Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Indlæg af Krung » 8. okt 2018, 09:46

(Ligegyldig intro, der kan skippes)

Efter en kedelig, men heldig oplevelse (Se her: viewtopic.php?f=2&t=75006), besluttede svigerfar at jeg skulle op på hesten igen og vi går ud for at se om vi kan kalde nogle ræve ind og vælte dem med en .17er. Årstiden er ikke lige til det, men selv dårlig jagt er bedre end ingen jagt.

Jeg har 2 slags kald med, som jeg prøver fra lidt forskellige placeringer. Det er første gang jeg prøver sådan noget. Jeg har da set rigeligt med videoer, men det er jo noget andet at prøve det selv.

Nordik Predator, som jeg har lidt svært ved at betjene i længere tid, uden at blive lidt svimmel, er lidt svær at holde lys i tonen. Det bliver ret hurtigt til et større dyr, der lider nød. Ikke min favorit.

Jeg sætter mig på en sten i skovkanten og spejder ud over engen. Næste kald bliver et, der minder om et græstrå mellem tomlerne, som kan betjenes uden hænderne og bides sammen for at hæve tonen. Super fedt.

(Oplevelsen)

Jeg sidder på stenen og trutter i forventning om at hvis der kommer noget, så må det være med vinden, mod min forside. På under et sekund, kommer der noget bag min ryg, fra kl 8 af, drejer af, og går i retning af kl 14:30. Hvis jeg havde rakt højre arm ud, kunne jeg have taget det med hånden.

Problemet er at det går så hurtigt at jeg ikke ser meget/noget - Stort set kun at vegetationen bøjer tilbage på plads. Det er vel en strækning over 3 m jeg kunne have set det, hvis jeg havde kigget noget hurtigere.

Jeg sidder tilbage med meget sparsomme informationer fra øjnene, og lidt mere fra ørerne. Hvis jeg skulle gætte lød det i tyngde som en hare. Det passer også meget godt med hvor højt oppe vegetationen dannede en tunnel. Men lyden indikerede en almindelig 4 potet gang, som man kender det fra hunde. Jeg husker den "dunk dunk dunk dunk" lyd, som der var lige lang tid mellem hver pote kom i brug. Jeg ville forvente en "hop land, hop land" lyd, hvis det var en hare med den fart. Det var skovbund, med sådan en 'forstærkende' egenskab. Det larmer meget hvis man stamper på den.

Mine øjne stoler jeg ikke så meget på, fordi jeg aldrig fik fokuseret på kræet. Jeg så kun at jeg kiggede på de forkerte steder. Jeg husker det som mest gråt, med en blanding af brunt og gult. Igen, jeg tillægger det ikke den store betydning, da jeg havde siddet og stirret ud på noget solrigt, og nu pludselig skal kigge i mørket.

(Spørgsmålet)

Hvad kan finde på at komme ind på et hare-i-nød kald? Det kom mod vinden og burde have lugtet mig. Det var hurtigt, men ikke i fuld sprint.

Kan det være noget a la mink/mår? Er der nogle ikke-kødædende kræ, der kommer for at kigge? Kommer grævlinger? Hvad farve har rævehvalpe nu? Det var på Fyn, så det burde ikke være mårhund.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Indlæg af Kleth » 8. okt 2018, 10:01

På hareskrig og musekald er det ud over ræv lykkedes mig at indkalde skovmår, ilder, bukkelam og kat - Det lyder dog ikke som om det var et bukkelam du fik kaldt ind :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Indlæg af Krung » 8. okt 2018, 11:49

Kat havde jeg ikke tænkt på. Jeg ville være overrasket, hvis jeg kunne høre den, men den er da en god kandidat.

Det kan være mange ting kan jeg se :fun:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Indlæg af TheDarkSide » 8. okt 2018, 12:02

Jeg gætter på kat. De kan larme overraskende meget.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Indlæg af Krung » 9. okt 2018, 09:00

Jeg har besluttet mig for at det må være en kat. Den passer på de fleste punkter. Specielt hvis det er en der er vant til mennesker, så bliver den ikke så bange af at der lugter lidt af menneske.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket kræ fik jeg kaldt ind?

Indlæg af Kleth » 9. okt 2018, 09:17

Jeg må tilføje at en ilder virkeligt kan larme, jeg sad i en hochsitz ved Slimminge Å, hvor jeg havde brugt mine rovdyrs lokkekald bl.a. Foxcall.uk. Kort efter kunne jeg høre noget som puslede og skramlede på den anden side af hegnet og det bevægede sig ind under hochsitzen, da jeg lænede mig ud sad der en ilder og kiggede op på mig, kortvarigt havde jeg troet det var en mink og var derfor klar til at prøve at klappe den med en kugle i stedet for at være klar med kameraet. Ilderen var ganske uanfægtet over min tilstedeværelse, den skramlede bare videre og forsvandt ned ved åen :numberone:
Skovmåren jeg fik lokket ind var der imod ganske lydløs, men den kom så også spænende oven på et stengærde :giggle: og forsvandt lige så hurtigt da jeg rørte på mig.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar