Primos 3. Gen eller Viper styx.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Nfdk89
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 61
Tilmeldt: 29. mar 2021, 22:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 98 times
Been thanked: 3 times

Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af Nfdk89 » 4. jun 2021, 19:50

Rifflen er købt og jeg afventer godkendelsen.... Suk! Så vente tiden går på at fintune og indkøbe de sidste stumper, så jeg kan være klar til riffel banen.

Men nu står jeg som nyjæger over for endnu et svært valg, for hvilken skyde stok ska jeg vælge, jeg overvejer den trebenet 3. Gen model Primos eller Viper styx elite?

Så jeg vil høre hvad jeres erfaring er med de enkle skydestokke og om i har forslag til andre modeller?

😊
308win, 234win, 22lr, 12/70,

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af HR » 4. jun 2021, 20:30

To krydsede tomatstænger og 10 hårelastikker, så er du i gang. Ja, en 4-benet vipet flex er lækker. Men mindre kan gøre det og jeg syntes du skal starte nede fra. Find nogle af de siddende stillinger der passer dig. Først uden stok, så med. Det er ikke helt let at sætte en skydestok op samtidigt med at man håbdterer et våben. Specielt ikke på en skydebane med hårdt underlag.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af C-X » 4. jun 2021, 21:23

Jeg har en Primos Gen. II, tror jeg det er, og den er egentlig udmærket, men det kan være svært, for mig, at samle skuddene sidevejs, ved stående skydning. Ved siddende i ujævnt terræn er den genial. Kommer du på banen og der er nogen der har deres med, så hold dig ikke tilbage med at spørge om du må prøve den. Spørger man høfligt, så får man i reglen høflige svar, og mange vil gerne dele deres grejfetish med andre.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af Kortmentyk » 4. jun 2021, 21:41

Jeg har kun en gang set en primos 3 type skydestok på en jagtfeltskydning og efter de udfordringer han havde med at ramme er jeg helt sikker på at han møder op med en viperflex næste gang.

HR: tiden er (desværre) rendt fra det med selv at bikse skydestokke og andet grej sammen og man starter heller ikke mere med sin farbrors aflagte simson suhler. Nyjægeren nu om dage er 35-40 år og ligger ud med blaser, swarovskie osv osv.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af TheDarkSide » 4. jun 2021, 22:46

En Viperflex (eller en tilsvarende model) er uden tvivl den billigeste og hurtigste måde at lære at skyde fornuftigt fra stående skydestilling.
Jeg er på min Viperflex nr. 2. Nr. 1 (gammel model) virker stadig perfekt, men er udskiftet med den "nye" model (Styx).
Jeg har skudt en del vildt fra 4-benet skydestok og det er bare suverænt. Jeg kommer bestemt ikke tit på skydebanen, men jeg er sikker nok til at skyde ud til 200 meter på jagt, fra stående.
I år brugte jeg den til en hurtig kontrolskydning af riflen, det gav en fin 3-skudsgruppe på 25-30 mm på 100 meter :thumbup: Og det er bestemt opnåeligt for de fleste skytter med en smule øvelse..

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af HR » 4. jun 2021, 23:37

Kortmentyk skrev:
4. jun 2021, 21:41
Jeg har kun en gang set en primos 3 type skydestok på en jagtfeltskydning og efter de udfordringer han havde med at ramme er jeg helt sikker på at han møder op med en viperflex næste gang.

HR: tiden er (desværre) rendt fra det med selv at bikse skydestokke og andet grej sammen og man starter heller ikke mere med sin farbrors aflagte simson suhler. Nyjægeren nu om dage er 35-40 år og ligger ud med blaser, swarovskie osv osv.
Jeg er slet ikke uenig. Det er derfor jeg gør op opmærksom på at det ikke behøver at være sådan. Viper er uden tvivl den bedste skydestok til stående. Men er det der man skal starte? Tomatpindene er dem jeg har med på jagt fordi de virker bedre siddende. De virker også stående til korte skud. De justeres hurtigt, trinløst og lydløst ved at forskyde elastikkerne op og ned.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af Brian88 » 4. jun 2021, 23:39

Jeg har begge dele, og hvilken jeg bruger afhænger helt af opgave/terræn jeg skal jage i. Jeg vil også opfodre til at tage ud og prøve nogle forskellige og vælge ud fra det, men ha´ i tankerne hvad og hvor du skal jage. Markedet er meget hypet og priserne er skruet højt op, men mon ikke det er en del af glæden også :giggle:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af HR » 5. jun 2021, 00:01

@bfdk89
Køb en luftbøsse og giv dig til at træne skydestillinger i ro og fred derhjemme. Skriv bukkeskiven ud i 1/10 størrelse (så bliver sigtebilledet rigtigt) og tag riffelprøven på 10m hjemne så tit du har lyst. Det dulmer lige så godt som at brænde penge af i jagtforretningen, det er billigere og det er god træning. Hvis penge er ligegyldigt, så køb den viper og træn stående med den og luftbøssen.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af C-X » 5. jun 2021, 00:20

Jeg kan ikke ramme en skid, hvis mine fjeder luftgevær ligger på en skydestok. Det hele hopper og danser, pga rekyloptaget.

HRs forslag er godt, hvis man bruger en PCP, alternativt kan man også bruge en salonriffel. Til rigtig fritstående skydning er fjeder luftgevær fint at træne med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af HR » 5. jun 2021, 00:43

Mor bliver sur hvis jeg skyder 22er inde i huset.....

Det drejer dig ikke om at ramme, men om skydeteknik og våbebhåndtering. En PCP er bedst, men en fjederskyder er absolut brugbar.
(Edit: Ja, min Diana spreder også små 5 cm lodret på 10m når den skydes fra en Viper)
Senest rettet af HR 5. jun 2021, 14:15, rettet i alt 2 gange.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Nick90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 13. maj 2020, 22:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af Nick90 » 5. jun 2021, 14:09

Viper flex helt klart. Har prøvet forskellige stokke. Også primos’en, men viper flexen er bare suveræn

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af Boryx » 5. jun 2021, 16:36

En Viper-flex er ikke en skydestok, det er nærmere at betegne som en indskydningsbænk! Voldsom effektivt til præcise skud.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Primos 3. Gen eller Viper styx.

Indlæg af Peter » 6. jun 2021, 07:34

Det er umuligt at sammenligne de 2, da de opfylder hvert sit behov.
Primos med kun ét støttepunkt og Viper Flex med 2 støttepunkter.

Personligt vil jeg til enhver tid anbefale en model med 4 ben med støtte til både for og bag, altså som Viper Flex. Der findes også andre på markedet, bl.a. PH Skydestok, 4StableStick, både Seeland og Deerhunter har vist også lavet en samt sikkert en del andre.
Principperne er de samme, og hvis du vil ligne de andre på skydebanen, skal du vælge Viper Flex, hvilket der er en god grund til!

Besvar