Jeg skød forbi til et lam

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Krung » 8. okt 2018, 09:43

Jeg var på jagt søndag morgen og havde en kedelig oplevelse, som jeg gerne vil dele i håb om at det kan hjælpe andre.

Ca. 10 sekunder efter jeg er komme til jagtområdet, kommer en rå og to lam frem. Jeg har ikke en gang fået alt mit dyrtkøbte tactical camouflagetøj på. De står omkring 40 m væk. Måske tættere.

I løbet af de næste 5 sekunder, får jeg skruet passende forstørrelse på kikkerten, sigtet på det bagerste lam og afgivet et skud, stående uden støtte.

Lammet giver ingen skudtegn, jeg ser ikke noget træf, alle dyr stikker af i samme retning og forsvinder ind i skoven 4 meter væk fra stedet de stod, da jeg skød.

Jeg venter 2 minutter, og så kommer hele flokken ud og kigger sig omkring. Et minut senere begynder de alle at esse igen.

Jeg kigger meget på de 2 lam, for at se om et af dem opfører sig anderledes. 10 minutter senere og alle ser stadig ud til at have det godt. Ingen underlig opførsel og de esser alle fint.

Jeg går rystet hjem og sætter mig ved morgenmadsbordet og snakker med svigerfamilien om episoden. De synes jeg skal ringe til en Schweisshundefører, hvilket jeg gør. Den stakkel bliver vækket lidt tidligt, men er glad for jeg ringer. Vi snakker situationen igennem og så snart jeg siger at de alle esser igen, er han ikke i tvivl om at det var en forbier. Det var også min opfattelse, men det var virkelig godt for min sjælefred at have vendt det med en kyndig. Vi snakker lidt om hvordan man kan skyde for lavt på kort afstand, specielt hvis montagen er høj.

Senere på dagen tjekker jeg og der er intet tegn på træf.

Den vigtigste pointe med denne post, er at Schweisshundefører også kan bruges som telefonteurapeuter. Han virkede glad for at jeg ringede, selvom jeg vækkede ham, og han var meget forstående over for min situation. Virkeligt godt at kunne ringe til sådan nogle.

Den anden pointe er hvor dårligt man kan have det når, man skyder ved siden af. Jeg synes selv jeg skyder godt, og jeg har testet mit grej ud til 300 m, og vil med stille vind og godt underlag, godt turde tage et skud til rådyr på den afstand. Jeg er en hyppig gæst på skydebanen.

Efter at skyde ved siden af fik adrenalinen mig næsten til at kaste op. Det gav ingen mening at jeg kunne misse så tæt på. Lider den mon? Skal jeg ringe til nogen og sige jeg har anskudt? er 223 rem for lille? Oplevelsen sidder i mig endnu mandag morgen, og selv om jeg har gjort alt hvad jeg kan, er det bare ikke afsluttet nok til at jeg kan lægge det fra mig.

Sidst vil jeg sige at det rette grej ikke altid er det grej man havde forestillet sig. Min tactical 300 m rig er bare ikke egnet til den slags situationer. Min klassiske jagtriffel, med en moderat kikkert er bare bedre i situationer, hvor afstandene er korte.

Puha. Det er ikke sjovt, men ekstremt lærerigt, at skyde forbi.
Senest rettet af Lycon 8. okt 2018, 16:57, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forbier

Indlæg af Kleth » 8. okt 2018, 10:06

Der har været et par gange. jeg har været bange for at jeg havde lavet en anskydning og jeg kan tilskrive mig den dårlige fornemmelse; inklusive den gang en ræv jeg havde truffet gik i graven og når jeg har skudt dobbeltbekkasin, fasan eller lignende som vi ikke har kunne finde selv efter længere tids eftersøgning med hunde.

Tak for at du deler :razz: Det hele er ikke at; "Jeg kom, jeg så, jeg skød på +300m og her er den . . . "
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Forbier

Indlæg af Bofhenator » 8. okt 2018, 16:45

Krung skrev:
8. okt 2018, 09:43

Puha. Det er ikke sjovt, men ekstremt lærerigt, at skyde forbi.
Og når du samtiddig har nosserne til at dele historien med os andre kan det måske også være en smule lærerigt for os!

Tak for det!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2018, 17:43

Tak fordi du deler din historie, selv om det ikke er en af dem man er mest stolt af. :thumbup:

Schweisshundefører-“systemet” vi har i Danmark er i en klasse for sig selv, og noget vi kan være stolte af. Jeg er dybt imponeret over at hundeførerene “gider”.

Peter

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af 1900 » 8. okt 2018, 19:41

de 3 cm den rammer for lavt burde intet betyde på et dødelig zone på 20 cm.
jeg er ikke enig i at schweishundeføreren har handlet rigtigt: hvis du er velskydende og ikke melder en dårlig kugle burde der være lavet et kontrolsøg - den kan sagtens ligge død inden for 100 meter og du har set et andet spring råvildt efter skuddet. med .223 og også alle andre calibre kan man sagtens opleve manglende skudtegn.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 605 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af FrederikF » 8. okt 2018, 20:31

Jeg er 100% på linje med 1900.
Medmindre man er 100 på at det er samme dyr man ser (særligt kendetegn etc).
Jeg forstår slet ikke det med at ramme for lavt med høj montage, de par cm betyder ikke noget.

Men, fedt du deler din oplevelse :razz:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Raptor357 » 8. okt 2018, 20:59

"Tillykke" med oplevelsen.
Den har været lærerig.

Jeg er dog desværre enig i at forbiskud grundet høj montage kun er noget der forekommer på små mål. til nød en husskade.
Jeg skyder selv meget på varierende afstand, fra 25m og ud af.
Min personlige erfaring med noget der går samme hastighed som .223R og høj montage er at træfpunkt på 25m er identisk med 100m. Men gør det nu på en skydebane, på 25m KAN man godt få ting tilbage i hovedet hvis man bruger et ikke rent kuglefang.
Skyder jeg på korte hold, finder jeg et træfpunkt hvor jeg har mindst min præcision plus et par cm stort målområde. så er alt op til hvad man mener man mestrer.

Men totale forbiskud forekommer, og årsagen er at man ikke har hovedet på plads, skydning foregår mellem ørene, så :thumbup: for at tage hjem,
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 651 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Oscar123 » 8. okt 2018, 22:28

Hej Krung

Tak fordi at du delte denne lærerige historie med os.

Mange af os kan have tilbøjeligheder til kun at fortælle de ”gode” historier – så det er ganske forfriskende at høre en ærlig historie fra ”real life” uden forsøg på at inddække sig.

Modigt fortalt. Respekt. :respekt:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Halvautomat » 8. okt 2018, 22:49

Hej
Nu er det jo pokker til forskel på at skyde på 300 m med bipod und alles... og så fritstående på 40 meter at skyde et lille lam med en måske for tung riffel og med for høj puls :giggle:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Ras.Killing » 9. okt 2018, 03:45

Halvautomat skrev:
8. okt 2018, 22:49
Hej
Nu er det jo pokker til forskel på at skyde på 300 m med bipod und alles... og så fritstående på 40 meter at skyde et lille lam med en måske for tung riffel og med for høj puls :giggle:
Præcis min tanke! Fritstående skydning med riffel er faktisk en svær disciplin at mestre - et tungt setup gør det bestemt ikke nemmere.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Krung » 9. okt 2018, 08:59

Tak for svarene.
1900 skrev:
8. okt 2018, 19:41
de 3 cm den rammer for lavt burde intet betyde på et dødelig zone på 20 cm.
jeg er ikke enig i at schweishundeføreren har handlet rigtigt: hvis du er velskydende og ikke melder en dårlig kugle burde der være lavet et kontrolsøg - den kan sagtens ligge død inden for 100 meter og du har set et andet spring råvildt efter skuddet. med .223 og også alle andre calibre kan man sagtens opleve manglende skudtegn.
Jeg er helt enig i at 45 mm ikke betyder det store på den afstand. Jeg formulerede det uheldigt. Den gode Schweisshundefører kom bare med input jeg ikke selv havde overvejet og jeg fik formuleret det som den eneste årsag.

Årsagen er helt sikkert at jeg ikke har trænet den situation og at jeg skal bruge mere end 5 sekunder på at træffe sådan en beslutning. Ergonomien er ret dårlig til det jeg prøvede. Kolbehøjden var sat til liggende skydning. Fokus på kikkerten sat til 100 m, riflen er meget næsetung, jeg stod ikke optimalt, min rygsæks seler gjorde at skuldringen ikke var særlig god. Og så kan jeg udlede at jeg har simpelthen ikke trænet nok stående skydning. Så meget for at være en hyppig gæst på skydebanen.

Min nu lidt anløbne stolthed fik et ordentligt boost i bukkejagten, da jeg skød en buk på 20 m efter en fantastisk pürsch oplevelse. Men ... der skød jeg med en klassisk jagtriffel med en 3x forstørrelse. Det var en helt anden situation, hvor jeg var mentalt klar. God hjertekugle. "Mand, jeg kan bare det hele" fornemmelse bagefter.

Grunden til at jeg ikke havde samme riffel med var at den var ved at blive opsat til grisejagt, og jeg ikke have nok kendskab til kuglebanen. Lidt uforsvarligt håbede jeg også lidt på en langdistanceoplevelse, hvor jeg kunne skyde dyret på måske 150 m og føle mig rigtig sniper-agtig :oops: Det havde heldigvis ingen alvorlige konsekvenser.

Mht. om der var flere dyr i spil, er jeg så sikker som man kan være. Jeg 'genkendte' springet. De går altid oppe i det hjørne hvor de kom fra. Jeg så dem dagen før. "Skoven" som de forsvandt ind i er en samling på 30 træer. Jeg kan ikke forestille mig at der går 2 ens spring, på så lille et område, uden at de er set samtidigt før. Der var intet tegn på schweiss eller dyr, da jeg undersøgte stedet. Der er ingen garantier, men flere spring ser jeg ikke som en mulighed. Måske kunne der have været 3 lam, men jeg så dem komme over flad mark og stille sig foran 'skoven', så der skulle have stået en enkelt lam i forvejen.

Mht. at melde dårlig kugle, så må jeg med skam melde at jeg ikke var opmærksom. Det gik for hurtigt og det er simpelthen den grundlæggende fejl. Jeg fik jo reelt chancen igen senere da de kom ud, så man skal ikke tænke "det er nu eller aldrig", hvis det giver hastværk. Det kan jo være "nu eller aldrig", men en god historie om hvordan man ikke tog skuddet er måske bedre end denne her.

Familien lufter hunden på vejen ved "skoven" og jeg havde hørt, hvis de havde fundet et dødt dyr, så jeg mener stadigvæk at det var den rigtige beslutning, selvom man ikke kan være 100% sikkert.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Ras.Killing » 9. okt 2018, 11:12

Krung skrev:
9. okt 2018, 08:59
Det gik for hurtigt og det er simpelthen den grundlæggende fejl.
Og det der er simpelthen guldkornet for denne tråd :thumbup: kunsten som jæger er netop at kunne afstå fra de (potentielt) dårlige skud.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af TheDarkSide » 9. okt 2018, 16:54

Der er mange ting der kan gå galt i ens hoved når det skal gå stærkt.
En klassisk fejl er simpelhen at sigte forkert! Især rutinerede skytter kan f.eks. nemt skyde for langt tilbage på rådyr, fordi man simpelhen har så stort at mål foran sig og ikke lige fokusere så meget på hvor trådkorset er på dyret. Så vandrer blikket og trådskorset nemt ind midt på dyret.

Jeg dummede mig også selv i sommers til en rævehvalp i højt græs. Jeg kunne lige se ryggen af den og skød. Men det gik vidst lidt for stærkt for skuddet gik over. Ubevidst har jeg nok holdt lidt højt pga ræven var delvist dækket af græs og på 60 meters afstand skyder min riffel ca. 3 cm for højt. Jeg lå i perfekt skydestilling og normalt vil jeg nemt kunne ramme på den afstand.

Men jeg syntes nu du burde have kontrolleret skudstedet med det samme, bare for at være sikker, selvom det lyder som en rimelig overskuelig situation :blink:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Sort » 24. okt 2018, 22:46

Mht træningen, tror jeg du ligesom jegselv er et vanedyr der kan lide de afstande og skydestillinger hvor det altid går godt. Det er så nemt at have ro i maven efter en dag på bane når man har hamret 50-100 skud oveni hinanden på 300m.
Men det siger bare ikke så meget om hvordan det vil gå med afstandsbedømmelse på kort hold og støtte opad et eller andet skrammel der giver efter.

Alle de luft konkurrencer vi har haft, viser at folk indimellem vurderer afstand forkert, særligt når der er langt eller virkeligt kort. Samt at ingen kan hitte ud af hvor de skal sigte på 3-5m afstand.

Og ja jeg har skudt til en due i et træ jeg vurderede til 65m væk for så at skridte det af til nærmere 90m, men den er jeg så pænt sikker på jeg ikke anskød. Aner dog stadig ikke hvordan jeg kunne vurdere så galt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Silver-Fox
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. apr 2012, 02:34
Interesser: Riflede våben og skydning herm
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 2 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Silver-Fox » 18. jan 2019, 02:14

Hej - tak for indlægget.

Men hvorfor dog (forsøge at) skyde de små 8-10 kg lam, så tidligt på sæsonen?

Kløe i fingeren?

Lad råen og lammene gå til sidst i november, og gerne til midt i december, og beskyd så selectivt, ligesom i "gamle dage", for at genoprette den hurtigt faldende bestand.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Ras.Killing » 18. jan 2019, 05:08

Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
Hej - tak for indlægget.

Men hvorfor dog (forsøge at) skyde de små 8-10 kg lam, så tidligt på sæsonen?

Kløe i fingeren?

Lad råen og lammene gå til sidst i november, og gerne til midt i december, og beskyd så selectivt, ligesom i "gamle dage", for at genoprette den hurtigt faldende bestand.

Venlig hilsen
Uhhh :biggrin:

Du er ved at åbne pandoras æske her. Er der noget der kan få folk op af stolen... så er det spørgsmål vedr. jagtetik.
Senest rettet af Ras.Killing 18. jan 2019, 13:12, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 655 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af BentxBetjent » 18. jan 2019, 05:52

Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
for at genoprette den hurtigt faldende bestand.
Faldende? :what: Ovenikøbet hurtigt faldende? :what:

Hvor har du det fra?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 366 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Caspian1911 » 18. jan 2019, 06:06

BentxBetjent skrev:
18. jan 2019, 05:52
Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
for at genoprette den hurtigt faldende bestand.
Faldende? :what: Ovenikøbet hurtigt faldende? :what:

Hvor har du det fra?
Hvert fald ikke der, jeg til tider bliver inviteret på jagt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 631
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Cpt » 18. jan 2019, 06:33

Ifølge miljøstyrelsen har der aldrig været så mange rådyr som nu:

https://mst.dk/natur-vand/natur/biodive ... /raadyret/

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af KKA » 18. jan 2019, 06:43

Cpt skrev:
18. jan 2019, 06:33
Ifølge miljøstyrelsen har der aldrig været så mange rådyr som nu:

https://mst.dk/natur-vand/natur/biodive ... /raadyret/
For mig at se, er der tale om gamle data?
Hvornår er rapporten dateret?

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af SHR 30.06 » 18. jan 2019, 07:50

Cpt skrev:
18. jan 2019, 06:33
Ifølge miljøstyrelsen har der aldrig været så mange rådyr som nu:

https://mst.dk/natur-vand/natur/biodive ... /raadyret/
Den statistik er fra 2009. Sølvræven har faktisk en pointe på landsplan. Det her er afskydningen fra 1941-2016. Tendensen er for nedadgående (fra et meget højt niveau).

Spørgsmålet er vel nærmere om bestanden har været perioden overnaturlig høj i 2008-2010 og at bestanden derfor udvikler råvildtsyge og alt muligt andet for selv at rette op på en overpopulation.
Vedhæftede filer
Rådyrbestand.PNG
Udbyttestatistik 1941-2016 råvildt
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2019, 08:44

Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
Hej - tak for indlægget.

Men hvorfor dog (forsøge at) skyde de små 8-10 kg lam, så tidligt på sæsonen?
De smager fantastisk!
Kløe i fingeren?

Lad råen og lammene gå til sidst i november, og gerne til midt i december, og beskyd så selectivt, ligesom i "gamle dage", for at genoprette den hurtigt faldende bestand.

Venlig hilsen
Hvor gamle dage?

Hvad skulle forskellen være, bestandsmæssigt, på om et lam bliver skudt i oktober eller december?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Krung » 18. jan 2019, 08:51

Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
Men hvorfor dog (forsøge at) skyde de små 8-10 kg lam, så tidligt på sæsonen? Kløe i fingeren?
Du har selvfølgelig en pointe, men der er nogle forhold, der tipper balancen:
  • Dyrene er så mange og de er så menneskevante at de rydder gårdens prydshave og går ind i drivhuset. Havde jeg skudt et, var de andre måske blevet væk.
  • Vi er 3 jægere, der går på jagt her, og jeg er den eneste der skyder med riffel og dyr skyder vi ikke med hagl (med mindre det er på 2 m afstand).
  • Jeg kommer på jagt 5 gange om året. Der er for mange små børn i hjemmet til at jeg kan komme af sted oftere. Der plejer at gå 3 år mellem jeg skyder dyr, fordi jeg er af sted så sjældent. Der er rigeligt med dyr.
  • Den ene jæger spørger hele tiden til om jeg har noget rådyr til ham. Han er pensionist og kan godt lide vildt.
  • Vi betaler gården for at gå på jagt ved at kalke den. Gården giver så jagtgilde, hvor det gerne ses at vi kan præsentere noget vildt, der ikke er fasaner.
Jeg fuckede op under jagten og tilmed før (troen på mine evner), men beslutningen om at afskyde et lam tror jeg ikke var en af fejlene.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af Kortmentyk » 18. jan 2019, 09:23

Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
Hej - tak for indlægget.

Men hvorfor dog (forsøge at) skyde de små 8-10 kg lam, så tidligt på sæsonen?

Kløe i fingeren?

Lad råen og lammene gå til sidst i november, og gerne til midt i december, og beskyd så selectivt, ligesom i "gamle dage", for at genoprette den hurtigt faldende bestand.

Venlig hilsen
Selvfølgelig er det kløe i fingeren. Er det ikke en af grundene til vi går på jagt?
Skyd hvis det gør dig glad og du har god samvittighed. Vent med at skyde til december hvis du ville ærge dig over manglende kød i oktober.
Jeg bruger kødet fra det vildt jeg skyder, men jeg går ikke på jagt for kødets skyld.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jeg skød forbi til et lam

Indlæg af TheDarkSide » 18. jan 2019, 12:43

Silver-FOX skrev:
18. jan 2019, 02:14
Hej - tak for indlægget.

Men hvorfor dog (forsøge at) skyde de små 8-10 kg lam, så tidligt på sæsonen?

Kløe i fingeren?

Lad råen og lammene gå til sidst i november, og gerne til midt i december, og beskyd så selectivt, ligesom i "gamle dage", for at genoprette den hurtigt faldende bestand.

Venlig hilsen
Lam der vejer 8 kg, selv først på sæsonen, er for små og bør bortskydes. De kan måske nå at tage 2-2,5 kg på i løbet af sæsonen, men halvdelen af det er bare vinterpels, så reelt set kommer der ikke mere end 1 kg kød mere på.
Et lam bør veje mindst 10 kg brækket først på sæsonen, selv steder hvor dyrene generelt er små. Her i det midtjyske ligger vægten først på sæsonen på
omkring 11-12 kg først på sæsonen. Længere vestpå oplever jeg at de typisk vejer lidt mere, mens de i Vendsyssel vejer lidt mindre (der er så også en tættere bestand). Det er selvfølgelig bare hvad jeg oplever og ser der hvor jeg har jagt. Alle steder kan man dog rende ind i enkelte små dyr og der bestræber jeg da at lægge dem, fremfor store og sunde.

Bestanden er ganske rigtig faldende på nationalt plan. Det er dog ekstremt svingende i forhold til hvor i landet man befinder sig.
Jeg oplever mange steder at folk opfordrer til at der bare skal skydes løs, da der er masser af dyr. Det har så bare vist sig at det faktisk ikke er så svært igen, at skyde bestanden helt i bund på ganske kort tid :wall: Nogle steder er det så bare naboen der holder pegefingeren lidt i ro, der må levere rådyr til sådan et skydetelt, på den anden side af skellet.
Smaldyr, bukke(lam) og store lam bør skånes om efteråret og vinteren. Skyd hellere en tandløs gammelrå og nogle små/svage dyr (uanset alder og køn).

Besvar