Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af LapuaMagnum » 5. jul 2018, 11:12

ReneKJ skrev:
5. jul 2018, 10:59
Centurion skrev:
4. jul 2018, 11:47
Jeg er bange for, at vi kører af sporet. Sagen er, at smittede vildsvin med tiden kan komme til at udgøre en risiko for dansk svineavl, og da landbrugslobbyen er langt mere slagkraftig end Dyrenes Beskyttelse, så bliver det som det bliver, uanset diskussioner og protester.
Samme danske svineavlere hvor 88% af besætningerne er inficerede med MRSA?
Måske skulle der fokuseres lidt mere på de selvskabte problemer frem for at forsøge at regulere naturen?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/88-pr ... t-med-mrsa

Det er ikke fordi jeg er fra stenbroen, men jeg har efterhånden svært ved at se Dansk landbrug som andet end en industri. Og deres meninger om naturpleje bør ses i det perspektiv.
Jeg er da til hænger af at man skal beskytte sit bruttonationalprodukt, jeg er ikke helt klar over hvor stor exporten er, men umiddelbart er den ikke i den laveste ende?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2018, 11:53

LapuaMagnum skrev:
5. jul 2018, 11:12
ReneKJ skrev:
5. jul 2018, 10:59

Samme danske svineavlere hvor 88% af besætningerne er inficerede med MRSA?
Måske skulle der fokuseres lidt mere på de selvskabte problemer frem for at forsøge at regulere naturen?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/88-pr ... t-med-mrsa

Det er ikke fordi jeg er fra stenbroen, men jeg har efterhånden svært ved at se Dansk landbrug som andet end en industri. Og deres meninger om naturpleje bør ses i det perspektiv.
Jeg er da til hænger af at man skal beskytte sit bruttonationalprodukt, jeg er ikke helt klar over hvor stor exporten er, men umiddelbart er den ikke i den laveste ende?

mvh
Det er svært at finde et tal der er konsensus om, det afhænger åbenbart meget af hvilken historie det er man vil fortælle.
Men under alle omstændigheder så er pointen at det skal behandles som enhver anden industri.

Nå Dansk industri hyler op om manglen på arbejdskraft, så hører jeg det som et ønske om at få billig færdiguddannet arbejdskraft fra udlandet.
Og når Dansk landbrug klager over at naturen truer deres industri, ja så bliver jeg også lidt kynisk.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kenned » 5. jul 2018, 12:17

Der blev for få år siden lavet en afhandling hvis konklusion var at den anslåede risiko for svinepest i en dansk besætning ville være 1 gang / 100 år hvis der ikke er vildsvin i DK, og 1 gang /50 år hvis der er vildsvin i DK.

I forhold til den positive effekt vildsvinene har i naturen er det naturligvis op til den enkelte om man synes der er prisen værd.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Timber » 5. jul 2018, 12:22

Kenneth Jensen skrev:
5. jul 2018, 12:17
Der blev for få år siden lavet en afhandling hvis konklusion var at den anslåede risiko for svinepest i en dansk besætning ville være 1 gang / 100 år hvis der ikke er vildsvin i DK, og 1 gang /50 år hvis der er vildsvin i DK.

I forhold til den positive effekt vildsvinene har i naturen er det naturligvis op til den enkelte om man synes der er prisen værd.

Hilsen Kenneth
Så det undersøgelsen siger,er at risikoen går fra minimalt, til minimalt større??

Det kan jeg sgu godt leve med... :fun:

Og desuden smager de jo glimrende..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kenned » 5. jul 2018, 12:23

Timber skrev:
5. jul 2018, 12:22

Så det undersøgelsen siger,er at risikoen går fra minimalt, til minimalt større??

Det kan jeg sgu godt leve med... :fun:

Og desuden smager de jo glimrende..
Personligt er jeg helt enig :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Bofhenator » 5. jul 2018, 12:43

Kenneth Jensen skrev:
5. jul 2018, 12:17
Der blev for få år siden lavet en afhandling hvis konklusion var at den anslåede risiko for svinepest i en dansk besætning ville være 1 gang / 100 år hvis der ikke er vildsvin i DK, og 1 gang /50 år hvis der er vildsvin i DK.
Spændende, har du et link?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kenned » 5. jul 2018, 13:10

Bofhenator skrev:
5. jul 2018, 12:43
Kenneth Jensen skrev:
5. jul 2018, 12:17
Der blev for få år siden lavet en afhandling hvis konklusion var at den anslåede risiko for svinepest i en dansk besætning ville være 1 gang / 100 år hvis der ikke er vildsvin i DK, og 1 gang /50 år hvis der er vildsvin i DK.
Spændende, har du et link?
Tog lidt tid at finde, og har ikke haft tid til at verificere mine tal :oops:

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... udFnkThCem
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af TheDarkSide » 5. jul 2018, 15:29

Refraktorius skrev:
5. jul 2018, 10:42
At gå i gang med at lave noget der bare minder om "jagt" som det primære forsøg på at kontrollere (i betydningen udrydde) vildsvin er IMHO en forfejlet tilgang.

Det er iboende i jagt (og de love der regulerer den), at det skal være bæredygtigt. Og så holder man i bedste fald status quo eller får en moderat tilbagegang.

De skal efterstræbes overalt, hele tiden og med en bred palet af redskaber hvis der skal være en reel effekt.
Og "hyggejagt" er nok det mindst effektive.
Målrettet udfodring og fælder (der tager en hel flok ad gangen) vil jeg tro er markant mere effektivt.
Hold op hvor er jeg enig!

Bæredygtighed er for mig (og nok langt de fleste jægere) en af hjørnestenene i jagt. Udryddelse af en art (også lokalt) er ikke jagt.

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Patrold » 5. jul 2018, 22:07

Jeg er stor tilhænger af Husmandsjagt, den blandede jagt hvor man jager det der kommer for.
Den jagtform er ret afhæng af muligheden for at dyrene kan yngle på jorden.
Som jeg har forstået det, så æder svin gerne alt hvad der findes på og i jorden. Det vil gøre livet meget sværere for ænder, vadefugle, hønsefugle, råvildt og harer, uden at vi tæller de arter der ikke er jagttid på.
Hvad vil I helst ? Begrænse en art inden den bliver for udbredt ?

Eller gøre som det er sket med mårhund ?
Den er sød og nuttet som unge, nøjagtig som alle andre dyreunger. Men i løbet af 10 år er den blevet udbredt i HELE Jylland.
Det er noget der vil presse dyrelivet .

Kronvildt, råvildt er drægtige hele jagtperioden , En hind er ungdyrene afhængige af i mindst 2,5 år efter fødslen , hun sikre deres overlevelse og sociale plads i rudlen.
Skal hinden fredes ?
Se muligheden for natjagt på vildsvin som en mulighed for at få tilladelse til natkikkert. Og lad os søge mest mulig viden om det vildt vi jager :smile:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kenned » 6. jul 2018, 10:12

Patrold skrev:
5. jul 2018, 22:07
Jeg er stor tilhænger af Husmandsjagt, den blandede jagt hvor man jager det der kommer for.
Den jagtform er ret afhæng af muligheden for at dyrene kan yngle på jorden.
Som jeg har forstået det, så æder svin gerne alt hvad der findes på og i jorden. Det vil gøre livet meget sværere for ænder, vadefugle, hønsefugle, råvildt og harer, uden at vi tæller de arter der ikke er jagttid på.
Hvad vil I helst ? Begrænse en art inden den bliver for udbredt ?

Eller gøre som det er sket med mårhund ?
Den er sød og nuttet som unge, nøjagtig som alle andre dyreunger. Men i løbet af 10 år er den blevet udbredt i HELE Jylland.
Det er noget der vil presse dyrelivet .

Kronvildt, råvildt er drægtige hele jagtperioden , En hind er ungdyrene afhængige af i mindst 2,5 år efter fødslen , hun sikre deres overlevelse og sociale plads i rudlen.
Skal hinden fredes ?
Se muligheden for natjagt på vildsvin som en mulighed for at få tilladelse til natkikkert. Og lad os søge mest mulig viden om det vildt vi jager :smile:
Tvært imod. vildsvin er et gode for biotopen. Læs fx side 2-4 i dette dokument: https://docplayer.dk/5445748-Projektbes ... ehave.html


Her er et uddrag:
I bestræbelserne på at skabe en større biodiversitet udgør vildsvin et særdeles velegnet
supplement til hjortevildtet. Sidstnævntes afgræsning koncentrerer sig på og omkring de lysåbne
biotoper, hvorimod hjortenes påvirkning af de skovbevoksede arealer på kort sigt begrænses til
skrælning og fejning af særligt foretrukne arter. Her kan vildsvinene få langt større betydning og
sammen vil kron-, råvildt og vildsvin udgøre et værdifuldt samgræsningssystem.

Den positive effekt af vildsvinenes forstyrrelser på den biologiske mangfoldighed er påvist i flere
forskningsprojekter. Blandt andet konkluderer Welander (1995)i meget præcist:

“To conclude, there is no doubt about the effects of wild boars disturbance to
the flora; plant species richness is enhanced.”

Vildsvinenes (og krondyrenes) positive betydning for naturindholdet bekræftes også af nationale
erfaringer fra Tofte Skov, der rummer en ældre bestand af vildsvin samt kronvildt og i øvrigt har et
særligt stort naturindhold. Af Buchwald (2010)ii fremgår:

”Der forekommer bl.a. som følge af vildsvinenes påvirkninger og den meget
naturvenlige drift gennem mange årtier en usædvanligt rig og sjælden flora med
over 650 registrerede arter. Fx trives den i rødlisten akut truede småfrugtet
vandstjerne i talrige store bestande, mens arten er stort set forsvundet fra resten
af Danmark. Det er tydeligt, at vildsvinenes oproden af jordbunden er til stor gavn
for denne og en række andre arter i området.”

”Vildsvinenes og krondyrenes græsning og oproden af jordbunden medfører, at
der er optimale spiringsmuligheder og tilpas lys i skovbunden. Dyrene medvirker
til, at der er mange store og små lysninger i skovens kronetag
Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Patrold » 6. jul 2018, 10:26

Vil det sige at det er forkert når det oplyses at vildsvin æder æg og unger af andre dyr ?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af TheDarkSide » 6. jul 2018, 11:52

Nu er biodiversitet jo også en bredt betegnelse.

For jægere er en småfrugtet vandstjerne nok ikke lige det første man forbinder med biodiversitet. Kan det påvises at der kommer flere agerhøns, harer og fasaner (ikke ved udsætning) ved tilstedeværelse af vildsvin er det interessant set fra jægeres perspektiv.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kenned » 6. jul 2018, 12:17

Patrold skrev:
6. jul 2018, 10:26
Vil det sige at det er forkert når det oplyses at vildsvin æder æg og unger af andre dyr ?
Næ, de æder alt - også kød. Jeg tror ikke undtager fødeelementer der kunne have interesse for jægere :smile:

Men kender du til undersøgelser der gør vildsvinene til et stort problem i forhold til æg og dyreunger?

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Patrold » 6. jul 2018, 13:27

Jeg har ingen undersøgelser på hånden .
Men Niels Søndergaard har, på kursus om vildtpleje, sammenlignet betydningen af en bestand af vildsvin med en bestand af ræve,
forstået på den måde at det lokalt kan have er ret stor påvirkning.
Jeg ser lige efter om det er powerpoint jeg har gemt .

Besvar