Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Randy M » 1. apr 2020, 12:45

Var ude og gå en tur med knægten idag, og da han spurgte hvilket dyr dette roadkill var måtte jeg være ham et svar skyldig. Kæben ser ud til at være en del større end en kats? Har i nogen bud? Den er fundet på Sjælland.
Vedhæftede filer
P1040492.JPG
P1040493.JPG
Senest rettet af Refraktorius 2. apr 2020, 09:06, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift suppleret. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af Kode1303 » 1. apr 2020, 13:08

Jeg ville gætte på en lille hund.

Ala:
Vedhæftede filer
DC5EB881-9321-4C93-B419-26FB665740FA.jpeg
DC5EB881-9321-4C93-B419-26FB665740FA.jpeg (126.09 KiB) Vist 12812 gange
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af Randy M » 1. apr 2020, 15:52

Ja tænker faktisk du har ret. Den var ret medtaget, så det er svært at sige med sikkerhed hvad der er hvad på dyret, men det ligner det er et dyr med forholdsvis lange ben. Den har ligget der nogen dage, så lidt mærkeligt at den ikke er samlet op hvis det er en hund.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af FrederikF » 1. apr 2020, 16:02

Lettere hvis du kiggede på tænderne - send evt billede af disse

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af Randy M » 1. apr 2020, 16:09

FrederikF skrev:
1. apr 2020, 16:02
Lettere hvis du kiggede på tænderne - send evt billede af disse
Kan dem på kæben ikke bruges? Har ikke lyst til at grave for meget rundt i det :P

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af KKA » 2. apr 2020, 06:50

Hvad med at give Politiet besked om dit fund?
Der er måske en familie, der søger fortvivlet, og givet har anmeldt hundens forsvinden til et politi, der ikke har travlt i denne tid....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2020, 08:52

Jeg synes mest det ligner en almindelig gråstribet kat. Det er svært at afgøre størrelsen, men det kan evt. være en norsk skovkat, de kan blive meget større end almindelige huskatte.

Kan du sige meget præcist hvor på Sjælland den ligger? Det kunne være, at nogen kunne køre forbi og scanne for evt. elektronisk chip.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Refraktorius » 2. apr 2020, 09:09

Hvis man spiller Roadkill Bingo, så vil jeg mene, at den tæller som en joker.

Her et kattekranium:
https://odditiesforsale.com/product/rea ... al-skulls/

Underkæben med tre markante kindtænder og luft ud til hjørnetanden vil jeg mene er spot-on ifht den I har fundet.
Vedhæftede filer
Domestic-Cat-Skull.jpg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Mister.30-06 » 2. apr 2020, 09:27

Ret sikkert en stor kat med kraftig hage, som Norsk skovkat eller Maine Coon.
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (125.78 KiB) Vist 12569 gange
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Randy M » 2. apr 2020, 12:38

Tror sgu det er en kat efter at have set billederne af en kattekæbe. Var ellers sikker på at kæben var for stor til at være en kat, men er ret overbevist nu :) Tusind tak for hjælpen :NVFrules:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: ID på roadkill

Indlæg af LJ » 2. apr 2020, 12:52

Randy M skrev:
1. apr 2020, 15:52
Ja tænker faktisk du har ret. Den var ret medtaget, så det er svært at sige med sikkerhed hvad der er hvad på dyret, men det ligner ser ud til at det er et dyr med forholdsvis lange ben. Den har ligget der nogen dage, så lidt mærkeligt at den ikke er samlet op hvis det er en hund.
Undskyld. :help:

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 4. apr 2020, 02:48

Det er en stakkels kat. Hunde har flere tænder i kæberne, hvor katteagtige rovdyr har de der karakteriske trekantede "kødklipper" tænder, men færre af dem.Men jeg håber, kattens ejer- har fået besked.
Det er meget kedeligt, når ens kat ligger mast ude på vejen- og man ikke får besked.

Personligt plejer jeg, hvis det er muligt (det er det jo ikke altid!), at flytte overkørte dyr ind i rabatten. Det er ulækkert, når de er maste/splattet- ud over det hele.

Sidst smed jeg en ilder ind i vejkanten, og det var kun mig der fandt den. (Og troede, at det var en fritte!).

Mvh
Tine

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 4. apr 2020, 02:53

I øvrigt kan visse katteracer være større- end en lille hund. Maine Coon kan godt veje der 10-12 kg. Men det er en dyr racekat, der nok ikke får lov til, at rende løs. Min største huskat har en kampvægt på 6 kg. Og han er stor (men ikke fed).

Mvh
Tine

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Thors24 » 4. apr 2020, 04:31

Bionørden skrev:
4. apr 2020, 02:48

Det er meget kedeligt, når ens kat ligger mast ude på vejen- og man ikke får besked.
Thats life, når man ikke holder sit husdyr på egen ejendom, men lader dræbermaskinen strejfe i naturen.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 6. apr 2020, 04:10

Pt løber der skam mange dræbermaskiner rundt, som ikke kan holde afstand. Det er bare ærgerligt, hvis de bliver smittet. De kunne jo bare blive hjemme. (Og lade være med at smitte mig- tak)
Mange af dem har pakket sig ind i et metalmonster, og fordi, der ikke er så meget trafik, så må de køre lige så stærkt de vil. Jeg håber da inderligt, at de bliver mast i en trafikulykke (Det gør jeg ikke). De er, de sande dræbermaskiner!

Ved du hvor mange overkørte dyr, jeg så dagligt for 20 år siden? (Svar: 4-5 stykker fra tudser, ræve, harer og rovfugle mm. Pindsvin!) Ved du, at jeg nu ser: nul?!
Men det er nok kattene, der har ædt dem. :mob:

Jeg har kat fordi, ellers vil jeg drukne i mus. De tager også lejlighedsvis en rotte. Men det er ikke deres skyld, at du ikke har fugle i haven, vildt på markerne- eller hvad du nu bilder dig ind, at katte gør af skade. Det er fordi, din have ikke er et godt sted for fugle at være- og tilsvarende, at markerne/skovene er grønne ørkener med monokulturer og sprøjtning. Det er ikke kattenes skyld! Det er heller ikke kattenes skyld, at der ikke er insekter.

Men classic Dom: Katte æder dit vildt. (Som jo ikke engang ER dit, før du har nedlagt det.)

Mvh
Tine

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af LJ » 6. apr 2020, 08:55

Bionørden skrev:
6. apr 2020, 04:10
Pt løber der skam mange dræbermaskiner rundt, som ikke kan holde afstand. Det er bare ærgerligt, hvis de bliver smittet. De kunne jo bare blive hjemme. (Og lade være med at smitte mig- tak)
Mange af dem har pakket sig ind i et metalmonster, og fordi, der ikke er så meget trafik, så må de køre lige så stærkt de vil. Jeg håber da inderligt, at de bliver mast i en trafikulykke (Det gør jeg ikke). De er, de sande dræbermaskiner!

Ved du hvor mange overkørte dyr, jeg så dagligt for 20 år siden? (Svar: 4-5 stykker fra tudser, ræve, harer og rovfugle mm. Pindsvin!) Ved du, at jeg nu ser: nul?!
Men det er nok kattene, der har ædt dem. :mob:

Jeg har kat fordi, ellers vil jeg drukne i mus. De tager også lejlighedsvis en rotte. Men det er ikke deres skyld, at du ikke har fugle i haven, vildt på markerne- eller hvad du nu bilder dig ind, at katte gør af skade. Det er fordi, din have ikke er et godt sted for fugle at være- og tilsvarende, at markerne/skovene er grønne ørkener med monokulturer og sprøjtning. Det er ikke kattenes skyld! Det er heller ikke kattenes skyld, at der ikke er insekter.

Men classic Dom: Katte æder dit vildt. (Som jo ikke engang ER dit, før du har nedlagt det.)

Mvh
Tine
Så fik du da vist også tolket MAX på Thors indlæg :shock:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Aratan » 6. apr 2020, 10:13

Bionørden skrev:
4. apr 2020, 02:48
Det er en stakkels kat. Hunde har flere tænder i kæberne, hvor katteagtige rovdyr har de der karakteriske trekantede "kødklipper" tænder, men færre af dem.Men jeg håber, kattens ejer- har fået besked.
Det er meget kedeligt, når ens kat ligger mast ude på vejen- og man ikke får besked.

Personligt plejer jeg, hvis det er muligt (det er det jo ikke altid!), at flytte overkørte dyr ind i rabatten. Det er ulækkert, når de er maste/splattet- ud over det hele.

Sidst smed jeg en ilder ind i vejkanten, og det var kun mig der fandt den. (Og troede, at det var en fritte!).

Mvh
Tine
Rovfuglene siger også tak, de store rovfugle letter ikke så hurtigt som eksempelvis krager, og når der så kommer en Opel Rekord hvor ejeren regner med at”den når at lette” så har vi en musvåge mindre...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 8. apr 2020, 21:02

Aha, så er det derfor, jeg en overgang så trafikdræbte rovfugle: De har har sat sig for at æde roadkill på vejen, og er så selv blevet ramt. For det undrede jeg mig meget over! Ellers er det mest krager/råger/store måger og de flytter sig da hurtigt nok.

Ja, beklager! Det var måske unfair, men kattene æder altså ikke normalt meget vildt. Mine tør ikke! Og jeg har da pt fasanhøne + kok tøffende- og genboens høns. Høns er farlige! Især kyllingemødre!

Men- jeg ser langt færre trafikdræbte dyr nu- end for 20 år siden. Pindsvin fx.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af FrederikF » 8. apr 2020, 21:15

Bionørden skrev:
8. apr 2020, 21:02
Aha, så er det derfor, jeg en overgang så trafikdræbte rovfugle: De har har sat sig for at æde roadkill på vejen, og er så selv blevet ramt. For det undrede jeg mig meget over! Ellers er det mest krager/råger/store måger og de flytter sig da hurtigt nok.

Ja, beklager! Det var måske unfair, men kattene æder altså ikke normalt meget vildt. Mine tør ikke! Og jeg har da pt fasanhøne + kok tøffende- og genboens høns. Høns er farlige! Især kyllingemødre!

Men- jeg ser langt færre trafikdræbte dyr nu- end for 20 år siden. Pindsvin fx.
Aaarhhh.
“Mine katte tør ikke”?
Større videnskabelige undersøgelser slår fast hvor stor skade huskatte gør i naturen - det er ret voldsomt.

https://www.nature.com/articles/ncomms2380

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af TheDarkSide » 9. apr 2020, 11:54

Bionørden skrev:
8. apr 2020, 21:02
Aha, så er det derfor, jeg en overgang så trafikdræbte rovfugle: De har har sat sig for at æde roadkill på vejen, og er så selv blevet ramt. For det undrede jeg mig meget over! Ellers er det mest krager/råger/store måger og de flytter sig da hurtigt nok.

Ja, beklager! Det var måske unfair, men kattene æder altså ikke normalt meget vildt. Mine tør ikke! Og jeg har da pt fasanhøne + kok tøffende- og genboens høns. Høns er farlige! Især kyllingemødre!

Men- jeg ser langt færre trafikdræbte dyr nu- end for 20 år siden. Pindsvin fx.
Jeg har ført set katte komme i pendulfart med den ene lille harekilling efter den anden. Desuden agerhønens kyllinger (dem er der ikke for mange af i forvejen :cry: ). Dertil kommer naturligvis et bredt udvalg af sangfugle.. Desuden har jeg konstateret at spidsmus gerne pines ihjel af katte, men spises aldrig. Altså et regulært lystmord :blink:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Sierra13 » 9. apr 2020, 13:29

Reglerne er jo ret simple
Herreløse katte er omfattet af Dyreværnsloven og en særlig bekendtgørelse om indfangning og aflivning af herreløse katte.
Ejerkatte er omfattet af Mark- og vejfredsloven.

Ejerkatte må ikke færdes frit i naturen. Ejeren SKAL holde dem på sin egen ejendom. Dette fremgår helt klart af § 1 i Mark- og vejfredsloven, der siger, at ”Enhver er pligtig til på alle året tider at holde sine husdyr på sit eget”.


Så man må jo formøde at alle de katte der fiser rundt, at de er herreløse, for ejerne til "ejerkatte" ved da selvfølgelig godt at de har pligt til at holde dem hos sig selv.
Man må som jæger ikke selv aflive herreløse katte uden der i en hvis grad har været en dyrlæge med indover jf bekendtgørelse om indfangning og aflivning af herreløse katte. Derudover skal der også være en aftale med kommunen om herreløse katte aflives, medmindre dyrlægen vurderer at den er så i dårlig stand at den bør aflives med det samme

Man skulle ellers tro vi jægere var uddannet i at foretage en aflivning af et dyr, uagtet om det er en ko, kat, eller et stykke råvildt. Jeg kan dog ikke se fornuften i at kommunen ønsker at holde hånden over alle disse herreløse katte, da det må udgøre en stor udgift hvis både de, dyrlæge osv skal indover hver gang der er en herreløs kat.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Scout » 9. apr 2020, 13:38

FrederikF skrev:
8. apr 2020, 21:15
Aaarhhh.
“Mine katte tør ikke”?
Større videnskabelige undersøgelser slår fast hvor stor skade huskatte gør i naturen - det er ret voldsomt.
https://www.nature.com/articles/ncomms2380
TheDarkSide skrev:
9. apr 2020, 11:54
Jeg har ført set katte komme i pendulfart med den ene lille harekilling efter den anden. Desuden agerhønens kyllinger (dem er der ikke for mange af i forvejen :cry: ). Dertil kommer naturligvis et bredt udvalg af sangfugle.. Desuden har jeg konstateret at spidsmus gerne pines ihjel af katte, men spises aldrig. Altså et regulært lystmord :blink:
Jep.

I en debat er der ofte følelser indblandet men følelser er ikke noget sagligt argument i en debat. Følelser er IKKE fakta.
Faktum er, at katte gør voldsom skade på naturen og at de slår millioner af dyr ihjel i naturen.

Katte bidrager til "et unødvendigt højt pres på naturen."
-Naturvejleder i Fugleværnsfonden, Allan G Nielsen.

"Det er uklart, i hvilket omfang kattene æder løs af den danske småfauna. Men naturvejleder i Fugleværnsfonden Allan Gudio Nielsen har tidligere anslået, at tamkatte hvert år fra april til august fanger to millioner fugle og næsten dobbelt så mange små pattedyr. Tallet bliver noget nær fordoblet, når herreløse kattes hærgen medregnes."

I udlandet er tallene næsten ikke til at forstå:
"USA-katte tager milliarder af smådyr
Kattene tager også for sig af retterne i USAs natur. Her har forskere fra Smithsonian Conservation Biology Institute regnet sig frem til, at katte dræber så mange som 15 procent af hele den amerikanske population af fugle. I tal dræber de cirka 83 millioner tamkatte og de 30 til 80 millioner herreløse katte årligt mellem 1,4 og 3,7 milliarder fugle. Dertil kommer, at USAs katte dræber endnu flere små pattedyr som mus og jordegern. 6,9 til 20,7 milliarder smådyr om året bliver det hvert år til."

Kilde: Berlingske
https://www.berlingske.dk/samfund/katte ... fter-fugle

I Australien anslås det, at katte slår en (1) million fugle ihjel om dagen. Egentligt 377 millioner fugle om året. Bemærk, her er kun tale om fugle og ikke de andre dyr, der også ryger som følge af kattene.
Problemet er af så alvorlig en karakter, at man planlægger drastiske trin som man har gjort mod dingoer. Kattene er en alvorlig trussel mod det 'indfødte' dyreliv og ikke mindst truede australske dyrearter.

Kilde: ABC.AU
https://www.abc.net.au/news/2017-10-04/ ... es/9013960

"I 2015 besluttede de australske myndigheder, at katte skulle på listen over skadedyr, og alle delstater og territorier i Australien blev enige om at fange og dræbe millioner af katte frem til år 2020."

"I Australien er biodiversiteten under hårdt pres, og ifølge landets miljøministerium er over 1.700 arter truet, og hele økosystemer på vej til at blive udryddet. Over 50 arter af pattedyr er kritisk truede."
Kilde: Videnskab.dk
https://videnskab.dk/kultur-samfund/for ... kyde-katte

Deprimerende, hvor stor skade en enkelt kat kan gøre
https://www.theatlantic.com/science/arc ... ia/595048/

Afslutningsvis skal det tilføjes, at katte naturligvis skal holdes inde på matriklen akkurat lige som hunde skal.

Dette ikke for at åbne en debat i dur med 'jeg bor ude på landet men jeg er ude af stand til at købe en Jack Russel til at tage rotter og mus/jeg er allergisk over for hunde/katte er de bedste til at tage rotter og mus' etc ad nauseam.
Jeg konstaterer blot, at sådan er loven.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 9. apr 2020, 22:27

Katte gør skade.

Ja min "Pølse" (kat) har i dag taget en mus, som hun åd. Ellers fodrer jeg fugle, og af dem, har kattene taget- ingen. Og hvis de gør, er det syge/unge dyr. Moder Natur ER en dum kælling, så små unge dyr VIL blive ædt/dø på meningsløse måder. Det ER meningen med små unge dyr: De skal ædes.

Men selvfølgelig tager mine katte ikke harekillinger, agerhønsekyllinger mv- fordi: Der er INTET af den slags vildt mere. Og så må man nok lige gå til landbruget, og spørge dem om, hvor alle de insekter, som agerhøns lever af- er blevet af! Og de læhegn og roemarker, de yngler i.
En af kattene (en gammel missemor) tog engang en syg ringdue, og dem må have været syg- ellers ville hun aldrig kunne tage den.

Følelser har jægerne nu nok mange af, men måske de skulle omdirigere dem til, at landbruget råder over 62 % af Danmarks jorde, og man i mange år har nedlagt læhegn, drænet arealer og dyrket arealer, som egentlig ikke giver en god afgrøde- men de får penge for det. Da Anders Fog blev statsminister, opdyrkedes et areal på størrelse med Lolland- som ellers lå brak. Jeg ved ikke med Jer, men på mine kanter røg en markfuld sjældne orkidéer. :mob: Og der var også en del landmænd, der "desværre" kom til at pløje lidt fortidsminder ned.

Men selvfølgelig er katte fjenden! Som jægerne førhen (og stadigvæk ser rovfugle- de skal forgiftes!) og ræve- og andet rovvildt. De tager "Deres" Vildt.
Måske skulle man i stedet for overveje, at se på hvordan man forvalter naturen, så der er blomsterplanter og krudt, der lokker insekter til, og sørger for, at der er fugle, harer og andet, uden man behøver at udsætte vildt, så det kan skydes. Men at dyrene kan formere sig og få deres unger i fred og ro.

HVIS man har problemer med vilde (ferale) katte, skal man kontakte sin kommune (eller Kattens Værn). Kommunerne har et ansvar for vilde katte, selvom de ikke alle lever op til det!). Det er skutte din fede nabokat, der æder dit vildt!

I øvrigt er den engelske undersøgelse ikke godt anset videnskabeligt. Det er kun, hvad nogle få katte bragte hjem, det kan ikke opskaleres. Jeg kender fx nogen, hvis katte tog lækatte og bragte dem hjem!

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 9. apr 2020, 22:36

Nu bebor vi ikke Australien eller New Zealand, som har ganske anderledes problemer med indførte dyr. Ræve, Kronhjorte, geder, hvepse, agatudser og meget meget mere. Vildsvin og ROTTER.
Dingoer er også indførte, for 40-50.000 år siden, hvis det kommer til det.

Ja, vilde katte er et problem dér, men det har da ikke noget at gøre med Danmark. Har det?! :10:

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Depecheyawl » 10. apr 2020, 22:12

Bliver lidt provokeret når du roder den modstand vi har mod din små nuttede uldtotter, som ELSKER alt liv og kun tager det syge i naturen....sammen med forgiftede rovfugle, der hører til her og, som et par idioter på det skammeligste tager af dage.
Jeg er ikke træt af dine katte, for jeg har aldrig mødt dem, men jeg er så råden træt af de 20 katte der vælter rundt omkring på gården og på mit revir.
Vi ser dem æde harerkillinger, gå med agerhøns i munden (Ja dem har vi.) flæske solsorten, skide i urtebeddet, slå vores svaler ihjel og det samme med vipstjerten.
Jeg kunne blive ved!...men...det giver mig ro i sjælen at DINE små kræ opfører sig eksemplarisk og ikke følger deres instinkter.

Ikke på jægerens, men på naturens vegne; tak for forståelsen.

Låst