(en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Sierra13 » 7. jun 2019, 12:55

Det lyder som en rigtig fed tur!

Især at de ikke er vant til turister på den måde, giver blot det hele ekstra charme, og virkelig et indtryk af det lokale :biggrin:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 7. jun 2019, 13:33

Morten273 skrev:
7. jun 2019, 12:55
Det lyder som en rigtig fed tur!

Især at de ikke er vant til turister på den måde, giver blot det hele ekstra charme, og virkelig et indtryk af det lokale :biggrin:
Det var det også og fuldstændig enig! I deres øjne blev jeg ikke behandlet som en kunde, men som en jagtkammerat - for mig betyder det rigtig meget på en jagt, at man er i øjenhøjde. Og også i betragtning af, at jeg rejste alene, for så var der nogle at dele oplevelserne med. Det er også vigtigt (godt at der på mit mobilabonnement er fri tale også i udlandet...).

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Kleth » 7. jun 2019, 13:41

Tak for beskrivelsen af en unik jagttur - Jeg bliver altid glad når en trådstarter afslutter en tråd på en positiv måde :numberone:
- Måske et par billeder fra jagten til vi andres misundelse ? :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 8. jun 2019, 06:52

Værsågod.
Vedhæftede filer
IMG_1177.JPG
IMG_1178.JPG
IMG_1242.JPG

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Badaka » 8. jun 2019, 07:09

Peter skrev:
8. jun 2019, 06:52
Værsågod.

Det er jo en kronhjort! Hold nu fast en flot opsats. Tillykke

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 9. jun 2019, 17:20

Badaka skrev:
8. jun 2019, 07:09
Peter skrev:
8. jun 2019, 06:52
Værsågod.

Det er jo en kronhjort! Hold nu fast en flot opsats. Tillykke
Mange tak. Den ulige 10-ender er da også toppen af kransekagen. :smile:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 11. jul 2020, 07:28

Jeg er blevet inviteret ned til mine venner i det sydfranske igen. Det skulle have været til premieren 1/6, men det fik Covid-19 sat en stopper for, så jeg må "nøjes" med brunsten. Men det gør mig nu ikke noget - brunstjagt på buk er virkelig oplevelserne værd!

Så jeg vil igen rådføre mig med d'herrer om gode idéer til værtsgaver igen - sidste år gav jeg jo en dansk håndlavet kniv, som min vært blev meget glad for. Min vært og hans kone var ret nysgerrige omkring "typisk dansk" (de vidste helt ærligt ikke meget om Danmark), især hvad angår det gastronomiske, så jeg tænker på noget "lækkert dansk" som jeg kan have i kufferten ombord i flyet. Lakridskugler og den slags (som der også var gode forslag til her på forum). Jeg har kigget lidt på nogle butikker, der handler med danske specialiteter, men det kan også være så specielt, at man ikke engang selv kender det og jeg må erkende, at jeg ikke selv er særlig opfindsom.

Som der blev skrevet sidste år, kan jeg kun tilslutte mig, at give en franskmand noget vin eller spiritus, som ikke er fra sit eget land er at bevæge sig på ukendt grund.. Alt der blev taget indenbords sidste år, var domesticeret vædske. Alligevel tager jeg nu chancen og smider en flaske Gammel Dansk i puljen og evt. en flaske Rød Ålborg. Det er da dansk og hvem ved, måske de kan lide det!

Alle bud modtages med kyshånd. :smile:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af NWF » 11. jul 2020, 08:39

Peter skrev:
11. jul 2020, 07:28

Som der blev skrevet sidste år, kan jeg kun tilslutte mig, at give en franskmand noget vin eller spiritus, som ikke er fra sit eget land er at bevæge sig på ukendt grund.. Alt der blev taget indenbords sidste år, var domesticeret vædske. Alligevel tager jeg nu chancen og smider en flaske Gammel Dansk i puljen og evt. en flaske Rød Ålborg. Det er da dansk og hvem ved, måske de kan lide det!

Alle bud modtages med kyshånd. :smile:
Nu lyder det jo jf. din fortælling fra din sidste tur til at din vært er en som nyder gode ting -så Gl.Dansk og Rød ville næste være synd udover hvis det skulle være som en joke :) Der findes rigtig gode dansk produceret ting....Njord rødvin er mere end fantastisk, Schumachers brændevine falder også i min smag, Cold Hand Winery æblevin er virkelig lækkert, og der er sjove ting som f.eks. Sparkeling The(mouserende the med alkohol)... alle produkter i høj klasse som viser hvad vi kan istedet for at vælge det undermiddelmådige som Rød Aalborg vitterlig er(jeg hælder den dog stadig ned hvis den kommer på bordet :biggrin: )
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af SKBHunter » 11. jul 2020, 10:31

Gammel Dansk og Rød Ålborg som værtsgave.... Efter at du har foræret værten en hjemmelavet kniv sidste gang :thumbdown:
Det kan godt være, at begge dele er typisk danske, men der er ikke meget kvalitet eller luksus over dem i mine øjne!

Jeg ville vælge:
Schumacher snapse, Copenhagen Winery æblebrændevin eller slåen gin, et stykke "Gammel Knas" (Arla Unika) og nogle gode rugkiks. Det er danske højkvalitets produkter som en livsnyder/gourmand kan sætte pris på.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 11. jul 2020, 15:28

Arh, jeg er altså ikke så fedtet, at jeg sidestiller en flaske Gammel Dansk og en snaps med en danskfremstillet dolk.... :biggrin:
Og jeg er udmærket klar over, at det ikke er spitzenklasse, men det er da dansk kultur så det basker - der er langt imellem de fællesjagter jeg er på, hvor en Gammel Dansk ikke bliver tilbudt til parolen.

Jeg havde nu planer om at købe mere end en middelmådig Gammel Dansk - det kan sagtens være en af ovenstående brændevine; det var ikke lige i mine tanker, men jeg drikker også sjældent brændevin, så der er jeg nok lidt "bagud". Tak for tippene, og hvis der er flere, vil jeg være taknemmelig for dem.

Min vært er ganske rigtigt en typisk fransk levemand, der stort set gør hvad der passer ham, men en decideret gourmand ved jeg nu ikke rigtigt. Han er i hvert fald bedøvende ligeglad med, hvad andre synes om ham. Jeg havde nemlig overvejet noget dansk jagttøj (det er i hvert fald noget vi kan finde ud af), men det droppede jeg igen, da jeg ikke vil risikere, at det kan opfattes som en fornærmelse.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Sierra13 » 24. jul 2020, 20:16

Jeg tænker blot lidt højt når jeg tænker "danske specialiteter"

Gammeldansk, blå gajol, aalborg, Snaps
Lakrids - enten noget i dur med johan bulow, bagsværd lakrids, saltlakrids
Øl - i diverse special varianter
Citronmåner
Anthon Berg
Rød grød fra skælskørgrød
Ribena
Cocio
Mjød
Jolly cola
tørret tang
Rugbrød
wienerbrød

Men ja "typisk" dansk er vidst for mig noget der kan ædes eller drikkes :fun: Det ses også på formen
Tænker da godt man kunne lave en fin kurv med en masse ting vi er lidt kendt for at kunne lide i danmark, og som ikke er til at skaffe sydpå


EDIT:
Noget dansk håndværk i form af kkay boyesen aben eller lignende var også en mulighed, hvis man mener han er til sådan noget :smile:
Faktisk nok den ting jeg selv ville være gået med
Senest rettet af Sierra13 24. jul 2020, 22:18, rettet i alt 2 gange.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Lars M. L. » 24. jul 2020, 21:44

Prisvindende Stauning Whisky, https://dk.stauningwhisky.com/
Prisvindende Æblecider fra Horn, https://www.horncider.dk/
Kunne være fornuftige gavemuligheder.

vh Lars

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 25. jul 2020, 23:26

Tak for alle gode inputs.

Jeg har nu været i (en del af) diverse vin- og delikatesseforretninger, baseret på gode tips herfra.

Jeg har købt:
1 bøtte Bülow lakrids
1 glas Bybi honning fra Rødovre
1 glas Bybi bolsjer fra Københavns bybier
1 flaske Hr. Skov blåbær/havtorn snaps
1 flaske Schumachers orange brændevin
1 flaske Cold Hand æbleisvin
2 poser Nørregade bolsjer
1 lille pakke Lego (min jagtfører har en datter på 4-5 år)
1 pakke Chili Klaus kugler, vindstyrke 6
1 pose Summerbird liquorice
I morgen må jeg lige få suppleret med lækre saltede rugbrødskiks, inden jeg rejser mandag morgen.

Idéen med GD droppede jeg - den vil nok falde til jorden med ovenstående..

Normalt har jeg minus tålmodighed til at købe alt sådan noget, men her har det faktisk været lærerigt og sjovt - jeg anede slet ikke, at vi har og producerer sådanne varer og lækkerier, så tak til alle, der kom med gode idéer.

Var jeg i bil, havde jeg nok fyldt op med frikadeller og leverpostej og andet "almindeligt", men nu flyver jeg jo derned og må derfor tænke lidt på pladsen.

Rent jagtmæssigt bliver det naturligvis overskyggende spændende - men alligevel skruer jeg ikke forventningerne op. Det bliver op til 40 grader om aftenen iflg. vejrudsigten, så hvor meget aktivitet vi oplever, bliver måske begrænset. Som de sagde sidste år angående brunstjagt: "It is very hot, so the moment is very short."
Vedhæftede filer
frankofil.jpg

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Ingsorsi » 25. jul 2020, 23:48

Jeg ved godt, at jeg er sent til festen, men noget af det bedste typisk danske gastronomi, jeg kender til er koldskål. Jeg ville dog ikke tage en færdiglavet koldskål med, fordi det synes jeg er en sørgelig ting. Men jeg ville helt klart overveje at lave en koldskål selv. Dernede altså. Tag frossen kærnemælk med i kufferten pakket ind i et par aviser og så i sådan en bløde køletaske fra Irma. Og så nogle citroner og gode vaniliestænger. Køb eller bag nogle gode kammerjunkere til.
Det er noget af det bedste dansk gastronomi har et byde på. Især om sommeren.

Og det er ikke noget med at du skal gå ind og overtage noget af værtsrollen ved at lave desserten. Det kan virke fornærmende. Men du du kan jo godt sige, at du vil lave en eftermiddagsforfriskning efter jagten.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 26. jul 2020, 13:41

Ingsorsi skrev:
25. jul 2020, 23:48
Jeg ved godt, at jeg er sent til festen, men noget af det bedste typisk danske gastronomi, jeg kender til er koldskål. Jeg ville dog ikke tage en færdiglavet koldskål med, fordi det synes jeg er en sørgelig ting. Men jeg ville helt klart overveje at lave en koldskål selv. Dernede altså. Tag frossen kærnemælk med i kufferten pakket ind i et par aviser og så i sådan en bløde køletaske fra Irma. Og så nogle citroner og gode vaniliestænger. Køb eller bag nogle gode kammerjunkere til.
Det er noget af det bedste dansk gastronomi har et byde på. Især om sommeren.

Og det er ikke noget med at du skal gå ind og overtage noget af værtsrollen ved at lave desserten. Det kan virke fornærmende. Men du du kan jo godt sige, at du vil lave en eftermiddagsforfriskning efter jagten.
Det er faktisk slet ikke tosset. Enkelt og dansk. Nu skal jeg indkvarteres privat hos en af de lokale jægere denne gang, så jeg vil ikke begive mig ud i et skulderskub til husets frue, men jeg vil da huske idéen.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Slettes3 » 26. jul 2020, 16:10

Frankrig er et underkendt `jagtland`. De har meget liberale jagtregler hvilket gør man kan næsten jage over det hele som fransk statsborger. Havde en murer kollega som rejste derned for et byggeprojekt. Mure på hverdagene og jagt i weekenderne. Dejligt klima og typisk sydeuropæisk arbejdstempo der ikke overstiger hvilepulsen alt for meget. Portugal skulle også være et godt sted. Når Afrika engang lukker & slukker kunne Sydeuropa være et godt sted at gå på jagt og stadig opleve varm klima, tørjord og god plads.

Læg flere billeder op når du har været dernede. :smile:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 3. aug 2020, 09:03

4 dejlige dage i det sydfranske, fik alt for hurtigt sin ende i fredags.

Grundet den nuværende situation, måtte jeg denne gang flyve med AirFrance til Toulouse via Paris. Det tog noget længere tid end sidste års flyvning, men til gengæld var det dobbelt så dyrt. Der var varmt i Toulouse eftermiddag, og iflg. biludlejningen, var det "crazy" - 39 grader, så der blev skruet godt op for AC'en de godt 100 km der var at køre til området.
Velankommet blev jeg indkvarteret hos den lokale jæger, hos hvem vi alligevel altid ender jagten hos, da det også er hos ham, det lille slagteri er. Så det var faktisk rigtigt fint - min franske bekendte (ham som har inviteret mig), som også dukkede op på samme tidspunkt som mig, og jeg fik hvert vores værelse i en tilstødende bygning med bad og toilet samt et lille køkken med køleskab (køleskabet fik vi brug for!).

Pga. Covid-19, var der ikke blevet gået meget på jagt i området i år, så der var slet ikke blevet skudt hvad der var forventet. Den lokale jæger havde derfor glædet sig til vores ankomst - der havde dog været et ældre jægerægtepar i ugen op til, men det var ikke den store succes. De havde haft skud til 11 bukke og leveret imponerende 3 bukke..

Ikke overraskende var alle kornmarker høstede; de eneste marker, som stod endnu, var solsikke-, majs- og sojamarker, og på specielt majsmarkerne, var der godt gang i vandingsanlæggene. Vinmarkerne var på denne årstid ikke så interessante, da der på stort set alle var slået græs i sporene. På græsmarkerne var det lidt forskelligt, hvornår der sidst var blevet slået, så det var primært her, vi fandt bukkene, når de ikke vandrede rundt på stubmarkerne.

På de 4 dage (8 udgange), fik jeg skudt 3 store og dejlige bukke, med hver sin unikke oplevelse - selvom det var varmt, så vi masser af råvildt. Den sidste aften, var der der 41 grader inden vi tog af sted! Vi ramte dog ikke højbrunsten når den er bedst. Det var typisk de yngre bukke, der kom på kald.

Mht. gaverne (som beskrevet ovenfor), var de et hit. Lakrids kendte de ikke, og der blev smagt på Schumachers brændevin, men kun ét glas, da den tydeligt var bedre, end de havde regnet med, så proppen blev sat i igen! Min vært fortalte mig, at han havde regnet med en gusten smag, som hurtigt skulle skylles ned med andet..

Sidste år havde jeg 5 dage/10 udgange, og det er bestemt ikke for meget - jeg kunne sagtens have brugt nogle flere. Jeg er allerede blevet inviteret til næste år, så hvis tiden ellers tillader det, vil jeg se om det ikke kan være muligt med mindst 6 jagtdage. Det er jo også forstærkende, når man lærer hinanden bedre at kende.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 3. aug 2020, 09:08

Og lige lidt billeder:
Vedhæftede filer
IMG_1768.JPG
IMG_1779.JPG
IMG_1785.JPG
IMG_1786.JPG

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Kleth » 3. aug 2020, 10:24

Det er super cool at du har fået en fod ind der :thumbup: og du må jo også gøre et godt væsen af dig dernede, siden du bliver inviteret igen :respekt:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Sierra13 » 3. aug 2020, 13:02

Hold nu kæft den er flot sådan en solsikkemark :biggrin:
Ligner generelt et rigtig dejligt område!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 3. aug 2020, 16:16

Terrænet var i dén grad et lækkert område. Ofte tog jeg billederne ud af vinduet, når vi kørte forbi. Solsikken stod i fuldt flor, og faktisk var kanterne af disse ret attraktive for bukkene. Ikke sjældent så vi fejninger på stænglerne.

Jeg har helt klart fornemmelsen af, at de synes det er sjovt, at have en ikke-fransktalende jæger med - det har de jo ikke prøvet før mig, og de er også blevet nysgerrige om, hvordan vi gør det i Danmark, og hvilke vildtarter og fiskearter (de fisker alle meget i området) vi har. Egentlig synes jeg ikke, jeg har gjort noget specielt udover bare at være mig selv, men jeg tror, at vi skandinaver generelt har et godt ry angående jagt - det har jeg også fornemmet i andre lande.
En "sjov" oplevelse, der bekræfter: Min vært skød en buk, som havde en underlig knold på det ene bagben, og da skindet blev trukket af, fandt vi ca. 10 hagl indkapslet i bukken, både i køllerne, benene og endda ved mavesækken. Det lignede str. 1 eller 2 - hagl, så der er sikkert skudt flere skud på for langt hold og i bagskud uden eftersøg. Jeg siger ikke, at det ikke også kan ske herhjemme, men det var bare pudsigt, at det lige netop skete mens jeg var der. Iflg. de lokale jægere er det desværre ikke et ualmindeligt syn.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Slettes3 » 3. aug 2020, 18:25

Tak for deling Peter.

Frankrig er forholdsvis i kørselsafstand. Dog spare man 2 dage på at tage flyveren hvilket er at foretrække.

Jeg har talt med en PH fra Kudulands Safari fra SA. Han fik problemer med sin jagt operatør tilladelse(efter 35år) og bosatte(flygtede) sig i Portugal og har aldrig fortrudt hans valg. Portugal minder lidt om Afrika dog uden "afrika" problemer. Jagtpriserne i Sydeuropa er til at betale sig fra for selv en Nettomedarbejder.

Keep up :smile:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 4. aug 2020, 07:52

Rigbymauser skrev:
3. aug 2020, 18:25
Tak for deling Peter.

Frankrig er forholdsvis i kørselsafstand. Dog spare man 2 dage på at tage flyveren hvilket er at foretrække.

Jeg har talt med en PH fra Kudulands Safari fra SA. Han fik problemer med sin jagt operatør tilladelse(efter 35år) og bosatte(flygtede) sig i Portugal og har aldrig fortrudt hans valg. Portugal minder lidt om Afrika dog uden "afrika" problemer. Jagtpriserne i Sydeuropa er til at betale sig fra for selv en Nettomedarbejder.

Keep up :smile:
Velbekomme. :smile:

Ja, Frankrig er jo et stort land, og var det i Nord- eller Midtfrankrig, var jeg måske også kørt derned - det er bare langt nemmere i bil med diverse grej og trofæer med hjem osv. Men jeg kan ikke køre hele turen uden en overnatning, så det bliver fly. Alternativt havde vi talt om at køre, hvor jeg kunne parkere familien et lækkert sted feriested undervejs, men det blev ikke i denne omgang.

Sydeuropa er ganske rigtigt til at betale sig fra (endnu), selvom jagtrejseselskaberne er ved at "ødelægge" det. Den pris man betaler hos et jagtrejseselskab, står i hvert fald ikke på mål med den pris, man betaler hos en outfitter på stedet. Som passioneret bukkejæger, passer Frankrig utroligt godt til mit temperament - der er bestemt ikke garanti for gevinst hver gang. I forhold til fx Polen (som jeg synes er blevet alt for kommercielt), får man langt mere jagt for pengene i Frankrig. Og så er "alt det andet" bare klasser bedre!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 8. jun 2022, 17:29

Er netop hjemvendt fra en forrygende tur ned til mine franske venner. Denne gang gik turen via Bruxelles og retur via München. Lidt irriterende, at der endnu ikke er direkte afgange til Bordeaux eller Toulouse, men det kunne dog klares uden større ventetid i lufthavnene og flybilletterne har fundet et mere normalt leje siden sidst. Pga. Corona kom jeg ikke afsted sidste år, så der var stor gensynsglæde, da jeg ankom til PH’en om eftermiddagen d. 31/5, dagen før premieren. Ikke overraskende havde hverken han eller hans kone talt engelsk siden mit sidste besøg i juli 2020, så det hakkede lidt i starten, men det kom vi hurtigt over. Ved samme lejlighed fik jeg mine 3 trofæer fra jagten i 2020, hvilket fik os til at genoplive de oplevelser, de indebar.

Vejret havde været en del anderledes end mit besøg i 2019 (som var på samme tidspunkt); jeg har netop læst min beretning igen, og der var en verden til forskel. Lige som hos os, havde de haft en meget våd februar, og endda ind i marts, men siden da, havde de ikke set skyggen af en regndråbe, så der var blevet vandet kraftigt og med den varme, var vegetationen meget høj, og afgrøderne var langt fremme. De fleste rapsmarker var skårlagte, hveden var visse steder høstmoden – der var endda så småt påbegyndt høst. Helt vildt!
Ikke overraskende var der, pga. situationen i Ukraine, langt flere solsikkemarker end sidst jeg var der, og de steder, hvor man havde forsømt vanding, var meget nemt at se. Solsikken var op til knæhøj og ikke attraktivt for vildtet endnu. Det samme kan man sige om majsen. Råvildtet kunne bl.a. findes i hveden, men det var ikke nemt, når den var så høj, så der skulle godt nok kæmpes de første par dage.

Vi havde studeret vejrudsigten og kunne se, der var chance for regn, og på dag 3 (ud af 6) kom regnen endelig. Og det var ikke blot en lille byge… Skybruddet inkluderede en storm, så vi måtte køre i zigzag på vejene uden om grene og mindre træer, men da det klarede op og temperaturen faldt, kom der liv på markerne. De resterende 3 dage var lidt blandet med byger og skiftevis solskin og overskyet som en dansk sommerdag.

Hele dagen kunne man høre sporadiske skud rundt omkring. De lokale sagde, at det var duejægere, som havde fået dispensation fra 1/6 på grund af den store mængde solsikkemarker, men der var også gang i rævejagten på de helt gule græsmarker, der netop var blevet slået. Jeg så da også en del ræve og denne gang også en del vildsvin, men hver jæger sin jagt dernede!
Vi talte også om deres system med de føromtalte tags (eller bracelets som det hedder på de kanter), og det er godt nok ikke et system, jeg vil bifalde herhjemme. Hvis det på et tidspunkt kommer på tale i Danmark, stiller jeg gerne op i en kamp for at undgå det. Den gennemsnitlige franske jæger regner generelt ikke bukkejagten for noget, så bracelets bliver brugt som en slags ”valuta” mod vildsvinejagten, som de sætter meget højere.

Inden afrejsen havde jeg besluttet mig for at selektere grundigt med risiko for få eller ingen bukke, men mine 6 jagtdage resulterede alligevel i 3 meget stærke og gamle bukke. Det kunne have blevet til flere, men jeg sagde pænt nej tak til de, på de kanter, mellembukke (som efter danske forhold ville have været særdeles gode trofæer), hvilket jeg fornemmede, de franske jægere var ganske godt tilfredse med.

Det er nu 3. gang, jeg var der, og jeg kunne genkende en del af de lokale, som også kunne huske ham danskeren, der var tosset nok til at rejse ned til deres lokalområde. Og der bliver naturligvis også flere gange – jeg er allerede sat på til premieren næste år.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: (en stribe spørgsmål om) Bukkejagt i Frankrig

Indlæg af Peter » 9. jun 2022, 09:07

Lidt billeder:
Vedhæftede filer
aftenstemning.jpg
aftenstemning.jpg (90.75 KiB) Vist 2709 gange
klar til høst!.jpg
klar til høst!.jpg (97.57 KiB) Vist 2709 gange
gammel buk.jpg
gammel buk.jpg (116.31 KiB) Vist 2709 gange

Besvar