Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Woodleigh » 28. apr 2018, 12:14

Vi havde i dag arbejdsdag på vores jagt og i den forbindelse var vi et par stykker i konsortiet der i dag var vidne til at der blev holdt riffelindskydning ind over en privat fællesvej der løber langs vores jagt og op mod en skråning på vores jagt.

Vi konfronterede dem og saft suseme om de ikke synes det var helt ok, for de havde tjekket at der ikke var nogen i skoven da de startede :mad: . I guder !!!!

Sidste år oplevede det samme bortset fra at, da havde vi et par mand i skoven bag deres indskydning. Normalt skal der en del til at hidse mig op, men i lyset af sidste års hændelser og at en af skytterne lige fik trykket på den forkerte knap kunne jeg derfor gøre ham / dem det klart at hvis de ikke selv evnede at stoppe så jeg mig nødsaget til at kontakte politiet

Jeg kan undre mig over at der findes jægere der synes den slags er ok, specielt set i lyset af der mindre end 15 km hvorfra det foregik findes en superfin skydebane, hvor det kan man kan foretage sin indskydning under kontrollede forhold.

Huhhh, tak, så har jeg fået luft og fået vejret igen. Håber godt nok de tager det til efterretning.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af C-X » 28. apr 2018, 12:33

Jeg havde ikke givet dem advarsel nummer to, og muligvis ikke engang nummer et. Den slags adfærd er utilgiveligt og bør stoppes, med alle tilgængelige midler. :modbat: :TOS:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af LJ » 28. apr 2018, 18:49

Det var dog en horribel evnesvag adfærd! Det kan være helt ok at indskyde på egen grund/revir men det er da helt sort det du fortæller her.
Eftersom hændelsen sidste år åbenbart ikke stod klart for dem, havde jeg nok forkortet processen til blot at kontakte politiet med det samme. Den slags advarsler gives Max. 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Raptor357 » 28. apr 2018, 23:22

Skyder man over en vej, plejer man sebvanligtvist at spære den af. Jeg har selv været med til det. Det foregår helt standard i jægerspris skyde terræn.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Centurion » 29. apr 2018, 11:26

Man kan da ikke skyde, når der først er kuglefang inde på nabojagten?
"In case of panic: don't panic"

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Aratan » 29. apr 2018, 12:02

Lige præcis det spurgte jeg ind til under jagttegnsundervisningen....

Jura: det er fuldt lovligt at benytte naboens grund som kuglefang... Der er regler for haglnedfald, men ingen for kuglefang, ud over st det skal være forsvarligt...

Moral: selvfølgelig holder man sig inde hos sig selv...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Lassescout » 29. apr 2018, 12:58

Moral: selvfølgelig holder man sig inde hos sig selv...
Det kan man nu ikke altid. Jeg vil aldrig glemme min allerførste buk. Den stod ved en bæk der dannede grænsen mellem min jagt og naboens. På den anden side af bækken var en høj lerskrænt som kuglen smaskede ind i, efter at have gennemskudt lungerne på bukken. Det var en virkelig god oplevelse fordi jeg havde fuldt overblik over situationen og perfekt kuglefang i lerskrænten. At skrænten lå på naboens jagt var jeg da fuldkommen ligeglad med, det havde ingen betydning.

Men at skyde hen over en vej? Aldrig nogensinde, det er komplet no-go. Selvom man spærrer helt af, kan hundeluftere altid finde vej udenom, så de kan gå hvor de plejer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Aratan » 29. apr 2018, 19:46

Lassescout skrev:
29. apr 2018, 12:58
Moral: selvfølgelig holder man sig inde hos sig selv...
Det kan man nu ikke altid. Jeg vil aldrig glemme min allerførste buk. Den stod ved en bæk der dannede grænsen mellem min jagt og naboens. På den anden side af bækken var en høj lerskrænt som kuglen smaskede ind i, efter at have gennemskudt lungerne på bukken. Det var en virkelig god oplevelse fordi jeg havde fuldt overblik over situationen og perfekt kuglefang i lerskrænten. At skrænten lå på naboens jagt var jeg da fuldkommen ligeglad med, det havde ingen betydning.

Men at skyde hen over en vej? Aldrig nogensinde, det er komplet no-go. Selvom man spærrer helt af, kan hundeluftere altid finde vej udenom, så de kan gå hvor de plejer.
Med en passende naboaftale er jeg enig, men du ved ikke hvad der er i det du tror er en skrænt...

Rørledning? Vinkælder? Guldhornene?

Hvis du kommer til mig og spørger om du må bruge min jord som kuglefang, siger jeg ja, hvis ellers du virker fornuftig.
Hvis ikke, så må du gerne holde dig inde hos dug selv....
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Lassescout » 29. apr 2018, 21:26

Jamen jeg spørger skam ikke. Jeg gør det bare :rolf: :rolf: :rolf:

Jeg tror man skal se stedet for at kunne vurdere det. Der er intet andet end grus, ler og trærødder i den skrænt, og en ekspanderet kugle trænger næppe 20 cm ind. Som sagt: jeg havde fuldt overblik over situationen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af TheDarkSide » 29. apr 2018, 21:51

Aratan skrev:
29. apr 2018, 19:46
Lassescout skrev:
29. apr 2018, 12:58
Moral: selvfølgelig holder man sig inde hos sig selv...
Det kan man nu ikke altid. Jeg vil aldrig glemme min allerførste buk. Den stod ved en bæk der dannede grænsen mellem min jagt og naboens. På den anden side af bækken var en høj lerskrænt som kuglen smaskede ind i, efter at have gennemskudt lungerne på bukken. Det var en virkelig god oplevelse fordi jeg havde fuldt overblik over situationen og perfekt kuglefang i lerskrænten. At skrænten lå på naboens jagt var jeg da fuldkommen ligeglad med, det havde ingen betydning.

Men at skyde hen over en vej? Aldrig nogensinde, det er komplet no-go. Selvom man spærrer helt af, kan hundeluftere altid finde vej udenom, så de kan gå hvor de plejer.
Med en passende naboaftale er jeg enig, men du ved ikke hvad der er i det du tror er en skrænt...

Rørledning? Vinkælder? Guldhornene?

Hvis du kommer til mig og spørger om du må bruge min jord som kuglefang, siger jeg ja, hvis ellers du virker fornuftig.
Hvis ikke, så må du gerne holde dig inde hos dug selv....
Det kommer nok også lidt an på hvor man befinder sig i landet :blink: Der er nogen steder hvor der er nogen hundrede meter (gerne kilometer) mellem husene og hvor en motionist er noget man ikke har set i flere år.
Når jeg ligger på en lille tue ude i vestjylland på mit jagtrevir og vil skyde et rådyr, så kan jeg godt acceptere at kuglen rammer et sted på naboens 50 ha hvedemark. Hvis der ligger rørledning, vinkælder eller guldhorn så tæt på jordoverfladen at en riffelkugle kan ramme det, så er det med garanti blevet smadret til ukendelig gennem de sidste mange år af en plov :giggle: Chancen for at naboen overhovedet hører at der bliver skudt er også minimal, da der mindst 1,5 km til nærmeste beboede hus.
Det er nok en anden situation på Sjælland :smile:

Men nej, man indskyder ikke i nærheden af hvor der kan færdes andre. Det burde være rimeligt selvindlysende.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Aratan » 30. apr 2018, 06:57

Lassescout skrev:
29. apr 2018, 21:26
Jamen jeg spørger skam ikke. Jeg gør det bare :rolf: :rolf: :rolf:

Jeg tror man skal se stedet for at kunne vurdere det. Der er intet andet end grus, ler og trærødder i den skrænt, og en ekspanderet kugle trænger næppe 20 cm ind. Som sagt: jeg havde fuldt overblik over situationen.
YYMV, men hvis du er min nabo og du har tænkt dig at skyde ind på min grund så forventer jeg at du har været forbi og aftale at det er i orden. Det er et naturlig led i den naboaftale du selvfølgelig har om at når du har beskudt vildtet lige ved skel (helt i orden) og det flygter over til mig, så må du gerne eftersætte og aflive det.

Jeg er faktisk ligeglad med hvor meget du (synes du) har overblik over situationen, uden aftale har din kugle intet at gøre inde hos mig. Det har intet med beliggenheden at gøre, jeg er fløjtende om adressen er Sønderborg, Ulfborg eller Skodsborg, så gælder ovenstående. Jeg er også ligeglad med hvor sikkert det er i situationen, jeg betvivler ikke at du havde helt styr på sikkerheden, men jeg mener ikke at det kan gradbøjes at hvis du vil bruge et areal som kuglefang så har du enten jagtret eller lavet en naboaftale. A

Jeg forventer ikke at du eller nogen anden er enig, dette er blot min mening, men du bør have respekt for at den nabo hvis jord du skyder ind på ikke er enig med dig... Hvem ved, det kunne være mig ??? :-)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Aratan » 30. apr 2018, 07:04

TheDarkSide skrev:
29. apr 2018, 21:51

Når jeg ligger på en lille tue ude i vestjylland på mit jagtrevir og vil skyde et rådyr, så kan jeg godt acceptere at kuglen rammer et sted på naboens 50 ha hvedemark. Hvis der ligger rørledning, vinkælder eller guldhorn så tæt på jordoverfladen at en riffelkugle kan ramme det, så er det med garanti blevet smadret til ukendelig gennem de sidste mange år af en plov :giggle: Chancen for at naboen overhovedet hører at der bliver skudt er også minimal, da der mindst 1,5 km til nærmeste beboede hus.
Det er jeg ikke i tvivl om at du godt kan acceptere, men har du overvejet om naboen kan acceptere det? Det kunne være den mark hvor han går ud ved solopgang og knalder med genboen?

Det er nok en anden situation på Sjælland :smile:
Det mener jeg ikke at det er, hvis ikke du har jagtret eller naboaftale så har din riffelkugle ikke noget at gøre inde hos naboen, det gælder efter min mening uanset om adressen er Sønderborg, Ulfborg eller Skodsborg. Det har intet med sikkerhed at gøre og alt med respekt for naboen at gøre...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Slettet bruger

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Slettet bruger » 30. apr 2018, 08:45

Jeg kender flere offentlige og godkendte skydebaner, hvor selve bagvolden er en del af en skrænt i en skov.
Selve skoven er ikke/ skal ikke afspærres under skydning.
Har set skovgæster/ skovarbejder på siden/toppen af skrænten under skydning.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af AHSV » 30. apr 2018, 10:35

Aratan skrev:
30. apr 2018, 06:57
Jeg er faktisk ligeglad med hvor meget du (synes du) har overblik over situationen, uden aftale har din kugle intet at gøre inde hos mig. Det har intet med beliggenheden at gøre, jeg er fløjtende om adressen er Sønderborg, Ulfborg eller Skodsborg, så gælder ovenstående. Jeg er også ligeglad med hvor sikkert det er i situationen, jeg betvivler ikke at du havde helt styr på sikkerheden, men jeg mener ikke at det kan gradbøjes at hvis du vil bruge et areal som kuglefang så har du enten jagtret eller lavet en naboaftale. A
Det er vel sådan at den der skyder har ansvaret for om skuddet er forsvarligt, der findes (mig bekendt) ingen lov du kan tage i hånden og kræve, at der ikke må ske kuglenedfald på din jord og derfor giver det ingen mening at udtale sig så kategorisk som du gør! Vi er så fuldstændig enige om, at det er god stil og befordrende for et godt naboskab at lave en aftale og snakke om de her ting. Men, det er nu heller ikke befordrende for et godt naboskab og skælde en nabo huden fuld, fordi han har skudt ind i en lerskrænt på ens jord.

Mvh.
Anders

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Aratan » 30. apr 2018, 11:03

AHSV skrev:
30. apr 2018, 10:35
Aratan skrev:
30. apr 2018, 06:57
Jeg er faktisk ligeglad med hvor meget du (synes du) har overblik over situationen, uden aftale har din kugle intet at gøre inde hos mig. Det har intet med beliggenheden at gøre, jeg er fløjtende om adressen er Sønderborg, Ulfborg eller Skodsborg, så gælder ovenstående. Jeg er også ligeglad med hvor sikkert det er i situationen, jeg betvivler ikke at du havde helt styr på sikkerheden, men jeg mener ikke at det kan gradbøjes at hvis du vil bruge et areal som kuglefang så har du enten jagtret eller lavet en naboaftale. A
Det er vel sådan at den der skyder har ansvaret for om skuddet er forsvarligt, der findes (mig bekendt) ingen lov du kan tage i hånden og kræve, at der ikke må ske kuglenedfald på din jord og derfor giver det ingen mening at udtale sig så kategorisk som du gør! Vi er så fuldstændig enige om, at det er god stil og befordrende for et godt naboskab at lave en aftale og snakke om de her ting. Men, det er nu heller ikke befordrende for et godt naboskab og skælde en nabo huden fuld, fordi han har skudt ind i en lerskrænt på ens jord.

Mvh.
Anders
Hej Anders,

Der er skam ingen der skælder ud...

Hvis du kigger op på min første post så siger jeg også helt klart at juraen er "på din side", der er intet juridisk belæg for det. Loven er faktisk så tosset indrettet at jeg juridisk set må benytte din have og gårdsplads som kuglefang, blot det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Jeg må ikke forårsage haglnedfald der, men jeg må rent juridisk set godt benytte det som kuglefang. Det er da tudetosset???

Mit synspunkt er at til trods for dette er det moralske standpunkt lige så entydigt: HVis du skal skyde ind på min jord, så skal du aftale det først. Det samme gælder for mig hvis jeg skal skyde den anden vej.

Det har intet med sikkerhed at gøre, det er alene et spørgsmål om høflig opførsel og godt naboskab...

Derudover så forbeholder jeg mig altså retten til at udtale mig præcis så kategorisk som det passer mig, så længe jeg kun taler om mine egne meninger og holdninger...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Lassescout » 1. maj 2018, 09:27

Jeg er helt enig i, at man altid skal søge at have god kontakt med sine jagtnaboer, og klappe forventningerne af. Argumentet med, at jeg kan bruge hans gårdsplads som kuglefang er det ældste trick i netkrigshåndbogen: "forlæng din modstanders argument ud i det absurde, og angrib absurditeten". Godt forsøgt, men det virker ikke på mig.

Reglerne er lavet med den forudsætning, at folk kan tænke selv, og det kan jeg. Den er vist ikke længere. Hvis bukken står til fuldstændig frit , forsvarligt og sikkert skud, men kuglefanget er en plovfure på naboens mark, så flyver kuglen, det er helt sikkert. Hvis du vil hidse dig op over det, skal du også anklage mig for at køre på cykel uden cykelkørekort, for det gør jeg også ( Så du hvad jeg lige gjorde der? :blink: )
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af Aratan » 1. maj 2018, 10:37

Lassescout skrev:
1. maj 2018, 09:27
Jeg er helt enig i, at man altid skal søge at have god kontakt med sine jagtnaboer, og klappe forventningerne af. Argumentet med, at jeg kan bruge hans gårdsplads som kuglefang er det ældste trick i netkrigshåndbogen: "forlæng din modstanders argument ud i det absurde, og angrib absurditeten". Godt forsøgt, men det virker ikke på mig.

Reglerne er lavet med den forudsætning, at folk kan tænke selv, og det kan jeg. Den er vist ikke længere. Hvis der er fuldstændig frit , forsvarligt og sikkert skud, men kuglefanget er en plovfure på naboens mark, så flyver kuglen, det er helt sikkert. Hvis du vil hidse dig op over det, skal du også anklage mig for at køre på cykel uden cykelkørekort, for det gør jeg også ( Så du hvad jeg lige gjorde der? :blink: )
Jep jeg så godt hvad du gjorde: Du opfandt et irrelevant argument som hverken har bund i det vi har drøftet, nogen form for jura eller har nogen relevans for debatten, muligvis med det formål at illustrere en selvopfundet pointe om mine motiver som ikke er rigtig. Fin stråmand...

Skal vi ikke bare være enige om at være uenige her? Altså der hvor vi rent faktisk er uenige?

Ingen uenighed om at det sikkerhedsmæssigt er lige forsvarligt at anvende egen eller "fremmed" jord, sikkerhed er sikkerhed.

Ueninghed består alene i hvorvidt man kan tillade sig uden aftale at benytte fremmed mands jord til dette formål. Du mener at det kan man godt, blot sikkerheden er i orden, det er alene juraen der tæller. Jeg mener at det kan man ikke, over den juridiske lov til at gøre det ligger den en moralsk afstandstagen til at skyde ind på anden mands jord uden aftale, selvom det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt.

Det bliver vi næppe enige om, du virker lige så sikker på dit synspunkt som jeg er på mit. Så kan eventuelle læsere selv vælge om de er enige i noget af det...

Knæk&bræk.
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Indskydning af riffel ind over privat fællesvej

Indlæg af BentxBetjent » 1. maj 2018, 10:44

:popkorn:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar