Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 30. jun 2022, 18:41

Gerdson39 skrev:
30. jun 2022, 05:26
4400 DKK... nej tak.
Jeg bor lige ved Frøslev plantagen og kunne i sidste år "overvåge" da vildtet blev brækket op, nærmest fabrikmæssigt på et af NST arealer lige overfor vores hus. Det var et større antal hinder og smaldyr, då og kronvildt, dog så jeg ikke det hele. Ud af det ingen (!) hjorte, men igen kan det være de blev håndteret anderledes eller et andet sted hen pga trofæerne.
Eftersom jagterne er revet væk, er prisniveauet nok ikke helt ved siden af….
Som før skrevet i samme tråd, sparer jeg tid, ift at rive flere dage ud af kalenderen, hvis alternativet er en drivjagt i Ungarn eller Spanien…..

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 30. jun 2022, 20:54

Gerdson39 skrev:
30. jun 2022, 05:26
4400 DKK... nej tak.
Jeg bor lige ved Frøslev plantagen og kunne i sidste år "overvåge" da vildtet blev brækket op, nærmest fabrikmæssigt på et af NST arealer lige overfor vores hus. Det var et større antal hinder og smaldyr, då og kronvildt, dog så jeg ikke det hele. Ud af det ingen (!) hjorte, men igen kan det være de blev håndteret anderledes eller et andet sted hen pga trofæerne.
Tja, en dags jagt i Polen koster jo også hurtigt 4-6000 kr når man regner det hele sammen og skyder man en hjort dér kan det blive meget dyrere. Dertil kommer at man typisk "spilder" to hele dage til kørsel derned og hjem.

På de jagter jeg har deltaget i med NST er der heller ikke skudt mange hjorte. Der er altid klare restriktioner på hjortene og det er jo ofte svært at nå at tælle sprosser inden hjorten er væk igen. Særligt med hensyn til hjorte er det jo en lotteriseddel man køber og chancen er ikke stor, men man kan da være heldig at det hele går op i en højere enhed :smile:

Jeg har været glad de gange jeg har købt en dagsjagt ved NST - Det er super godt og professionelt arrangeret og der er normalt masser af vildt :thumbup:
Men hvis man skal have mest muligt ud af sådan en dagsjagt skal man også være velskydende og klar på at udnytte de chancer man får. Det er mit indtryk at mange misser chancen fordi de ikke er hurtige nok eller for urutinerede - Ikke at der er noget gal i det :smile:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 1. jul 2022, 07:08

Det er min erfaring, at hvis der skal gamle hjorte for, skal der aggressive hunde på, eg ruhår, tjt eller gravhunde.
De er meget svære at trykke ud uden hund, med mindre man er ved at gå dem over ende.
Det må også gerne blæse lidt!

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 2. jul 2022, 11:35

Jeg synes, at det er rigtig synd at det er slut i Nørlund og Kompedal pga. deres kommende naturnationalparkstatus og at der ikke er oprettet jagter på andre statsarealer som erstatning. Sidste år blev der holdt to jagter i hver med 60 skytter, så 240 pladser er forsvundet hvilket nok er årsagen til at pladserne blev revet væk hurtigere end nogensinde på de resterende.

I første budrunde fik jeg plads på den eneste jagt i Nordsjælland i år, har suppleret med Løvenholm i oktober og er interesseret i Klosterheden. Nogen der har erfaringer med Løvenholms riffeljagter og NSTs jagter på Klosterheden?
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 2. jul 2022, 16:43

Ja, gad videhvem, der fremover skal stå for reguleringen i Kompedal og Nørlund….med mindre vi får et paradigmeskifte, så der bliver sat en stopper for det altankasseprojekt.
Jeg har været i Klosterheden under i fjor:
Det var et flop - der var tykt med turister i skoven….

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 4. jul 2022, 19:11

KKA skrev:
2. jul 2022, 16:43
Ja, gad videhvem, der fremover skal stå for reguleringen i Kompedal og Nørlund….med mindre vi får et paradigmeskifte, så der bliver sat en stopper for det altankasseprojekt.
Jeg har været i Klosterheden under i fjor:
Det var et flop - der var tykt med turister i skoven….
Det har også undret mig omkring reguleringen i Kompedal og Nørlund. Kronvildtet finder nok hurtigt ud af, at de kan være fuldstændig i fred i de to plantager i dagtimerne. Landmændene omkring ved nok godt, hvor vildtet vil finde deres mad om natten...
Jeg håber, at turisterne holder sig fra Klosterheden lige den dag, jeg satser på at komme afsted. Er Feldborg Nørreskov mere uforstyrret og derfor mere vildtrig ift. Klosterheden?
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 4. jul 2022, 21:49

Har kun været 1 x i Feldborg og tilmeldt igen i år.
For2 år siden blev der skudt så vildt fra naboterrænerne, at flere skytter på dagjagten i NSTregi følte sig intimiderede og opgav jagten.
I fjor, da jeg var med- forøvrigt på en smuk vinterdag -havde NST fået etableret en naboaftale via en landboorganisation. Det gik godt, omend der ikke trykkes med hunde.
E8BE1A9A-EB6F-4635-859B-733E0094640C.jpeg

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Modo » 4. dec 2022, 18:56

Jeg har ikke været afsted i år, er der nogen af jer der havde held i sprøjten? Jeg fik ikke plads på gribskovjagten som var den jeg havde udset mig.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 4. dec 2022, 23:52

A.Klosterheden 1.11.: 1.såt: Havde en hind for( jeg skyder IKKE hinder) og en en spidsbuk for( den havde jeg ikke brug for!)
2.såt: Blev posteret helt ude mod vest, hvor der var turister, og da der var pæn østenvind, vidste jeg godt, at det var en stille såt. Så intet; men fik checket mail;-)
B. Gludsted 28.11.:Én såt: Tårnet var i det nordvestlige hjørne, og da vi igen havde østenvind - som vi har haft det meste af denne sæson - var forventningerne ikke høje, selvom jagtlederen sagde, at det var et kerneområde( hvilket sikkert passer, når vi har den fremherskende vestenvind)
Da jeg kom op i tårnet eller rettere den lave kasse ud til gruset skovvej, opgav jeg straks jagten på kronvildt, da der ikke var kuglefang, endsige overblik på et fladt område med en stor risiko for opspringere.
Oven i dette knækkede mit sæde, så jeg tog den på halen, da jeg ville hælde op fra thermoflasken;-)
Jagtligt: kom der en mindre rudel kronvildt, men intet kuglefang. En dag med spild af tid og penge! Den dårligste betalingsjagt, jeg nogensinde har oplevet af de 3-4 årlige do. de sidste mange år.
Der blev nedlagt 3 ulovlige hjorte - ingen skudbare, endnu et tegn på poster med dårligt overblik?

C.Skal til Gludsted igen den 19.12.:
Det kan kun gå fremad, med mindre NST vil lade min efterflg skriftlige kritik ligge mig til last…

D.Skal til Feldborg på torsdag 8.12.:
Der har jeg størst forventning, fordi de har fået styr på naboerne, de anvender hunde til at få kronvildtet i bevægelse( Modsat Gludsted) samt en super organisation!
Eneste joker er placering ift vindretningen. Ved ikke ondt så stort set up kan indrettes efter vejrprognosen….

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af HR » 6. dec 2022, 20:37

Hvis en kunde på en betalingsjagt afstår fra at skyde pga manglende kuglefang, så bør det give noget eftertanke hos arrangøren. Men hvis han stiller så talentløs af, så kunne man frygte at han manglede kompetencen til eftertanke…
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 6. dec 2022, 21:36

Priserne har fået et godt nøk op og jeg ved at flere af jagterne har været et flop (som i 10-15 stk. vildt til 50-60 betalende jægere)..

Har i år prøvet en privat arrangeret dagjagt og det var totalt spild af penge efter min mening - Jeg vil dog ikke hænge det pågældende gods ud, men det var skuffende både i forhold til mængden af vildt, men også særligt i forhold til jagtledelsen og planlægningen.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Boryx » 7. dec 2022, 06:13

TheDarkSide skrev:
6. dec 2022, 21:36
Priserne har fået et godt nøk op og jeg ved at flere af jagterne har været et flop (som i 10-15 stk. vildt til 50-60 betalende jægere)..

Har i år prøvet en privat arrangeret dagjagt og det var totalt spild af penge efter min mening - Jeg vil dog ikke hænge det pågældende gods ud, men det var skuffende både i forhold til mængden af vildt, men også særligt i forhold til jagtledelsen og planlægningen.
Jeg prøvede også et privat arrangement - prisen for en plads var 5.900,- kr.
Der måtte kun skydes kronkalve og max 3 pr. post.

Der var 30 deltagere og 15 stykker vildt leveret da dagen var omme.

Udbyttet kan man selv vurdere om man synes var tilfredsstillende, men selve afholdelsen af jagten fandt jeg ikke imponerende.

Jeg har umiddelbart svært ved at se mig selv deltage igen næste sæson.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 8. dec 2022, 20:59

Var i Feldborg i dag:
Smuk vinterramme om en velorganiseret jagt - Jens Henrik Jacobsen er en forrygende jagtleder med meget lune!

Der blev fokuseret på skudvinkler og mit tårn gav sikkert kuglefang - der var tænkt på sikkerheden!

Min post var stille - sikkert fordi et pensionistselskab på 15-20 personer( iklædt mørke farver)havde besluttet sig for at vandre rundt i ,,mit nærområde”, selvom NST havde skiltet med at der var jagt i skoven….
Her kommer jeg helt sikkert igen!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Boryx » 8. dec 2022, 21:08

KKA skrev:
8. dec 2022, 20:59
Var i Feldborg i dag:
Smuk vinterramme om en velorganiseret jagt - Jens Henrik Jacobsen er en forrygende jagtleder med meget lune!

Der blev fokuseret på skudvinkler og mit tårn gav sikkert kuglefang - der var tænkt på sikkerheden!

Min post var stille - sikkert fordi et pensionistselskab på 15-20 personer( iklædt mørke farver)havde besluttet sig for at vandre rundt i ,,mit nærområde”, selvom NST havde skiltet med at der var jagt i skoven….
Her kommer jeg helt sikkert igen!
Hvor er det rart at høre sådan en tilbagemelding - og vel at mærke helt uden at paradens størrelse er nævnt som en faktor.

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Modo » 8. dec 2022, 22:45

Godt det lykkedes med en velorganiseret jagt :-)
Har du fået svar på din klage til NST?
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 9. dec 2022, 05:21

Jeg klagede til den ansvarlige jagtleder, der beklager det knækkede siddebræt samt vil tage en revurdering af mit tildelte tårns højde ift etablere obligatoriske skudvinkler samt rydning af skudfeltetforan tårnet.
Fin respons!

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 10. dec 2022, 23:38

Jeg har på nuværende tidspunkt været på tre riffeldagsjagter i år. Her er lidt data og oplevelser.

Løvenholm Gods d. 21/10 (4900 kr. per plads):
40 skytter og 2 såter på 400 hk stykket.
Drivere og hunde.
Resultat: 10 stykker vildt (6 stykker dåvildt, 3 stykker råvildt og 1 ræv).
Note: Fin organisatorisk afholdelse. Desværre blev der set meget lidt vildt i skoven. De fleste skytter så intet vildt hele dagen. Enkelte stykker kronvildt blev set i såten men ingen på paraden, selvom det var kronvildtet som folk kom for. Jeg så en lille rudel dåvildt og var heldig at skyde en då.

NST Nordsjælland d. 24/11 (4500 kr. per plads):
25 skytter og 2 såter på 300 hk stykket. Græsted-Aggebo Hegn/Valby Hegn og Danstrup/Endrup Hegn.
Drivere og hunde.
Resultat: 12 stykker vildt (1 kronhind, 4 stykker dåvildt inkl. en mindre fuldskuffel og 7 stykker råvildt)
Note: Fin afholdelse, som det plejer. Men resultatet var under gennemsnittet ift. deres tidligere jagter. Så selv et par stykker råvildt, men uden skudchance.

Lindenborg Gods d. 27/11 (4500 kr. per plads):
25 skytter og 2 såter på 400 hk stykket. Jægersborg Skov.
Driverkæder.
Resultat: 7 stykker vildt (2 kronhinder, 1 kronkalv og 4 stykker råvildt).
Note: Jagten var en testjagt for godset, da det tidligere konsortie var gået i opløsning under corona og der ikke var blevet drevet jagt i skoven i et par år. Så lidt et gamble at deltage, men ifølge arrangøren var bestanden af råvildt stærk, mens kronvildtbestanden var mere usikker. De oplevede dog kraftige skrælningsskader fra dem, så de var i skoven. Skoven blev drevet med driverkæder og uden hunde, hvilket jeg ikke har set tidligere på denne type jagt. Enten fik de ikke drevet vildtet frem til skytterne eller også var bestanden meget lav. Mindst halvdelen af skytterne så intet vildt hele dagen og jeg tror at kun 4-5 skytter fik skudt. Jagtafholdelsen var heller ikke imponerende. Nogle skytter var posteret i dele af skoven, hvor der slet ikke blev drevet. En skytte oplevede også at få en post i anden såt, som allerede havde været besat i første såt og tre stykker kronvildt var skudt fra denne. Eftersøgning med schweisshund og udslæbningen af kronvildt med ATV var stadig i gang i skudfeltet, da anden såt gik i gang. Jeg har sjældent set skytter skynde sig så hurtigt hjem efter frokosten, så det siger lidt om den generelle stemning efter jagten. Så lidt råvildt men uden skudchancer.

Så indtil nu har det været en tynd kop te - især hos de private udbydere.
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Modo » 11. dec 2022, 00:49

Jeg var på Fjeld på Djursland 18/10, 1 såt til 6800kr.
57 skytter og leveret 28 stk vildt, heraf det meste kronvildt.
Velafholdt jagt, jeg sad sydligt i skoven hvor de fleste ikke så noget. Det meste action forgår nord og midt i skoven.
Jeg havde et stykke sika forbi og det var det.
Det var en heftig jagt sidste år og lidt mere afdæmpet parade i år.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 19. dec 2022, 17:07

Jeg har nu været på 4 bevægelsesjagter i NSTregi dette efterår/vinter og hvilket antiklimaks ift ,,gamle dage”:

1x Klosterheden( 2 såter) set 1 hind i 1.såt! Skyder ikke hind.
1x Feldborg: intet set!
1x Gludsted: Intet kuglefang! grundet lavt tårn. Tillige knækket sæde fra starten. Så dog en lille rudel 6 stk kronvildt - spild af tid den dag.
1x Gludsted i dag.: intet set! Her burde jagten imho jagetisk være suspenderet, da der var skorpe på en ca 15-20cm snedybde

Pris 25.000kr + tabt arbejdsfortjeneste, da jagten afvikles på hverdage aht øvrige skovgæster frekventering af skovene - jeg har dog paradoksalt nok set betydeligt flere ,,turister” end vildt;-)

Konklusion: Vil nok overveje at genoptage jagt i udlandet ud fra den manglende jagtlige oplevelse i DK. Omkostningerne er jo de samme.
NST bør dog nok overveje at anvende hunde(hvis sneen tillader det), da det sætter vildtet i bevægelse, omend de kommer lidt hurtigere. Gludsted have karakter af en ,,hep hep jagt” med enkelt driver, der arronderede et par gange i de 3,5timer man stod/sad i drivjagtstårnet.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 19. dec 2022, 17:16

KKA skrev:
19. dec 2022, 17:07
Jeg har nu været på 4 bevægelsesjagter i NSTregi dette efterår/vinter og hvilket antiklimaks ift ,,gamle dage”:

1x Klosterheden( 2 såter) set 1 hind i 1.såt! Skyder ikke hind.
1x Feldborg: intet set!
1x Gludsted: Intet kuglefang! grundet lavt tårn. Tillige knækket sæde fra starten. Så dog en lille rudel 6 stk kronvildt - spild af tid den dag.
1x Gludsted i dag.: intet set! Her burde jagten imho jagetisk være suspenderet, da der var skorpe på en ca 15-20cm snedybde

Pris 25.000kr + tabt arbejdsfortjeneste, da jagten afvikles på hverdage aht øvrige skovgæster frekventering af skovene - jeg har dog paradoksalt nok set betydeligt flere ,,turister” end vildt;-)

Konklusion: Vil nok overveje at genoptage jagt i udlandet ud fra den manglende jagtlige oplevelse i DK. Omkostningerne er jo de samme.
NST bør dog nok overveje at anvende hunde(hvis sneen tillader det), da det sætter vildtet i bevægelse, omend de kommer lidt hurtigere. Gludsted have karakter af en ,,hep hep jagt” med enkelt driver, der arronderede et par gange i de 3,5timer man stod/sad i drivjagtstårnet.
Det lyder meget som det jeg har hørt fra jagtkammerater der kommer på de fleste NST jagter - Dårlige tårne visse steder og generelt set ikke så meget vildt, trods stadigt højere priser.
Min erfaring siger mig at det er tæt på håbløst at forsøge at flytte kronvildt uden pågående hunde, medmindre det er i meget åben skov eller på heder. Særligt i statsskovene hvor vildtet er vant til mountainbikere, hundeluftere og øvrige skovgæster.

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 22. dec 2022, 08:41

KKA skrev:
19. dec 2022, 17:07
Jeg har nu været på 4 bevægelsesjagter i NSTregi dette efterår/vinter og hvilket antiklimaks ift ,,gamle dage”:

1x Klosterheden( 2 såter) set 1 hind i 1.såt! Skyder ikke hind.
1x Feldborg: intet set!
1x Gludsted: Intet kuglefang! grundet lavt tårn. Tillige knækket sæde fra starten. Så dog en lille rudel 6 stk kronvildt - spild af tid den dag.
1x Gludsted i dag.: intet set! Her burde jagten imho jagetisk være suspenderet, da der var skorpe på en ca 15-20cm snedybde

Pris 25.000kr + tabt arbejdsfortjeneste, da jagten afvikles på hverdage aht øvrige skovgæster frekventering af skovene - jeg har dog paradoksalt nok set betydeligt flere ,,turister” end vildt;-)

Konklusion: Vil nok overveje at genoptage jagt i udlandet ud fra den manglende jagtlige oplevelse i DK. Omkostningerne er jo de samme.
NST bør dog nok overveje at anvende hunde(hvis sneen tillader det), da det sætter vildtet i bevægelse, omend de kommer lidt hurtigere. Gludsted have karakter af en ,,hep hep jagt” med enkelt driver, der arronderede et par gange i de 3,5timer man stod/sad i drivjagtstårnet.
Jeg var også med på jagten i Gludsted i mandags. Sad i den nordlige del af plantagen. Aldrig har jeg oplevet så elendigt vejr på jagt: 0 grader, isslagsregn i rå mængder hele såten og jævn sydlig vind. Jeg sad i et overiset tårn uden sider ud til heden og var fuldstændig eksponeret for elementerne i 4 timer. Jeg var mere død end levende, da jeg endelig kunne kravle ned derfra. Jeg så et par stykker råvildt, men kronvildtet holdt sig i det tætte i plantagen bag mig, så jeg havde ingen skudchancer. Jeg tror ikke, at de ville ud i skorpesneen på de åbne områder og foretrak at krydse over vejene mellem de tætte stykker.

Vejret er noget som arrangørerne ikke kan ændre på og det virker til, at begge Gludsted-jagterne i år har været negativt påvirket af dette. Det våde vejr synes at gøre det sværere at flytte på dyrene. Måske NST skulle overveje at anvende hunde under disse forhold. Det vil utvivlsomt gøre at flere skytter ser vildt, men det vil øge hastigheden og antallet af anskydninger. Det er en svær afvejning. På trods af det elendige vejr gav mandagens jagt 35 stykker kronvildt - inklusiv 5 flotte kronhjorte indenfor parolen. Så det vil jeg mene er et godt resultat omstændighederne taget i betragtning, selvom chancerne for skud overhovedet ikke var ligeligt fordelt over skytterne. 25 ud af 60 skytter fik afgivet skud. Det er ikke den samme oplevelse, hvis man ikke ser en pind hele dagen eller man skyder en flot hjort. På mandagens jagt oplevede flere skytter begge yderpunkter og alle havde betalt 6500kr. Selvfølgelig har alle fået mulighed for at nyde naturen, men man betaler for at se og nedlægge vildt på den frie vildtbane. Ellers kan man bare sætte sig ud i en vilkårlig statsskov uden riffel. Det er gratis. Jeg synes, at NST generelt gjorde det godt på denne jagt og det har også været mit indtryk på alle de af deres jagter, jeg har deltaget i. De virker også til at være modtagelige overfor feedback, så hvis man giver denne kan man nok også påvirke den fremtidige afholdelse. Det er positivt.

Jeg er personligt skuffet over i år at have deltaget i flere temmelig bekostelige jagter i Jylland uden en eneste skudchance til kronvildt. Der er brændt en anseelige portion penge af på billetter, fridage samt transport og overnatninger. En læring for mig er at udvælge jagter i skove, hvor der er en etableret bestand og med en arrangør som kender skoven godt og har historik for fornuftig afholdelse. Det er parametre for ens jagtheld, som man selv kan prøve at påvirke. Om man så lige trækker en konge- eller en møgpost og om vejret er super eller pis er tilfældighedernes spil for dagen og noget som man nok må acceptere betingelserne for.
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 22. dec 2022, 19:21

Snox skrev:
22. dec 2022, 08:41
KKA skrev:
19. dec 2022, 17:07
Jeg har nu været på 4 bevægelsesjagter i NSTregi dette efterår/vinter og hvilket antiklimaks ift ,,gamle dage”:

1x Klosterheden( 2 såter) set 1 hind i 1.såt! Skyder ikke hind.
1x Feldborg: intet set!
1x Gludsted: Intet kuglefang! grundet lavt tårn. Tillige knækket sæde fra starten. Så dog en lille rudel 6 stk kronvildt - spild af tid den dag.
1x Gludsted i dag.: intet set! Her burde jagten imho jagetisk være suspenderet, da der var skorpe på en ca 15-20cm snedybde

Pris 25.000kr + tabt arbejdsfortjeneste, da jagten afvikles på hverdage aht øvrige skovgæster frekventering af skovene - jeg har dog paradoksalt nok set betydeligt flere ,,turister” end vildt;-)

Konklusion: Vil nok overveje at genoptage jagt i udlandet ud fra den manglende jagtlige oplevelse i DK. Omkostningerne er jo de samme.
NST bør dog nok overveje at anvende hunde(hvis sneen tillader det), da det sætter vildtet i bevægelse, omend de kommer lidt hurtigere. Gludsted have karakter af en ,,hep hep jagt” med enkelt driver, der arronderede et par gange i de 3,5timer man stod/sad i drivjagtstårnet.
Jeg var også med på jagten i Gludsted i mandags. Sad i den nordlige del af plantagen. Aldrig har jeg oplevet så elendigt vejr på jagt: 0 grader, isslagsregn i rå mængder hele såten og jævn sydlig vind. Jeg sad i et overiset tårn uden sider ud til heden og var fuldstændig eksponeret for elementerne i 4 timer. Jeg var mere død end levende, da jeg endelig kunne kravle ned derfra. Jeg så et par stykker råvildt, men kronvildtet holdt sig i det tætte i plantagen bag mig, så jeg havde ingen skudchancer. Jeg tror ikke, at de ville ud i skorpesneen på de åbne områder og foretrak at krydse over vejene mellem de tætte stykker.

Vejret er noget som arrangørerne ikke kan ændre på og det virker til, at begge Gludsted-jagterne i år har været negativt påvirket af dette. Det våde vejr synes at gøre det sværere at flytte på dyrene. Måske NST skulle overveje at anvende hunde under disse forhold. Det vil utvivlsomt gøre at flere skytter ser vildt, men det vil øge hastigheden og antallet af anskydninger. Det er en svær afvejning. På trods af det elendige vejr gav mandagens jagt 35 stykker kronvildt - inklusiv 5 flotte kronhjorte indenfor parolen. Så det vil jeg mene er et godt resultat omstændighederne taget i betragtning, selvom chancerne for skud overhovedet ikke var ligeligt fordelt over skytterne. 25 ud af 60 skytter fik afgivet skud. Det er ikke den samme oplevelse, hvis man ikke ser en pind hele dagen eller man skyder en flot hjort. På mandagens jagt oplevede flere skytter begge yderpunkter og alle havde betalt 6500kr. Selvfølgelig har alle fået mulighed for at nyde naturen, men man betaler for at se og nedlægge vildt på den frie vildtbane. Ellers kan man bare sætte sig ud i en vilkårlig statsskov uden riffel. Det er gratis. Jeg synes, at NST generelt gjorde det godt på denne jagt og det har også været mit indtryk på alle de af deres jagter, jeg har deltaget i. De virker også til at være modtagelige overfor feedback, så hvis man giver denne kan man nok også påvirke den fremtidige afholdelse. Det er positivt.

Jeg er personligt skuffet over i år at have deltaget i flere temmelig bekostelige jagter i Jylland uden en eneste skudchance til kronvildt. Der er brændt en anseelige portion penge af på billetter, fridage samt transport og overnatninger. En læring for mig er at udvælge jagter i skove, hvor der er en etableret bestand og med en arrangør som kender skoven godt og har historik for fornuftig afholdelse. Det er parametre for ens jagtheld, som man selv kan prøve at påvirke. Om man så lige trækker en konge- eller en møgpost og om vejret er super eller pis er tilfældighedernes spil for dagen og noget som man nok må acceptere betingelserne for.
Moralen må jo være, at man oplevede intet - til gengæld var det dyrt;-)

Spøg til side: Hunde var kontraindicerede i mandags Hensynet til disse og vildtet, betød at vores handlekraftige formand i vores statsskovskonsortium(støvere/alle 3 hjortearter) afkyste vores fællesjagt forrige lørdag - vel at mærke med akklamation, selvom vi har de rigtigt store hjorte i plantagen.
Hundenes poter holder ikke til skorpesne - se iøvrigt indlæg i dette forum under overskriften :,,Bør vi afvikle jagter under det nuværende snedække”
Til gengæld kunne vel selv Stewie Wonder have sporet et anskudt dyr via schweiss i snedækket i mandags, så schweisshundene kunne skånes i videst muligt omfang.

Selvfølgelig er jagterne et lottospil - jeg kunne dog ønske en lodtrækning ved ankomst, fremfor placering efter ankomsttidspunkt. Det har jeg oplevet ved en bevægelsesjagt i Ulfborg/Vind Hede, og det fungerede fint
.
ad Gludsted: På den 1. jagt trak jeg post 15, uden at jeg personligt kunne finde noget forsvarligt kuglefang med mine 1,89m fra dén post( tidl beskrevet)
På den 2.jagt i mandags blev der nedlagt 3 stk, så det er jo også et individuelt skøn, om man vil afgive et skud, med mindre posten var eleveret efter min efterflg kritik til Distriktet

Afslutningsvist, mener jeg, det er ekstremt vigtigt at gå LYDLØST til og op i tårnet og så vidt muligt liste bildøren i samt HVISKE - hvad nogle af jagtgruppeførerne bør stramme op på.
I mandagens skorpesne var lydløs fremfærd udelukket, så hvis Du ikke fik en ,,liniepost”, var Du allerede afsløret af vildtet, ligesom jeg blev det på forrige Gludstedpost(15), da mit sæde knækkede ;-)

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Snox » 23. dec 2022, 08:46

KKA skrev:
22. dec 2022, 19:21
Snox skrev:
22. dec 2022, 08:41
KKA skrev:
19. dec 2022, 17:07
Jeg har nu været på 4 bevægelsesjagter i NSTregi dette efterår/vinter og hvilket antiklimaks ift ,,gamle dage”:

1x Klosterheden( 2 såter) set 1 hind i 1.såt! Skyder ikke hind.
1x Feldborg: intet set!
1x Gludsted: Intet kuglefang! grundet lavt tårn. Tillige knækket sæde fra starten. Så dog en lille rudel 6 stk kronvildt - spild af tid den dag.
1x Gludsted i dag.: intet set! Her burde jagten imho jagetisk være suspenderet, da der var skorpe på en ca 15-20cm snedybde

Pris 25.000kr + tabt arbejdsfortjeneste, da jagten afvikles på hverdage aht øvrige skovgæster frekventering af skovene - jeg har dog paradoksalt nok set betydeligt flere ,,turister” end vildt;-)

Konklusion: Vil nok overveje at genoptage jagt i udlandet ud fra den manglende jagtlige oplevelse i DK. Omkostningerne er jo de samme.
NST bør dog nok overveje at anvende hunde(hvis sneen tillader det), da det sætter vildtet i bevægelse, omend de kommer lidt hurtigere. Gludsted have karakter af en ,,hep hep jagt” med enkelt driver, der arronderede et par gange i de 3,5timer man stod/sad i drivjagtstårnet.
Jeg var også med på jagten i Gludsted i mandags. Sad i den nordlige del af plantagen. Aldrig har jeg oplevet så elendigt vejr på jagt: 0 grader, isslagsregn i rå mængder hele såten og jævn sydlig vind. Jeg sad i et overiset tårn uden sider ud til heden og var fuldstændig eksponeret for elementerne i 4 timer. Jeg var mere død end levende, da jeg endelig kunne kravle ned derfra. Jeg så et par stykker råvildt, men kronvildtet holdt sig i det tætte i plantagen bag mig, så jeg havde ingen skudchancer. Jeg tror ikke, at de ville ud i skorpesneen på de åbne områder og foretrak at krydse over vejene mellem de tætte stykker.

Vejret er noget som arrangørerne ikke kan ændre på og det virker til, at begge Gludsted-jagterne i år har været negativt påvirket af dette. Det våde vejr synes at gøre det sværere at flytte på dyrene. Måske NST skulle overveje at anvende hunde under disse forhold. Det vil utvivlsomt gøre at flere skytter ser vildt, men det vil øge hastigheden og antallet af anskydninger. Det er en svær afvejning. På trods af det elendige vejr gav mandagens jagt 35 stykker kronvildt - inklusiv 5 flotte kronhjorte indenfor parolen. Så det vil jeg mene er et godt resultat omstændighederne taget i betragtning, selvom chancerne for skud overhovedet ikke var ligeligt fordelt over skytterne. 25 ud af 60 skytter fik afgivet skud. Det er ikke den samme oplevelse, hvis man ikke ser en pind hele dagen eller man skyder en flot hjort. På mandagens jagt oplevede flere skytter begge yderpunkter og alle havde betalt 6500kr. Selvfølgelig har alle fået mulighed for at nyde naturen, men man betaler for at se og nedlægge vildt på den frie vildtbane. Ellers kan man bare sætte sig ud i en vilkårlig statsskov uden riffel. Det er gratis. Jeg synes, at NST generelt gjorde det godt på denne jagt og det har også været mit indtryk på alle de af deres jagter, jeg har deltaget i. De virker også til at være modtagelige overfor feedback, så hvis man giver denne kan man nok også påvirke den fremtidige afholdelse. Det er positivt.

Jeg er personligt skuffet over i år at have deltaget i flere temmelig bekostelige jagter i Jylland uden en eneste skudchance til kronvildt. Der er brændt en anseelige portion penge af på billetter, fridage samt transport og overnatninger. En læring for mig er at udvælge jagter i skove, hvor der er en etableret bestand og med en arrangør som kender skoven godt og har historik for fornuftig afholdelse. Det er parametre for ens jagtheld, som man selv kan prøve at påvirke. Om man så lige trækker en konge- eller en møgpost og om vejret er super eller pis er tilfældighedernes spil for dagen og noget som man nok må acceptere betingelserne for.
Moralen må jo være, at man oplevede intet - til gengæld var det dyrt;-)

Spøg til side: Hunde var kontraindicerede i mandags Hensynet til disse og vildtet, betød at vores handlekraftige formand i vores statsskovskonsortium(støvere/alle 3 hjortearter) afkyste vores fællesjagt forrige lørdag - vel at mærke med akklamation, selvom vi har de rigtigt store hjorte i plantagen.
Hundenes poter holder ikke til skorpesne - se iøvrigt indlæg i dette forum under overskriften :,,Bør vi afvikle jagter under det nuværende snedække”
Til gengæld kunne vel selv Stewie Wonder have sporet et anskudt dyr via schweiss i snedækket i mandags, så schweisshundene kunne skånes i videst muligt omfang.

Selvfølgelig er jagterne et lottospil - jeg kunne dog ønske en lodtrækning ved ankomst, fremfor placering efter ankomsttidspunkt. Det har jeg oplevet ved en bevægelsesjagt i Ulfborg/Vind Hede, og det fungerede fint
.
ad Gludsted: På den 1. jagt trak jeg post 15, uden at jeg personligt kunne finde noget forsvarligt kuglefang med mine 1,89m fra dén post( tidl beskrevet)
På den 2.jagt i mandags blev der nedlagt 3 stk, så det er jo også et individuelt skøn, om man vil afgive et skud, med mindre posten var eleveret efter min efterflg kritik til Distriktet

Afslutningsvist, mener jeg, det er ekstremt vigtigt at gå LYDLØST til og op i tårnet og så vidt muligt liste bildøren i samt HVISKE - hvad nogle af jagtgruppeførerne bør stramme op på.
I mandagens skorpesne var lydløs fremfærd udelukket, så hvis Du ikke fik en ,,liniepost”, var Du allerede afsløret af vildtet, ligesom jeg blev det på forrige Gludstedpost(15), da mit sæde knækkede ;-)
Skorpesne: Hatten af for at aflyse grundet skorpesne. Det havde jeg ikke skænket en tanke, men selvfølgelig er det noget ged for hund og vildt at skulle træde rundt i.
Holdfordeling: Jeg synes også, at man burde komme på et tilfældigt hold og ikke efter ankomst. Måske der bliver spekuleret i det fra garvede deltagere, hvis de gør det på samme måde hvert år.
Lydløs: Selvom jeg havde en liniepost (17), så kom jeg ikke lydløst på post. Skopesneen larmede meget på det korte stykke fra vejen og til tårnet og mit sæde var iset meget skævt fast, så jeg var nødt til at banke det fri. Desuden havde den tidligere jægerne ikke vendt sædet med oversiden ned, da han/hun forlod det, så oversiden var en isblok. Ikke videre fedt at skøjte rundt på mens regnen silede ned. Jeg håber på mere stealth forhold næste gang...
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af C-X » 23. dec 2022, 09:19

Tip: Køb en knælepude, at typen man bruger til havearbejde, i fast skum. Den er behagelig og lun at sidde på.

Jeg har tilpasset min, så den kan gå i rygsækken og samtidig stive den lidt af.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kasper HK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 199
Tilmeldt: 9. maj 2022, 18:57
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 87 times
Been thanked: 40 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Kasper HK » 23. dec 2022, 14:58

det lyder godt nok super spændene det i fortæller... hilsen en der ikke har været på jagt endnu.... har da helt lyst til at opgive at tage på jagt :???:
:director:

Besvar