Jagt med pistol???

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 23. jan 2007, 12:20

Caspian1911 skrev:Det er ikke så meget pga skyderne, jeg kan godt klare mig med min 6" Python til jagt. Den skal bare have 2 * optisk Aimpoint. Det er mere jagtformen, som er interessant.
Hvorfor synes du den jagtform er interessant?..

Hvis du vil drive den jagtform i et land hvor det er tilladt, så kræver det sandsynligvis fortsat et gyldigt dansk jagttegn.. Det pågældende land vil formentlig kræve det som grundlag.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Indlæg af Caspian1911 » 23. jan 2007, 12:25

Jeg vil såmænd bare gerne have gjort det lovligt i DK, selv om det er en kamp med ufattelig lille chance for at vinde.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 23. jan 2007, 12:32

HePe skrev:
Caspian1911 skrev:Det er ikke så meget pga skyderne, jeg kan godt klare mig med min 6" Python til jagt. Den skal bare have 2 * optisk Aimpoint. Det er mere jagtformen, som er interessant.
Hvorfor synes du den jagtform er interessant?..

Hvis du vil drive den jagtform i et land hvor det er tilladt, så kræver det sandsynligvis fortsat et gyldigt dansk jagttegn.. Det pågældende land vil formentlig kræve det som grundlag.
Hvis man kan lide at skyde med pistol er det svært at undgå at finde denne jagtform interessant. Sværhedsgraden øges et par hundrede procent....Lidt ligesom buejagt (uden jeg har erfaringer) - vildtet får en ekstra chance. Jege synes det kunne være en spændende jagtform. Mem der er ingen tvivl om at den skal reguleres med prøver m.m. ligesom buejagt. Man skal i mine øjne være en MEGET god skytte for at få lov til det. Mange kan overvurdere evnerne af deres 357 og ikke mindst deres egne evner når pulsen kører.....Så reguleres med prøver - det er jeg for....

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 23. jan 2007, 12:42

HVK skrev:
HePe skrev:
Caspian1911 skrev:Det er ikke så meget pga skyderne, jeg kan godt klare mig med min 6" Python til jagt. Den skal bare have 2 * optisk Aimpoint. Det er mere jagtformen, som er interessant.
Hvorfor synes du den jagtform er interessant?..

Hvis du vil drive den jagtform i et land hvor det er tilladt, så kræver det sandsynligvis fortsat et gyldigt dansk jagttegn.. Det pågældende land vil formentlig kræve det som grundlag.
Sværhedsgraden øges et par hundrede procent.. ..der er ingen tvivl om at den skal reguleres med prøver m.m. ligesom buejagt.
Man skal i mine øjne være en MEGET god skytte for at få lov til det.
Hvordan kunne man sikre, at det kun er MEGET gode pistolskyttere, der i givet fald får lov til det?.. Hvilke krav kunne man stille, for at sikre det?

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 23. jan 2007, 12:49

Det ved jeg ikke. Men årlig skydeprøve er ikke for meget at forlange. Herunder en årlig prøve i afstandsbedømmelse. Det må gerne være svært så man får sorteret fårene fra bukkene. Det er mit indtryk at det fungerer godt med kravene til jagt med bue. Man kunne også stille krav om at man mindst skal have haft jagttegn i 5 år. Ikke fordi det siger noget om kvalifikationerne - men det fjerner lige de værste impuls pistol jægere..... Jeg er generelt ligeglad med om det er svært - bare muligheden er der, så er det op til folk selv at kvalifisere sig....

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Jagt med pistol

Indlæg af PHN » 23. jan 2007, 13:07

Myndighederne skulle i påkommende tilfælde nok kunne finde ud af at indføre en prøve, god eller dårlig set med vore øjne, det kniber sjældent med opfindsomheden.

Det er jo i øvrigt ikke så forfærdelig mange år siden, at for at få tilladelse til sin egen grovpistol skulle man kunne skyde minimum 520 points af 600, hvilket naturligvis var vanskeligt med et klubvåben - den bed så sig selv i halen, for du kunne ikke skyde 520 med et fremmed våben og du kunne ikke få tilladelse til dit eget våben, hvis du ikke kunne skyde 520.
PHN

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 23. jan 2007, 13:24

Man bør også tilføje våbenbetjening under realistiske forhold på listen til prøven. Det er unægtelig nemmere at komme til at skyde sig i benet på en pürsch med en revolver end med en riffel. De der har prøvet handlebaner med pistol i milli ved hvad jeg taler om ! Men jeg er også HELT sikker på at relevante myndighederkan komme med input....

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 24. jan 2007, 19:30

HePe skrev:
Trotyl skrev:Vil det sige at Justitsministeriet baserer sine udtalelser på EU-lovgivning, uden at denne er implementeret i Dansk lovgivning ?
Kan de godt det ?
Rådets direktiv er implementeret i dansk lovgivning. Justitsministeriets bekendtgørelse nr 972 af 09/12/1992 om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EF-land. (* 1)

(* 1) Reglerne i denne bekendtgørelse er fastsat til opfyldelse af Rådets direktiv af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben (91/477/EØF).

Retsinformation:
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/B19920097205-REGL
Står her noget om pibelængder ??

Nu har jeg i mange år (lige siden de begyndte) abonneret på ringbindet fra Hornslet bogtrykkeri, der bl.a lægger til grund for nye jægeres uddannelse. Dette ringbind bliver rettet en gang om året for så vidt angår love og regler. Heri står der intet om en pibelængde på minimum 30 cm. Jeg har også lige skimmet NVF afsnit for love og bekendtgørelser. Umiddelbart kan jeg heller intet se heri vedrørende pibelængder. Når man så svarer på en tråd, ud fra de til rådighed værende skrivelser, kommer der straks en og vifter en om næsen med en EU-bekendtgørelse som man aldrig har set. Det kalder jeg ikke at være implementeret i Dansk lovgivning og jeg synes ærligt talt at det er for dårligt. Det må kunne gøres bedre. :roll:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 24. jan 2007, 21:16

Trotyl skrev:
HePe skrev:
Trotyl skrev:Vil det sige at Justitsministeriet baserer sine udtalelser på EU-lovgivning, uden at denne er implementeret i Dansk lovgivning ?
Kan de godt det ?
Rådets direktiv er implementeret i dansk lovgivning. Justitsministeriets bekendtgørelse nr 972 af 09/12/1992 om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EF-land. (* 1)

(* 1) Reglerne i denne bekendtgørelse er fastsat til opfyldelse af Rådets direktiv af 18. juni 1991 om erhvervelse og besiddelse af våben (91/477/EØF).

Retsinformation:
http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/B19920097205-REGL
Står her noget om pibelængder ??

..Når man så svarer på en tråd.. kommer der straks en og vifter en om næsen med en EU-bekendtgørelse som man aldrig har set. .. jeg synes ærligt talt at det er for dårligt. Det må kunne gøres bedre. :roll:
Ja hmm.. Jeg vil nu nænsomt vifte dig lidt mere om næsen med EU-direktivet og forsøge at udbedre det dårlige indtryk.. ;-) Du har ret, der står intet om pibelængde og totallængde i den danske bekendtgørelse, som implementerer EU-direktivet med tilhørende bilag i dansk lovgivning. Våbendefinitioner og -kategorier, herunder nævnte pibe- og totallængde mv. fremgår af EU-direktivets BILAG I, som du finder sidst i direktivet - se link ovenfor.

Disse våbendefinitioner og -kategorier mv. er gældende for den danske våbenlovgivning, hvis der ikke er andre bestemmelser i våbenlovgivningen.

Et lille uddrag - Se især punkt IV nederst:
Artikel 1
1. I dette direktiv forstås ved "våben" og "skydevåben" de i BILAG I omhandlede genstande. Skydevåben klassificeres og defineres i afsnit II i BILAG I.

Uddrag af BILAG I:

I. I dette direktiv forstås ved "våben":
- "skydevåben", som defineret i afsnit II
- "ikke-skydevåben", som defineret i de nationale lovgivninger.

II. I dette direktiv forstås ved "skydevåben":
A. Enhver genstand, som falder ind under en af følgende kategorier med undtagelse af genstande, som svarer til definitionen, men som er undtaget af de grunde, der nævnes i afsnit III.

Kategori A - Forbudte skydevåben
1. Militære kampvåben og granatkastere med eksplosionseffekt.
2. Fuldautomatiske skydevåben.
3. Skydevåben, der er camoufleret som en anden genstand.
4. Panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til disse typer ammunition.
5. Ammunition til pistoler og revolvere med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, med undtagelse af jagtvåben og konkurrenceskydevåben for personer med særlig tilladelse til at bruge disse våben.

Kategori B - Skydevåben, for hvilke der kræves tilladelse
1. Korte skydevåben, halvautomatiske eller med repetermekanisme.
2. Korte enkeltladerskydevåben med centralantændelse ved fænghætte.
3. Korte enkeltladerskydevåben med randantændelse ved fænghætte med en samlet længde på under 28 cm.
4. Lange halvautomatiske skydevåben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.
5. Lange halvautomatiske skydevåben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner, uden indbygget ladeskinne, eller våben for hvilke der ikke er sikkerhed for, at de ikke ved hjælp af almindeligt værktøj kan ændres til våben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.
6. Lange skydevåben med repetermekanisme og halvautomatiske skydevåben med glat løb, hvis løb højst måler 60 cm.
7. Halvautomatiske civile skydevåben, som ligner automatiske skydevåben.

Kategori C - Skydevåben, der skal anmeldes
1. Lange skydevåben med repetermekanisme, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 6.
2. Lange enkeltladerskydevåben med riflet løb.
3. Halvautomatiske lange skydevåben, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 4 til 7.
4. Korte enkeltladerskydevåben med randantændelse ved perkussion, og med en samlet længde på mindst 28 cm.

Kategori D - Andre skydevåben
Lange glatløbede enkeltladerskydevåben

B. Væsentlige dele af disse skydevåben.
Låsemekanismen, kammeret, cylinderen og løbet på skydevåben hører som særskilte genstande ind under den tekniske kategori, i hvilken det skydevåben, som de er eller skal være en del af, er klassificeret.

III. Definitionen af skydevåben i dette bilag omfatter ikke genstande, der normalt ville svare til definitionen, men som:
a) er gjort definitivt uegnet til brug ved anvendelse af tekniske metoder, som et officielt organ har garanteret eller anerkendt
b) er bygget med henblik på alarmanlæg, signalering, redningsaktioner, slagtning, harpunfiskeri, eller som er beregnet til industrielle eller tekniske formål, under forudsætning af, at de kun kan anvendes til dette præcise formål
c) antikke våben eller kopier heraf, for så vidt disse ikke indgår i de ovenstående kategorier og er underlagt national lovgivning.

Indtil en koordination er gennemført på fællesskabsniveau, kan medlemsstaterne anvende den nationale lovgivning for de våben, der er omfattet af afsnit III.

IV. I dette bilag forstås ved:

a) "korte skydevåben" et skydevåben, hvis løb måler højst 30 centimeter, eller hvis samlede længde er højst 60 centimeter
b) "lange skydevåben" ethvert andet skydevåben end korte skydevåben
Senest rettet af HePe 24. jan 2007, 22:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 24. jan 2007, 22:00

HePe skrev:Et lille uddrag - Se især punkt IV nederst:
Artikel 1
1. I dette direktiv forstås ved "våben" og "skydevåben" de i BILAG I omhandlede genstande. Skydevåben klassificeres og defineres i afsnit II i BILAG I.

Uddrag af BILAG I:

I. I dette direktiv forstås ved "våben":
- "skydevåben", som defineret i afsnit II
- "ikke-skydevåben", som defineret i de nationale lovgivninger.

II. I dette direktiv forstås ved "skydevåben":
A. Enhver genstand, som falder ind under en af følgende kategorier med undtagelse af genstande, som svarer til definitionen, men som er undtaget af de grunde, der nævnes i afsnit III.

Kategori A - Forbudte skydevåben
1. Militære kampvåben og granatkastere med eksplosionseffekt.
2. Fuldautomatiske skydevåben.
3. Skydevåben, der er camoufleret som en anden genstand.
4. Panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til disse typer ammunition.
5. Ammunition til pistoler og revolvere med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, med undtagelse af jagtvåben og konkurrenceskydevåben for personer med særlig tilladelse til at bruge disse våben.

Kategori B - Skydevåben, for hvilke der kræves tilladelse
1. Korte skydevåben, halvautomatiske eller med repetermekanisme.
2. Korte enkeltladerskydevåben med centralantændelse ved fænghætte.
3. Korte enkeltladerskydevåben med randantændelse ved fænghætte med en samlet længde på under 28 cm.
4. Lange halvautomatiske skydevåben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.
5. Lange halvautomatiske skydevåben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner, uden indbygget ladeskinne, eller våben for hvilke der ikke er sikkerhed for, at de ikke ved hjælp af almindeligt værktøj kan ændres til våben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.
6. Lange skydevåben med repetermekanisme og halvautomatiske skydevåben med glat løb, hvis løb højst måler 60 cm.
7. Halvautomatiske civile skydevåben, som ligner automatiske skydevåben.

Kategori C - Skydevåben, der skal anmeldes
1. Lange skydevåben med repetermekanisme, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 6.
2. Lange enkeltladerskydevåben med riflet løb.
3. Halvautomatiske lange skydevåben, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 4 til 7.
4. Korte enkeltladerskydevåben med randantændelse ved perkussion, og med en samlet længde på mindst 28 cm.

Kategori D - Andre skydevåben
Lange glatløbede enkeltladerskydevåben

B. Væsentlige dele af disse skydevåben.
Låsemekanismen, kammeret, cylinderen og løbet på skydevåben hører som særskilte genstande ind under den tekniske kategori, i hvilken det skydevåben, som de er eller skal være en del af, er klassificeret.

III. Definitionen af skydevåben i dette bilag omfatter ikke genstande, der normalt ville svare til definitionen, men som:
a) er gjort definitivt uegnet til brug ved anvendelse af tekniske metoder, som et officielt organ har garanteret eller anerkendt
b) er bygget med henblik på alarmanlæg, signalering, redningsaktioner, slagtning, harpunfiskeri, eller som er beregnet til industrielle eller tekniske formål, under forudsætning af, at de kun kan anvendes til dette præcise formål
c) antikke våben eller kopier heraf, for så vidt disse ikke indgår i de ovenstående kategorier og er underlagt national lovgivning.

Indtil en koordination er gennemført på fællesskabsniveau, kan medlemsstaterne anvende den nationale lovgivning for de våben, der er omfattet af afsnit III.

IV. I dette bilag forstås ved:

a) "korte skydevåben" et skydevåben, hvis løb måler højst 30 centimeter, eller hvis samlede længde er højst 60 centimeter
b) "lange skydevåben" ethvert andet skydevåben end korte skydevåben
Tusind tak for et informativt indlæg :razz:
Jeg tillader mig dog at have et par uddybende spørgsmål:
RØD markering: Hvorledes defineres et militært kampvåben ? Er det f.eks en tysk KAR 98 fra wwII ?
BLÅ markering: Skal der så ikke længere tilladelse til rifler med pibelængde over 60 cm, f.eks Sauer 200 STR med henholdsvis 65 og 74 cm piber ?
VIOLET markering: Hvor er det beskrevet at en jagtriffel ikke må være et "kort skydevåben" ?

Og undskyld at vi er gået OFF TOPIC. :oops:

Ups - jeg opdagede lige at de 60 cm piber var på glatløbede våben, men igen skal der så tilladelse til glatløbede med piber på indtil 60 cm ?
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 24. jan 2007, 22:56

Trotyl skrev:RØD markering: Hvorledes defineres et militært kampvåben ? Er det f.eks en tysk KAR 98 fra wwII ?
Militære kampvåben er ikke nærmere defineret i EU-direktivet eller i våbenlovgivningen.
Trotyl skrev:BLÅ markering: Skal der så ikke længere tilladelse til rifler med pibelængde over 60 cm, f.eks Sauer 200 STR med henholdsvis 65 og 74 cm piber ?
Jo - de hører under kategori C.1 eller C.3. Enten våbentilladelse eller SKV-våbenpåtegning, hvis det er et skydevåben, der er godkendt af en skytteorganisation.
Trotyl skrev:VIOLET markering: Hvor er det beskrevet at en jagtriffel ikke må være et "kort skydevåben" ?
Det står ikke skrevet, at en riffel til jagt ikke må være et "kort skydevåben". Findes der rifler til jagtbrug, der har en pibelængde ikke over 30 cm, eller en totallængde ikke over 60 cm?

For pistol/revolver (konkurrence skydevåben) gælder så vidt jeg husker, at våbnet skal være begrænset til de mål, som tillader det at være fuldstændig omsluttet af en rektangulær kasse med 50 mm x 150 mm x 300 mm som indvendige mål, og maksimal pibelængde 153 mm. For revolver: kun piben uden tromle (cylinder) og for pistol: fra mundingen til bundstykket (pibe samt kammer).

Normalt falder pistol/revolver ind under et "kort skydevåben" og rifler ind under et "langt skydevåben". Jeg kender ikke til tilfælde, hvor det afviger fra dette.
Trotyl skrev:..jeg opdagede lige at de 60 cm piber var på glatløbede våben, men igen skal der så tilladelse til glatløbede med piber på indtil 60 cm ?
Se svar ovenfor vedr. kategori C.1 og C.3. Glatløbede haglgeværer hører under kategori D. Og de skal anmeldes til registrering i Danmark, når det gælder til jagt og konkurrenceskydning.

EU-direktivets bestemmelser er "minimumsbestemmelser" og nationalt kan der fastsættes strengere bestemmelser. F.eks. kræver kategori B og C skydevåben tilladelse og kategori D skydevåben tilladelse eller anmeldelse i Danmark.

Da den danske våbenlovgivning er mere restriktiv end EU-direktivets bestemmelser, er direktivet kun implementeret i det omfang Danmark er forpligtet i henhold til direktivet.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 26. jan 2007, 22:56

Der er vel masser af gode grunde til at ville jage med pistol. I danmark bliver jagtområder efterhånden så små at man dårligt kan betale sig fra plads til en anstændig riffel.

Desuden er der jo det hensyn at man måske slet ikke kan spise så meget som man kan nedlægge med riffel på en formiddag, og hellere vil have færre byttedyr og mere jagtoplevelse.

For mig er der langt flere argumenter for end imod.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 26. jan 2007, 23:15

Vi er enige om at en revolverkarabin med over 30 cm pibe, er et såkaldt lang skydevåben, men er det så kategoriseret som enkeltlader, repeter eller halvautomatisk skydevåben, hvis vi forudsætter at den både kan skyde singleaction og doubleaction ??
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 26. jan 2007, 23:47

Trotyl skrev:Vi er enige om at en revolverkarabin med over 30 cm pibe, er et såkaldt lang skydevåben, men er det så kategoriseret som enkeltlader, repeter eller halvautomatisk skydevåben, hvis vi forudsætter at den både kan skyde singleaction og doubleaction ??
Jeg vil til enhver tid klassificere den som en repeter. Vel vidende at den i DA ikke adskiller sig ret meget fra en halvauto. Men den kan dog ikke bygges om til fuldauto, den er sværere at genlade og indeholder færre patroner, DA aftræk er jo en repetering - efterfulgt af at hanen falder. Det sker bare med samme mekaniske dele....:-) Havde den været halvautomatisk skulle den gøre sig klar til et nyt skud umiddelbart efter en affyring. Det gør den ikke. Du skal først repere - efterfulgt af udløsning af hanen....

Så en repeter....

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 27. jan 2007, 00:37

Jeg holder med HVK men det er vel fru gyllenkål og justitsministeriet der afgør det endeligt.

sådan en håndsvings gatling?? hvis nu man kan slæbe den uden affutage? det er vel en lang repeterriffel eller??
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af HePe » 27. jan 2007, 01:31

HVK skrev:
Trotyl skrev:Vi er enige om at en revolverkarabin med over 30 cm pibe, er et såkaldt lang skydevåben, men er det så kategoriseret som enkeltlader, repeter eller halvautomatisk skydevåben, hvis vi forudsætter at den både kan skyde singleaction og doubleaction ??
Jeg vil til enhver tid klassificere den som en repeter. Vel vidende at den i DA ikke adskiller sig ret meget fra en halvauto. Men den kan dog ikke bygges om til fuldauto, den er sværere at genlade og indeholder færre patroner, DA aftræk er jo en repetering - efterfulgt af at hanen falder. Det sker bare med samme mekaniske dele....:-) Havde den været halvautomatisk skulle den gøre sig klar til et nyt skud umiddelbart efter en affyring. Det gør den ikke. Du skal først repere - efterfulgt af udløsning af hanen....

Så en repeter....
Godt svar!.. <**>|

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 27. jan 2007, 09:44

HVK skrev:Jeg vil til enhver tid klassificere den som en repeter. Vel vidende at den i DA ikke adskiller sig ret meget fra en halvauto. Men den kan dog ikke bygges om til fuldauto, den er sværere at genlade og indeholder færre patroner, DA aftræk er jo en repetering - efterfulgt af at hanen falder. Det sker bare med samme mekaniske dele....:-) Havde den været halvautomatisk skulle den gøre sig klar til et nyt skud umiddelbart efter en affyring. Det gør den ikke. Du skal først repere - efterfulgt af udløsning af hanen....

Så en repeter....
Jeg synes også at det er et rigtigt godt svar <**>|
Men i tilfælde af tvistigheder herom, hvem afgør det så ?
Hvor finder de aktuel dokumentation for deres afgørelse ?
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 27. jan 2007, 09:45

En Gatling ville også blive registreret som en repeter.....Indtil sagen havde været forbi pressen....:-) Det er jo ikke værre end hvis man ændrer sit aftræk i f.eks. en kaliber 12 pumpgun så den skyder når bundstykket lukkes. Der er lavet nogen der gør det i sin tid. Men det er også muligt at ændre den - selvom jeg godt nok aldrig har prøvet. Det betyder at aftrækkeren holdes inde og håndtaget blot køres frem og tilbage. Der står intet i våbenloven om at en repetering og affyring skal bestå af 2 uafhængelige operationer som i en SA revolver.

Den er ikke så langt fra en DA revolver. Man skal så bare ikke tage aftrækket fra sin Remington 870 pump og flytte over i sin 1100 halvauto (jeg mener de passer sammen) - for så giver det nok lidt problemer........:-)

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 27. jan 2007, 09:52

Trotyl skrev:
HVK skrev:Jeg vil til enhver tid klassificere den som en repeter. Vel vidende at den i DA ikke adskiller sig ret meget fra en halvauto. Men den kan dog ikke bygges om til fuldauto, den er sværere at genlade og indeholder færre patroner, DA aftræk er jo en repetering - efterfulgt af at hanen falder. Det sker bare med samme mekaniske dele....:-) Havde den været halvautomatisk skulle den gøre sig klar til et nyt skud umiddelbart efter en affyring. Det gør den ikke. Du skal først repere - efterfulgt af udløsning af hanen....

Så en repeter....
Jeg synes også at det er et rigtigt godt svar <**>|
Men i tilfælde af tvistigheder herom, hvem afgør det så ?
Hvor finder de aktuel dokumentation for deres afgørelse ?
JM vil spørge våbenteknisk afdeling som er nogle hyggelige og lidt nørdede fyre med et temmelig spændende arbejde...Men der ER registreret flere revolver karabiner som repeterer - så få nu bare HATTING til at bygge en og få den registreret. Der er jo ingen grund til at trampe rundt i sager der allerede virker..... Det kunne være der var nogen der fik lyst til at lave det om.... :neutral:

Men i mine øjne er det rimeligt at en DA revolver er en repeter. Man kan ikke skyde sigtet DA skydning med samme hastighed og effektivitet i målet som med f.eks. en US karabin. Jeg skal klart have bygget mig en revolver karabin engang. Brugte revolvere en ikke så dyre, en længere pibe, måske et forskæfte og et nyt bagskæfte. Færdig !!!

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 27. jan 2007, 10:07

HVK skrev: Det kunne være der var nogen der fik lyst til at lave det om.... :neutral:
Jeg tror desværre at "nogen" ikke behøver at læse i dette fora for at blive inspireret ;-)
Der er heller ikke så mange der læser dansk i EU..
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 27. jan 2007, 11:33

HVK skrev: Man kan ikke skyde sigtet DA skydning med samme hastighed og effektivitet i målet som med f.eks. en US karabin.
He, he du har hvis aldrig mødt en amerikansk betjent, der har grunduddannelsen på revolver og efterfølgende årtiers tjeneste med en revolver.

Min ven Jack fra LASD (og det er kun et enkelt eksempel, der må være mange der skyder bedre end ham), var på besøg og deltog sammen med dansk politi, forsvaret og en civil skytteforening i en konkurrence. Man skød med skytteforeningens revolvere (forskellige 4" og 6" i .38 Special), med forsvarets SIG 210 og med politiets Walther PP. Der var både præcision og hurtigskydninger. Med revolver skød Jack markant bedre end ALLE andre gjorde med både pistol og revolver. Ok han røg så lidt ned på pistol og blev derfor slået samlet af "guess who" <-:
Trotyl skrev: men er det så kategoriseret som enkeltlader, repeter eller halvautomatisk skydevåben, hvis vi forudsætter at den både kan skyde singelaction og doubleaction ??


Genialt point! Jeg har godt nok meget svært ved at se, at den kan betegnes som repeter, når man "bare" skal trykke på aftrækkeren, for at få den til at sige "BANG"! Gad vide om man skal plomberer de 4 kammere i tromlen i rækkefølge? Eller vil det gå ud over vægten? ::;>

Og skal den skrue de "låser" adskillelsesmuligheden af tromlen svejses fast? :neutral:

Jeg må have mig sådan en revolverkarabin, det er da det fedeste "hul i lovgivningen" jeg længe har set. Kan man ikke få revolvere i .357 med 7,8 eller 9 skudstromler?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 27. jan 2007, 11:54

Gunnut skrev: Jeg må have mig sådan en revolverkarabin, det er da det fedeste "hul i lovgivningen" jeg længe har set. Kan man ikke få revolvere i .357 med 7,8 eller 9 skudstromler?
Æææhh. jeg ser det nu ikke som et "hul i lovgivningn", der er jo ingen grund til at lovgive i mod den.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Oks-1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 27. dec 2005, 23:50
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Indlæg af Oks-1 » 27. jan 2007, 12:18

Jeg kan ikke rigtigt hitte ud i de længde regler? Skal pibelængden være over 30cm OG våben længde over 60cm. Eller er det kun et af kravene der skal overholdes???

Jeg har i en anden tråd prøvet at få afklaret om man kan få sådan en fætter på en riffeltilladelse??:http://www.tcarms.com/firearms/encorePistols.php

Den med 15” pibe burde lige overholde mindstelængden på 30cm!

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 27. jan 2007, 12:54

Oks-1 skrev:Jeg kan ikke rigtigt hitte ud i de længde regler? Skal pibelængden være over 30cm OG våben længde over 60cm. Eller er det kun et af kravene der skal overholdes???

Jeg har i en anden tråd prøvet at få afklaret om man kan få sådan en fætter på en riffeltilladelse??:http://www.tcarms.com/firearms/encorePistols.php

Den med 15” pibe burde lige overholde mindstelængden på 30cm!
Som jeg ser det ER der INGEN direkte lovgivning på området. Men for ganske få år siden kom totallængde og pibelængde med på våbenansøgningen. Jeg mener at man bruger EU direktivet som rettesnor og at det ligesom så meget andet er op til den enkelte betjent at tolke lidt.... Jeg ved der er indregistreret Mauser C96 pistoler med fastsvejset kolbe som rifler.... Og det er ikke karabin udgaven (jeg har ikke selv set den - pålidelig kilde). Og da der i de afskrifter af EU direktivet (det er jo ligesom gamle eventyr. Der er ingen der rigtig kender original teksten - det hele er mundtlige overleveringer...:-) står "eller" vil det sige at det bare enten skal have en pibe over 30cm eller en totallængde på over 60 cm. Her kunne man vel godt bygge en kort bolt action riffel med et pistolgreb ? 30cm pibe er ok, støtteben og så et pistolgreb. Det kan jeg ikke se ikke skulle være en riffel.... Min US karabin har et foldeskæfte - hvor står der i lovgivningen at jeg ikke må skrue bøjlen af ? Det står ingen steder.... (ikke fordi jeg har tænkt mig det - så bliver den bare SÅ lille at den bliver væk.... <-: ) Det samme på haglgeværer. Der er ingen forbud mod at sætte et pistolgreb på sin pump.... Så man kunne da overveje at bygge en Mauser 98 baneriffel om til en kort jagtriffel (pistol)..... Skæfterne samt et eventuelt ændret aftræk kan købes i USA til de fleste låsesystemer.

Og NUT lad nu være med at tale om "huller" i lovgivningen - så får nogen bare nervøse trækninger.....:-) Og jeg vil give Lycon ret - der er jo ingen grund´til at det skulle være anderledes.....:-)

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 27. jan 2007, 16:30

HVK skrev:
Og NUT lad nu være med at tale om "huller" i lovgivningen - så får nogen bare nervøse trækninger.....:-) Og jeg vil give Lycon ret - der er jo ingen grund´til at det skulle være anderledes.....:-)
Det primært en joke, men klart også set i lyset af, at en god revolverskytte, kan bruge sådan et våben lige så hurtigt, som en ½-auto (og sådan en skal jo være plomberet hvis den skal bruges i DK).

Men jeg tror nu du kan sove rolig og lytte til disse kloge ord ;-) :
Trotyl skrev:Jeg tror desværre at "nogen" ikke behøver at læse i dette fora for at blive inspireret ;-)
Der er heller ikke så mange der læser dansk i EU..
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar