Grævlingeproblem v. fodertønde!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Grævlingeproblem v. fodertønde!

Indlæg af Boerge » 15. apr 2021, 18:54

Da hveden i tønden begyndte at forsvinde lidt for hurtigt, satte jeg kamera op. Havde nok min mistanke, og ganske rigtigt, grævling på besøg flere gange om natten. På billedet står den ligefrem og rykker i spiralen.
Da jeg for et par år siden havde samme problem, hegnede jeg tønden ind med rionet. Grævlingen kunne dog klemme sig igennem maskerne, mens fasanerne ikke var så tilbøjelige til det. Så røg det rionet!
Nu gider jeg ikke købe hvede i dyre domme, for at områdets grævlinge kan æde sig tykke og fede.
Nogle ideer til grævlingesikker fodertønde???? Har overvejet, omt man kunne lave en form for hævet platform og stille tønden på, og så håbe fasanerne vil flyve, hoppe op til den???
Gode råd modtges!
Vedhæftede filer
grævling.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Grævlingeproblem v. fodertønde!

Indlæg af Dansken » 15. apr 2021, 19:00

Hvem skal du udfodre med tønden placeret så lavt så Grimbart kan nå den?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Grævlingeproblem v. fodertønde!

Indlæg af HR » 15. apr 2021, 19:03

Vi har en tæt bestand af grævling og har fuldstændigt opgivet spiralerne. Nu bruger vi udelukkende elektroniske spredere med solceller og blyakumulator fra biltema. De er lidt dyre i indkøb, men de kører upåklageligt. Batterierne holder i mindst 3 år og de holder til frost. Der er gået en enkelt udgangsdriver, men så skifter man bare elektronikken som kan købes separat. Vi har en 8-10 stykker kørende og vi kommer ikke til at gå tilbage til spiraler.
HR

@ Dansken: Jeg går ud fra at det er fasaner.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar