Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

Indlæg af Lycon » 25. jun 2018, 21:29

Ekstra Bladet skrev:Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

En 65-årig mand fra Nordjylland risikerer en støre bødestraf efter vådeskudsulykke under en jagt sidste efterår.
To erfarne jægere havde aftalt, hvor de hver især skulle stå, da de 29. oktober sidste år gik på sneppe-jagt. Men aftalen har tilsyneladende været noget uklar.

I hvert fald gik det galt, da den ene af de to - en 65-årig mand fra Nordjylland - skød efter en sneppe op ad en skråning med et tæt buskads og i modlys. I stedet for sneppen ramte han sin svoger med adskillige hagl på kroppen samt i halsen og hovedet...
Læs hele artiklen her: https://ekstrabladet.dk/112/jaeger-sigt ... et/7212013
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

Indlæg af C-X » 25. jun 2018, 21:36

Så er spørgsmålet til 10.000,- kr.: Havde han været træls igennem længere tid?

:???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

Indlæg af TheDarkSide » 26. jun 2018, 09:26

Det lyder nu meget ligetil. Ham der skød har skylden, uanset om den ramte stod hvor han skulle eller ej. I følge min jagttegnsundervisning så mener jeg ikke at man må skyde lave skud ind i uoverskueligt buskads. Hvad man så gør på jagt er jo så en anden sag, da det i praksis er svært at gå på sneppejagt og ikke skyde lave skud i tæt krat.

Jeg kunne selv nemt at have skudt en nabopost sidste år. Jeg blev sat af på et skovspor, hvor jeg, i følge jagtlederen, ville stå helt alene og kunne skyde i alle retninger. Da såten var næsten slut, kom et dyr hen ad sporet mod mig. Jeg løfter bøssen og afsikre, men lige da jeg skal til at skyde kommer en rød hat til syne rundt om hjørnet, 50 meter bag dyret. Det var så jagtlederens jagtkammerat, der om nogen kender stykket og ved hvordan det bliver drevet. Han havde besluttet sig for at gå for tidligt fra posten. Havde dyret kommet et halvt sekund før, havde jeg skudt og måske ramt fjolset. Skylden ville jo stadig være min, efter min mening.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

Indlæg af Boerge » 26. jun 2018, 10:40

Skud til snepper kan ofte være problematiske - dels fordi de ofte kommer lavt - og dels fordi beslutningen om at skyde skal træffes på et splitsekund.
Det samme gør sig gældende ved jagt på snepper på opfløj. De kommer også ofte lavt, og der skal skydes øjeblikkeligt, ellers når man det ikke.
Iøvrigt en af mine yndlingsjagtformer - vil helst gå alene, så kommer da ingen medjægere i skudlinien. Og det kræver, at man er ekstremt opmærksom på terrænet langt frem, så man ikke overser en skovgæst.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Jæger sigtede efter sneppe - skød svoger i hovedet

Indlæg af Luminous ham » 26. jun 2018, 11:05

Bare lige: Naar man laeser den oprindelige artikel i Nordjyske, link inkluderet i artiklen i Ekstrabladet, saa er der enighed om at den anklagede har overtraadt jagtlovens paragraf 22 stykke 1 nummer to, der siger, at " Ingen må jage på en måde, der skader personer, husdyr eller genstande eller udsætter personer for nærliggende fare for at blive skadet".

Der hvor uenigheden opstaar er at den anklagede ikke mener at have overtrådt straffelovens paragraf 249 om, at "den, som uagtsomt tilføjer nogen betydelig skade på legeme eller helbred, straffes med bøde eller fængsel indtil fire måneder".

Saa der er ikke umiddelbart nogen grund til at diskutere om jagtloven og jagt-etiske regler er overtraadt - det er aabenbart, han ramte jo en mand - uanset hvor laenge manden saa har vaeret traels :fun: . Sporgsmaalet er om straffeloven osse er overtraadt.

Besvar