrugsavisen.dk/danmarks-sid ... topper-mig
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2018, 15:34

Refraktorius skrev:
Lassescout skrev:
PSindrup skrev:Hvorfor havde man en rævefarm? Var det for pelsens skyld?

Peter
Ja, det var ret almindeligt en overgang som pelsfarme. Rævene lader sig dog ikke domesticere som minkene, så det blev forbudt.
Men der er en enkelt tilbage:
https://landbrugsavisen.dk/danmarks-sid ... topper-mig
Det var <beep> :giggle:

Hvordan i alverden "domesticerer" man ræve? Det må da være noget af en opgave ...

Peter

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af LKJ » 26. feb 2018, 15:35

Tror ikke der skal ekstra luft blandes i udstødningen, snarere lidt ekstra benzin så den sidste ilt brændes af og de grimme gasser laves. Den her har der været linket til før og de kan lejes flere steder, der skal bruges ekstra benzin med lidt olie i så røgen kan ses og den sprøjter det ind i udstødningen i en speciel lydpotte.

Fandt den bla her.
https://www.muldvarpebekaempelse.dk/alvac-mauki-gx200/

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Lassescout » 26. feb 2018, 19:23

Udstødningsgas dræber ikke på grund af det lave indhold af ilt. Det er indholdet af den sindssygt farlige gas CO, eller kulilte der dræber. Kulilte binder sig 400 gange nemmere til hæmoglobin end ilt gør, og da atmosfærisk luft indeholder ca. 20% ilt betyder det, at allerede ved en koncentration af kulilte på 0,0005% vil halvdelen af blodets hæmoglobin være blokeret. Så er der ikke langt til bevidstløshed og død.

Jeg ville derfor ikke være det mindste betænkelig ved at give gasserne noget volumen med en blæser. Jeg tror det er vigtigere at få gasseerne blæst rundt i hele gangsystemet, end at de er koncentrerede. Men det er da smart at sprøjte benzin/olie i udstødningen så man kan se hvor langt gasserne kommer omkring.

Det er forresten meget karakteristisk at mennesker der dør af kulilteforgiftning ser meget sunde og friske ud, selvom de er stendøde. Det skyldes at hæmoglobin der har bundet kulilte har samme lyserøde farve som hæmoglobin der har bundet ilt, så man får ikke de kedelige blålige og mørke nuancer som ved anden kvælning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2018, 19:30

jeps, den binder 2-400 gange bedre end oxygen.

Den "friske røde farve" er også blevet brugt i fødevarer. Et pift CO, så bliver den gamle grågrønne kødfars frisk og lyserød at se på igen.

Jeg mener ikke det er lovligt i Danmark, men jeg har mere end en gang købt fars der var lyserød på ydersiden og markant tristere at se på på indersiden. Det kunne godt antyde, at den "beskyttende atmosfære" i pakken var mere end almindeligt velgørende.


Jeg undrer mig også lidt over at der bliver hældt ekstra benzin/dieselblanding i efter udstødningsrøret. Det kunne godt være mere af hensyn til brugeren end af hensyn til effekten på udyrene (så kan man virkelig "se at den gør noget").
Det mindsker selvfølgelig også risikoen for at brugeren får ram sig selv eller konen, at "gassen" er både synlig og ildelugtende.


Det får mig til at huske en munter hændelse fra min barndom.

På tværs af mine forældres baghave løb der et sløjfet (troede de) kloakrør, og det kom der rottegange op fra.
Så rottefængeren blev tilkaldt, og han fyrede resolut en gaspatron ned i hullet..... kort tid efter kom nabokonen hostende og spruttende ud af huset, for gassen var også kommet op i hendes køkken.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af T-REX » 26. feb 2018, 19:31

Lassescout skrev:Jeg ved hvad en ATV er.

Er aluslangen én der kommer fra en ATV´en? Eller hvor køber man sådan en aluslange? Hvad er en askepot?
Du kan også bruge en Høj Temperatur Siliconeslange, og et passende spændebånd.

De fås i udgaver, der klarer op til 1200 F eller godt 660 C
Du kan sikkert nøjes med 500F/260C

På min "lille" totaks RC Bil (29cc Benziner) Der sad der en silikoneslange, mellem udstødningsmanifolden, og tunpotten.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2018, 19:40

En stor del af snakken fra "rottestatus" er splittet ud i denne tråd.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af PSindrup » 27. feb 2018, 10:14

Refraktorius skrev:En stor del af snakken fra "rottestatus" er splittet ud i denne tråd.
:razz:
:goodpost: :numberone:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af Lassescout » 27. feb 2018, 10:52

Det var <beep> :giggle:

Hvordan i alverden "domesticerer" man ræve? Det må da være noget af en opgave ...
Det lykkedes heller ikke at domesticere rævene, men det er gået mægtig fint med mink.

Hvis du besøgte en almindelig minkfarm for 30 år siden, så var der ofte en skrækkelig uro. Dyrene sprang rundt i burene og rigtig mange havde stereotype bevægelser hvor de kastede sig rundt på gulv-låge-tag-gulv-låge-tag i én uendelighed. Det var avlerne selvfølgelig trætte af, så de fjernede bevidst de urolige dyr fra avlen, og brugte kun de roligste som avlsdyr. Nu om dage er de farmede mink meget roligere, og også meget større end for 30 år siden. Jeg ved ikke om jeg turde, men det påstås at man nu kan tage levende mink op i hænderne uden handsker på, og uden at blive bidt. Så det er altså lykkedes at domesticere minkene i en grad, så de muligvis er blandt de landbrugsdyr der har den bedste dyrevelfærd. Det er dog et udsagn der afhænger af, hvad man betragter som god dyrevelfærd.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af PSindrup » 27. feb 2018, 11:35

Lassescout skrev:
Det var <beep> :giggle:

Hvordan i alverden "domesticerer" man ræve? Det må da være noget af en opgave ...
Det lykkedes heller ikke at domesticere rævene, men det er gået mægtig fint med mink.

Hvis du besøgte en almindelig minkfarm for 30 år siden, så var der ofte en skrækkelig uro. Dyrene sprang rundt i burene og rigtig mange havde stereotype bevægelser hvor de kastede sig rundt på gulv-låge-tag-gulv-låge-tag i én uendelighed. Det var avlerne selvfølgelig trætte af, så de fjernede bevidst de urolige dyr fra avlen, og brugte kun de roligste som avlsdyr. Nu om dage er de farmede mink meget roligere, og også meget større end for 30 år siden. Jeg ved ikke om jeg turde, men det påstås at man nu kan tage levende mink op i hænderne uden handsker på, og uden at blive bidt. Så det er altså lykkedes at domesticere minkene i en grad, så de muligvis er blandt de landbrugsdyr der har den bedste dyrevelfærd. Det er dog et udsagn der afhænger af, hvad man betragter som god dyrevelfærd.
Lidt OT, og så alligevel ikke ...

Det er på samme måde opnået at de Islandske heste på Island ikke sparker.
Første gang det sker, bliver den sparkende hest mødt med boltpistolen, og dermed taget ud af genpuljen.

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af Refraktorius » 11. mar 2018, 18:07

Min sensor-testopstilling til skumfidusristinatoren begynder at give mig fældefantasier:
Vedhæftede filer
FCDD1F82-A565-4A0B-A260-D874706B704E.jpeg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af LKJ » 11. mar 2018, 18:25

Hmmm en lasermuseristinator ? :giggle:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af Greyberd63 » 11. mar 2018, 18:45

Refraktorius skrev:Min sensor-testopstilling til skumfidusristinatoren begynder at give mig fældefantasier:

En træklods med hul i hvorfra der strømmer lummert lyserødt lys, hvad er det du vil fange ??


Grey

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af BentxBetjent » 11. mar 2018, 19:05

Greyberd63 skrev:
Refraktorius skrev:Min sensor-testopstilling til skumfidusristinatoren begynder at give mig fældefantasier:

En træklods med hul i hvorfra der strømmer lummert lyserødt lys, hvad er det du vil fange ??


Grey
Muhaha.. :rolf:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af Refraktorius » 11. mar 2018, 19:09

...... temaet fra "Blue Oyster Bar" spiller i baggrunden.


youtu.be/tdbt-sx5MDc



Svaret på spørgsmålet må derudover være: "Hvad som helst der bryder lysstrålen i hullet"
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Snak om jagt på rotter, mus, muldvarpe og mosegrise (Split fra "rottestatus").

Indlæg af Greyberd63 » 11. mar 2018, 19:19

Refraktorius skrev:...... temaet fra "Blue Oyster Bar" spiller i baggrunden.


youtu.be/tdbt-sx5MDc



Svaret på spørgsmålet må derudover være: "Hvad som helst der bryder lysstrålen i hullet"
Når nu alders grænsen for omskæring af drenge, forhåbenligt bliver sat til 18 år, så har du måske et marked for en sådan fælde

Lidt bekymrende hvad i Admin'ner går rundt og foretager jer


Lycon ??
lycon.png
Grey

Besvar