Transport af vildt/kød fra Sverige

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af VLangvad » 27. jul 2020, 14:31

Hej,

Jeg har adgang til jagt på en ødegård i Sverige (samme højde som Göteborg), men er lidt i tvivl om, hvordan jeg transportere kødet hjem derfra?
Skal jeg sørge for at fryse det ned i en kummefryser deroppe, og så transportere kødet hjem i en køletaske/isoleret kasse?

Ofte vil jeg tage derop på weekendtur og jage, altså kan dyret ikke hænge længe... er dette et stort problem? Kødet skal vel uanset hvad fryses ned, så det kan overleve en biltur på 4 timer?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Ingsorsi » 27. jul 2020, 14:42

Du fryser det deroppe.
Sørg for at få det testet for trikiner inden det spises.

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af VLangvad » 27. jul 2020, 14:47

Det er vel kun vildsvin (og bjørn), der skal testes for trikiner.
Mit spørgsmål var generelt om transport og hænge tid af vildtkød.
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Ingsorsi » 27. jul 2020, 15:54

VLangvad skrev:
27. jul 2020, 14:47
Det er vel kun vildsvin (og bjørn), der skal testes for trikiner.
Mit spørgsmål var generelt om transport og hænge tid af vildtkød.
Ja, det er kun vildsvin der skal testes for trikiner. Jeg antog, at det var gris der var tale om.

Generelt er der intet i vejen for at forlægge og fryse kødet ned med det samme og transportere det hjem i bil.
Det er en god ide at pakke det godt ind i bilen. F.eks. i flamingo-kasser. Men det fylder meget. Et par tæpper kan også hjælpe.
En kummefryser på lynfrys kan bruges. Det er en fordel, hvis det er en kummefryser der allerede er kørende og som er delvist fyldt med termisk ballast. F.eks. bare vanddunke.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Raptor357 » 27. jul 2020, 15:58

Det virker fint at brække dyret når det er skudt og lade det hænge resten af natten for så at slagte og fryse dagen der på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af VLangvad » 27. jul 2020, 16:11

Tak for input. Skal jeg også flå dyret inden ophængning?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 1,7-13,3x42 P SR

Blaser R8 Attaché
7mm RM fluted, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Lars M. L. » 27. jul 2020, 16:30

Når jeg er i Sverige på jagt, går jeg på jagt. Det betyder også, at jeg af og til har haft et nyskudt (og brækket) dyr med hjem i bilen.
Når jeg kommer hjem, hænger jeg dyret til modning eller slagter straks afhængigt af omstændighederne.
Vh Lars

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Raptor357 » 27. jul 2020, 17:31

VLangvad skrev:
27. jul 2020, 16:11
Tak for input. Skal jeg også flå dyret inden ophængning?
Jeg lader den beholde frakken på, når termometret er +5 og over, den får samtidigt fluenet/vildtnet på. Model biltema. Er den under +5 trækker jeg den af.
Hvorfor ved jeg ikke.
Jeg har ingen erfaring med over 10-15 grader.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Lassescout » 28. jul 2020, 10:09

Jeg kan fortælle om en oplevelse jeg havde en varm sommer for nogle år siden.

Jeg var i Sverige og skød et vildsvin. Jeg brækkede og flåede svinet og lagde det i en gammel kølemontre vi har stående ved jagthytten til det formål. Da kødkroppen var blevet kold trak jeg en stor plastikpose over den. Så var den klar til transport.

Nu var situationen den, at jeg ikke kunne køre direkte hjem fra Sverige dagen efter, jeg skulle arbejde en dag på Sjælland og det var varmt. Så jeg lagde kødkroppen i min sovepose og smed den ind bag i bilen. Der lå den i en varm bil en hel dag, men da jeg kom hjem om aftenen havde kødet stadig køleskabstemperatur. Så godt isolerede min sovepose, men det er også én jeg bruger med stor fornøjelse om vinteren. Ikke en ekstrem polarpose, men heller ikke en tynd sommersovepose.

Det var tilfældigt at jeg havde soveposen med, men fremover har jeg altid en sovepose med på jagt i Sverige. Den er også rar at stikke benene i når man sidder på jagt og det er koldt.

Du kan selvfølgelig have en køletaske eller en flamingokasse til formålet, men det er min erfaring at man nemt kan få for lang en liste med grej der skal med, så det er en fordel at vælge noget som har flere anvendelsesformål.

Jeg har f.eks. en stor firkantet murerbalje som kommer ind på gulvet i kontoret nogle dage før afrejse til Sverige. Så smider jeg lige myggebalsam, kniv, trøje og jagtbukser i baljen når jeg kommer forbi den, og efterhånden som dagen nærmer sig ryger alt det i baljen jeg skal have med. Det er meget hyggeligt, og det booster lige forventningen hver gang jeg kommer forbi baljen. Det er nemt at bære alle stumperne ind i hytten når jeg kommer frem, og jeg kan bruge baljen til transport af svinet hvis jeg skyder et.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Sortseer » 28. jul 2020, 17:01

Lassescout skrev:
28. jul 2020, 10:09
Jeg har f.eks. en stor firkantet murerbalje som kommer ind på gulvet i kontoret nogle dage før afrejse til Sverige. Så smider jeg lige myggebalsam, kniv, trøje og jagtbukser i baljen når jeg kommer forbi den, og efterhånden som dagen nærmer sig ryger alt det i baljen jeg skal have med. Det er meget hyggeligt, og det booster lige forventningen hver gang jeg kommer forbi baljen. Det er nemt at bære alle stumperne ind i hytten når jeg kommer frem, og jeg kan bruge baljen til transport af svinet hvis jeg skyder et.
Jeg er også på murerbajlen. Min bliver dog sjældent tømt og står oven på endnu en murerbajle, der er dedikeret til gris eller hvad jagten måtte byde.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Transport af vildt/kød fra Sverige

Indlæg af Boldsen » 2. aug 2020, 07:32

Modningstiden skal du ikke hænge dig i. Det er bare vigtigt kødet ikke puttes i fryseren imens det stadig er varmt. Selvfølgelig er det “varmt” her om sommeren selvom dyret har hængt i 2 dage, men du ved hvad jeg mener.
Vi plejer at lade dyrene hænge en dag (eller to hvis muligt) og så fryse det ned. Det er vigtigere for os at kædet når at blive bundfrossen inden afrejse end modningstid.
Ved hjemrejse puttes alt kød sammen i en murrebalje og vi har typisk en jagtjakke ovenpå (som isolering - og lidt ala “sovepose-tricket” ovenover).
Det kan holde sig i rigtig lang tid på denne måde.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Besvar