Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2019, 20:08

Vildtforvaltningsrådet havde d. 3 dec. deres sidste møde for i år. På DJ’s hjemmeside kan man læse hovedpunkterne for mødet.

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... K6XycyFO1A

Bla. kan man på DJ læse at:
Derudover er der ikke taget stilling til følgende arterne; edderfugl, fløjlsand, havlit, taffeland og bjergand.


- Et flertal af Rådet ønsker disse arter fredet med henvisning til udtalelser fra EU og manglende forvaltningsplaner. Dette skal drøftes videre mellem DJ, DOF samt formand og næstformand for Vildtforvaltningsrådet inden den endelige indstilling.

Vil man have lidt mere dybdegående information, så kan hele referatet fra vildtforvaltningsrådet læses her:

https://vildtforvaltningsraadet.dk/file ... r_2019.pdf

Fra referatet har jeg taget et par screenshots af det relevante emne:

42034CEE-E9CD-4558-A521-C077A30C491B.jpeg
A4E0422A-3297-46E3-BCBC-35B37E3CC7B9.jpeg

Ligeledes her lidt om motorbådsjagt fra referatet:

5DF41B9E-4F34-4A0F-B631-33F46837F558.jpeg

Først og fremmest!

Vi skal selvfølgelig tage det seriøst, at de pågældende bestande er presset. Man har for nyligt indført fredninger på hunnerne af de nævnte arter, hvilket jeg selv er stor tilhænger af. Det må dog have vist sig ikke at være tilstrækkeligt for dele af rådet (selvom jeg tænker det er svært at se konkrete resultater over så lille en periode).

Når det er sagt... så kunne det også virke som om, at nogen har er horn i siden på motorbådsjagten? Få vi må jo erkende, at hvis de store dykænder totalfredes, så er det samtidig en de facto afskaffelse af hav- og motorbådsjagten. Det syntes jeg personligt er ærgerligt da det er en gammel og ret unik jagtform for Danmark.

Dog kan jeg også godt selv få en dårlig smag i munden, når man ser store jagtbåde læsset med rødlistede fugle fra agter til stævn. Uden at skulle dømme andre, så kan jeg ikke se behovet for at skyde så mange fugle på én gang. Jeg mener... det er jo ikke udsatte fasaner eller gråænder vi har med at gøre.

Personligt er jeg selv tilhænger af et bag limit-system. Altså en begrænsning på hvor mange fugle man må skyde om dagen. Et system der er meget brugt i bla. USA i deres public land hunting. Om det så skal være 1, 3 eller 10 af hver art, det må de kloge finde ud af.

Noget skal der i hvert fald gøres... ellers tror jeg vi kan vinke farvel til havjagten inde for de nærmeste år :thumbdown:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Tralle » 7. dec 2019, 00:09

Ja det ser ganske sort ud.

"Nogen" er DN og DOF det skriver de åbent på deres hjemmesider.

Ganske deprimerende at læse deres jagtpolitikker.

Jeg tvivler stærkt på du ser en ændring på de arter vi har fredet hunnerne på. Det er andre eksterne faktorer der har den største indflydelse på dem.
Det er meget svært for os at gøre noget ved parasitter, manglende fødegrundlag, predator tryk (pga DOF) og så videre.

Så længe folk ikke bakker op om DJ og DOF og DN er bedre til at drive lobby virksomhed og har alle de rigtige venner så er det ikke nemt.

VFR er en fin idé, men i virkeligheden er det bare et måde for jagtmodstandere at køre salami metoden igennem.
Små slag bliver vundet ja, men krigen tabt.

Set i det store perspektiv så har alt der er gjort for vandfugle siden det store forlig i 80erne ikke virket da de stort set alle er i stadig tilbagegang.

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af 1407 » 7. dec 2019, 00:43

Tralle skrev:
7. dec 2019, 00:09
Ja det ser ganske sort ud.

"Nogen" er DN og DOF det skriver de åbent på deres hjemmesider.

Ganske deprimerende at læse deres jagtpolitikker.

Jeg tvivler stærkt på du ser en ændring på de arter vi har fredet hunnerne på. Det er andre eksterne faktorer der har den største indflydelse på dem.
Det er meget svært for os at gøre noget ved parasitter, manglende fødegrundlag, predator tryk (pga DOF) og så videre.

Så længe folk ikke bakker op om DJ og DOF og DN er bedre til at drive lobby virksomhed og har alle de rigtige venner så er det ikke nemt.

VFR er en fin idé, men i virkeligheden er det bare et måde for jagtmodstandere at køre salami metoden igennem.
Små slag bliver vundet ja, men krigen tabt.

Set i det store perspektiv så har alt der er gjort for vandfugle siden det store forlig i 80erne ikke virket da de stort set alle er i stadig tilbagegang.
Jeg synes nu ikke jægerne kan frasige sig sin del af ansvaret, når man ved en art er under press bør man tilpasse afskydningen efter det. Der er stadig alt for mange der ikke ser længere ud end til egen næsetip når det gælder bæredygtighed.

Ps jeg har svært ved at se hvad fredning af hunner hjælper på en monogam race. Men jeg er heller ikke biolog.
Man kunne måske lave en et system,
Vi kender Ca antallet af fugle der menes at være her. Og antallet af jægere der går på havjagt, så må man divider antallet af fugle man kan tåle der bliver afskudt. Ud på de jægere der ønsker det.
Det er trods alt bedre end fredning, selvom det er træls
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bullitt » 7. dec 2019, 10:30

Ras.Killing skrev:
6. dec 2019, 20:08
Dog kan jeg også godt selv få en dårlig smag i munden, når man ser store jagtbåde læsset med rødlistede fugle fra agter til stævn. Uden at skulle dømme andre, så kan jeg ikke se behovet for at skyde så mange fugle på én gang. Jeg mener... det er jo ikke udsatte fasaner eller gråænder vi har med at gøre.

Personligt er jeg selv tilhænger af et bag limit-system. Altså en begrænsning på hvor mange fugle man må skyde om dagen. Et system der er meget brugt i bla. USA i deres public land hunting. Om det så skal være 1, 3 eller 10 af hver art, det må de kloge finde ud af.

Noget skal der i hvert fald gøres... ellers tror jeg vi kan vinke farvel til havjagten inde for de nærmeste år :thumbdown:
Du har fuldstændig ret. Det undrer også mig, at man gider spise SÅ mange dykænder. Det må da også være et kæmpe arbejde, at plukke og rense så mange fugle, som man ser folk har skudt.

Venlig hilsen Bullitt

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 20. feb 2020, 07:22

Og der røg jagttiderne for taffeland, havlit og fløjlsand...


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... dykaender/
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Tralle » 20. feb 2020, 09:16

Så røg der en skive salami mere...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 20. feb 2020, 09:17

Tralle skrev:
20. feb 2020, 09:16
Så røg der en skive salami mere...
Og det virker :smile: de første havjagtsbåde er sat til salg kan jeg se.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 20. feb 2020, 13:26

Fra referatet fra vildtforvaltningsrådet:
Danmark er det eneste land i Europa, der har tilladt regulær motorbådsjagt langs kysterne.
Danmark er et af meget få lande i Europa der har geografien til motorbådsjagt langs kysterne.

Det kræver:

Kyst: Det har Danmark meget af

Beskyttede farvande nær kysten: Det har Danmark meget af

Jagtbare fugle i de beskyttede farvande: Dem har Danmark mange af

De fleste andre europæiske lande har ganske lidt eller ingen kyst, eller den kyst de har består mest af ubeskyttede farvande som er uegnede til småbåde. Fuglene skal også være der hvor der kan sejles med de små både.

I Europa er det er vel reelt mest vadehavsområdet der kunne komme på tale, men der er det Holland og Tysklands regler, fredninger og jagtmodstand der styrer.

Så det er helt naturligt at Danmark må gå nærved europæisk enegang på havjagtområdet.

Trist at se en tyk skive blive skåret af salamien.

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Tralle » 20. feb 2020, 14:46

Ja de ca 1500 havlitter der blev indberettet i 2018 og sikkert færre i 2019 (fredning på hunner og varm vinter) skal nok redde hele bestanden og vende udviklingen.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 20. feb 2020, 16:43

Tralle skrev:
20. feb 2020, 14:46
Ja de ca 1500 havlitter der blev indberettet i 2018 og sikkert færre i 2019 (fredning på hunner og varm vinter) skal nok redde hele bestanden og vende udviklingen.
Syntes jeg har set talv der siger 1300 nedlagt i Danmark... mod en global bestand på 7 millioner individer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 20. feb 2020, 16:50

Tallene fra jagtudbyttestatistikken 2018/19 for de fire arter der blev salami-skårne i denne omgang:

351 taffeland

852 havlit

3519 fløjlsand

2239 tyrkerdue

2018/19 - foreløbig udbyttestatistik:
https://fauna.au.dk/jagt-og-vildtforval ... statistik/
Havlitten er blandt verdens mest talrige andefuglearter med en samlet bestand på omkring 7 millioner fugle.

.....

I milde vintre forekommer i størrelsesordenen 100.000 fugle i vores farvande, overvejende i den vestlige Østersø, men i hårde vintre kan tallet være noget højere.
https://dofbasen.dk/ART/art.php?art=02120
Senest rettet af Kalthoff 21. feb 2020, 18:21, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 20. feb 2020, 16:53

Så med lidt hurtig hovedregning, så udgør det danske vildtudbytte på f.eks. havlit lidt over 0.1 promille...
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 20. feb 2020, 16:59

Ras.Killing skrev:
20. feb 2020, 16:53
Så med lidt hurtig hovedregning, så udgør det danske vildtudbytte på f.eks. havlit lidt over 0.1 promille...
Hvis jeg husker argumenterne fra mågefredningen korrekt og gætter på de genbruger dem, så var det noget med at der fandtes mågearter som er sjældne i Danmark, men udbredte andre steder i verden, som let forveksles med en af de mågearter der er udbredte i Danmark. Det blev brugt som argument for at alle måger skulle fredes i Danmark, fordi man risikerede ved forveksling at komme til at nedlægge en af de måger der sjældent forekommer i Danmark, men som er normale andre steder. Den historie åd Ida Auken & Co.

Det er samme logik som ulvefredningen. Ulven er særdeles udbredte andre steder i verden, ja de reguleres som skadedyr i en del lande, men de er fredede i EU fordi de er sjældne her.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 20. feb 2020, 17:01

Læste lige DJs omtale af salami-skæringen til ende.

Sidste afsnit lyder sådan her:
Knortegås, regnspove, hjejle mv. med i næste revision

- Det, at vandfugleaftalen nu kommer langt mere i spil, vil også betyde, at jagten på f.eks. knortegås, regnspove, hjejle, m.fl. som kan jages iht. vandfugleaftalen og EF-fuglebeskyttelsesdirektivet, vil blive bragt ind i næste jagttidsrevision. Det vil være en helt naturlig følge, siger Claus Lind Christensen.

Den næste jagttidsrevision skal være afsluttet i 2022.
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... dykaender/

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bjarne41 » 20. feb 2020, 18:50

Så må vi vel have have lov til at regulere nogle flere bramgæs - dem er der rigelige af i forvejen :hunter:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Peter » 21. feb 2020, 11:07

Mågefredningen var helt klart en del af en studehandel. Om dette også er det, for miljøministeren er da ikke blevet informeret særligt godt, er ikke utænkeligt.

I øvrigt er mågen den eneste vildtart jeg kan komme i tanker om, der igen er indført jagttid på.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Lange » 28. feb 2020, 22:46

Vi ligger præcis som vi har redt, da DJ gik ind for adobtiv vildt forhandlinger tabte vi alt på gulvet. Næsten alle arter er under pres, sjældent har jagt en afgørende indflydelse på bestand nedgangen, men når nu vi selv er gået med på vognen. Ja så kan vi være helt sikre på at DN og DOF vil bringe alle rapporter og undersøgelser, der betvivler bestandes velbefindende, ind til forhandlingerne med krav om reduceret eller helt fjernelse af jagten.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 28. feb 2020, 23:02

Lange skrev:
28. feb 2020, 22:46
Vi ligger præcis som vi har redt, da DJ gik ind for adobtiv vildt forhandlinger tabte vi alt på gulvet. Næsten alle arter er under pres, sjældent har jagt en afgørende indflydelse på bestand nedgangen, men når nu vi selv er gået med på vognen. Ja så kan vi være helt sikre på at DN og DOF vil bringe alle rapporter og undersøgelser, der betvivler bestandes velbefindende, ind til forhandlingerne med krav om reduceret eller helt fjernelse af jagten.
Det kan du sige... men hvad var alternativet?

At nægte at gå ind for adaptiv jagt, og insistere på at jage vildt hvis bestand er presset.

Om det så er reelt eller ej... hvilket lys stiller det jægerne i ?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Lange » 29. feb 2020, 20:11

DJ er sat i verden for at tale jægernes sag og hvis jagt er en væsentlig faktor for en arts tilbagegang så er jeg helt på linie med dig, men det er ikke tilfældet i ret mange tilfælde. Hvis det nu var noget der gik begge veje så ville sagen være en anden, men vi sidder ved forhandlingsbordet med nogle der har som erklæret mål at der skal være så lidt jagt som overhovedet muligt helt uden nogen form for faktuel viden. Her er det alt for dyrt ikke at kæmpe mod

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bjarne41 » 29. feb 2020, 21:51

Lange skrev:
28. feb 2020, 22:46
Vi ligger præcis som vi har redt, da DJ gik ind for adobtiv vildt forhandlinger tabte vi alt på gulvet. Næsten alle arter er under pres, sjældent har jagt en afgørende indflydelse på bestand nedgangen, men når nu vi selv er gået med på vognen. Ja så kan vi være helt sikre på at DN og DOF vil bringe alle rapporter og undersøgelser, der betvivler bestandes velbefindende, ind til forhandlingerne med krav om reduceret eller helt fjernelse af jagten.
Måske vi fra 2021 og 5 år frem skulle holde en pause med at nedlægge noget i naturen. Så bliver alle "jæger-hader" lykkelige og alle bestande vil få mulighed til at vokse ............................ og det så giver problemer, er en anden sag :nolisten:

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bionørden » 28. mar 2020, 18:52

Nu er dette en gammel tråd, men jeg kender altså til en jæger, der skød opmod halvandet hundrede edderfugle, og solgte (det er vist heller ikke helt lovligt?) røgede edderfuglebryster til alle i omgangskredsen og flere til (mig fx- men jeg købte ikke nogen, jeg kan ikke lide det). Så er det jo bare at skyde, skære bryststykkerne af- og dumpe resten.
Ikke noget stort arbejde! :impatient:

Hvis man skyder til *eget* forbrug, så har jeg ikke kvabbabelser over det, men til hele omgangskredsen- og folk på konens arbejde- er det så ikke i overkanten?
Hvordan hænger det sammen med, at man høster af naturens overskud?! Det var vist mere profit i lommen.

Mvh
Tine
PS: Jeg tror ikke hans familie levede af edderfugle morgen, middag og aften ellers! :cry:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 28. mar 2020, 19:04

Bionørden skrev:
28. mar 2020, 18:52
Hvis man skyder til *eget* forbrug, så har jeg ikke kvabbabelser over det, men til hele omgangskredsen- og folk på konens arbejde- er det så ikke i overkanten?
Hvordan hænger det sammen med, at man høster af naturens overskud?! Det var vist mere profit i lommen.
Hvis fuglene bliver spist, hvad er så problemet?

Det er heller ikke alt jeg skyder jeg selv spiser, men spist bliver det.

Dem der ikke kan skyde edderfugle skal jo også have noget at spise. De kan så strikke en sweater eller skifte olie på jægerens bil eller hvad de nu er gode til, som betaling for edderfuglemiddag. Sådan hjælper vi hinanden og bliver tilsammen rigere, fordi vi hver især bidrager med det vi er bedst til.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 28. mar 2020, 19:41

Bionørden skrev:
28. mar 2020, 18:52
Nu er dette en gammel tråd, men jeg kender altså til en jæger, der skød opmod halvandet hundrede edderfugle, og solgte (det er vist heller ikke helt lovligt?) røgede edderfuglebryster til alle i omgangskredsen og flere til
Det må han godt. Op til 500 stk pr. år uden registrering hos fødevaremyndighederne:
Landmænd, frugt- og grøntavlere, fiskere, muslingehøstere, biavlere, jægere, samlere m.fl. ("primærproducenter") må sælge små mængder af de primærprodukter, de avler, dyrker, fanger, samler osv. direkte til forbrugere ved stalddørssalg og til lokale butikker og lokale restauranter.

.....

En jæger skal ikke registreres til stalddørssalg af vildt, når den samlede mængde vildt solgt ved stalddøren og direkte til lokale butikker og restauranter ikke overstiger 500 stykker småvildt og 15 stykker storvildt.
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... anter.aspx

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bionørden » 28. mar 2020, 20:15

Tak for dine svar.
Det var godt at få at vide, at man sagtens må skyde flere hundrede fugle- og sælge dem som røgede edderfuglebryster.

Mvh
Tine A.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 28. mar 2020, 21:39

Bionørden skrev:
28. mar 2020, 18:52
Så er det jo bare at skyde, skære bryststykkerne af- og dumpe resten.
Ikke noget stort arbejde! :impatient:
Jeg tror du undervurderer arbejdsindsatsen i at skyde fugle på havet. Det er koldt, hårdt og langt fra nemt.

Besvar