Vildhegn om nyplantning - Howto?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Wildlife » 28. okt 2019, 09:18

Hej Folkens
Vi skal have plantet 2x 100 meter lægbælte her om en måneds tid. Belært af erfaringen fra frugtbuske og småtræer på matriklen, skal det hegnes ind for ikke at blive fejet i stykker eller ædt af vildet.

Der er tale om to rækker á 100 meter, så jeg tænker at hegne ret tæt på, så jeg får noget der ligner 100 x 4 meter indhegnet areal.

Vi har udelukkende råvildt men meget af det...

Hvor højt hegn bør jeg sætte for at de ikke spiser sig mætte i mine små træer og buske de næste par år?

Og hvor køber man sådan noget uden at blive snydt? Jeg bor ved Skanderborg.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Bobo » 28. okt 2019, 09:41

Det er et voldsom dyrt hegn, omregnet til areal.
Hvad vil du plante? Mange hegns-planter tåler sagtens at blive mishandlet af råvildt.
Hvis man vil plante en håndfuld frugttræer eller særlig værdifulde træer kan de evt. hegnes enkeltvis.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Wildlife » 28. okt 2019, 10:08

Bobo skrev:
28. okt 2019, 09:41
Det er et voldsom dyrt hegn, omregnet til areal.
Hvad vil du plante? Mange hegns-planter tåler sagtens at blive mishandlet af råvildt.
Hvis man vil plante en håndfuld frugttræer eller særlig værdifulde træer kan de evt. hegnes enkeltvis.
Vi sætter primært Hvidtjørn og så en god del eg, bøg, mirabelle, æbler og lidt lærk blandet ind i det.

Vi vil være kede af at se det gå til i løbet af de første par år, så jeg er godt med på at det bliver dyrt og bøvlet.

Udover det sætter vi også lige ca 15 større træer rundt omkring på ejendomme, blandt andet ny række allé træer, men det er 2-3 meter høje der fæstnes med 3 pæle med hegn omkring.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af C-X » 28. okt 2019, 10:12

Jeg har tidligere købt brugt vildthegn på DBA. Så er der meget sparet.
Årsagen var, at min mors have blev raseret af en dosk buk. Om det var 160 eller 180 cm højt husker jeg ikke, formentlig førstnævnte, men det virkede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Bobo » 28. okt 2019, 11:18

Wildlife skrev:
28. okt 2019, 10:08
Bobo skrev:
28. okt 2019, 09:41
Det er et voldsom dyrt hegn, omregnet til areal.
Hvad vil du plante? Mange hegns-planter tåler sagtens at blive mishandlet af råvildt.
Hvis man vil plante en håndfuld frugttræer eller særlig værdifulde træer kan de evt. hegnes enkeltvis.
Vi sætter primært Hvidtjørn og så en god del eg, bøg, mirabelle, æbler og lidt lærk blandet ind i det.

Vi vil være kede af at se det gå til i løbet af de første par år, så jeg er godt med på at det bliver dyrt og bøvlet.

Udover det sætter vi også lige ca 15 større træer rundt omkring på ejendomme, blandt andet ny række allé træer, men det er 2-3 meter høje der fæstnes med 3 pæle med hegn omkring.

Rådyr går primært på træer der skiller sig ud, d.v.s. planter du 5 lærk imellem 200 eg og tjørn skal de nok finde dem og feje dem.
Og der er mange træer de ikke er interesseret i, så man kan også plante en rose sammen med en værdifuld (og eftertragtet art) så vil rosen beskytte.
Bobo ------ Igen uden billeder

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af 10-22 » 28. okt 2019, 12:12

Min erfaring er at hvis de er sulten nok så spiser de alt, som ikke er hegnet ind.
Har du undersøgt om du kan få noget tilskud til det ?
10-22

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af TheDarkSide » 28. okt 2019, 13:55

Bobo skrev:
28. okt 2019, 11:18
Wildlife skrev:
28. okt 2019, 10:08
Bobo skrev:
28. okt 2019, 09:41
Det er et voldsom dyrt hegn, omregnet til areal.
Hvad vil du plante? Mange hegns-planter tåler sagtens at blive mishandlet af råvildt.
Hvis man vil plante en håndfuld frugttræer eller særlig værdifulde træer kan de evt. hegnes enkeltvis.
Vi sætter primært Hvidtjørn og så en god del eg, bøg, mirabelle, æbler og lidt lærk blandet ind i det.

Vi vil være kede af at se det gå til i løbet af de første par år, så jeg er godt med på at det bliver dyrt og bøvlet.

Udover det sætter vi også lige ca 15 større træer rundt omkring på ejendomme, blandt andet ny række allé træer, men det er 2-3 meter høje der fæstnes med 3 pæle med hegn omkring.

Rådyr går primært på træer der skiller sig ud, d.v.s. planter du 5 lærk imellem 200 eg og tjørn skal de nok finde dem og feje dem.
Og der er mange træer de ikke er interesseret i, så man kan også plante en rose sammen med en værdifuld (og eftertragtet art) så vil rosen beskytte.
Lærk og fyr er to træer som bukkene elsker at feje på. Så planter man dem kan man være næsten helt sikker på de bliver ødelagt.

Eg og bøg bliver normalt kun bidt, men de bliver også bidt hårdt, så hvis de skal vokse hurtigt, så skal de beskyttes.

Hegnet behøver ikke være så højt, når det er så lille en indhegning. 1,60 tror jeg er fint, men rådyrene kan da nok komme ind hvis de absolut vil.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af DB89 » 28. okt 2019, 15:42

Du kender ikke en, som har "lidt" byggepladshegn i overskud?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af C-X » 28. okt 2019, 15:45

Hvis der nu skal fodres fugle i området, kunne man jo passende lave et par foderpladser indenfor hegnene, hvor de ikke bliver overfaldet af sultne bambier.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Lars M. L. » 28. okt 2019, 17:56

Jeg kender muligvis én, som har noget hegn i overskud til en fair pris, hvis du selv henter det i nærheden af Kjellerup.
Send pm, hvis det har interesse.

mvh Lars

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af KKA » 29. okt 2019, 06:46

Ifm med skovrejsning fik jeg tilskud til 2 km vildthegn på 15kr/m.
Hegnet var 1,40m og med galvaniserede stålrør som pæle. Udført af HedeDanmark.
Det holdt råvildtet ude; men det forhindrede ikke, at det løb ind i- og sad fast i hegnet, hvilket du også skal være opmærksom på.
Ergo daglig inspektion!
Hegnet blev efter ,,endt tjeneste” fjernet gratis mod afhentning. Det fejlede intet efter brug.
Den mulighed finder du sikkert på DBA eller lign.
Go arbejdslyst!

Slettet bruger

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Slettet bruger » 30. okt 2019, 23:15

Jeg forstår det altså ikke - hjælp med at forklare mig det.
Man er jæger/ naturmenneske = dyreelsker ( forhåbentlig)
Man flytter i landejendom for at være et med/ tættere på naturen/ vildtet.
Og så hegner man for at skåne nogle få træer :wall: :wall: :wall:
Intet er vel næsten så skadelidt for råvildtet som hegn, bukkene skader deres opsats i det, dyrene sidder fast i hegnet og lider frygteligt - man kan ihvertfald ikke tillade sig at afholde jagt, hvis der er hegn i området.
Jeg har plantet flere tusinde vildtplanter og planter fortsat næsten hvert år - vel er der da planter der bliver bidt ned og får en langsommere vækst/ bliver forkrøblet, men behøver det absolut at være så ensformigt ??
Frugttræerne ( dem til “ nyttefrugt”), har fået et net mod harebid og så får de et “ skud” hjortetaksolie i foråret under knopskydning/ frugtsætning, det holder råvildtet og dåvildtet fra at æde de nye skud/ knopper/ frugter.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af KKA » 31. okt 2019, 06:58

Slettet bruger skrev:
30. okt 2019, 23:15
Jeg forstår det altså ikke - hjælp med at forklare mig det.
Man er jæger/ naturmenneske = dyreelsker ( forhåbentlig)
Man flytter i landejendom for at være et med/ tættere på naturen/ vildtet.
Og så hegner man for at skåne nogle få træer :wall: :wall: :wall:
Intet er vel næsten så skadelidt for råvildtet som hegn, bukkene skader deres opsats i det, dyrene sidder fast i hegnet og lider frygteligt - man kan ihvertfald ikke tillade sig at afholde jagt, hvis der er hegn i området.
Jeg har plantet flere tusinde vildtplanter og planter fortsat næsten hvert år - vel er der da planter der bliver bidt ned og får en langsommere vækst/ bliver forkrøblet, men behøver det absolut at være så ensformigt ??
Frugttræerne ( dem til “ nyttefrugt”), har fået et net mod harebid og så får de et “ skud” hjortetaksolie i foråret under knopskydning/ frugtsætning, det holder råvildtet og dåvildtet fra at æde de nye skud/ knopper/ frugter.
Du har principielt ret; men i nogle tilfælde er det nødvendigt. Talte med Jeppe Lange fra HedeDanmark i går ifm planlagt afdrift af en sitkaafdeling denne uge og efterflg genplantning af normansgran i eksisterende fredskov, hvis muligt:
Iflg ham SKAL normansgran altid hegnes, hvis det skal blive til noget! Vi valgte lærk og douglasgran i stedet, UDEN hegn!

Ved skovrejsningen faldt skovrejsningsstøtten i to tempi: 1.x ved plantningen, og 2.x når skovrejsningen havde nået en gennemsnitshøjde på 1m. Da der var tale om løvtræsbevoksning, lå det implicit i projektet, at hegning var et must.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af C-X » 31. okt 2019, 07:22

Natur og naturoplevelser er vel også meget andet og mere end råvildt?
Råvildtet er ikke specielt truet, eller nødlidende her i landet. Det er jo lidt tankevækkende, at det nogle steder nærmest optræder som skadesvoldende vildt.
Hvis nogle år med hegn betyder, at der kommer et spisekammer til vildtet generelt, og på sigt også mere naturlig føde til råvildtet, så ser jeg det ikke som et tab. Har der, hvor der skal plantes, ikke været noget tidligere, af betydning, så giver det nærmest kun plus.
Man bliver ikke mindre naturinteresseret eller dyreven, fordi man begrænser råvildtets muligheder en smule, for at prioritere øvrigheden.

Betragtningerne om, at man ikke bør jage, rettere drive, langs vildthegn, er jeg enig i.
Ja, de rare kræ kan også sidde fast, hvilket er en ubehagelig tanke, men den risiko møder de altså også mange andre steder. Og rådyr er dygtige til, at bringe sig selv i uføre, særligt når de er sultne, territoriehævdende eller liderlige (på den vis er de ikke så forskellige fra os andre).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af TheDarkSide » 31. okt 2019, 08:35

Slettet bruger skrev:
30. okt 2019, 23:15
Jeg forstår det altså ikke - hjælp med at forklare mig det.
Man er jæger/ naturmenneske = dyreelsker ( forhåbentlig)
Man flytter i landejendom for at være et med/ tættere på naturen/ vildtet.
Og så hegner man for at skåne nogle få træer :wall: :wall: :wall:
Intet er vel næsten så skadelidt for råvildtet som hegn, bukkene skader deres opsats i det, dyrene sidder fast i hegnet og lider frygteligt - man kan ihvertfald ikke tillade sig at afholde jagt, hvis der er hegn i området.
Jeg har plantet flere tusinde vildtplanter og planter fortsat næsten hvert år - vel er der da planter der bliver bidt ned og får en langsommere vækst/ bliver forkrøblet, men behøver det absolut at være så ensformigt ??
Frugttræerne ( dem til “ nyttefrugt”), har fået et net mod harebid og så får de et “ skud” hjortetaksolie i foråret under knopskydning/ frugtsætning, det holder råvildtet og dåvildtet fra at æde de nye skud/ knopper/ frugter.
Det kan kommer an på så meget..
Planter man 2 hektar skov på en gang, så har man nok sat 8-9.000 træer. Der kan altså blive ædt en del træer uden at det ser slemt ud.
Planter man 100 meter 2-rækket hegn, så har man sat max 200 træer. Det er ikke mange træer der skal ædes før der er huller i hegnet.

Den bedste plantning for vildtet er tit den hvor der er sket skade på den ene eller den anden måde, så der er opstået lysninger og små åbne pletter med lav bevoksning. Men hovedformålet med en læhegn kan jo være andet end at tilgodese vildt.

Jeg jager lidt hos en landmand, som plantede et læhegn for +10 år siden. Uden hegn. I et område med en pæn råvildtbestand. Det eneste i det læhegn der er højere end 1 meter er de få ammetræer der er plantet. Eg og bøg er bare små buske på en halv meter, efter mere end 10 vækstsæsoner.
Der havde en hegn nok været på sin plads, så træerne og buske kunne få en god start.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Thors24 » 31. okt 2019, 18:54

C-X skrev:
31. okt 2019, 07:22

Betragtningerne om, at man ikke bør jage, rettere drive, langs vildthegn, er jeg enig i.
Nå, jeg fil trykket på tak, :fun: jeg ville egentlig citerer.

Mener du trådhegnet?
For jeg forstår ikke hvorfor man ikke skulle jage et levende hegn.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af C-X » 31. okt 2019, 19:15

Ja, jeg mente et vildthegn i tråd. :smile:
Det andet kalder vi et "levende hegn".

Du får et tak for spørgsmålet :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Vildhegn om nyplantning - Howto?

Indlæg af Wildlife » 31. okt 2019, 19:24

C-X skrev:
31. okt 2019, 19:15
Ja, jeg mente et vildthegn i tråd. :smile:
Det andet kalder vi et "levende hegn".

Du får et tak for spørgsmålet :giggle:
Hvis man har behov for at jage ens vildthegn, vil jeg påstå at det er monteret forkert... Hvis det sættes godt fast kan det næppe stikke af :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar