Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Vict0r_m0ll3r
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. nov 2018, 13:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Lemvig
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Vict0r_m0ll3r » 26. jun 2019, 13:05

Hej NVF.

Jeg er nyjæger og er helt grøn inden for jagt. :biggrin:
Hvad er der af do's and dont's indenfor fællesskabsjagt nu har jeg forhørt mig med flere og nogle siger at alt jagttøj er okay og andre siger at det skal være classic (Tweed og ligende) Så nu er jeg lidt bange for at tage med til nogle.

Da jeg kun har et sæt optifade fra Beretta og ikke har så forfærdelig mange penge.

Håber i kan hjælpe mig til om det er okay at have det sæt tøj på til fællesjagt???

Andet information til en nyjæger er også meget velkommen :bowdown:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Kenned » 26. jun 2019, 13:21

Vict0r_m0ll3r skrev:
26. jun 2019, 13:05
Hej NVF.

Jeg er nyjæger og er helt grøn inden for jagt. :biggrin:
Hvad er der af do's and dont's indenfor fællesskabsjagt nu har jeg forhørt mig med flere og nogle siger at alt jagttøj er okay og andre siger at det skal være classic (Tweed og ligende) Så nu er jeg lidt bange for at tage med til nogle.

Da jeg kun har et sæt optifade fra Beretta og ikke har så forfærdelig mange penge.

Håber i kan hjælpe mig til om det er okay at have det sæt tøj på til fællesjagt???

Andet information til en nyjæger er også meget velkommen :bowdown:
Jeg vil mene at det tøj er fint til jagt.

De fleste ting går an - nogle har problemer med militærtøj.

Jeg mener derudover at hvis tweed er et krav, så er det ikke et jagtselskab jeg ønsker at deltage i.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Flugteren » 26. jun 2019, 13:22

Vict0r_m0ll3r skrev:
26. jun 2019, 13:05
Hej NVF.

Jeg er nyjæger og er helt grøn inden for jagt. :biggrin:
Hvad er der af do's and dont's indenfor fællesskabsjagt nu har jeg forhørt mig med flere og nogle siger at alt jagttøj er okay og andre siger at det skal være classic (Tweed og ligende) Så nu er jeg lidt bange for at tage med til nogle.

Da jeg kun har et sæt optifade fra Beretta og ikke har så forfærdelig mange penge.

Håber i kan hjælpe mig til om det er okay at have det sæt tøj på til fællesjagt???

Andet information til en nyjæger er også meget velkommen :bowdown:
Det kommer helt an på typen af fællesskabsjagt. Nogle steder går man meget op i, at alle er iført det traditionelle engelske "look", og andre steder er det mere individuelt, sålænge tøjet er praktisk anlagt og passer til jagten. Dvs., lad være med at møde op i cardigan-trøje og sejlersko til en jagt om efteråret :giggle:

Jeg bruger et sæt fra PineWood i almindelig skovgrøn farve med lidt brunt læder syet på albuerne og knæene. Det er meget praktisk med store og små lommer, er varmt selv i en kold januarmorgen og har været passende beklædning til både familiejagter og jagt på større godser.

Langt de fleste jægere på selv de finere godsjagter bruger nu bare et almindeligt jagtsæt. Det er sjældent, at det er nødvendigt at skeje helt ud - og nyjægere får altid lidt mere snor end mere garvede jægere, især hvis man er yngre.

Og tillykke med tegnet! :welcome:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af NWF » 26. jun 2019, 14:40

Vict0r_m0ll3r skrev:
26. jun 2019, 13:05
Hej NVF.

Jeg er nyjæger og er helt grøn inden for jagt. :biggrin:
Hvad er der af do's and dont's indenfor fællesskabsjagt nu har jeg forhørt mig med flere og nogle siger at alt jagttøj er okay og andre siger at det skal være classic (Tweed og ligende) Så nu er jeg lidt bange for at tage med til nogle.

Da jeg kun har et sæt optifade fra Beretta og ikke har så forfærdelig mange penge.

Håber i kan hjælpe mig til om det er okay at have det sæt tøj på til fællesjagt???

Andet information til en nyjæger er også meget velkommen :bowdown:
Det sæt du har vil gå fint an - bare sørger for at have nogle gode støvler til så fødderne holdes varme og tørre.

Der er flere do's and dont's indenfor den måde man opføre sig på under selve jagten end selve påklædningen - og disse er jo noget som skal læres.

Har set nyjægere som har været for overivrige og det kommer der ikke noget positivt ud af - men også nyjægere som har været meget nervøse og derved har begået dumme fejl. Tag det med ro, og læn dig op af nogle af de mere erfarne. Følge hvad de andre gør, men gør det med omtanke(gavnet jægere kan have dårlige vaner) og have altid sikkerhed for øje(det er vigtigtere end alt andet). De første par jagter jeg var på, da observerede jeg mere eller mindre kun og forsøgte at tilpasse mig selskabets regler, der gik et par jagt før jeg fik min første fugl på paraden.

Skyd når du er sikker og har roen og overblikket til at kunne afgive skuddet - livet går videre selv selv om en fugl smutter forbi dig, og der skal nok komme en chance til.

K&B
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Kalthoff » 26. jun 2019, 15:01

Vict0r_m0ll3r skrev:
26. jun 2019, 13:05
Hej NVF.

Jeg er nyjæger og er helt grøn inden for jagt. :biggrin:
Hvad er der af do's and dont's indenfor fællesskabsjagt nu har jeg forhørt mig med flere og nogle siger at alt jagttøj er okay og andre siger at det skal være classic (Tweed og ligende) Så nu er jeg lidt bange for at tage med til nogle.

Da jeg kun har et sæt optifade fra Beretta og ikke har så forfærdelig mange penge.

Håber i kan hjælpe mig til om det er okay at have det sæt tøj på til fællesjagt???

Andet information til en nyjæger er også meget velkommen :bowdown:
Du vil opleve at blive venskabeligt mobbet for din påklædning - uanset hvilken påklædning du vælger.

Personligt nød jeg den efterårsjagt i silende dagsregn hvor jeg mødte op i højkvalitets membram-regntøj, den slags man kan være fysisk aktiv i hele dagen uden at blive våd af hverken sved eller regn. Øj hvor de andre mobbede mig, for det var blåt.

Men allerede op af formiddagen ville de søde mobbere ind og holde tidlig og laaaaang frokost og helst blive siddende ved bordet helt til solnedgang.

De var alle gennemblødte i deres "standsmæssige jagt påklædning", mens jeg havde det fint og kunne have jaget fuglevildt dagen lang med stort velbehag.

Bemærkningerne om min påklædning kontra deres var stilnet af op af dagen, men det var regnen ikke :giggle:

:rolf:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af TheDarkSide » 26. jun 2019, 15:26

Dit tøj er fint. Camo er ved at være meget almindeligt på fællesjagter, undtagen de helt fine.

Som andre nævner: Observér og gør som de andre gør. Hatten af når de andre tager hatten af osv.

Aldrig sig noget negativt om vejret, jagtterrænnet, jagtens planlægning og udførelse, de poster du får tildelt, jagthunde osv.
Hvis du mener en anden jæger har opført sig uforsvarligt, så påtal det diskret til den pågældende jæger og evt. jagtleder hvis det er meget alvorligt.

Husk, når man er på jagt er alle lige. Har været på jagt med folk med flere penge end de fleste, men det kunne man nu ikke rigtig mærke. Der er ikke meget snobberi, men derfor kan man selvfølgelig godt regne med en sjov bemærkning, hvis man ikke lige "passer ind" i det øvrige selskab.
Sådan oplever jeg det i hvert fald alle de steder jeg kommer, så ingen grund til at være nervøs over påklædning, udstyr osv..

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af HR » 26. jun 2019, 15:48

Kan se at du er fra Lemvig, og min erfaring er at rammerne omkring jagt bliver mere og mere åbne og afslappede jo længere man kommer vest på (eller også er det bare fordi jeg er vestjyde selv at jeg ikke kan se problemet med Kanvas bukser, geværrem og patronbælte). Dit tøj er fint! Den eneste måde at ramme ved siden af derude er 1) at tro at det hele skal være købt nyt i en jagt forretning 2) Slips og tweet. Ja, og selv slipset kan man slippe godt fra hvis man ikke er højrøvet omkring det. Som ny er der meget vide rammer hvis du går til det med åbenhed og ærlighed. Første gang du bliver inviteret kan du spørge din vært om der er noget specielt du skal tænke på på den aktuelle jagt. Han vil helt sikkert briefe dig da det vil være mere pinligt for ham hvis du træder ved siden af måtten end det er for dig. Slap af og koncentrer dig om det vigtige. Det er sikkerhed, respekt for hinanden og en positiv indstilling. Tøjet er ikke på den liste med mindre det er en formel godsjagt (eller du er på den forkerte ø).
/Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af KKA » 27. jun 2019, 04:24

Nu ved jeg ikke, hvilken jagt du skal deltage i; men sørg for evt at have en rød sikkerhedsvest, hattebånd eller hovedbeklædning.
Det er et must i det statsskovskonsortium, jeg er med i.....nord for Lemvig!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Lassescout » 27. jun 2019, 15:26

Sidst jeg var på jagt på Lemvig-kanten var en blå thermokedeldragt med patronbælte standardpåklædning :rolf: :rolf: :rolf: .

Derudover kan du slippe godt fra det utroligste med en smule af den ydmyghed du allerede udviser ved at spørge her på forum: Vær ikke bange for at sige, at du er ny og gerne vil lære, så er de fleste meget hjælpsomme og overbærende. Det der kan give lidt rynkede bryn, er hvis man som nyjæger begynder at belære andre, men det tror jeg ikke du er typen på.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Wildlife » 28. jun 2019, 12:19

Lassescout skrev:
27. jun 2019, 15:26
Sidst jeg var på jagt på Lemvig-kanten var en blå thermokedeldragt med patronbælte standardpåklædning :rolf: :rolf: :rolf: .
Er du sikker på at det var en jagt og ikke bare normalbilledet i det område?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Er nyjæger men mangler lidt hjælp.

Indlæg af Lassescout » 29. jun 2019, 09:28

Wildlife skrev:
28. jun 2019, 12:19
Lassescout skrev:
27. jun 2019, 15:26
Sidst jeg var på jagt på Lemvig-kanten var en blå thermokedeldragt med patronbælte standardpåklædning :rolf: :rolf: :rolf: .
Er du sikker på at det var en jagt og ikke bare normalbilledet i det område?
Jeps, men man skal være knivskarp for at se forskel. Patronbæltet på en jagt indeholder haglpatroner, mens det til daglig påklædning rummer en stribe små Underberg.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar