Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Epae » 29. jan 2020, 13:39

Så ser det sku ud til at det måske lykkedes?!
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -jagttegn/

Nu hvor jeg har læst dokumentet igennem, nævnes der at man først må tage riffelprøven når man har gennemført et riffelskydekursus med godkendt instruktør, sådan er det da vist ikke i dag?

Bilag 3
Riffelskydeforløb
Formålet med det obligatoriske riffelskydeforløb er at sikre, at aspiranterne efter endt forløb inden for jagtrelevant riffelskydning
skal opnå viden om egne færdigheder og begrænsninger og få kendskab til træningsmuligheder for dygtiggørelse.
Riffelskydeforløbet skal foregå ved fysisk fremmøde på en godkendt skydebane under instruktion af en riffelinstruktør.
Riffelskydeforløbet skal aflægges med et våben og en ammunition, som opfylder kravene til jagt på råvildt, for så vidt angår
kuglevægt og anslagsenergi, jf. bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. Aspiranten skal medbringe
det våben, som forløbet ønskes aflagt med, samt den fornødne ammunition og våbentilladelse hertil.
Der skal som minimum afgives 5 skud fra hver af følgende jagtrelevante skydestillinger:
- Stående skydestilling med anlæg
- Stående skydestilling uden anlæg
- Siddende og/eller knælende skydestilling med anlæg
- Siddende og/eller knælende skydestilling uden anlæg
- Siddende på stol med anlæg (skal simulere skud fra skydetårn/-stige)
Der må anvendes jagtrelevante anlæg, som enten medbringes af aspiranten selv, eller som stilles til rådighed af skydebanen.
Der skydes til Danmarks Jægerforbunds bukkeskive på en afstand af 100 meter.
Der er ingen krav om, at aspiranten skal ramme målet.
Riffelinstruktøren skal have mulighed for at instruere aspiranten i indtagelse af en for aspiranten stabil jagtrelevant skydestilling.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Kleth » 29. jan 2020, 15:30

Wengel skrev:
29. jan 2020, 13:39
Riffelskydeforløbet skal foregå ved fysisk fremmøde på en godkendt skydebane under instruktion af en riffelinstruktør.
Riffelskydeforløbet skal aflægges med et våben og en ammunition, som opfylder kravene til jagt på råvildt, for så vidt angår
kuglevægt og anslagsenergi, jf. bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. Aspiranten skal medbringe
det våben, som forløbet ønskes aflagt med, samt den fornødne ammunition og våbentilladelse hertil.
Der skal som minimum afgives 5 skud fra hver af følgende jagtrelevante skydestillinger:
- Stående skydestilling med anlæg
- Stående skydestilling uden anlæg
- Siddende og/eller knælende skydestilling med anlæg
- Siddende og/eller knælende skydestilling uden anlæg
- Siddende på stol med anlæg (skal simulere skud fra skydetårn/-stige)
Der må anvendes jagtrelevante anlæg, som enten medbringes af aspiranten selv, eller som stilles til rådighed af skydebanen.
Der skydes til Danmarks Jægerforbunds bukkeskive på en afstand af 100 meter.
Der er ingen krav om, at aspiranten skal ramme målet. - Hvad!!! Ok at man på 100m ikke rammer bukkeskivens træfzone fritstående, men skudene bør være på skiven ellers giver det IMHO ingen mening; så skal der bare brændes skud af
Riffelinstruktøren skal have mulighed for at instruere aspiranten i indtagelse af en for aspiranten stabil jagtrelevant skydestilling.
Ellers ser programmet fint ud, jeg savner netop lidt krav om bl.a. jagtmæssig sikkerhed, men efter 5x5 skud fra forskellige skydestillinger, så må jeg da sige at riffelprøven bliver lidt af et anti-climax. Jeg tænker at jagtforeningerne m.fl. skulle bage skydeprogrammet ind i et riffelkursus.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Krung » 29. jan 2020, 15:39

Kleth skrev:
29. jan 2020, 15:30
Wengel skrev:
29. jan 2020, 13:39
Der er ingen krav om, at aspiranten skal ramme målet. - Hvad!!! Ok at man på 100m ikke rammer bukkeskivens træfzone fritstående, men skudene bør være på skiven ellers giver det IMHO ingen mening; så skal der bare brændes skud af
Riffelinstruktøren skal have mulighed for at instruere aspiranten i indtagelse af en for aspiranten stabil jagtrelevant skydestilling.
Ellers ser programmet fint ud, jeg savner netop lidt krav om bl.a. jagtmæssig sikkerhed, men efter 5x5 skud fra forskellige skydestillinger, så må jeg da sige at riffelprøven bliver lidt af et anti-climax. Jeg tænker at jagtforeningerne m.fl. skulle bage skydeprogrammet ind i et riffelkursus.
Er meningen ikke bare at aspiranten skal opleve hvor svært det er at ramme i alle mulige stillinger, så de netop kun bruger de fornuftige? Det sikrer også at aspiranten har skudt min. 25 skud.

Du skal fx have været på motorvejen før du må gå op til kørekortprøven. Prøven behøver ikke at foregå på motorvejen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af C-X » 29. jan 2020, 15:40

Man ønsker vel bare at lære aspiranterne om hvor deres grænser er, så kan de senere bruge det til at dygtiggøre sig, så de ikke alle tror det er standard, at skyde fem svin i en rotte, fritstående, i snevejr og halvforkølet.

Synes det ser godt ud og det er til at prøve af, på nok nær på alle riffelbaner.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Epae » 29. jan 2020, 15:53

Der skal ikke være krav om at man skal kunne ramme under selve forberedelses-kurset (ligesom der f.eks. ikke er krav om at du rammer duerne til jagtprøven).
Du skal kunne ramme til selve riffelprøven, det er ligesom ideen med prøven ;)
Men at give en ny riffeljæger en ide om at det er noget helt andet at skyde fra siddende stilling ifht benchrest eller liggende med en taske er jo godt - det gør at folk får en forståelse for deres egne begrænsninger FØR de forsøger sig med et skud på jagt.
Til selve prøven er der vist ingen ændringer på hvad der skal skydes på eller hvordan.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Kleth » 29. jan 2020, 16:15

Krung skrev:
29. jan 2020, 15:39
Er meningen ikke bare at aspiranten skal opleve hvor svært det er at ramme i alle mulige stillinger, så de netop kun bruger de fornuftige? Det sikrer også at aspiranten har skudt min. 25 skud.
Du har ret i at der er et element i at man skal se hvor svært det er og det er også vigtigt for aspiranten at opbygge selvtillid til egne evner og udstyr.

Når aspiranten kommer på skydebanen med en riffel-kikkert kombination, så ryger de første 4 til 12 skud bare på indskydningen; som jo selv sagt ikke foretages fritstående uden anlæg. Selv en riffel der kommer lige fra bøssemageren og er "indskudt" ud over optisk indskydning, skal skydes ind med aspiranten og dennes ammunition.
Aspiranten skal også have nogen træning i skydeteknik, de færreste ligger sig ned og skyder en trekløver (men det er set) og før det er på plads og skytten har en vis selvtillid ville jeg ikke begynde at opfordre til mere krævende skydninger og Jeg ville ikke sætte en aspirant til at skyde fritstående med riffel på 100m, før aspiranten er fortrolig med riflen, sigtemidlerne og skydeteknikken. Når der er erfarne skytter der skyder stående, selv med skydestok, har jeg oplevet at det ind i mellem godt kan være lidt spændende.

Den er helt fin med skydestillingerne bliver obligatoriske; der er jo desværre en del riffeljægere der ikke når længere end at (ind)skyde fra bænk eller liggende med anlæg - Så får de i det mindste prøvet det een gang :fun: ligesom at de fleste er nød til at træne til haglskydeprøven og så får det måske lidt lov til at sejle bagefter.

Min bekymring ligger i at det hurtigt bliver rent proforma, hvis der ikke er nogle målbare krav :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af NWF » 29. jan 2020, 20:03

Synes det er rigtigt fint med et sådan riffelskydeforløb - giver noget bevisthed om skydestillingerne.

Men synes det burde have været lagt det ind som en del af selve jagttegnsundervisningen istedet for som et separat forløb - eleverne slipper jo ikke for at lære den praktiske våbenhåndtering med haglgeværet og skyde efter 50 lerduer(er det ikke en fordobling ift idag?), og IMHO så burde de lære det på begge våbentyper - ville ruste dem bedre til at træffe evt til- og fravalg på våbentyperne osv - er sgu sur røv at smutte ud og købe en riffel og så finde ud af at man ikke kan lide at skyde med riffel :biggrin:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af C-X » 29. jan 2020, 20:09

"Buhuuu... jeg kan ikke li' at skyde riffel..." - som om! :fun:
Mange ikke-jægere kan hurtigt overbevises om det sjove i, at skyde med riffel, når der skal skydes til andet end bare papir.

At man så kan nå konklusionen, at man ikke vil gå på jagt med en, det er så en anden sag. Personligt følte jeg ikke behovet, de første mange år, og det var ellers ikke fordi jeg manglede lyst til at slå større dyr ihjel, eller noget i den retning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Timber » 29. jan 2020, 20:28

Det er muligt det står et sted, men hvad så med dem der har jagttegn, der senere ønsker at gå op til riffelprøve. Skal disse så også igennem det riffelforløb??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Epae » 29. jan 2020, 20:35

Timber skrev:
29. jan 2020, 20:28
Det er muligt det står et sted, men hvad så med dem der har jagttegn, der senere ønsker at gå op til riffelprøve. Skal disse så også igennem det riffelforløb??
Det læser jeg det som om at de skal, men altså... mest af alt ligner det noget en hvilken som helst jagtforening med en riffelinstruktør på banen kan underskrive at man har gennemført. 25 skud fra 5 stillinger mod bukkeskive - det kan klares på en times tid og så et stempel og en underskrift til sidst, hvis vi skal se helt koldt og kynisk på det.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Timber » 29. jan 2020, 20:41

Wengel skrev:
29. jan 2020, 20:35
Timber skrev:
29. jan 2020, 20:28
Det er muligt det står et sted, men hvad så med dem der har jagttegn, der senere ønsker at gå op til riffelprøve. Skal disse så også igennem det riffelforløb??
Det læser jeg det som om at de skal, men altså... mest af alt ligner det noget en hvilken som helst jagtforening med en riffelinstruktør på banen kan underskrive at man har gennemført. 25 skud fra 5 stillinger mod bukkeskive - det kan klares på en times tid og så et stempel og en underskrift til sidst, hvis vi skal se helt koldt og kynisk på det.
Jo, det er nok ikke problemet.. Men kan da forestille mig der kan komme lidt pres på banerne så..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Epae » 29. jan 2020, 20:48

Timber skrev:
29. jan 2020, 20:41
Wengel skrev:
29. jan 2020, 20:35
Timber skrev:
29. jan 2020, 20:28
Det er muligt det står et sted, men hvad så med dem der har jagttegn, der senere ønsker at gå op til riffelprøve. Skal disse så også igennem det riffelforløb??
Det læser jeg det som om at de skal, men altså... mest af alt ligner det noget en hvilken som helst jagtforening med en riffelinstruktør på banen kan underskrive at man har gennemført. 25 skud fra 5 stillinger mod bukkeskive - det kan klares på en times tid og så et stempel og en underskrift til sidst, hvis vi skal se helt koldt og kynisk på det.
Jo, det er nok ikke problemet.. Men kan da forestille mig der kan komme lidt pres på banerne så..
Må sige at det kan jeg ikke se som et problem, tvært imod - flere aktive jægere på banerne og bedre skytter som resultat.
Det er jo ikke hver eneste år det skal gentages, så mon ikke det bliver nogenlunde overkommeligt?
Man kan vel forestille sig at der måske kommer en tilsvarende nedgang i presset på haglprøverne.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af Timber » 29. jan 2020, 20:57

Wengel skrev:
29. jan 2020, 20:48
Timber skrev:
29. jan 2020, 20:41
Wengel skrev:
29. jan 2020, 20:35
Timber skrev:
29. jan 2020, 20:28
Det er muligt det står et sted, men hvad så med dem der har jagttegn, der senere ønsker at gå op til riffelprøve. Skal disse så også igennem det riffelforløb??
Det læser jeg det som om at de skal, men altså... mest af alt ligner det noget en hvilken som helst jagtforening med en riffelinstruktør på banen kan underskrive at man har gennemført. 25 skud fra 5 stillinger mod bukkeskive - det kan klares på en times tid og så et stempel og en underskrift til sidst, hvis vi skal se helt koldt og kynisk på det.
Jo, det er nok ikke problemet.. Men kan da forestille mig der kan komme lidt pres på banerne så..
Må sige at det kan jeg ikke se som et problem, tvært imod - flere aktive jægere på banerne og bedre skytter som resultat.
Det er jo ikke hver eneste år det skal gentages, så mon ikke det bliver nogenlunde overkommeligt?
Man kan vel forestille sig at der måske kommer en tilsvarende nedgang i presset på haglprøverne.
Vi må se hvad der sker...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Riffel og Bueprøve sidestilles med Haglskydeprøve - lys forude

Indlæg af NWF » 29. jan 2020, 21:00

Er der nogle som ligger inden med viden om hvor mange af de danske jægere som har taget riffelprøve ift hvor mange som kun må skyde med hagl alene?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar