Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 10. nov 2018, 12:30

Jeg er rasende. I morges fandt jeg et oversavet løb samt frakken fra et krondyr. For mindre end én uge siden fandt jeg også resterne efter et rådyr.
Jeg modtager gode råd med kyshånd. Billederne her er fra i morges. Løb og frakken fra krondyr. :evil: :mad:

Edit:
Min mening med tråden er ikke at diskutere om der nu også er tale om krybskytteri eller ej. Det er ris til egen røv at jeg ikke kommer med flere detaljer indledningsvis.
Vi er helt sikre på at der er tale om krybskytteri. Der er hjulspor på gårdsplads, fodaftryk fra/til gårdsplads.
Jagten tilhører familien og min far og jeg er de eneste som har drevet jagt der i mere end 20 år.
Siden 2014 har gården stået tom. Gården er stadig eget af familien men det er kun landbruget som drives videre.
Vedhæftede filer
DE2B2BE6-34CD-44DF-A9DD-8E7C03F94A96.jpeg
5F1BF9BD-6626-4088-8CC6-E761C4E8A61C.jpeg
Senest rettet af Stoffelof 10. nov 2018, 13:18, rettet i alt 1 gang.

Slettet bruger

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Slettet bruger » 10. nov 2018, 12:34

Mon ikke bare det er nogle svin, der smider deres slagteaffald i naturen ?
Hvordan kan du være sikker på det er krybskytteri siden du postulerer det ?

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 10. nov 2018, 12:42

Det er langt inde på privat jord.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af LJ » 10. nov 2018, 12:44

Hvis du ved det er dyr, der er skudt på dit område, så kan du starte med at sætte så mange vildtkamera'er op, som du kan.
Meget jævnlige og diskrete patruljeringer på området er også en mulighed.

[Hører tråden egentlig ikke til under Jagt og Vildt?]
Edit: Flyttet :thumbup:
Senest rettet af LJ 11. nov 2018, 21:16, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Great Dane » 10. nov 2018, 12:48

Det man nu nemt være en ørn der har trukket afsted med resterne og tabt det grundet forstyrrelser eller Mikkel eller andet. Hvis ikke der er tydelig slagteplads, hjulspor og fodaftryk, så holder det ikke at sige krybskytter.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 10. nov 2018, 12:51

LJ skrev:
10. nov 2018, 12:44
Hvis du ved det er dyr, der er skudt på dit område, så kan du starte med at sætte så mange vildtkamera'er op, som du kan.
Meget jævnlige og diskrete patruljeringer på området er også en mulighed.

[Hører tråden egentlig ikke til under Jagt og Vildt?]
Jeg er kommet til at oprette tråden det forkerte sted kan jeg se. Det beklager jeg.
Jeg ved med sikkerhed at det er en krybskyttes værk. Jorden og jagten tilhører familien og jeg har drevet jagt på jorden i 20 år.
Jeg har også overvejet vildtkameraer. Kan man eventuelt få nogle som sender notifikationer til en telefon?

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 10. nov 2018, 12:55

Great Dane skrev:
10. nov 2018, 12:48
Det man nu nemt være en ørn der har trukket afsted med resterne og tabt det grundet forstyrrelser eller Mikkel eller andet. Hvis ikke der er tydelig slagteplads, hjulspor og fodaftryk, så holder det ikke at sige krybskytter.
Der er aftryk efter støvler. Helt nøjagtigt er der aftryk efter to personer. Aftrykkene kan spores fra og til gårdsplads som ligger 500 meter fra de jordiske rester.
Udfordringen ligger i at gården står tom. Den tilhørte mine bedsteforældre som for længst er gået bort. Landbruget drives dog videre i familien.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af LJ » 10. nov 2018, 13:34

Stoffelof skrev:
10. nov 2018, 12:51
LJ skrev:
10. nov 2018, 12:44
Hvis du ved det er dyr, der er skudt på dit område, så kan du starte med at sætte så mange vildtkamera'er op, som du kan.
Meget jævnlige og diskrete patruljeringer på området er også en mulighed.

[Hører tråden egentlig ikke til under Jagt og Vildt?]
Jeg er kommet til at oprette tråden det forkerte sted kan jeg se. Det beklager jeg.
Jeg ved med sikkerhed at det er en krybskyttes værk. Jorden og jagten tilhører familien og jeg har drevet jagt på jorden i 20 år.
Jeg har også overvejet vildtkameraer. Kan man eventuelt få nogle som sender notifikationer til en telefon?
Ja, du kan få kameraer som sender mms og mail ved bevægelse foran kameraet. Det lyder som om du bør starte med at sætte kameraer op på gårdspladsen. Der kan du jo i ro og mag finde gode, skjulte placeringer til dem.
Hvor er det dog noget forbandet svineri sådan noget krybskytteri.

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 10. nov 2018, 14:02

LJ skrev:
10. nov 2018, 13:34
Stoffelof skrev:
10. nov 2018, 12:51
LJ skrev:
10. nov 2018, 12:44
Hvis du ved det er dyr, der er skudt på dit område, så kan du starte med at sætte så mange vildtkamera'er op, som du kan.
Meget jævnlige og diskrete patruljeringer på området er også en mulighed.

[Hører tråden egentlig ikke til under Jagt og Vildt?]
Jeg er kommet til at oprette tråden det forkerte sted kan jeg se. Det beklager jeg.
Jeg ved med sikkerhed at det er en krybskyttes værk. Jorden og jagten tilhører familien og jeg har drevet jagt på jorden i 20 år.
Jeg har også overvejet vildtkameraer. Kan man eventuelt få nogle som sender notifikationer til en telefon?
Ja, du kan få kameraer som sender mms og mail ved bevægelse foran kameraet. Det lyder som om du bør starte med at sætte kameraer op på gårdspladsen. Der kan du jo i ro og mag finde gode, skjulte placeringer til dem.
Hvor er det dog noget forbandet svineri sådan noget krybskytteri.
Det er nemlig noget forbandet svineri. Det er en kedelig situation vi sidder i. Det står desværre klart for de forkerte personer at gården står tom. I løbet af sommeren 18 var der flere indbrud og nu dette. Forhåbentlig kan et par skilte om overvågning stoppe det. Vildtkameraer vil jeg helt sikkert få fat i.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Rulab » 10. nov 2018, 14:41

Stoffelof skrev:
10. nov 2018, 14:02


Det er nemlig noget forbandet svineri. Det er en kedelig situation vi sidder i. Det står desværre klart for de forkerte personer at gården står tom. I løbet af sommeren 18 var der flere indbrud og nu dette. Forhåbentlig kan et par skilte om overvågning stoppe det. Vildtkameraer vil jeg helt sikkert få fat i.
Når du vælger at skilte med overvågningen, så sæt også et par af de billige hvide dummy kameraer op, så er der noget større sandsynlighed for at de ikke bare finder vildtkameraerne.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af C-X » 10. nov 2018, 14:51

Jeg er vild med overskriften, og kunne komme med adskillige gode råd, i dén retning! :biggrin:
Af hensyn til Ref's arbejdsbyrde, vælger jeg at lade være...

Krybskytteri er et lokalt anliggende og jeg ville tage den op med så mange lokale mennesker som muligt. Opslag i Brugsen, lokalavisen og lignende, samt samtaler med alle jordbesiddere i nabolaget, konsortier, jægere på skydebanen osv. Det kunne måske få skiderikkerne til, at finde området mindre attraktivt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af 1900 » 10. nov 2018, 19:54

undskyld at jeg imod din mening mener at det intet har med krybskytteri at gøre !
der er tale om dumping af slagteaffald: en krybskytte flår ikke det nedlagte bytte på stedet

Slettet bruger

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Slettet bruger » 10. nov 2018, 19:56

1900 skrev:
10. nov 2018, 19:54
undskyld at jeg imod din mening mener at det intet har med krybskytteri at gøre !
der er tale om dumping af slagteaffald: en krybskytte flår ikke det nedlagte bytte på stedet
Også det jeg tror, men det kan jo være at TS har flere beviser.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af TheDarkSide » 10. nov 2018, 21:08

Umiddelbart så ligner det at der har været rovdyr i det, pga. skader på pels. Men det be- eller afkræfter jo ikke om der har været krybskytter.
Hvis jeg var krybskytte ville jeg nu ikke spilde tid på at pelse nedlagt vildt på gerningsstedet, men skynde mig væk med vildtet i hel tilstand. Jo længere tid man tosser rundt, jo større er risikoen for at blive opdaget..

Men ellers er det jo nok også en god ide at snakke med naboerne og deres eventuelle jagtlejere om de har set noget mistænkeligt, samt opfordre dem til at holde særligt øje.

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 10. nov 2018, 21:16

Det er krybskytter der har været på spil. Ingen tvivl om det. Det giver absolut ingen mening at en eller anden lokal båtnakke skulle dumpe resterne fra et stykke vildt så langt inde på en anden mands jord. Der er knap 1000 meter til nærmeste offentlige vej. Ingen fugl på dansk jord kan flyve med frakken fra et krondyr. Når man er klar over hvad det vejer så giver det sig selv. Vi har gode beviser på vores påstand og med de råd jeg har fået her tager vi den derfra.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Refraktorius » 10. nov 2018, 21:50

- Lad være med at gøre noget ulovligt. Du ender hurtigt i noget hvor uskyldige kommer til skade, eller du selv kommer til at stå til en tilstrækkelig straf til, at jagttegnet ryger.*

- Beslut dig til, om du vil skræmme dem væk eller samle beviser. Regn ikke med at gøre begge dele samtidigt.

Og ja, du kan få alarmudstyr og vildtkameraer der sender dig en SMS/MMS. Det tager tid at gå på krybskytteri, så stiller de bilen på gården og "jager" derfra, så har du formodentlig tid til at nå derud før de er færdige.



*Et passende eksempel er den redneck der satte airbags med maling og snubletråde op, fordi han mente at naboen jagede på hans jord.
Han fik endda film af en fedladen ældre amerikaner i camotøj som blev sprøjtemalet.
Naboen blev straffet for tyvjagt og "trespassing", men Bubba fik et betydeligt hårdere hak for at fremstille en eksplosiv dims og stille den op som mine.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af T-REX » 11. nov 2018, 03:07

Hvis der er mulighed for at få internet på gården, og der er strøm, så sæt et par billige WiFi Webcams op, og en WiFi router.

Evt sammen med en NAS, der understøtter videooptagelser (Synology, QNAP osv.)

Kameraerne kan sende alarm, når der sker noget, og samtidigt optage til NAS.
Så kan du via internettet logge ind, på kameraerne, og se, hvad det er, der sker (app på mobilen eller web browser)

Flere af de billige WiFi kameraer, har nat/ir funktion, med rækkevidde, på 8-15 meter.

Hvis du har en gammel PC, så kan du evt installere gratis versionen af Milestone XProtect® Essential+, på denne.
https://www.milestonesys.com/solutions/ ... essential/
Den klarer op til 8 kameraer.

Jeg ville personligt foretrække Milestone, frem for en NAS.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af T-REX » 11. nov 2018, 03:10

Refraktorius skrev:
10. nov 2018, 21:50
Og ja, du kan få alarmudstyr og vildtkameraer der sender dig en SMS/MMS. Det tager tid at gå på krybskytteri, så stiller de bilen på gården og "jager" derfra, så har du formodentlig tid til at nå derud før de er færdige.
Eller du kan, med lidt held, tage Politiet med, derud, og måske der så er nogen, der ryger, for ulovlig våbenbesiddelse + krybskytteri. Husk på, at det jo er bevæbnede folk...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Refraktorius » 11. nov 2018, 07:28

Så sandt!

Og straffen for våben er markant hårdere end for tyvjagt.

Ren bonus!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Stoffelof
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 23. jul 2011, 12:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 9 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Stoffelof » 11. nov 2018, 07:48

Vi har ikke talt med politiet endnu men det sker nok mandag. Nærmeste nabo er en skydebane og der har jeg tænkt mig, at sætte nogle flyers op, såfremt jeg får tilladelse til dette.
På nuværende tidspunkt er der ikke internet på gården men det kan der hurtigt komme, da der tidligere har været.
Jeg har nogle Netgear Arlo kameraer herhjemme som jeg med fordel kunne flytte op til gårdspladsen.
Det eneste jeg mangler er vildtkameraer. Jeg sidder og kigger tilbud. Hvis i har en favorit som i kan anbefale, må i endelig sige til.

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af LundJensen » 11. nov 2018, 09:09

JRexA skrev:
11. nov 2018, 03:10
Refraktorius skrev:
10. nov 2018, 21:50
Og ja, du kan få alarmudstyr og vildtkameraer der sender dig en SMS/MMS. Det tager tid at gå på krybskytteri, så stiller de bilen på gården og "jager" derfra, så har du formodentlig tid til at nå derud før de er færdige.
Eller du kan, med lidt held, tage Politiet med, derud, og måske der så er nogen, der ryger, for ulovlig våbenbesiddelse + krybskytteri. Husk på, at det jo er bevæbnede folk...
I den ideelle verden ville det være en god løsning, men jeg ønsker dig held og lykke med at få politiet til at prioritere denne opgave :razz:

Vildtkameraer samt noget som kan stoppe bilen er hvad der skal til...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Ras.Killing » 11. nov 2018, 10:02

Ved egentlig ikke om det er lovligt..

Men hvad med nogle sømmåtter eller partiasansøm der hvor du kan se køretøjet kommer?... andre har vel ikke noget at gøre der på jeres grund.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af 458hunter » 11. nov 2018, 10:03

LundJensen skrev:
11. nov 2018, 09:09
JRexA skrev:
11. nov 2018, 03:10
Refraktorius skrev:
10. nov 2018, 21:50
Og ja, du kan få alarmudstyr og vildtkameraer der sender dig en SMS/MMS. Det tager tid at gå på krybskytteri, så stiller de bilen på gården og "jager" derfra, så har du formodentlig tid til at nå derud før de er færdige.
Eller du kan, med lidt held, tage Politiet med, derud, og måske der så er nogen, der ryger, for ulovlig våbenbesiddelse + krybskytteri. Husk på, at det jo er bevæbnede folk...
I den ideelle verden ville det være en god løsning, men jeg ønsker dig held og lykke med at få politiet til at prioritere denne opgave :razz:

Vildtkameraer samt noget som kan stoppe bilen er hvad der skal til...
Hvis man nu melder til politiet at der er nogle bevæbnede personer på ens nedlagte gård, mon så ikke de kommer?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af T-REX » 11. nov 2018, 14:31

Chrstn_Olsen skrev:
11. nov 2018, 10:03

Hvis man nu melder til politiet at der er nogle bevæbnede personer på ens nedlagte gård, mon så ikke de kommer?
Hvis man laver lidt "racial profiling" (de ser arabiske ud) :oops: så er der nok 100 politifolk derude, med helikopterdækning osv, på 15 min...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gode råd til at komme krybskytter til livs søges

Indlæg af Refraktorius » 11. nov 2018, 14:51

Ras.Killing skrev:
11. nov 2018, 10:02
Ved egentlig ikke om det er lovligt..

Men hvad med nogle sømmåtter eller partiasansøm der hvor du kan se køretøjet kommer?... andre har vel ikke noget at gøre der på jeres grund.

Det er klart ulovligt og de har noget at gøre der.
Hvis det er "der hvor posten ville køre", så kan andre også komme gående, cyklende m.v.

Hvis man lægger sømmåtter ud, og en spejdertrop, motionscyklist eller bare en der er faret vild eller leder efter sin bortløbne hamster træder dem op i foden, så står man til en (velfortjent) hårdere straf end krybskytten ville få.
Man forårsager med overlæg (ikke engang "grov kådhed", men regulært overlæg) fare for andre menneskers helbred/førlighed, og det ses der ikke med milde øjne på.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar