Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2019, 08:46

Hej

Har netop fået tilladelse til dueregulering hvor jeg går på jagt.
Det har jeg ikke prøvet før. Derfor vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer og råd herom.

Hvilke haglstørrelse går godt til duer?

Hvilke tidspunkter på dagen er bedst?

Ellers andet jeg bør vide?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Lassescout » 12. sep 2019, 09:32

Duer er nok det mindst skudstærke vildt du kan møde. Haglstørrelse 7 eller deromkring er fint. Jeg ville uden bekymring bruge de billigste flugtskydningspatroner jeg kan finde.

Jeg ville nok også tage en salonriffel eller et kraftigt luftgevær med til pyrsch eller anstandsjagt. Du behøver ikke begrænse dig til trækjagt.

Hvad tidspunktet angår er det nok ikke så nemt at rådgive, det kommer vist an på de lokale duers vaner. Men de er da dagaktive, og flytter sig så vidt jeg ved jævnligt mellem ædesteder, vandingssteder og hvilepladser, så det må bare være at komme derud og få nogle erfaringer på det aktuelle sted du skal regulere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Kenned » 12. sep 2019, 09:50

En gammel talemåde om duejagt er at kikkerten er vigtigere end dit våben :giggle:

Så kan klart anbefale at du tager én med på duejagt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Cpt » 12. sep 2019, 09:53

Nu er jeg ikke selv jæger, men jeg har da set min del af luftvåben videoer på YouTube, der er en del inspiration at hente der :smile:

[youtube]https://youtu.be/acqk9QnbZEk[/youtube]

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Kleth » 12. sep 2019, 09:53

Bemærk at mange flugtskydningspatroner ikke lever op til lovkravene, selv om de sikkert er glimrende til formålet.
§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:
1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.
2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.
Jeg har selv haft success med Gamebore Black Gold 12/70 28g flugtskydningspatroner #7, der bestemt går over 400m/s og jeg har også haft success med Gyttorp Steel Max 12/70 24g flugtskydningspatroner der skulle gå 410m/s.
Især hvis du regulerer i nærheden af bebyggelse, så er de små hagl en fordel, de giver også bedre dækning. På åben mark ville jeg dog bruge #3-#5, lige så meget fordi jeg hellere vil have færre hagl i kødet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2019, 10:25

Kleth skrev:
12. sep 2019, 09:53
Bemærk at mange flugtskydningspatroner ikke lever op til lovkravene, selv om de sikkert er glimrende til formålet.
Hvordan undersøger jeg dette nemmest?

Jeg kan se, at jeg pt. kun har str 3 og 4 liggende. Så jeg skal ud og købe nogen under alle omstændigheder.
Min lokale forhandler er Våbensmeden.
Hvad i hans udvalg ville I købe til duejagt?

Umiddelbart lister han følgende på hjemmesiden:

Express – 28 grams – Str. 4-5 425m/s 59 kr. / 25 stk
Express – 32 grams – Str. 3-4-5 425 m/s 69 kr. / 25 stk


Ville det være passende med en af disse i str 5?

Der er også følgende flugtskydningspatroner:

Express Competition – 12/70 – 21 grams #7 Svag rekyle 300 kr. / 250 stk
Eley VIP Steel – 12/70 – 24 grams #7 Standard patron 300 kr. / 250 stk


Vil de begge gå?
Da prisen er ens, tænker jeg, at ELEY VIP/24g er det bedste valg?

Jeg kan dog ikke se noget om udgangshastighed.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2019, 10:27

Lassescout skrev:
12. sep 2019, 09:32
Jeg ville nok også tage en salonriffel eller et kraftigt luftgevær med til pyrsch eller anstandsjagt. Du behøver ikke begrænse dig til trækjagt.
Hvordan vil du skyde duer med salonriffel? Ved at gå ind under træet og skyde dem som rågeunger?

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Kortmentyk » 12. sep 2019, 10:41

Jeg ville skyde med de 28 grams 5 hagl du har linket til. 7 hagl sidder i kødet-så det er skønnere med lidt større/tungere hagl og gennemskud.
Mobilt skjul og 5-8 lokkeduer. Det er rart at kunne flytte sig hvis trækket er et helt andet sted end du forventer. Sæt lokkerne i et V med spidsen mod vinden. Duerne vil gerne lande i mellem benene på V-et op mod vinden, så ha, lokkerne 15-20 meter fra skjulet. Lad være med at springe op af skjulet når du skal skyde, duerne er meget nemmere at have med at gøre når de flyver i en forudsigelig bane end når de flakser skræmt rundt.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2019, 10:50

Kortmentyk skrev:
12. sep 2019, 10:41
Jeg ville skyde med de 28 grams 5 hagl du har linket til. 7 hagl sidder i kødet-så det er skønnere med lidt større/tungere hagl og gennemskud.
Mobilt skjul og 5-8 lokkeduer. Det er rart at kunne flytte sig hvis trækket er et helt andet sted end du forventer. Sæt lokkerne i et V med spidsen mod vinden. Duerne vil gerne lande i mellem benene på V-et op mod vinden, så ha, lokkerne 15-20 meter fra skjulet. Lad være med at springe op af skjulet når du skal skyde, duerne er meget nemmere at have med at gøre når de flyver i en forudsigelig bane end når de flakser skræmt rundt.
OK. Så går jeg efter 5eren.

Øh. Jeg har ingen lokkeduer. Er det et must?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Kleth » 12. sep 2019, 10:58

Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:25
Hvordan undersøger jeg dette nemmest?
Google :thumbup:

Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:25
Jeg kan se, at jeg pt. kun har str 3 og 4 liggende. Så jeg skal ud og købe nogen under alle omstændigheder.
Min lokale forhandler er Våbensmeden.
Hvad i hans udvalg ville I købe til duejagt?

Umiddelbart lister han følgende på hjemmesiden:

Express – 28 grams – Str. 4-5 425m/s 59 kr. / 25 stk
Express – 32 grams – Str. 3-4-5 425 m/s 69 kr. / 25 stk


Ville det være passende med en af disse i str 5?
Ja! #5 er meget universel! Afhængigt af hvor meget du går på jagt og hvad du går på jagt efter så kan det være værd at satse på patroner som har mere end een anvendelse. F.eks. en 12/70 #7 kan anvendes til både lerduer, dobbelt bekkasiner og duer og en 28-32g #3-#5 er glimrende til jagt på det meste småvildt.
Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:25
Der er også følgende flugtskydningspatroner:

Express Competition – 12/70 – 21 grams #7 Svag rekyle 300 kr. / 250 stk
Eley VIP Steel – 12/70 – 24 grams #7 Standard patron 300 kr. / 250 stk
Eley VIP er et godt bud, den kan jeg finde data på:
http://www.jagtuniverset.dk/shop/29-amm ... -patroner/
(Lyvale?) Express Competition er svag rekyl, så der er ud over det lille payload også risiko for lavere hastighed.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Sierra13 » 12. sep 2019, 11:39

I dag ville jeg nok bruge #5 hagl på duer, fordi det er det jeg har liggende. Eller også bare flugtskydningspatroner, hvis jeg skal være helt ærlig og det KUN er duer efter at have undersøgt lovligheden af det selvfølgelig
Førhen da duejagten var god brugte vi gerne #7 hagl indtil vi løb tør :giggle: og så skyd vi resten med flugtskydningspatroner


Hvor meget har i gjort for at bekæmpe duerne førend i søgte reguleringstilladelse?
Vi er nemlig blevet nægtet regulering på dem

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Rulab » 12. sep 2019, 12:10

Jeg foretrækker personligt str. 4 til duer, gerne en 32 gram faststeel eller lign., men jeg bruger også gerne en 3'er.
En hypersteel i "due skudvinkler" kan godt være ubehagelig :giggle:
Min erfaring med små hagl til duer er ikke god. På maks. hold giver de flere anskydninger, på kort hold en sønderskudt due og alt for mange hagl i kødet. Det eneste formål IMO med at bruge flugtskydningspatroner er at spare 25 kr. pr. kasse patroner og hvis det så giver flere anskydninger.....
På duejagt er der også tit chance for krager og de tåler noget mere end duer.

Omkring selve duejagten, så er det vigtigste næsten at kende sit terræn og få placeret sig rigtigt. Duer har tit nogle bestemte trækruter og især nogle bestemte træer, de gerne vil trække til.
Et skjul er vigtigt, men til duer er et sløringsnet på pæle foran en tilpas tæt baggrund tilstrækkeligt.
Senest rettet af Rulab 12. sep 2019, 20:10, rettet i alt 1 gang.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Kortmentyk » 12. sep 2019, 12:43

Jeg har sendt dig en PB ang. lokkeduer.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af 458hunter » 12. sep 2019, 13:08

Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:50
Kortmentyk skrev:
12. sep 2019, 10:41
Jeg ville skyde med de 28 grams 5 hagl du har linket til. 7 hagl sidder i kødet-så det er skønnere med lidt større/tungere hagl og gennemskud.
Mobilt skjul og 5-8 lokkeduer. Det er rart at kunne flytte sig hvis trækket er et helt andet sted end du forventer. Sæt lokkerne i et V med spidsen mod vinden. Duerne vil gerne lande i mellem benene på V-et op mod vinden, så ha, lokkerne 15-20 meter fra skjulet. Lad være med at springe op af skjulet når du skal skyde, duerne er meget nemmere at have med at gøre når de flyver i en forudsigelig bane end når de flakser skræmt rundt.
OK. Så går jeg efter 5eren.

Øh. Jeg har ingen lokkeduer. Er det et must?
Jeg vil sige at det er et must. Selv om du ved hvilken mark de vil ned på, skal du jo gerne have dem styret inden for 30 meter af hvor du sidder :)

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Kenned » 12. sep 2019, 13:27

Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:27
Lassescout skrev:
12. sep 2019, 09:32
Jeg ville nok også tage en salonriffel eller et kraftigt luftgevær med til pyrsch eller anstandsjagt. Du behøver ikke begrænse dig til trækjagt.
Hvordan vil du skyde duer med salonriffel? Ved at gå ind under træet og skyde dem som rågeunger?
Jeg blev da undervist i duepürsch med salonriffel lige da jeg havde taget jagttegn :biggrin:

Det er så ikke det jeg har brugt mest tid på sidenhen, men det er faktisk både sjovt og krævende :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Lassescout » 12. sep 2019, 15:07

Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:27
Lassescout skrev:
12. sep 2019, 09:32
Jeg ville nok også tage en salonriffel eller et kraftigt luftgevær med til pyrsch eller anstandsjagt. Du behøver ikke begrænse dig til trækjagt.
Hvordan vil du skyde duer med salonriffel? Ved at gå ind under træet og skyde dem som rågeunger?
På en hvilken som helst måde der er lovlig og forsvarlig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Ingsorsi » 12. sep 2019, 15:10

Lassescout skrev:
12. sep 2019, 15:07
Ingsorsi skrev:
12. sep 2019, 10:27
Lassescout skrev:
12. sep 2019, 09:32
Jeg ville nok også tage en salonriffel eller et kraftigt luftgevær med til pyrsch eller anstandsjagt. Du behøver ikke begrænse dig til trækjagt.
Hvordan vil du skyde duer med salonriffel? Ved at gå ind under træet og skyde dem som rågeunger?
På en hvilken som helst måde der er lovlig og forsvarlig.
Naturligvis skal det foregå på lovlig og forsvarlig vis. Men det røber ikke meget om teknikken. Det er lidt som at hvis jeg spørger hvilken rute du vil anbefale at køre til Hamborg, så svarer du "jeg vil køre efter færdselsloven".


Nu var jeg faktisk interesseret i at lære noget nyt idet jeg ikke har hørt om duejagt med salonriffel før. Derfor spørger jeg ind til teknikken.
Der er ingen her der bliver klogere af dit svar.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Lassescout » 12. sep 2019, 15:27

Det må du virkelig meget undskylde Ingorsi, jeg troede du var ironisk i dit spørgsmål. Jeg skal nok uddybe lidt.

Ja, én måde er at pyrsche duerne mens de hviler i høje træer. Det er sindssygt svært, for duerne er vagtsomme og vil ofte se dig før du ser dem. Men lykkes det at få øje på en due og pille den ned, har du vundet den dag. Jeg ved ikke hvordan dit terræn ser ud, men jeg var selv inviteret på jagt en gang på et sted med store højdeforskelle. Jeg stod på en skrænt og oplevede at se duer passere under mig. Jeg kunne ikke tage mig sammen til at skyde en due i ryggen, men det kunne jeg roligt have gjort. Skudvinklen var helt forsvarlig. Hvis man forestiller sig at der er et sted hvor duerne gerne vil sidde og æde eller drikke vand, kan det være en fin sport at sidde på anstand og pille dem ned én ad gangen med salonriffel. Men igen, det stiller store krav til kuglefanget, så det er ikke noget man kan gøre hvor som helst.

Det jeg ville opnå med at foreslå luftbøsse eller salonriffel var sådan set mest at du skulle blive opmærksom på andre muligheder end den traditionelle med haglgeværet. Man skal ikke lade sig begrænse af vanetænkning.

P.S. Til Hamborg kan du nemmest køre over Rødby-Puttgarden, men hvis du vil undgå færgen er det næsten lige så hurtigt at køre over Fyn-Jylland og så bare sydpå ad A7´eren :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Bofhenator » 12. sep 2019, 15:44

Lassescout skrev:
12. sep 2019, 15:27
Det må du virkelig meget undskylde Ingorsi, jeg troede du var ironisk i dit første indlæg. Jeg skal nok uddybe lidt.

Ja, én måde er at pyrsche duerne mens de hviler i høje træer. Det er sindssygt svært, for duerne er vagtsomme og vil ofte se dig før du ser dem. Men lykkes det at få øje på en due og pille den ned, har du vundet den dag. Jeg ved ikke hvordan dit terræn ser ud, men jeg var selv inviteret på jagt en gang på et sted med store højdeforskelle. Jeg stod på en skrænt og oplevede at se duer passere under mig. Jeg kunne ikke tage mig sammen til at skyde en due i ryggen, men det kunne jeg roligt have gjort. Skudvinklen var helt forsvarlig. Hvis man forestiller sig at der er et sted hvor duerne gerne vil sidde og æde eller drikke vand, kan det være en fin sport at sidde på anstand og pille dem ned én ad gangen med salonriffel. Men igen, det stiller store krav til kuglefanget, så det er ikke noget man kan gøre hvor som helst.

Det jeg ville opnå med at foreslå luftbøsse eller salonriffel var sådan set mest at du skulle blive opmærksom på andre muligheder end den traditionelle med haglgeværet. Man skal ikke lade sig begrænse af vanetænkning.

P.S. Til Hamborg kan du nemmest køre over Rødby-Puttgarden, men hvis du vil undgå færgen er det næsten lige så hurtigt at køre over Fyn-Jylland og så bare sydpå ad A7´eren :biggrin:
Jeg går kun på duejagt med salonriffel.

Og netop at pürsche sig ind under et træ og kunne tage et lodret skud på en due er, for mig, meget spændende jagt. De er utroligt overvågne og meget ofte ser de mig og flyver, inden jeg enten er kommet ordentligt ind under dem eller overhovedet har set dem!

Det er spændende jagt og de smager fantastisk :-)

(og med salonriffel er der ikke hagl i em :-D )
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af TheDarkSide » 12. sep 2019, 16:30

Jeg har før haft held med at sidde ved nogle træer i læhegn eller remiser, hvor jeg har observeret duerne gerne vil sidde. Uden lokkeduer og bare med en camonet eller gemt godt i en busk. Det kan godt give en håndfuld duer på et par timer og nogle sjove skud.

5'er hagl er et godt bud, men 3'er vil såmænd også virke fint. 7'er hagl er for små til andet end på kort hold og så er der alt for mange hagl i duen. Med str. 3-5 har man normalt fornuftig dækning ud til mindst 30 m og haglene slår også hårdt nok.

Slettet bruger

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre fif

Indlæg af Slettet bruger » 12. sep 2019, 22:27

Jeg har dyrket rigtig meget duejagt og igen er jeg rørende enig med den Ruhårede ( det er ved at være helt klamt :oops: ) 3’ eller 4’ og gerne hurtige og enig med hensyn til skjul.
Lokkeduer er et must og hellere nogle få af god kvalitet ( med flock) end mange dårlige, der skinner.
Og husk - 1 due i en trætop/ pæl/ luftledning virker som/ bedre end 10 på jorden. Jeg har 3 lange bambusstokke der kan sættes sammen, så jeg kan sætte et par duer op på højspændingsledningerne ( jeps- højspænding og det kilder ikke spor) i nogle bøjler med kontravægt ( kan købes til formålet) lærte hurtigt at binde en fiskesnøre om halsen på duen, så den med et ryk kan trækkes rundt/ ned - det er let nok at sætte bøjlen op på tråden men at få spidsen af bambuskæppen til at ramme hullet i kontravægten igen :mob: :angry: :mad: - mere end svært.
Jeg har skudt mange duer “ på kur” - en varm efterårsaften, når duer sidder i høje træer og “ kurrer” - SINDSYG svært og spændende at lytte sig frem til hvor den sidder - finde den, uden den ser dig, og så liste salonriflen op. - Bukkepyrch........ barnemad ved siden af.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Due jagt/regulering - haglstørrelse, bedste tidspunkt og andre

Indlæg af Ras.Killing » 12. sep 2019, 23:00

Først og fremmest skal du lære dit terræn at kende, for som udgangspunkt har du 3 muligheder.

1. Hvis du har et område hvor duerne kommer for at fouragere, så skal du finde ud af hvor, og sætte skjul og lokkere op i umiddelbar nærhed af dette. Så skulle lokkerne gerne få duerne til at flyve ind over dig :thumbup:

2. Hvis du har et område hvor duerne kommer for at reste, så er det min erfaring at lokkefugle har ringe effekt. Duerne kommer på fuld mave, og er ikke interesseret i fugle på jorden... de vil op i et træ for at sidde og fede den. Find ud af hvilke træer, og sæt dig skjult under dem, eller i nærheden af dem :thumbup:

3. Hvis du har et område hvor duerne trækker imellem punkt 1 og 2, så se om du kan finde et sted at sætte skjul op på den rute. Her skal man dog være vågen! De chancer man får skal man kalde på et splitsekund :smile: ellers er duen uden for skud igen, hurtigere end den man har set den. Jeg ved ikke hvor stor effekt lokkefugle har i denne situation.

Det er helt klart den første situation som kan kaste flest duer af sig :thumbup: men 2 og 3 kan man nu også godt være heldig med.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar