Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Ras.Killing » 31. jan 2021, 11:58

https://www.avisen.dk/ni-ud-af-24-ulve- ... eQcYthYaJo

Masser af ulve bliver skudt her hjemme!

Det er overskriften på en artikel fra Avisen.dk :mad:
Der har kun været ét bekræftet tilfælde, hvor en vestjysk mand dræbte en ulv og efterfølgende blev dømt for det. Men det kan ikke udelukkes, at andre ulve kan være blevet illegalt nedlagt. Nu har en forskergruppe set på mulighederne for at forebygge drab på fredede ulve.
Jeg syntes det er meget “kreativ” journalistik, at fordi det ikke kan udelukkes... så er det hvad der sker?

Den overskrift efterlader da i hvert fald ikke meget tvivl til læseren :thumbdown:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Kalthoff » 31. jan 2021, 12:03

Det skyldes dette notat udgivet af Århus Universitet, rekvireret af Miljøstyrelsen:
Tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv
Fagligt notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energ
Dato: 18 januar 2021

Forfattere: Hans Peter Hansen, Cathrine Munch Schrøder, Peter Sunde og Kent Olsen
Institutioner: Institut for Bioscience, Aarhus Universitet & Naturhistorisk Museum, Aarhus
Faglig kommentering: Professor Paul Larsson, Politihøgskolen, Norge
Kvalitetssikring, DCE: Jesper R. Fredshavn
Ekstern kommentering: Notatet har ikke været forhåndskommenteret af rekvirenten.
Rekvirent: Miljøstyrelsen
https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/U ... wh8okfKz-I

Notatet er en lang nedladende injurie mod de jyske jægere, baseret på spekulationer og rygter.

Jægernes organisationer burde indklage de pågældende universitetsansatte for videnskabelig uredelighed samt anlægge injuriesag.

Læs notatet og få et indtryk af hvad det er vi er oppe imod fra universitetsakademikernes side.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Greyberd63 » 31. jan 2021, 12:25

Ras.Killing skrev:
31. jan 2021, 11:58
https://www.avisen.dk/ni-ud-af-24-ulve- ... eQcYthYaJo

Masser af ulve bliver skudt her hjemme!

Det er overskriften på en artikel fra Avisen.dk :mad:
Der har kun været ét bekræftet tilfælde, hvor en vestjysk mand dræbte en ulv og efterfølgende blev dømt for det. Men det kan ikke udelukkes, at andre ulve kan være blevet illegalt nedlagt. Nu har en forskergruppe set på mulighederne for at forebygge drab på fredede ulve.
Jeg syntes det er meget “kreativ” journalistik, at fordi det ikke kan udelukkes... så er det hvad der sker?

Den overskrift efterlader da i hvert fald ikke meget tvivl til læseren :thumbdown:
Enig ikke særlig objektiv artikel, den eneste gode der måske kommer ud af dette, er at man måske sætter GPS på ulvene.
Så mangler man bare at give risiko erhvervene afgang til disse data, så de nemmere kan beskytte deres får/kvæg eller andet, der kunne rammes af en sulten ulv.

Mvh
Grey

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 31. jan 2021, 12:30

@ Kalthoff

Kan du præcecere hvor der står noget nedladende og hvor der står noget injurierende? Bare et enkelt eksempel med citat og linjenummer?
/Hans (der som "universitetsakademiker" nok føler sig en lille smule stødt her).

P.S. Overskriften på Avisen er selvfølgelig helt ude i hegnet.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Kalthoff » 31. jan 2021, 12:52

HR skrev:
31. jan 2021, 12:30
@ Kalthoff

Kan du præcecere hvor der står noget nedladende og hvor der står noget injurierende? Bare et enkelt eksempel med citat og linjenummer?
/Hans (der som "universitetsakademiker" nok føler sig en lille smule stødt her).

P.S. Overskriften på Avisen er selvfølgelig helt ude i hegnet.
Vi kan starte med at de har 0, som i NUL beviser om konkrete ulvedrab i Danmark, udover det ene meget omtalte tilfælde hvor der er faldet dom for nedskydning.

Deres eneste forsøg på at give en kildehenvisning til at ulovlig efterstræbelse finder sted i Danmark, findes i fodnote 3 på side 8:
3 Personlige samtaler med danske jægere i perioden 2017-2021.
De forsøger sig gentagne gange med associationstrick, hvor de henviser til undersøgelser fra andre lande og så påstår uden videre at det også forekommer i Danmark.

To eksempler fra kapitel 3.1:

De påstår at Norske og Svenske undersøgelser også er dækkende for danske jægere.
De gør ikke noget forsøg på at påvise at danske jægere har motiver i den retning eller at danske jægere har modvilje mod at anmelde hinanden:
I og med at jægere tilhører en af de grupper, som både har motiver og redskaber til at efterstræbe ulve ulovligt, må den interne selvregulering blandt jægere an-tages at spille en særlig rolle. Undersøgelser fra både Sverige og Norge viser, at der blandt jægere er en udbredt modstand mod ulovlig efterstræbelse af ulv (Skogen & Krange, 2019; Peterson et al. 2018). Undersøgelserne viser imidlertid også, at der blandt jægere er en modvilje mod at anmelde hinanden for lovbrud (von Essen & Hansen, 2018; Peterson et al. 2018). En bedre viden om danske jægeres indstilling til og håndtering af forskellige former for faunakriminalitet, herunder i forhold til ulve, og hvordan de sociale kontrolmekanismer fungerer blandt jægere, vil være et værdifuldt redskab i udviklingen af tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv.

De undlader at påvise at Danske jægere har normer for ulovlig efterstræbelse, de tager det for givet og så går de i gang med at citere fra publikationer med forslag til hvordan de kan ændre vores normer:
En anden, og nok så vigtig form for kontrol er den såkaldte sociale kontrol, dvs. den normdannelse og adfærdsregulering både borgere, meningsdannere, inte-resseorganisationer og offentlige myndigheder praktiserer i kommunikationen med hinanden (Horwitz, 1990). Den sociale kontrol foregår på et interpersonelt niveau, på gruppeniveau og på et bredere samfundsmæssigt niveau. At akti-vere den interne normdannelse og adfærdsregulering som tiltag mod ulovlig efterstræbelse af ulv forudsætter, at der etableres en inkluderende offentlig de-bat, især i de områder hvor ulvene er i risiko for ulovlig efterstræbelse (se ’Kom-munikation og formidling’ og ’Myndig- og ansvarliggørelse’). Det er imidlertid også vigtigt, at normdannelsen og adfærdsreguleringen aktiveres på et bredere samfundsmæssigt niveau. Her har meningsdannere og berørte organisationer et særligt ansvar, både for at sikre en lødig og videnbaseret debat, og for at tage afstand fra en hver form for selvtægt (Sonne et al. 2019).
Fra kapitel 4.1


De citerer norske og svenske kilder for at opklaringsprocenten i de lande er meget lav.
Deres påstand er at selvom sagerne i Norge og Sverige ikke bliver opklaret og man derfor ikke ved hvad der er blevet af ulvene, så er det ulovlige ulvedrab.
4.1Efterforskning I Skandinavien, som i andre dele af Verden, er det kun en meget lille del af det totale antal af estimerede drab på vilde ulve, der opdages, og kun få sager fører til domsfældelse (BRÅ 2007). Den norske kriminolog, Paul Larsson (2020) oplister seks delvis overlappende grunde til den lave opklaringsgrad:
1. Sagerne anmeldes ikke.
2. Der mangler vidner.
3. Bevismaterialet mangler eller er for dårligt.
4. Handlingerne sker langt fra andre mennesker.
5. Det normative grundlag er omstridt.
6 .Grænserne mellem det lovlige og det ulovlige er utydelige.

Punkt 1, 2 og 5 handler bl.a. om, at den kriminelle handling sker i miljøer, hvor man ikke ønsker at anmelde hinanden, hvor handlingen helt eller delvis kan være moralsk sanktioneret i dele af lokalsamfundet etc. (Larsson, 2020; von Essen et al. 2014; Gangaas et al. 2013). Punkt 3 handler om, at det kan være meget vanskeligt at koble en gerningsmand til den konkrete kriminelle handling.

Fra kapitel 5:

Påstand om ulovlig efterstræbelse, uden kildeangivelse og uden forsøg på at påvise at det foregår i Danmark eller udføres af Danske jægere:
Ulovlig efterstræbelse af ulv er et udbredt og komplekst fænomen i de fleste lande, hvor ulven lever. Der er ringe viden om hvilke tiltag, der har en effekt, og det er derfor ikke muligt at give et entydigt evidensbaseret svar på, hvad der virker bedst mod ulovlig efterstræbelse af ulv. De tiltag, der heri foreslås, er derfor hovedsageligt baseret på den viden, der findes om drivkræfterne bag den ulovlige efterstræbelse. Netop fordi årsagerne til ulovlig efterstræ-belse af ulv er komplekse og vanskelige at adskille, må det forudsættes, at deres anvendelse og virkning er afhængig af, hvordan de kombineres i både tid og rum, samt hvilke resurser der afsættes til deres gennemførelse.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 31. jan 2021, 13:29

For at holde det kort vil jeg gå direkte til dine eksempler på injurier, som jeg går ud fra er det du har markeret med rødt:
I og med at jægere tilhører en af de grupper, som både har motiver og redskaber til at efterstræbe ulve ulovligt...

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har redskaber til at efterstræbe ulve? De fleste af os har da vist mindst en riffel.

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har et motiv? Vi har da i alt fald masser af motiv til at skyde ræv og mårhund, så hvorfor har vi ikke motiv til at skyde ulv?

Rapporten handler om hvad der kan gøres for at en gruppe der både har motiv og midler til at gøre noget ulovligt gør det, hvilket er særligt aktuelt fordi det er svært og kontrollere og kunne foregå i et miljø hvor man ikke nødvendigvis sladrer. Og hvor der er data der kunne tolkes som om at det sker. At så gå efter dem der remser op hvad man kan gøre for at mindske risikoen med trusler om injuriesager, det er sku bæredygtigt landbrug med Fogh og Trump oven på.

HR

P.S. jeg svarer ikke på noget før i aften, for jeg vil tage mit redskab og gå ud i ulveområdet på Djursland for at se om jeg kan skyde en rå eller en ræv på denne smukke vinterdag :biggrin:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af ReneKJ » 31. jan 2021, 13:47

HR skrev:
31. jan 2021, 13:29
For at holde det kort vil jeg gå direkte til dine eksempler på injurier, som jeg går ud fra er det du har markeret med rødt:
I og med at jægere tilhører en af de grupper, som både har motiver og redskaber til at efterstræbe ulve ulovligt...

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har redskaber til at efterstræbe ulve? De fleste af os har da vist mindst en riffel.

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har et motiv? Vi har da i alt fald masser af motiv til at skyde ræv og mårhund, så hvorfor har vi ikke motiv til at skyde ulv?

Rapporten handler om hvad der kan gøres for at en gruppe der både har motiv og midler til at gøre noget ulovligt gør det, hvilket er særligt aktuelt fordi det er svært og kontrollere og kunne foregå i et miljø hvor man ikke nødvendigvis sladrer. Og hvor der er data der kunne tolkes som om at det sker. At så gå efter dem der remser op hvad man kan gøre for at mindske risikoen med trusler om injuriesager, det er sku bæredygtigt landbrug med Fogh og Trump oven på.

HR

P.S. jeg svarer ikke på noget før i aften, for jeg vil tage mit redskab og gå ud i ulveområdet på Djursland for at se om jeg kan skyde en rå eller en ræv på denne smukke vinterdag :biggrin:
Det bliver tilsvining i det øjeblik det antydes at motiv og mulighed generelt er nok til at kompromittere en gruppes integritet.
De fleste danskere har nok et motiv der hedder "Vil gerne have flere penge til rådighed". Gør det os alle til potentielle røvere?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Flugteren » 31. jan 2021, 14:00

ReneKJ skrev:
31. jan 2021, 13:47
HR skrev:
31. jan 2021, 13:29
For at holde det kort vil jeg gå direkte til dine eksempler på injurier, som jeg går ud fra er det du har markeret med rødt:
I og med at jægere tilhører en af de grupper, som både har motiver og redskaber til at efterstræbe ulve ulovligt...

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har redskaber til at efterstræbe ulve? De fleste af os har da vist mindst en riffel.

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har et motiv? Vi har da i alt fald masser af motiv til at skyde ræv og mårhund, så hvorfor har vi ikke motiv til at skyde ulv?

Rapporten handler om hvad der kan gøres for at en gruppe der både har motiv og midler til at gøre noget ulovligt gør det, hvilket er særligt aktuelt fordi det er svært og kontrollere og kunne foregå i et miljø hvor man ikke nødvendigvis sladrer.
HR

P.S. jeg svarer ikke på noget før i aften, for jeg vil tage mit redskab og gå ud i ulveområdet på Djursland for at se om jeg kan skyde en rå eller en ræv på denne smukke vinterdag :biggrin:
Det bliver tilsvining i det øjeblik det antydes at motiv og mulighed generelt er nok til at kompromittere en gruppes integritet.
De fleste dansker har nok et motiv der hedder "Vil gerne have flere penge til rådighed". Gør det os alle til potentielle røvere?
Enig. Jeg synes faktisk, at HR er den, som forudindtager noget om danske jægere, der ikke nødvendigvis er sandt. Jeg læste på DR i morges, at det er foreslået, at politiet skal holde øje med de områder, hvor ulvene må formodes at befinde sig. Vil det betyde, at alle jægere, som befinder sig på jagt i de områder de facto er under mistanke for at ville skyde ulve ulovligt?

Jeg synes, det er udemærket, at man er opmærksom på problemer med dyk i ulvebestanden, som umiddelbart ikke kan henføres til at være af naturlige årsager. Samtidigt er det også en glidebane, hvis myndighederne straks tager den holdning, at det må være jægerstanden, som er skyld i det og at jægerstanden derfor må holdes under social kontrol. Trods alt bør ingen blive anset for at være skyldige indtil det modsatte er bevist.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2032
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 338 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Tangloppen » 31. jan 2021, 14:46

Jeg vil mene at det er umanerlig naivt at tro at nedskydningen af ulv kun er et enkeltstående tilfælde.

Lysten til at dele “min” natur med naturen kan, hos nogle, ligge på et meget lille sted.

Man skal blot skæve til de nedskydninger og forgiftninger af rovfugle der har fundet sted.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 31. jan 2021, 17:26

Hvad antaget jeg og hvor? Jeg har overhovedet ikke udtalt mig om min egen holdning. Jeg reagerer udelukkende på at der rases ud med trusler om injuriesager imod forfatterne bag en nøgtern faglig rapport.
Hans

Flugteren skrev:
31. jan 2021, 14:00
ReneKJ skrev:
31. jan 2021, 13:47
HR skrev:
31. jan 2021, 13:29
For at holde det kort vil jeg gå direkte til dine eksempler på injurier, som jeg går ud fra er det du har markeret med rødt:
I og med at jægere tilhører en af de grupper, som både har motiver og redskaber til at efterstræbe ulve ulovligt...

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har redskaber til at efterstræbe ulve? De fleste af os har da vist mindst en riffel.

Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har et motiv? Vi har da i alt fald masser af motiv til at skyde ræv og mårhund, så hvorfor har vi ikke motiv til at skyde ulv?

Rapporten handler om hvad der kan gøres for at en gruppe der både har motiv og midler til at gøre noget ulovligt gør det, hvilket er særligt aktuelt fordi det er svært og kontrollere og kunne foregå i et miljø hvor man ikke nødvendigvis sladrer.
HR

P.S. jeg svarer ikke på noget før i aften, for jeg vil tage mit redskab og gå ud i ulveområdet på Djursland for at se om jeg kan skyde en rå eller en ræv på denne smukke vinterdag :biggrin:
Det bliver tilsvining i det øjeblik det antydes at motiv og mulighed generelt er nok til at kompromittere en gruppes integritet.
De fleste dansker har nok et motiv der hedder "Vil gerne have flere penge til rådighed". Gør det os alle til potentielle røvere?
Enig. Jeg synes faktisk, at HR er den, som forudindtager noget om danske jægere, der ikke nødvendigvis er sandt. Jeg læste på DR i morges, at det er foreslået, at politiet skal holde øje med de områder, hvor ulvene må formodes at befinde sig. Vil det betyde, at alle jægere, som befinder sig på jagt i de områder de facto er under mistanke for at ville skyde ulve ulovligt?

Jeg synes, det er udemærket, at man er opmærksom på problemer med dyk i ulvebestanden, som umiddelbart ikke kan henføres til at være af naturlige årsager. Samtidigt er det også en glidebane, hvis myndighederne straks tager den holdning, at det må være jægerstanden, som er skyld i det og at jægerstanden derfor må holdes under social kontrol. Trods alt bør ingen blive anset for at være skyldige indtil det modsatte er bevist.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af NWF » 31. jan 2021, 18:10

Tangloppen skrev:
31. jan 2021, 14:46
Jeg vil mene at det er umanerlig naivt at tro at nedskydningen af ulv kun er et enkeltstående tilfælde.
Er helt enig - har et par gange hørt gengivelse af historier om ulve som er skudt og smidt i gylletanken, og med hele den diskussion der har været omkring ulve er jeg desværre ikke i tvivl om der er flere jægere som lever efter devisen “skyd, hold kæft og grav ned”... :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Kalthoff » 31. jan 2021, 18:17

HR skrev:
31. jan 2021, 17:26
Hvad antaget jeg og hvor? Jeg har overhovedet ikke udtalt mig om min egen holdning. Jeg reagerer udelukkende på at der rases ud med trusler om injuriesager imod forfatterne bag en nøgtern faglig rapport.
Hans
"Nøgtern" og "faglig" er rapporten ikke.

Det har jeg givet en række eksempler på ovenfor.

De eksempler kunne du vælge at forholde dig til med argumenter.

At forsøge associationstricket: "det er sku bæredygtigt landbrug med Fogh og Trump oven på" og at påstå at "der rases", har ikke argumentstyrke, hverken på nettet eller i den akademiske verden.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 31. jan 2021, 18:56

Kalthoff skrev:
31. jan 2021, 18:17
HR skrev:
31. jan 2021, 17:26
Hvad antaget jeg og hvor? Jeg har overhovedet ikke udtalt mig om min egen holdning. Jeg reagerer udelukkende på at der rases ud med trusler om injuriesager imod forfatterne bag en nøgtern faglig rapport.
Hans
"Nøgtern" og "faglig" er rapporten ikke.

Det har jeg givet en række eksempler på ovenfor.

De eksempler kunne du vælge at forholde dig til med argumenter.

At forsøge associationstricket: "det er sku bæredygtigt landbrug med Fogh og Trump oven på" og at påstå at "der rases", har ikke argumentstyrke, hverken på nettet eller i den akademiske verden.
Jeg vil overhovedet ikke forholde mig til dine eksempler på at rapporten ikke skulle være lødig. Du argumenterede for at nogen skulle stable en injuriesag på benene. Jeg bad dig om et eksempel, og det du giver er helt ude i hampen. Jægere har rifler og jægere har motiv. At skrive det på et stykke papir er ikke en injurie.

Og min kommentar om bæredygtig landbrug er heller ikke så langt ude. Anlæggelse af sager er nedskrevet i deres formålsparagraf og der verserer p.t. en sag som de har anlagt mod en DCE ansat (Stig Markager) for en rapport som de ikke kan lide.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Slettes3 » 31. jan 2021, 20:34

En artikel der kommer fra Ritzau kan man altid tage med et par gram salt og en stiv whisky til.

Man kan skrive en artikel og gemme sig bag et nyhedshus og nedlægge udokumenteret påstande er jo nemt.

Generaldirektøren for DR er ansvarlig for at bringe nyheder fra Ritzau. Hun sidder og sortere hvad danskerne skal høre og ikke høre.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Centurion » 1. feb 2021, 13:15

Fra universitetets "redegørelse" (2.1):
....."Den seneste statusopgørelse for ulve i Danmark angiver, at ni ud af 24 ulve registreret med kendt genetisk profil i Danmark mellem 2012-19 er forsvundet per 1. oktober 2020 (Olsen et al. 2020), hvilket tyder på en højere dødelighed end det, man kan forvente i naturen. Den årlige dødelighed for GPS-mærkede ulve i Sverige og Finland pga. naturlige faktorer (sygdom, ulykker, territoriekampe) ligger således på under 6 % om året"...

Hvis man tilsvarende reducerer den registrerede danske 2012-bestand på 24 ulve med 6% årligt over en periode på 7 år ender man med et "dødstal", der ikke afviger væsentligt fra det det faktisk konstaterede i DK (9 stk). Jeg finder ikke universitetets konklusion om "overdødelighed",( baseret på så små tal,) så sikker og overbevisende, at man i realiteten kan konkludere noget som helst.
Senest rettet af Centurion 1. feb 2021, 13:57, rettet i alt 1 gang.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af Krung » 1. feb 2021, 13:37

HR skrev:
31. jan 2021, 13:29
Er det forkert eller tilsvining at konstatere at jægere har et motiv? Vi har da i alt fald masser af motiv til at skyde ræv og mårhund, så hvorfor har vi ikke motiv til at skyde ulv?
Jeg er jæger og jeg har ikke motiv. Ulven tager ikke noget af det vildt jeg vil skyde (skader, krager) og skulle jeg se en eller flere ulve fra tårnet et sted, der er plads til dem, vil jeg blive henrykt.

At sige at jægere har motiv er at sige at alle xxx har motiv for yyy. (Erstat med passende køn, hudfarve, politisk overbevisning og passende forbrydelse).

Så ja, det er er forkert og det er tilsvining.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 1. feb 2021, 19:09

Krung skrev:
1. feb 2021, 13:37
Jeg er jæger og jeg har ikke motiv......
At sige at jægere har motiv er at sige at alle xxx har motiv for yyy......
Så ja, det er er forkert og det er tilsvining.
[jeg har klippet i din tekst- sig til hvis det forvrider noget, det er ikke intensionen]

Nu handler det jo så heller ikke om dig personligt, men om os som gruppe. Jeg har heller intet ønske eller intension om skyde ulve. Men jeg har et motiv, lige som jeg har et motiv for at skyde min kone og brænde mit hus ned (de er forsikrede). Og det har jeg altså heller ikke tænkt mig at gøre. Det er som om folk opfatter ordet motiv som om at man står med kriblende fingre. Det er altså ikke tilfældet. Du har motiv for masser af kriminelle handlinger som du formodentligt aldrig kunne drømme om at udføre.

HR

PS: Alle mænd med velforsikrede koner har et motiv til at slå dem ihjel. Hvad er problemet her :???:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af FrederikF » 1. feb 2021, 19:29

Jeg er med på motivet ift konen (egen økonomisk vinding).
Men jeg kan vitterligt ikke som jæger se at jeg skulle have et motiv til ulve nedskydning :???:
Jeg har heller intet motiv til at skyde musvåger etc.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 1. feb 2021, 19:47

Dit regnestykke er desværre forkert da du antager at alle 24 ulve blev registreret i 2012, og derfor alle har været udsat for en årlig dødsrate på 6% i samtlige år. Det er ikke tilfældet, og det forventelige antal døde dyr er derfor beregnet for højt.

Din konklusion holder selfølgelig alligevel, for det er svært at konkludere fra så små tal. Men bemærk lige at mistanken om overdødelighed og om ulovligefterstræbelse ikke kommer fra universitetet. Den kommer direkte i mailen fra miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsen har via mail af 19. november 2020 fremsendt en ”God bestil- ling” til DCE (j.nr. 2020-65570) med følgende opgaveformulering:
”Siden ulvens genindvandring til Danmark i 2012 er der forsvundet en række ulve- individer fra den danske natur, heraf formodes mindst 10 ulve at være døde i Danmark uden at være blevet genfundet. Årsagerne til ulvenes endeligt er ukendte, men med tanke på, at én ulv i 2018 blev dokumenteret nedlagt ulovligt i Vestjylland, samt er- faringer med ulovlig efterstræbelse af ulve i vores nabolande, kan det ikke udelukkes, at en del af de forsvundne danske ulve, også kan være udsat for ulovlig efterstræbelse. Miljøstyrelsen ønsker i det lys, og som inspiration til eventuelle fremtidige forvalt- ningstiltag, at indhente et notat som beskriver de væsentligste potentielle tiltag som vurderes, at kunne reducere risikoen for ulovlig efterstræbelse af ulve i Danmark. De foreslåede tiltag skal tage afsæt i de dokumenterede erfaringer, og den forskningsbase- ret viden, der specifikt gør sig gældende i forhold til ulovlig efterstræbelse af ulv, både internationalt og i Danmark. I det omfang viden og erfaringer om ulovlig efterstræ- belse af vilde dyr i andre kontekster end ulv er relevante, kan disse inddrages. Hvis muligt bedes tiltagene rangordnes ift. deres forventede effekt.”
Centurion skrev:
1. feb 2021, 13:15
Fra universitetets "redegørelse" (2.1):
....."Den seneste statusopgørelse for ulve i Danmark angiver, at ni ud af 24 ulve registreret med kendt genetisk profil i Danmark mellem 2012-19 er forsvundet per 1. oktober 2020 (Olsen et al. 2020), hvilket tyder på en højere dødelighed end det, man kan forvente i naturen. Den årlige dødelighed for GPS-mærkede ulve i Sverige og Finland pga. naturlige faktorer (sygdom, ulykker, territoriekampe) ligger således på under 6 % om året"...

Hvis man tilsvarende reducerer den registrerede danske 2012-bestand på 24 ulve med 6% årligt over en periode på 7 år ender man med et "dødstal", der ikke afviger væsentligt fra det det faktisk konstaterede i DK (9 stk). Jeg finder ikke universitetets konklusion om "overdødelighed",( baseret på så små tal,) så sikker og overbevisende, at man i realiteten kan konkludere noget som helst.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af NSander » 4. feb 2021, 15:02

Jeg har skrevet til redaktøren, og de har ændret overskriften.

______________
Hej xxx



Tak for dit indspark, og point taken. Journalisten her har nok været forudindtaget ved at tro (som jo også er rigtigt nok), at ingen af de forsvundne ulve hverken er svømmet til Sverige eller har taget bussen til Tyskland, men der er ikke belæg for at skrive, at de er blevet skudt. Derfor her jag rettet rubrikken til.



Fortsat god dag.



Med venlig hilsen
xxxx
Chefredaktør Avisen.dk
________________

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af C-X » 4. feb 2021, 15:13

Desværre har en Hans Peter Hansen, fra Aarhus Universitet, udtalt til BT, at det er ulvemodstanderne pilen peger, faktisk ønsker han holdningsmassage, hvilket jo er en spidskompetence på universiteterne.
Én af de forskere, der er med til at vække ulvejagten til live, er Hans Peter Hansen, der er seniorforsker ved Aarhus Universitet. Og han mener især, at der skal sættes fokus på dialog med dem, der er skeptiske over for ulven.

Han foreslår derudover også, at man uddanner det danske politi mere, så de også kan være behjælpelige på faunakriminalitet.
https://www.bt.dk/krimi/ulvejagt-igangs ... a-bar-bund
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 4. feb 2021, 15:30

NSander skrev:
4. feb 2021, 15:02
Jeg har skrevet til redaktøren, og de har ændret overskriften.

Godt initiativ, og så oven i købet med resultat. Det gør noget mere forskel end vi der bare sidder herinde og diskuterer med hinanden. Respekt :thumbup: :Hug: :razz:

Tak for dit indspark, og point taken. Journalisten her har nok været forudindtaget ved at tro (som jo også er rigtigt nok), at ingen af de forsvundne ulve hverken er svømmet til Sverige eller har taget bussen til Tyskland, men der er ikke belæg for at skrive, at de er blevet skudt. Derfor her jag rettet rubrikken til.

Med venlig hilsen
xxxx
Chefredaktør Avisen.dk
________________
Nu ved jeg ikke hvad der stod om busser i din mail. Med svaret fra redaktøren er lidt af en sviner. Overskrifter skrives normalt ikke af journalisten, men af redaktøren. Og selv hvis den i dette tilfælde er journalisten der har formuleret overskriften, så er det stadig redaktørens ansvar. Den gamle overskrift var bare helt ude i hampen og dækkede slet ikke artiklens indhold. Min respekt for Avisen.dk faldt lige endnu et hak, startende fra lav.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af HR » 4. feb 2021, 15:34

HR skrev:
4. feb 2021, 15:30
NSander skrev:
4. feb 2021, 15:02
Jeg har skrevet til redaktøren, og de har ændret overskriften.

Godt initiativ, og så oven i købet med resultat. Det gør noget mere forskel end vi der bare sidder herinde og diskuterer med hinanden. Respekt :thumbup: :Hug: :razz:

Tak for dit indspark, og point taken. Journalisten her har nok været forudindtaget ved at tro (som jo også er rigtigt nok), at ingen af de forsvundne ulve hverken er svømmet til Sverige eller har taget bussen til Tyskland, men der er ikke belæg for at skrive, at de er blevet skudt. Derfor her jag rettet rubrikken til.

Med venlig hilsen
xxxx
Chefredaktør Avisen.dk
________________
Nu ved jeg ikke hvad der stod om busser i din mail. Med svaret fra redaktøren er lidt af en sviner. Overskrifter skrives normalt ikke af journalisten, men af redaktøren. Og selv hvis den i dette tilfælde er journalisten der har formuleret overskriften, så er det stadig redaktørens ansvar. Den gamle overskrift var bare helt ude i hampen og dækkede slet ikke artiklens indhold. Min respekt for Avisen.dk faldt lige endnu et hak, startende fra lav.
HR
PS. Den nye overskrift er ikke længer svinet, nu er den bare forkert. Der er mistanke om at der forsvinder ulve. Der er ikke belæg for at sige at der gør. Og det står der heller ikke et ord om i den pågældende rapport.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af NSander » 4. feb 2021, 15:59

HR skrev:
4. feb 2021, 15:30
...
Nu ved jeg ikke hvad der stod om busser i din mail. Med svaret fra redaktøren er lidt af en sviner...
Jeg skrev:
"
I har 31 Januar bragt en "artikel" med overskriften "Masser af ulve bliver skudt herhjemme" Uden skyggen af dokumentation for påstanden.

Ej heller har i kunne finde nogen der vil citeres for påstanden, og rapporten som artiklen angiveligt baseres på, nævner intet sted, at der skulle skydes masser af ulve i Danmark.

Så det ville være på sin plads at i retter overskriften til noget mere passende, og samtidig bringer et dementi, som følger af de presseetiske regler.

Ingen journalist har tilsyneladende ville lægge navn til, men at overskriften skulle komme fra Ritzau virker tvivlsom, eftersom i er den eneste såkaldte avis, der har bragt den.

Mvh.

Xxx
"

Jeg er enig i at hans kommentar er åndssvag. Det virker lidt som en irriterende kæk måde at sige "vi retter det, men vi mener stadig det samme". Men nu står der i hvertfald ikke at jægerne skyder masser af ulve. Al urigtig omtale af jagt og jægere bør forsøges rettet og slået ned.

At jeg så mener at der er andre, som faktisk har det som arbejde, der burde tage sig af den slags, det er en anden sag :)

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Avisoverskift - Masser af ulve bliver skudt herhjemme

Indlæg af LJ » 4. feb 2021, 17:57

HR skrev:
4. feb 2021, 15:30
NSander skrev:
4. feb 2021, 15:02
Jeg har skrevet til redaktøren, og de har ændret overskriften.

Godt initiativ, og så oven i købet med resultat. Det gør noget mere forskel end vi der bare sidder herinde og diskuterer med hinanden. Respekt :thumbup: :Hug: :razz:

Tak for dit indspark, og point taken. Journalisten her har nok været forudindtaget ved at tro (som jo også er rigtigt nok), at ingen af de forsvundne ulve hverken er svømmet til Sverige eller har taget bussen til Tyskland, men der er ikke belæg for at skrive, at de er blevet skudt. Derfor her jag rettet rubrikken til.

Med venlig hilsen
xxxx
Chefredaktør Avisen.dk
________________
Nu ved jeg ikke hvad der stod om busser i din mail. Med svaret fra redaktøren er lidt af en sviner. Overskrifter skrives normalt ikke af journalisten, men af redaktøren. Og selv hvis den i dette tilfælde er journalisten der har formuleret overskriften, så er det stadig redaktørens ansvar. Den gamle overskrift var bare helt ude i hampen og dækkede slet ikke artiklens indhold. Min respekt for Avisen.dk faldt lige endnu et hak, startende fra lav.
HR
Godt initiativ!

...men jeg er enig i at redaktørens hovne svar lader en del tilbage at ønske.
Artiklen synes stadig ikke retvisende og mht ulvenes færden er den helt oplagte mulighed at de er gået tilbage til Tyskland, ligesom de gik herop.
(Her ses bort fra konspirationsteorierne om at ulvene er blevet fragtet herop)

Besvar