Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Jacob3565
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 5. maj 2017, 17:15
Interesser: jagt, haglgevær, flugtskydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 9 times

Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Indlæg af Jacob3565 » 26. sep 2018, 17:09

Hej derude, jeg har stor interesse i bekkasinjagt og eftersom jeg fik jagttegn før sommer er det hele meget nyt for mig. Som i jo nok godt ved er doubveltbekkasinen med sine spidse vinger hurtig i flugt i sine zig-zag maneuvre. Jeg søger derfor nogle tips til bedre at ramme dem når de er i flugt, og ikke mindst hvor stort foranholdet bør være ude på 20-25 meter når den lige er lettet og påbegyndt zig-zag maneuvrene. :) - og bør jeg bruge patroner med 425m/s plus. ? :smile:

Lerduer kan jeg sagtens ramme, men de flyver højt heller ikke zigsaz

Sidder du med noget viden/erfaring så høre jeg rigtig gerne fra dig! :D :smile:

Knæk og bræk derude!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Indlæg af Kleth » 26. sep 2018, 17:14

Jacob3565 skrev:
26. sep 2018, 16:45
Hej derude, jeg har stor interesse i bekkasinjagt og eftersom jeg fik jagttegn før sommer er det hele meget nyt for mig. Som i jo nok godt ved er doubveltbekkasinen med sine spidse vinger hurtig i flugt i sine zig-zag maneuvre. Jeg søger derfor nogle tips til bedre at ramme dem når de er i flugt, og ikke mindst hvor stort foranholdet bør være ude på 20-25 meter når den lige er lettet og påbegyndt zig-zag maneuvrene. :) - og bør jeg bruge patroner med 425m/s plus. ? :smile:

Lerduer kan jeg sagtens ramme, men de flyver højt heller ikke zigsaz

Sidder du med noget viden/erfaring så høre jeg rigtig gerne fra dig! :D :smile:

Knæk og bræk derude!
Ikke at jeg er specielt ekspert i dobbeltbekkasiner, og jeg fik da skudt nogle sidste sæson. Min erfaring er at når de letter flyver de lige og lavt over jorden; jeg skyder først til dem når de kommer op i luften og der er det ofte at de ikke zigger eller zagger men flyver i lige linie og opad, før de pludseligt zigger eller zagger. Så jeg prøver at nive dem imedens de flyver lige, det er dog nærmest aldrig rent spids, side eller bag-skud :hunter:
Og jeg bruger en helt almindelig #3 32g 12/70 Remington Nitrosteel haglpatron og indtil vidre er det under to patroner per dobbeltbekkasin på trods af mine begrænsede skydefærdigheder.
Senest rettet af Kleth 26. sep 2018, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Indlæg af Rulab » 26. sep 2018, 17:31

Bekkasiner er efter min mening den sværeste fugl at ramme i Danmark, for lige at slå det fast først.
Bekkasiner skal skydes instinktivt, begynder du at tænke foranhold og sigte fuglen ud, vil det absolut ikke hjælpe på skudstatistikken.
Mit bedste råd er: Kontroller at dit gevær rammer hvor du peger og kig på så på fuglen(og lerduen) i stedet for geværet. Hvis du skuldre geværet med lukkede øjne og så åbner øjnene, hvis du så ikke kigger ret ud af sigteskinnen, så rammer geværet heller ikke hvor det skal, næste gang det er et hurtigt kasteskud til bekkasin.

Ang. patroner til bekkasiner, så foretrækker jeg selv en hurtig 28 grams flugtskydningspatron str. 7 til ren bekkasin jagt. Sidste år skød jeg dog ca. halvdelen af bekkasiner med str. 3 32 grams, da der samtidig var chance for andet vildt i området. Ud til 30 meter kan det de fleste gange sagtens lade sig gøre med en 3'er.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Indlæg af TheDarkSide » 26. sep 2018, 17:59

Kun bekkasinjagt = Brug 24-28 grams 7'er flugtskydningspatroner. Det er rigeligt fint, det er jo ikke ligefrem en skudstærk fugl :blink:

Ved trampejagt, dvs. hvor du går hen over marken med hunden ved fod, skal du vente til bekkasinen begynder at flyve lige. Hellere skyde den 30-40 meter ude, så der er mere ro på skuddet. Forsøger du at skyde den lige, når den letter, så misser du med stor sandsynlighed.
Normalt så kommer de i bagskud eller skråt bagskud, så der skal jo ikke en hel masse foranhold til. I ren bagskud skal man sådan cirka bare lige op og dække dem med kornet og så trykke af. De er ikke så hurtige som de ser ud til..

En anden sjov jagtform er at være f.eks. to mand, hvor man skiftes til at drive et stykke eng af, hvor den anden så står for. Det kan give mange forskellige skud.. Har man gode arealer til bekkasin kan man hurtigt bruge 50 patroner :biggrin:

Jacob3565
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 5. maj 2017, 17:15
Interesser: jagt, haglgevær, flugtskydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 9 times

Re: Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Indlæg af Jacob3565 » 26. sep 2018, 20:09

Tak for svarene
Har læst det skulle være godt at drive dem i modvind da bekkasinen helst letter i modvind, næste gang prøver jeg med:
At drive i modvind
At bruge andre patroner (flere gram /større hagl)
At skyde dem lidt længere ude så haglene eventuelt når at sprede sig mere
At skyde til bagskud eller når den flyver lige

Skulle der være rettelser eller tilføjelser så sig endelig til :smile: :biggrin:

Jacob3565
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 5. maj 2017, 17:15
Interesser: jagt, haglgevær, flugtskydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 9 times

Re: Foranhold + tips på bekkasinjagt søges?

Indlæg af Jacob3565 » 26. sep 2018, 20:11

Rulab skrev:
26. sep 2018, 17:31
Mit bedste råd er: Kontroller at dit gevær rammer hvor du peger og kig på så på fuglen(og lerduen) i stedet for geværet. Hvis du skuldre geværet med lukkede øjne og så åbner øjnene, hvis du så ikke kigger ret ud af sigteskinnen, så rammer geværet heller ikke hvor det skal, næste gang det er et hurtigt kasteskud til bekkasin.
Tak, jeg kontrollere snarest muligt :)

Besvar