,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Altmuligmand » 8. dec 2021, 09:29

100% forkert. Hvis eksporten stopper falder fødevarepriserne i en periode, fordi man prøver på at afsætte varerne indenrigs. Så lukker landmændene. Så stiger fødevarepriserne. De små skvulp bliver til en tsunami. Man kan ikke forudse hvordan det vil gå.
Derfor prøver Eu at styre fødevarepriserne for at undgå ustabile forhold og konkurser med tab for bankverden til følge

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af FrederikF » 8. dec 2021, 13:32

Altmuligmand skrev:
8. dec 2021, 09:29
100% forkert. Hvis eksporten stopper falder fødevarepriserne i en periode, fordi man prøver på at afsætte varerne indenrigs. Så lukker landmændene. Så stiger fødevarepriserne. De små skvulp bliver til en tsunami. Man kan ikke forudse hvordan det vil gå.
Derfor prøver Eu at styre fødevarepriserne for at undgå ustabile forhold og konkurser med tab for bankverden til følge
Er enig i at beskyttelse af kreditforeninger er en faktor.
Når landmændene nu er holdt kunstigt ibgang med støtteordninger og deraf følgende fantasipriser på jord (jorden stiger jo bare med støttemuligheden, så landmanden får ikke meget ud af det). De der låner ud til kommunistsamfundets selvopfundne fantasipriser har håret i postkassen hvis støtten forsvinder.

Men en ting tør jeg godt garantere. Hvis støtten fjernes så får vi et marked med lavere priser, mere samhandel, bedre integration af randmarkeder i Afrika og østlandene, hvor der i øvrigt ofte kan produceres med mindre miljø belastning end i DK (bedre vækstbetingelser, bedre jord - den danske er ved at være udpint, muldlaget er ved at være så tyndt at man tror det er løgn).
Men der vil gå nogle år med krak af kreditforeninger og bankustabilitet inden vi er i mål.
Bring it on :blink:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Caspian1911 » 8. dec 2021, 13:58

Altmuligmand skrev:
8. dec 2021, 09:29
100% forkert. Hvis eksporten stopper falder fødevarepriserne i en periode, fordi man prøver på at afsætte varerne indenrigs. Så lukker landmændene. Så stiger fødevarepriserne. De små skvulp bliver til en tsunami. Man kan ikke forudse hvordan det vil gå.
Derfor prøver Eu at styre fødevarepriserne for at undgå ustabile forhold og konkurser med tab for bankverden til følge
Landbrugsstøtten blev indført i 1962. Hvis nu vi brugte de næste 60 år på at afvikle den, vil det blive en krusning i vandoverfladen.

Hvor får EU sine støttekroner fra? Fra mit skatteyderbidrag. Dvs. jeg betaler høj skat for at få billige fødevarer. Jeg troede bønder var liberale, der ikke brugte andre folks penge.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Altmuligmand » 8. dec 2021, 14:05

Sjovt. Du har vist ikke læst det jeg har skrevet. Du kan ikke undgå at komme ind i støttehelvedet hvis du vil være landmand. Økologer kan ikke sælge deres varer med det røde økomærke hvis deres marker ikke hjemtager støtte. Vi kan ikke med de nuværende regler undgå landbrugsstøtte. Jeg ser gerne støtten afviklet samtidig med at de mange mange tusinde mennesker der er ansat i kontorstillinger skal ud og finde på noget produktivt at lave.

Der er jo en politiker gemt i dig caspian1911, du må gerne gøre en indsats med den ildhu.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Caspian1911 » 8. dec 2021, 14:18

Jeg har jo ikke snakket om, reglerne ikke skal laves om. Over 60 år det naturligvis muligt.
I øvrigt er det sjovt, for selv toppen af L&F ser gerne støtten afviklet, men ser også store udfordringer i at gøre det.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Lassescout » 8. dec 2021, 14:37

Altmuligmand skrev:
8. dec 2021, 14:05
Jeg ser gerne støtten afviklet samtidig med at de mange mange tusinde mennesker der er ansat i kontorstillinger skal ud og finde på noget produktivt at lave.
Jeg bliver til gengæld en lille smule træt af myten om, at mange tusind mennesker i kontorstillinger ikke bestiller noget. Hvis Fødevarestyrelsen ikke skrev under på de sundhedscertifikater der skal følge med kød og dyr der eksporteres ud af Danmark, kunne de ikke indbringe de høje priser de gør. Den kontrol der gennemføres er det direkte grundlag for de garantier der gives, og den er i høj grad værdiskabende ved at gøre det muligt at sælge på højprismarkeder som USA, Japan, Korea og senest Kina.

Da jeg arbejdede i kødkontrollen fik jeg ofte på den ene eller anden måde at vide af slagterne, at jeg bare kunne smutte, for jeg bestilte ikke noget produktivt. Jeg udfordrede af og til argumentet ved at fortælle, at jeg gerne ville smutte, men at jeg så selvfølgelig ville tage stempler og certifikater med mig.

Hvis vi leger lidt med den tanke, så ville landbruget blive nødt til at organisere en troværdig, uafhængig kontrolinstans der kunne give sundhedsgarantier til aftagerne i udlandet. Summa-summarum: Hvis landbruget ikke havde Fødevarestyrelsen blev de nødt til at opfinde den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Altmuligmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 110
Tilmeldt: 28. jun 2021, 21:25
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Altmuligmand » 8. dec 2021, 15:36

Den står du selv på mål for Lassescout jeg har ikke klandret fødevarekontrollen for ikke at lave noget. At det så er horribelt at der ikke er konkurrence på markedet og fødevarekontrollen selv bestemmer fakturaprisen det er helt i hegnet.
Derimod så kører der en masse mennesker rundt i ha støtte Cirkusrevyen og bruger år på at få deres computerprogrammer til at virke. Samt opfinde og fortolke eu regler mv.

Jeg så gerne fri markedsmekanismer på løndannelsen i de følgeerhverv der arbejder med fødevarer, som der ønskes på fødevarerne. Det er da horribelt at en ltr mælk koster 2,7kr hos landmanden mens den koster 8-9kr +moms i butikken medmindre der er udsalg.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Lassescout » 8. dec 2021, 16:12

Jeg tror sjovt nok, at et af de fremtidsscenarier vi kommer til at se ind i meget snart er, at der kommer private udbydere af kontrolfunktioner, og at staten kommer til at benytte sig af muligheden for at indkøbe kontrol hvis det er billigere end man selv kan udføre den.

Det er vel gået OK med bilinspektionen, og det kan nemt udbredes til dyr og fødevarer og mange andre ting. Det skulle ikke undre mig om f.eks. HedeDanmark kunne udbyde arealkontrol billigere end Landbrugsstyrelsen kan udføre den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Jor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. sep 2012, 18:03
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: vestfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Jor » 8. dec 2021, 17:39

Hej alle
Er denne ulvetråd ikke kørt godt og grundigt at sporet

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Lassescout » 8. dec 2021, 19:34

Jor skrev:
8. dec 2021, 17:39
Hej alle
Er denne ulvetråd ikke kørt godt og grundigt at sporet
Du har selvfølgelig helt ret.
Nu kører vi jo på 5. side, og så glipper koncentrationen sædvanligvis en del. I almindelighed finder du relevante kommentarer på side 1-2 i trådene her på forum. Derefter går det hastigt ned ad bakke med relevansen :oops: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar