Buk til bortskydning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Buk til bortskydning

Indlæg af 10-22 » 19. mar 2019, 19:30

Hej jeg har to bukke jeg er godt træt af, de æder alt bare det lugter af noget grønt.
Så hvem gider komme og skyde dem, det er på Sjælland 2750.
Mit område er på 7 ha, det er muligt at se området før den 16 maj.
Hvis jeg bare får lidt af kødet, så er jeg glad.
Billede af den ene af dem.
IMG_5523.JPG
[/img]
10-22

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Johannes » 19. mar 2019, 20:09

Det vil jeg da gerne mvh david

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Kortmentyk » 19. mar 2019, 20:14

Hvis det glipper med David er jeg også meget ivrig.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 10-22 » 19. mar 2019, 20:22

Update
Ham den lille grønne mand med et gevær er kommet først, 19.43 så pt har han sat sig på dem.
Men til efteråret er der 6 til 8 stk hun dyr, jeg også gerne vil af med.
Skal nok lave et nyt opslag når vi nærmere os.
10-22

Slettet bruger

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Slettet bruger » 19. mar 2019, 21:28

10-22 skrev:
19. mar 2019, 20:22
Update
Ham den lille grønne mand med et gevær er kommet først, 19.43 så pt har han sat sig på dem.
Men til efteråret er der 6 til 8 stk hun dyr, jeg også gerne vil af med.
Skal nok lave et nyt opslag når vi nærmere os.
Har du virkelig, i alt offentlighed, tænkt dig at der skal bortskydes ( hvis muligt) 8-10 stykker råvildt på 7 ha. ?

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 1900 » 19. mar 2019, 21:29

et hundyr pr ha + 2 bukke. godt jeg ikke er nabo til dig: jeg havde punkteret din cykel :evil:

Slettet bruger

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Slettet bruger » 19. mar 2019, 21:43

1900 skrev:
19. mar 2019, 21:29
et hundyr pr ha + 2 bukke. godt jeg ikke er nabo til dig: jeg havde punkteret din cykel :evil:
Det havde jeg så nok ikke nøjes med - sateme heller ikke jægere, dem der tager imod sådan et “ tilbud”

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 1900 » 19. mar 2019, 21:45

@ Claus
vi er helt på linie !

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af NWF » 19. mar 2019, 21:47

Jeg skriver mig gerne på venteliste til de hundyr - og tager gerne både vin/øl med til jordejeren :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 10-22 » 19. mar 2019, 22:01

Rolige nu folk, det er jo en grund til alt ting og det er noget helt andet i Jylland.
Og måske ikke alle sammen, men her hvor jeg bor er det skadevoldende vildt og der er alt for mange af dem. Vi har faktisk mere eller mindre 5 hun dyr der går på 4 ha.

Vores plan er at sætte hegn op, og når det sker er de helt uønsket.
Juletræer og æbletræer går slet ikke godt sammen med de sataner.

De går så tæt som en 1 meter fra huset, vi kan helt seriøst ikke have en blomst i hele vores have uden at de æder den. Udover det så er der er slet ikke mad nok til dem.
Der her har intet med vilde dyr at gøre.
Håber det forklare lidt.
10-22

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 1900 » 19. mar 2019, 22:27

så sæt dog hegnet op.
inden du lukker lågen er det vel ikke voldsomt svært at jage dyrene ud af arealet på ca 265 x 265 meter ?
i min optik har dyrene førsteret i naturen og det er vel for at være derude du bor på landet ?

og jo: da jeg plantede126.000 træer, var det første jeg gjorde at opsætte et solidt hegn, som blev stående i de første 5 år. ligesom rhodendendronerne i haven skal være hegnet for at overleve

og selv i Jylland har vi en go bestand af rå og krondyr :DancingBanana:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af C-X » 19. mar 2019, 22:34

Rolig nu, det er råvildt, ikke enhjørninger. Hvis bestandstætheden er så høj, ender de jo bare med at blive syge. En udtynding kan også være til gavn for bestanden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af TheDarkSide » 19. mar 2019, 22:55

C-X skrev:
19. mar 2019, 22:34
Rolig nu, det er råvildt, ikke enhjørninger. Hvis bestandstætheden er så høj, ender de jo bare med at blive syge. En udtynding kan også være til gavn for bestanden.
Udtynding?? At skyde 8-10 stykker råvildt på 7 ha er fuldstændigt ude af proportioner, uanset hvor i landet man befinder sig. Jeg vil gå så vidt at sige, det er fysisk umuligt at bestanden kan være så stor, at det retfærdiggøre en så hård afskydning. Om vinteren samler dyrene sig tit i store spring og derfor oplever trådstarter nok netop nu, at der kommer mange dyr på besøg. Har selv lige talt 80-90 rådyr på et 500x2500 m markareal ved et af mine jagtrevirer, og de står der hver dag her om vinteren. De har jo samlet sig langvejs fra pga. godt fødeudbud.
Der er også mange steder i Jylland, hvor man ville få besøg af mange rådyr, hvis man lokker med lækre sager som uhegnede juletræer og æbletræer. Det er sådan set de færreste steder man kan have juletræer uden at hegne, medmindre man kan acceptere en god del vildtskader. Sådan er det jo bare og så må man hegne.

Hvis trådstarter vitterlig mener at der skal tyndes så kraftigt ud i bestanden, vil det eneste intelligente være at kontakte naboerne og sammen lave en afskydningsplan, der omfatter et væsentligt større areal end trådstarters lille frimærke.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Ras.Killing » 20. mar 2019, 00:07

B0334197-889D-4B62-961A-19645DDB4BD1.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af C-X » 20. mar 2019, 07:03

Jeg hæfter mig ved, at arealet ikke er hegnet, så når først dyrene begynder at blive jaget, vil de formentlig fortrække. At bortskyde dem helt, bliver et besværligt forehavende.

Mht afskydning pr areal, isoleret set, er jeg rørende enig, det er fuldstændigt uholdbart. Vi kender dog ikke detaljerne vedr. de omkringliggende arealer, afskydningen herpå, holdningen til vildtet osv. Så jeg ser ingen grund til at overfalde trådstarter. Der er stadigt god tid til sober debat.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af FBN » 20. mar 2019, 07:55

8 stk råvildt på 7 ha til afskydning svare så til naboen
som har 70 ha afskyder 80 stk råvildt :thumbdown:

Det er da absurd og ikke i orden uanset hvad, der
er ingen steder i DK der har så stor bestand at en
så voldsomt afskydning er ok.

Trådstarte må til lommerne og opsætte hegn og så
drive dyrene ud inden der lukkes.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

maz_a
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 9. maj 2017, 10:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af maz_a » 20. mar 2019, 08:47

C-X skrev:
20. mar 2019, 07:03
Jeg hæfter mig ved, at arealet ikke er hegnet, så når først dyrene begynder at blive jaget, vil de formentlig fortrække. At bortskyde dem helt, bliver et besværligt forehavende.

Mht afskydning pr areal, isoleret set, er jeg rørende enig, det er fuldstændigt uholdbart. Vi kender dog ikke detaljerne vedr. de omkringliggende arealer, afskydningen herpå, holdningen til vildtet osv. Så jeg ser ingen grund til at overfalde trådstarter. Der er stadigt god tid til sober debat.
Ja der gik godt nok hurtigt Facebook i den, plejer ikke at ligne denne side... :biggrin:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Caspian1911 » 20. mar 2019, 08:58

Jeg ville da bare afskyde, hvad der kommer forbi og hærger din have. Hvis dyrene ikke vil skydes, må de holde sig væk. Antal er for mig ligegyldigt, når det er skadevoldende vildt. :razz:

Max antal pr hektar? :wall: :mrgreen:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 10-22 » 20. mar 2019, 09:11

Uha sikke en debat :giggle: men det er godt at der er nogle som tænker på vores dyr.

For lige at give lidt baggrund til den her sag,
Da vi købte stedet for over 5 år siden, da havde det ikke været rørt i de sidste 50 år og var total tilvokset.
Vi har nu skovet over 2000 skovrummeter, for at komme tilbage til noget som vi kunne arbejde med.
Vores naboer består af 4 sider,
Nr 1, Er der parcelhuse ca 50 meter, derefter Frederikssundsvej som er med 4 spor og autoværn og et ca 3 km bredt villakvarter på den anden side.

Nr 2, stor åben hundelufter græsplæne ca 150 meter bred, efterfulgt af et ok trafikeret vej derefter er der villakvarter de næste 20 km.

Nr 3, Industri med hegn.

Nr 4, Halv parcel huser og resten sø. De ønsker absolut ikke at få mere råvildt ind til dem.
Vi kan sagtens sætte et hegn op, men vi vil faktisk gerne undgå dette, da vi så heller ikke for fornøjelsen af Mikkel ræv og den mårhund, judas med sender som holder til på vores grund. Vi har også en grævling men den ser vi ikke meget til.

Der er i gennemsnit blevet født to kalve hvert år.

Så hvis folk har nogle gode ideer, så kom med dem
:razz:
10-22

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af C-X » 20. mar 2019, 09:21

Råvildtet er ikke en truet dyreart i Danmark. Bestanden tager samlet set ikke skade af, at nogle få dyr, der optræder som en gene lokalt, bliver bortskudt eller kraftigt decimeret i antal.

Det er bl.a. visse jægeres elendige bestandsregulering, misforstået mådehold og fedtspilleri, der har givet os problemerne med rådyrsygen og faldvildt på markerne.
Først må man ikke skyde råvildt med hagl, for det er synd for riffeljagten, så må man ikke skyde råer, for det er jo næste års lam, så ikke skyde noget med opsats, for den gemmer vi til den 16. Maj - og dér skyder man revirets største seksendere!

Sådan som nogle tager på vej herinde, skulle man tro det var DOF og debatten gik på havørne!
Too soon?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Kleth » 20. mar 2019, 09:47

Der er en yderst velvoksen bestand af rådyr i det område, de kommer også ind på skydebanen på trods af hegn og de går i folks haver; nogen synes det er vældig hyggeligt for at de føler de kommer tæt på naturen. Det er nu ikke fordi at rådyrene gerne vil tæt på mennesker, den meget sandsynlige årsag er at populations-trykket er så stort at de bliver presset til det.
Jeg kender flere i Ballerup-Måløv-Lynge-Værløse der har oplever at rådyrene går i haverne og ud fra nogle af de billeder jeg har fået fremvist ser det ikke nødvendigvis ikke ud til at det er de stærkeste af dyrene der går i haverne.

Et hegn skal være ret højt for at rådyrene ikke går ind, alternativt skal man have en hund i haven for det virker, men så får man heller ikke glæde af bl.a. pindsvin og grævling. Med 7ha er det nok ikke en løsning, men ellers kan det have en virkning at afmærke ens territorie med hunde og/eller menneske urin; en tidligere kollega kunne holde rådyrene fra nogle af hans buske ved at urinere omkring dem.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af Centurion » 20. mar 2019, 10:16

10-22 skrev:
20. mar 2019, 09:11
Uha sikke en debat :giggle: men det er godt at der er nogle som tænker på vores dyr.
.......
Vi kan sagtens sætte et hegn op, men vi vil faktisk gerne undgå dette, da vi så heller ikke for fornøjelsen af Mikkel ræv og den mårhund, judas med sender som holder til på vores grund. Vi har også en grævling men den ser vi ikke meget til.
.....
To ting:

1.:Man må nok indstille sig på, at uden hegn fordeler dyrene sig i området, og opsøger de pladser som byder på sikkerhed og tillokkende føde. Dit område vil sikkert blive ved at tiltrække rådyr fra naboerne, hvis du ikke hegner effektivt.

2.:Den mårhund lyder interessant, for i sidste uge sendte jeg billeder fra dit nabolag af et kadaver med afskåret hoved til Miljøstyrelsen, hvor en studentermedhjælper imidlertid kunne se, at det var en grævling!
Det høflige svar sluttede: "Tak for din indberetning af mårhund i Miljøstyrelsens indberetningsportal. Miljøstyrelsen har ikke kendskab til verificerede observationer af mårhund på Sjælland, og derfor er vi meget opmærksomme på nye indberetninger/observationer."
Men måske er han bare kommet til at trykke på knappen til et gammelt standardsvar? :???:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af FBN » 20. mar 2019, 10:24

Nu skriver han jo selv det er planen de vil hegne,
og til råvildt er det 180 cm højt hegn.
og det bruger vi da i Vestjylland til nyplantninger
så fungere det sikkert også på Sjælland. :thumbup:

Man vil stadigvæk afskydevildt grundet dyrkning
af frugt og juletræer, så må man sgi også yde for
at vildtet kan være der uden det absolut skal “udryddes”
bare fordi man mener de er skadedyr måske der så også
groft sagt skal udryddes nogle flere mennesker for
Om noget er vi da de værste skadedyr der findes :giggle:

Der findes noget der hedder “Trico afskrækningsmiddel mod vildtbid” det var også en mulighed at bruge dette og så
få lavet en fornuftig afskydning plan for at
afskyde eks 1 buk 1-2 råer og 1-2 lam i området alt efter
bestand, så man fik en fornuftig sund bestand, snak evt med en vildtkondukent om dette, som kan glæde den som kan
lide at se dyrene, man kunne jo også
afsætteplads til vildt ager og foder pladser til dyrene så
de ikke spiser træerne men der har opdyrkerne mere travlt
med at nedlægge vildt hegn m.m for at dyrke mere på bekostning af vildt så søger forkerte steder hen for at overleve.

Så i sidste ende er det menneske skabte problemer som
kan løses lavpraktisk ved at dyrke på mere gamle dags
metoder :rock:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af 10-22 » 20. mar 2019, 10:47

Centurion skrev:
20. mar 2019, 10:16
10-22 skrev:
20. mar 2019, 09:11
Uha sikke en debat :giggle: men det er godt at der er nogle som tænker på vores dyr.
.......
Vi kan sagtens sætte et hegn op, men vi vil faktisk gerne undgå dette, da vi så heller ikke for fornøjelsen af Mikkel ræv og den mårhund, judas med sender som holder til på vores grund. Vi har også en grævling men den ser vi ikke meget til.
.....
To ting:

1.:Man må nok indstille sig på, at uden hegn fordeler dyrene sig i området, og opsøger de pladser som byder på sikkerhed og tillokkende føde. Dit område vil sikkert blive ved at tiltrække rådyr fra naboerne, hvis du ikke hegner effektivt.

2.:Den mårhund lyder interessant, for i sidste uge sendte jeg billeder fra dit nabolag af et kadaver med afskåret hoved til Miljøstyrelsen, hvor en studentermedhjælper imidlertid kunne se, at det var en grævling!
Det høflige svar sluttede: "Tak for din indberetning af mårhund i Miljøstyrelsens indberetningsportal. Miljøstyrelsen har ikke kendskab til verificerede observationer af mårhund på Sjælland, og derfor er vi meget opmærksomme på nye indberetninger/observationer."
Men måske er han bare kommet til at trykke på knappen til et gammelt standardsvar? :???:
Jeg kan nu godt leve med lidt skade, men når de ligefrem står og spiser af vores potteplanter så er det for meget.
Så du har nok ret, det ender nok også med hegn.
Selv om det ikke er billigt.

Så faktisk for et par uger siden et dyr ligge i vejkanten nogle km væk fra hvor vi bor, og tænkte at det godt kunne ligne en grævling.
Jeg er dog ret sikker på at det jeg har set på min grund, er en mårhund og et judas dyr da den havde en form for sender på sig.
Men jeg har ikke noget vildt kamera, så det kan være jeg tage fejl og det bare var en alm grævling.
:???:
10-22

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Buk til bortskydning

Indlæg af CQB » 20. mar 2019, 11:49

Bare skyd de rådyr, de spreder flåter over alt der gør folk handicappet .og løber rundt ude vejen til fare for blister og ikke mindst mc,er

Besvar