Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af deho » 22. okt 2019, 19:14

Lavpraktisk.... hvordan vil I aflive dem med salonriflen i en fælde? Riflen helt hen til hovedet? Det bliver da noget griseri? :shock:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af C-X » 22. okt 2019, 19:24

Sådan har jeg skudt flere katte, i rene aflivninger, PBR. Virker fint. Med en .17 HMR kan det grise lidt meget, med øjne der popper, men de er døde, og en .22 LR er lidt mere passende, dog stadig rigeligt effektiv, erfaringsmæssigt.

På kort afstand er det lettest at "sigte" med piben, og afgive skuddet helt tæt på.

Man skal lige kunne kapere det, og det er, for mit vedkommende, ikke en rar tjans, blot bedre end alternativerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Slettet bruger » 22. okt 2019, 21:38

Et kraftigt luftgevær kan sagtens gøre jobbet ( piben imod panden)
Mindst ligeså død - men pænere :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af C-X » 22. okt 2019, 23:19

Jeg har også været svært fristet til at prøve, med netop luft. En ~220 m/s .22 HW97 slasker let ind midt i en kokosnød - så er en kat altså ikke mere hårdfør end det. Har ikke prøvet med .177'eren endnu, men den burde såmænd gøre det lige så effektivt, hvis ikke bedre.

Nu har jeg så kun aflivet terminalt syge katte (for at skåne dem for dyrlægeturen), og skulle ikke nyde noget af, at slå den for "lidt ihjel" i første skuddet, uanset hvor lav risikoen så var. Så der har også været ekstra skud magasinet. Var det "ingens" kat, der tilmed sad i en fælde, ville jeg ikke bekymre mig om, at skyde med luft.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Depecheyawl » 23. okt 2019, 18:31

Mundingen ned til hovedet og tryk af.
De katte jeg har været nødsaget til at "tage mig af" er alle blevet ret rolige så snart piben har næsten rørt dem...underligt nok egentligt.
Bruger en .17 HMR og "funky chicken" effekten er stor som altid ved hovedskud skal man lige være forberedt på.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Bionørden » 26. okt 2019, 20:34

Ja, få dem indfanget (igen fælde, kommune/" Kattens Værn"). Fælder kan også lejes fra div. kattedamesteder.
Sørg også for at de bliver vaccineret og får ormekur. Dette skal som regel gentages årligt, men så betaler man selv!

Ormekur: Man kan få nogle meget dyre med kødsmag (4 for 120 kr + "Milbemax") som kattene gerne vil spise selv. Ellers
kan man få noget, der indgives i en nøddestor klump leverpostej. Sørg for at kun en kat æder det, ad gangen.
Ellers kan nogle piller knuses og serveres i en tskfuld vådfoder (dåsemad). Det er vigtigt at pillen kun gives i
en LILLLE portion, de kan få mere bagefter. Også levner de som regel meget af knuste piller. :angry: De små møgdyr!

For ormekure skal man helst kende kattens vægt. Har man en god vægt (+/- 200 gram). Og katten er tam,
kan man veje sig selv først, så med kat- og så regne differencen ud. :banned:

Kattenes foder (men ikke ormekure/vaccination/neutering) kan trækkes fra i skat, hvis man driver landbrug!
(Jeg aldrig forstået, hvorfor neutering IKKE kan trækkes fra). Men som nyttedyr, kan man trække foderet fra.

Mvh
Tine

Slettet bruger

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Slettet bruger » 26. okt 2019, 20:55

https://landbrugsavisen.dk/husk-tr%C3%A ... fra-i-skat

Neutralisering kan trækkes fra så længe det er erhvervsmæssig landbrug og det er stald/gård katte.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Bionørden » 27. okt 2019, 16:37

Okay! Det var også på tide! At neutering kan trækkes fra, jeg har givet omkring 2000 kr pr hunkat, hankattene er lidt billigere. Men jeg får som regel ordnet 2 ad gangen, så jeg får rabat ved den dyre læge. (Mine er dygtige- men dyre - altså dyrlægerne). Desuden får jeg kattene hjem, mens de stadig sover (er bedøvede), Det viste sig at være lidt for spændende, da moren til nogle af mine ikke rigtigt kunne tåle narkosen- og hendes afkom heller ikke!

Det er ikke unormalt, vide dr dyr, men jeg blev noget overrasket/forskrækket. Jeg var vant til "de fulde sømænd"- ikke at katten vågnede og -duk! Gik i coma. Mine katte, der reagede sådan havde formentlig siamkat/burmeser i deres afstamning. De sad også og vrælede og stressede meget, når de blev kørt til dr dyr.

Katte er desværre ikke bare katte.

Mvh
Tine- to af mine fik det himmelblå (aflivningsvæsken er ikke mere lillla) herhjemme i sommers. Jeg har stadig et katteformet hul i mit hjerteefter dem.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Greyberd63 » 27. okt 2019, 17:21

Slettet bruger skrev:
26. okt 2019, 20:55
https://landbrugsavisen.dk/husk-tr%C3%A ... fra-i-skat

Neutralisering kan trækkes fra så længe det er erhvervsmæssig landbrug og det er stald/gård katte.
Har forsøgt dette, men som der står i linket, det skal være stald katte, det svar jeg fik, var at de ikke også måtte være udenfor stalden

Mvh
Grey

Slettet bruger

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Slettet bruger » 27. okt 2019, 17:52

Greyberd63 skrev:
27. okt 2019, 17:21
Slettet bruger skrev:
26. okt 2019, 20:55
https://landbrugsavisen.dk/husk-tr%C3%A ... fra-i-skat

Neutralisering kan trækkes fra så længe det er erhvervsmæssig landbrug og det er stald/gård katte.
Har forsøgt dette, men som der står i linket, det skal være stald katte, det svar jeg fik, var at de ikke også måtte være udenfor stalden

Mvh
Grey
Hvis man læser den dom der er så skal det bare være ude katte som er i lade og rundt om laden dvs de klarer sig selv og er ikke kæledyr der opholder sig i boligen.

Og så skal det være et rigtigt landbrug der drives erhvervsmæssigt dvs har man under, tja 100ha? For et rent planteavl (kommer an på skats vurdering) så kan man nok ikke trække dem fra da det så minder mere om hygge landbrug.
Jeg er pt oppe på 144 hektar dyrket jord.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Greyberd63 » 27. okt 2019, 18:19

Slettet bruger skrev:
27. okt 2019, 17:52
Greyberd63 skrev:
27. okt 2019, 17:21
Slettet bruger skrev:
26. okt 2019, 20:55
https://landbrugsavisen.dk/husk-tr%C3%A ... fra-i-skat

Neutralisering kan trækkes fra så længe det er erhvervsmæssig landbrug og det er stald/gård katte.
Har forsøgt dette, men som der står i linket, det skal være stald katte, det svar jeg fik, var at de ikke også måtte være udenfor stalden

Mvh
Grey
Hvis man læser den dom der er så skal det bare være ude katte som er i lade og rundt om laden dvs de klarer sig selv og er ikke kæledyr der opholder sig i boligen.

Og så skal det være et rigtigt landbrug der drives erhvervsmæssigt dvs har man under, tja 100ha? For et rent planteavl (kommer an på skats vurdering) så kan man nok ikke trække dem fra da det så minder mere om hygge landbrug.
Jeg er pt oppe på 144 hektar dyrket jord.
Jeg havde 8 hektar og 50 får, så de mente nok ikke, at jeg var erhverv nok.(men kattene tog sgu mange mus og rotter)

Mvh
Grey

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Bionørden » 30. okt 2019, 19:19

Okay. den havde jeg ikke st komme: Hvad er "barnligt" i at sige dyrene bliver aflivet? Skal man hellere sige, man slår dem ihjel?! Mine aflivede katte er ikke lagt "til at sove"- selvom de jo har fået bedøvelsen først, så de "sov". Men de fik taget livet af sig = aflivede.

Jeg har heller aldrig sagt om nogen, at "de er sovet ind"- for det er de ikke, de er vel døde mens de sov. Min egen far døde på den måde, men jeg sagde ikke til min lille søn, at hans "morfar sov ind". Med børn kan man jo få problemet, at de så ikke vil sove af skræk for, at det sker for dem.

Man kan for fælder kontakte sin dyrlæge/kattens værn for lån/leje af dem- "Inges Kattehjem"- skal man nu holde sig fra. De er kattedame avancerede på den dårlige måde. Så undgå at få den specielle skidtspand i hovedet.

Mvh
Tine

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Bionørden » 12. jan 2020, 03:00

Da Bimseblå blev kastreret, var der en kørende dyrlæge, det kostede 500 kr at få gjort på matriklen. Det tog ikke lang tid- og var ikke spor blodigt. Da jeg i sommers fik min faste dyrlæge ud kostede det 2000 kr for aflivning og bortskaffelse (kremering) af to (højtelskede) katte. Da jeg ikke har lyst til at min have er en dyrekirkegård foretrækker jeg kremering. Dvs de ryger nok til DAKAs anlæg. Men de katte syntes jeg, skulle dø hjemme i vante omgivelser. De ville stresse meget op og vræle hele vejen til den dyre doktor.

Men Mini har jeg lige gravet ned i haven... :cry: Han blev fundet død.

Katte, der skal i narkose, skal være indfanget fordi, de skal faste i helst 8-12 timer før.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af FrederikF » 12. jan 2020, 13:16

I fælder og bed madskåle er 9mm glatløbet rigtig god og sikker.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvad gør jeg med vildkattekillinger?

Indlæg af Kenned » 12. jan 2020, 17:24

Alternativt kan man jo bruge en større version af den CO2 aflivningsmaskine jeg har beskrevet her: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic ... 9&t=71357

Det fordrer dog at katten er tam eller i bur. Er det en killing kan den bare sættes ned i bøtten.

Intet stress, intet blod og meget billig i drift efter indkøb af delene der skal bruges, sammenholdt med en dyrlægeregning.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar