Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 3. jun 2018, 11:36

Hej

Jeg er for første gang med i en jagt, hvor jeg kan tage på lige så meget bukkejagt som jeg vil :eek: Det er blevet til 8 gange indtil videre.

Det er fedt at være af sted, og naturen er lækker, men jeg ser sgutte mange rådyr for tiden. Jagtområdet er stort set kun åbne marker der grænser op til hhv. en stor statsskov og læhegn, og stigerne kigger ud over de hersens marker.

Når jeg sidder der og nyder udsigten ser jeg masser af harer, fasaner (og fugle generelt), og vi har også en ræv, der lusker rundt og ser velnæret ud. Men jeg ser stort set ingen rådyr. Der er en gammelrå, jeg har set en enkelt gang, og så så jeg en buk smutte ind i noget krat ved naboen en meget tidlig morgen jeg kom kørende, men der er som støvsuget for dem.

Er det vejret? Lige siden bukkejagten gik ind er det blevet varmere og varmere, og når jeg nu véd at der er dyr i området og når jeg nu også er ret sikker på, at det ikke er fordi jeg sidder og mosler rundt, så begynder man at tænke. Hvis jeg var dem, ville jeg chille inde i skoven/krattet indtil et stykke efter solnedgang og SÅ komme ud på marken.

Planen er nu at vente på et omslag i vejret og så tage af sted - giver det mening?
Senest rettet af Refraktorius 4. jun 2018, 06:10, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret, læs gerne opslaget i small talk
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Rådyr i VARMT vejr

Indlæg af TheDarkSide » 3. jun 2018, 12:12

Jeg tror ikke det har den helt store betydning, men de er nok ikke helt så aktive midt på dagen, når det er varmest.

Her i weekenden har jeg set masser af råvildt på 30 ha jagt (stortset kun marker). De var aktive hele dagen, men der var dog flest ude om morgenen og aftenen. Men selv kl. 12 gik der 4-5 råer ude på markerne. På det terræn er der fuldstændig ro normalt. Det har i hvert fald en virkelig positiv virkning, da rådyrene stortset altid er der og er meget dagsaktive, selvom det langtfra er godt rådyrterræn (meget lidt dækning og læ).

Et andet sted jeg har jagt har jeg kun set eet rådyr i hele bukkejagten indtil videre. Der er dog også en frygtelig masse uro i form af skovmaskiner og hundeluftere osv. Men det er ellers en dejligt afvekslende jagtterræn med skove, remiser og læhegn. Men er der ikke ro, ser man ikke dyrene. De er dog meget aktive om natten og bukken kommer hver nat, men det hjælper jo ikke noget.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Rådyr i VARMT vejr

Indlæg af KKA » 3. jun 2018, 18:27

Vores normalt vildtrige plantage er for første gang i næsten 30år, udover nogle harer, blæst for klovbærende vildt, sågar en fast grævlingefamilie, hvilket tilskrives en ulv i området( glæd jer bukkejægere, når I får en ulv på besøg;), men også et stigende antal bukkejægere i omegnen spiller givet ind.
Vores familieerfaring med >200 nedlagte bukke er, at et vejrskifte nok skal ændre aktivitetsniveauet; men du skal være obs på, at dette først stiger igen de sidste 14 dage af jagtsæsonen op mod brunsten.

Slettet bruger

Re: Rådyr i VARMT vejr

Indlæg af Slettet bruger » 3. jun 2018, 23:43

Min ( og mine jagtkammeraters ) erfaring er nu, at varmen har meget sige på råvildtets aktivitet.
Når det er så varmt som nu, bevæger de sig mest sent aften, om natten og tidlig morgen - inden solopgang, vi har jo stadig forholdsvis kølige nætter.
På de terræner hvor jeg og min familie jagter ( Midtjylland - Nørre Snede, Brædstrup , Klovborg , Tinnet m m - vi har 4-500 ha) havde vi meget aktivitet den første morgen ( det var jo lige i starten af den varme periode )
så døde det helt ud en uges tid hvorefter det jo blev lidt køligere igen og der kom mere liv.
Normalt dør aktivitet når vi kommer til juni, men de dage det luftet lidt synes jeg der er rimelig gang i dyrene.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Refraktorius » 4. jun 2018, 06:12

Da jeg løb en tur med Fruen kl 19 i går stod der et fint dyr og hyggede sig midt på en af markerne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 4. jun 2018, 07:02

Tak for jeres svar :)

Det anede mig, at der er forskellige erfaringer, men det lyder til at andre også oplever at dyrene kan være trykket af det varme vejr (det er vi også herhjemme, sandt at sige). Jeg klør på og så får vi se.

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr og hvad de går rundt og laver, så det er fint at kunne spørge her :razz:

Red.: Tak for emnetilretning.
Senest rettet af Sisulu 4. jun 2018, 08:56, rettet i alt 1 gang.
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Bofhenator » 4. jun 2018, 07:13

Sisulu skrev:
4. jun 2018, 07:02
Tak for jeres svar :)
...

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr og hvad de går rundt og laver, så det er fint at kunne spørge her :razz:
Bare husk at der er ligeså meget gætværk når du spørger de mere erfarne, de har bare øvet sig længere på at lyde som om de ved hvad de snakker om ;-)

Spøg til side, lidt i hvert fald, naturligvis er der en masse erfaringer bag, men jo også erfaringer baseret på folks vaner :-) så at svarene stikker lidt i alle retninger er nok ikke så besynderligt.

Jeg har skudt de fleste af de dyr jeg har skudt i løbet af dagen også i varmt vejr. Men har også oplevet gode muligheder ved solopgang og solnedgang.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 4. jun 2018, 09:00

Hehe, jeg plejer at sige, at jeg aldrig har mødt så mange kloge mennesker som efter jeg begyndte at gå på jagt ;)

Jeg har små børn og en times tids kørsel ud til jagten, så det er sjældent at jeg kan komme ud før et par timer før solnedgang. Men det kunne da være at jeg skulle snige mig der ud i morgen i løbet af dagen, når man nu alligevel har fri...
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Lars M. L. » 4. jun 2018, 11:27

Vi går vel alle på jagt i overensstemmelse med vores temperament...
Jeg har været ude en del gange i år. Jeg foretrækker morgenjagt, hvor luften er mest frisk og der er færre folk i skoven. Ikke desto mindre kan jeg ikke påstå, at morgenjagt er mest effektiv.
Jeg oplever også at mængden af fluer/myg, tilgængelighed af friske grønne urter, vindretning og meget andet kan påvirke råvildtets valg af opholdssted.

Mvh Lars

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af TheDarkSide » 4. jun 2018, 14:14

Der er ingen regler. Mange siger at aktiviteten falder her i juni, men der er masser af undtagelser.

Eksempelvis oplevede jeg for to år siden at min jagtkammerat og jeg skød en buk inden for 5 minutter af hinanden midt i juni, hvor der ellers var ingen aktivitet på reviret. Bukkene faldte ca. 5 km fra hinanden på et terræn hvor der er en meget gennemsnitlig råvildtbestand, med relativt få bukke og meget højt jagttryk.
Vi så ingen andre rådyr, så det var sjovt at man lige skulle støde ind i de to bukke nærmest helt synkront. Den ene var en lille, ung gaffelbuk og den anden en ældre, kraftig seksender, formentlig på toppen eller lidt på retur.

Man kan i hvert fald blive overrasket og der bliver jo også skudt bukke nu, selvom det er meget varmt, så det er bare at komme afsted :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Bobo » 4. jun 2018, 15:45

Bofhenator skrev:
4. jun 2018, 07:13
Sisulu skrev:
4. jun 2018, 07:02
Tak for jeres svar :)
...

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr og hvad de går rundt og laver, så det er fint at kunne spørge her :razz:
Bare husk at der er ligeså meget gætværk når du spørger de mere erfarne, de har bare øvet sig længere på at lyde som om de ved hvad de snakker om ;-)

Spøg til side, lidt i hvert fald, naturligvis er der en masse erfaringer bag, men jo også erfaringer baseret på folks vaner :-) så at svarene stikker lidt i alle retninger er nok ikke så besynderligt.

Jeg har skudt de fleste af de dyr jeg har skudt i løbet af dagen også i varmt vejr. Men har også oplevet gode muligheder ved solopgang og solnedgang.
De fleste dyr jeg har skudt, har været når jeg var ude :smile: så kom af sted :eek:
man skyder ikke mange bukke fra sengen ( dog har jeg en ven, der stort set sad i sengen og skød en fin buk :shame: )
Rent statistisk har jeg skudt flest om aftenen, men alligevel vil jeg gerne ud om morgenen da man oplever meget andet kl 4.30 end kl 21.05 og for mig er bukke jagt en undskyldning får at spilde tiden ved at liste rundt i skoven.
At jeg så mener det rent biologisk er forkert at skyde den stærke buk væk før den spreder sine gener er en anden snak og tråd, men efter min mening skal bukkejagten bruges aktivt til at fjerne svage dyr før de spreder deres gener. :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KKA » 4. jun 2018, 19:50

Bobo skrev:
4. jun 2018, 15:45
Bofhenator skrev:
4. jun 2018, 07:13
Sisulu skrev:
4. jun 2018, 07:02
Tak for jeres svar :)
...

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr og hvad de går rundt og laver, så det er fint at kunne spørge her :razz:
Bare husk at der er ligeså meget gætværk når du spørger de mere erfarne, de har bare øvet sig længere på at lyde som om de ved hvad de snakker om ;-)

Spøg til side, lidt i hvert fald, naturligvis er der en masse erfaringer bag, men jo også erfaringer baseret på folks vaner :-) så at svarene stikker lidt i alle retninger er nok ikke så besynderligt.

Jeg har skudt de fleste af de dyr jeg har skudt i løbet af dagen også i varmt vejr. Men har også oplevet gode muligheder ved solopgang og solnedgang.
De fleste dyr jeg har skudt, har været når jeg var ude :smile: så kom af sted :eek:
man skyder ikke mange bukke fra sengen ( dog har jeg en ven, der stort set sad i sengen og skød en fin buk :shame: )
Rent statistisk har jeg skudt flest om aftenen, men alligevel vil jeg gerne ud om morgenen da man oplever meget andet kl 4.30 end kl 21.05 og for mig er bukke jagt en undskyldning får at spilde tiden ved at liste rundt i skoven.
At jeg så mener det rent biologisk er forkert at skyde den stærke buk væk før den spreder sine gener er en anden snak og tråd, men efter min mening skal bukkejagten bruges aktivt til at fjerne svage dyr før de spreder deres gener. :razz:
Definer svage dyr?
Tyskerne har i mange år skudt efter dette princip, uden at det har bragt dem i nærheden af rekorderne.
Til gengæld er der eksempler på at svage knopbukke, der har fået en chance, efterfølgende har sat pænt op, og mon ikke de fleste centraleuropæiske terræner efterlever denne devise.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Thors24 » 5. jun 2018, 01:34

Sisulu skrev:
4. jun 2018, 07:02

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr
Og det meste af det som jægere siger om rådyr, og andre dyr, er også gætværk.

Sidste år var det regnens skyld.

Hvis man vil skyde rådyr må man op og ud.

:smile:

Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 5. jun 2018, 08:32

Thors24 skrev:
5. jun 2018, 01:34
Sisulu skrev:
4. jun 2018, 07:02

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr
Og det meste af det som jægere siger om rådyr, og andre dyr, er også gætværk.

Sidste år var det regnens skyld.

Hvis man vil skyde rådyr må man op og ud.

:smile:
Jo jo, jeg har fisket meget med min far som knægt, og han sagde altid at man ikke fangede noget, hvis ikke snøren var i vandet. Det gælder selvfølgelig også jagt! Jeg ER også meget ude, men hvis nu man kan "work smarter, not harder", er jeg selvfølgelig tilhænger af det :smile:

Var ude igen i går, og sad og tænkte på at der måtte være nogen, der har skrevet bøger om rådyr og jagt generelt, når det nu er så stort her til lands. Ganske rigtigt.

Er der nogen, der f.eks. har læst denne her, af Henning Kørvel? https://www.saxo.com/dk/raavildt-og-raa ... 8702161267

Og så er der denne her, af ham der har raavidlt.dk: https://www.saxo.com/dk/raavildt-og-med ... 8740457360

Jeg er ikke så meget interesseret i medaljebukke, som at fylde lidt viden i den ret tomme spand, der står "rådyr" på i mit hovede :)
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

Slettet bruger

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jun 2018, 09:26

Henning Kørvels værker ville jeg holde mig langt væk fra. Synes manden har en utrolig kedelig og næsten “ professor” agtig måde at beskrive tingene på.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Bobo » 5. jun 2018, 09:41

KKA skrev:
4. jun 2018, 19:50
Bobo skrev:
4. jun 2018, 15:45
Bofhenator skrev:
4. jun 2018, 07:13
Sisulu skrev:
4. jun 2018, 07:02
Tak for jeres svar :)
...

Som relativt ny jæger er der meget gætværk i det her med rådyr og hvad de går rundt og laver, så det er fint at kunne spørge her :razz:
Bare husk at der er ligeså meget gætværk når du spørger de mere erfarne, de har bare øvet sig længere på at lyde som om de ved hvad de snakker om ;-)

Spøg til side, lidt i hvert fald, naturligvis er der en masse erfaringer bag, men jo også erfaringer baseret på folks vaner :-) så at svarene stikker lidt i alle retninger er nok ikke så besynderligt.

Jeg har skudt de fleste af de dyr jeg har skudt i løbet af dagen også i varmt vejr. Men har også oplevet gode muligheder ved solopgang og solnedgang.
De fleste dyr jeg har skudt, har været når jeg var ude :smile: så kom af sted :eek:
man skyder ikke mange bukke fra sengen ( dog har jeg en ven, der stort set sad i sengen og skød en fin buk :shame: )
Rent statistisk har jeg skudt flest om aftenen, men alligevel vil jeg gerne ud om morgenen da man oplever meget andet kl 4.30 end kl 21.05 og for mig er bukke jagt en undskyldning får at spilde tiden ved at liste rundt i skoven.
At jeg så mener det rent biologisk er forkert at skyde den stærke buk væk før den spreder sine gener er en anden snak og tråd, men efter min mening skal bukkejagten bruges aktivt til at fjerne svage dyr før de spreder deres gener. :razz:
Definer svage dyr?
Tyskerne har i mange år skudt efter dette princip, uden at det har bragt dem i nærheden af rekorderne.
Til gengæld er der eksempler på at svage knopbukke, der har fået en chance, efterfølgende har sat pænt op, og mon ikke de fleste centraleuropæiske terræner efterlever denne devise.
Definer svage dyr?
Svage dyr er i min optik magre eller små dyr - opsatsen tager jeg ikke hensyn til - og selvfølgelig dyr med skader eller gamle dyr.
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jun 2018, 12:17

Jeg mener helt klart at morgenjagt er dårligere end aftenjagt - jeg har skudt LANGT flere bukke om aftenen end om morgenen.

Hm - det kan vel ikke tænkes at det er fordi jeg er udpræget B- menneske ? :oops:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2018, 12:54

Slettet bruger skrev:
5. jun 2018, 12:17
Jeg mener helt klart at morgenjagt er dårligere end aftenjagt - jeg har skudt LANGT flere bukke om aftenen end om morgenen.

Hm - det kan vel ikke tænkes at det er fordi jeg er udpræget B- menneske ? :oops:
Haha, ja det kender jeg godt.
Når først jeg har skudt en buk, så går der noget tid inden jeg gider ud om morgenen i hvert fald. Men man kan jo altid lige tage ud en time eller to om aftenen.. Det kræver en god portion jagtiver at stå op kl. mø tidlig.
Men jeg foretrækker nu at være ude om morgenen, når det hele vågner og luften er frisk, men dynen vil aldrig slippe om morgenen :fun:

Måske man skulle sætte en vandskål ud til bukken. Så et par billeder på FB af en rådyr der drak vand..

Slettet bruger

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jun 2018, 13:03

Det med vand tror jeg helt klart er et problem - måske ikke så meget for råvildt ( længere “ aktionsradius”
Men for kyllinger er det et stort problem - der er jo stort set ikke engang dug om natten.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Tikka B93 » 5. jun 2018, 14:10

måske de bevæger sig lidt mindre men nogle dage er s det som om der er dyr over alt og nogle dage er der ingen forrige uge sad jeg samme sted tirsdag og fredag morgen tirsdag så jeg ingen ting fredag 4 forskellige hundyr en spidsbuk 2 ræve 2 hare en fasan kok og høne i morges jeg kom hjem gik der rå hos naboen og spidsbukken gik med et smaldyr neden for hundegården selv om hunden byder mig velkommen blev de gående 50 meter derfra jeg kigge på dem 5 minutter inden jeg gik i seng min kammarat havde 4 forskellige bukke for i det konsortie han er med i og fik en :razz: det var først kl 0800 så virker som en dag hvor de har været aktive mon ikke det bare gælder om at komme afsted .men kommer der en regn byge nu vill jeg ihverfald afsted omgående :biggrin:
knæk og bræk der ude til jer alle

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Bobo » 5. jun 2018, 14:16

Slettet bruger skrev:
5. jun 2018, 12:17
Jeg mener helt klart at morgenjagt er dårligere end aftenjagt - jeg har skudt LANGT flere bukke om aftenen end om morgenen.

Hm - det kan vel ikke tænkes at det er fordi jeg er udpræget B- menneske ? :oops:
jeg synes det er en fantastisk god og troværdig statistisk beregning du har foretaget :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jun 2018, 15:15

Bobo skrev:
5. jun 2018, 14:16
Slettet bruger skrev:
5. jun 2018, 12:17
Jeg mener helt klart at morgenjagt er dårligere end aftenjagt - jeg har skudt LANGT flere bukke om aftenen end om morgenen.

Hm - det kan vel ikke tænkes at det er fordi jeg er udpræget B- menneske ? :oops:
jeg synes det er en fantastisk god og troværdig statistisk beregning du har foretaget :razz:
Øv, nu ødelagde du det hele. :giggle:
For jeg TROR faktisk, at hvis jeg havde ført journal over SAMTLIGE gange jeg havde været afsted på bukkejagt - både morgen og aften - så ville morgen vinde procentvis over aften - ud af de bukke jeg total har skudt.

Alligevel har jeg skudt LANGT flere bukke om aftenen end om morgenen.
Efterhånden kommer jeg kun på morgenjagt den første og den sidste dag i bukkejagten - nåja, så måske lige hvis der en rigtig stor buk jeg har observeret.

En hel anden ting: tyskerne kalder timen mellem 12 og 13 ( 11 og 12 sommertid) for “ der dumme stunde” - den time skulle være særligt god hvis man jagter store bukke.
Den time har jeg forsøgt mig meget med - Det er nu aldrig lykkedes mig - hvad siger I andre til den ?
Senest rettet af Slettet bruger 5. jun 2018, 19:01, rettet i alt 1 gang.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KKA » 5. jun 2018, 18:26

“Die dumme Stunde” virker vist kun weit unten;-)
Både Aage Weitemeyer og føromtalte Henning Kørvel omtaler princippet om at få en stor buk i tale midt på dagen; men det har nu aldrig haft effekt i mit jægervirke, der i bukkesæsonen udfolder sig i maj og juli - juni gider jeg ikke!

Har skudt rigtigt mange bukke i DK, og det er min erfaring at man skal stå tidligt op, hvis der skal skydes en gammel buk.
Som tidligere beskrevet er der hellere ikke så meget kryb i luften, og der er generelt mere ro om morgenen; men hvis man ikke har været vant til at gå med aviser som dreng, er det et helvede at stå tidligt op......

Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 5. jun 2018, 19:43

Nu er det anden gang jeg ser det der med at juni er en skidt måned - nogen særlig grund?
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

Slettet bruger

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jun 2018, 21:57

Sisulu skrev:
5. jun 2018, 19:43
Nu er det anden gang jeg ser det der med at juni er en skidt måned - nogen særlig grund?
Varmt i vejret :giggle:



Tror der er flere grunde:
1)Føde overalt - de behøver knapt rejse sig for at æde.
2)Tror bukkene hviler sig/ samler kræfter, inden den helt store fest sidst i juli, man ser jo stadig en del råer i juni , det er bukkene der glimrer ved sit fravær.

Besvar