Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af PSindrup » 30. jul 2021, 12:04

Lycon skrev:
30. jul 2021, 10:17
PSindrup skrev:
30. jul 2021, 09:03
Lycon skrev:
29. jul 2021, 22:15
C-X skrev:
29. jul 2021, 20:00
Ny fremgangsmåde, for mit vedkommende, efter at have set nok rådyr "leve" efter stikket, er at have en kniv med, der er lang nok til at nå hjertet. Så kan andre pive over det, hvis de vil.
Problemet er at man med den fantastiske danske våbenlov, ikke til dagligt kan medbringe en kniv til formålet. Og det giver et problem med ved pludselig opstået situationer hvor man er nødt til at aflive et påkørt stykke vildt.

Jeg har dog altid som minimum denne Gerber på mig her i svampesæsonen. Og så sent i november sidste år aflivede jeg en Rå der havde fået knust bækkenpartiet ved en påkørsel.

Udenfor sæsonen har jeg den altid på mig, så jeg kan skrælle mit frokostæble og skære de brune pletter af.
IMG_20210729_215629_387.jpg

Det er jo et anerkendelsesværdigt formål som den daværende Justitsminister Morten Brødskovl selv fremdrog som eksempel, da man skulle have befolkningen til at sluge de nye stramninger. Blot fordi 0,1% af befolkningen ikke kan administre at bære kniv i dagligdagen.

Det gav 9,6kg. dejligt kød til fryseren. Og ja det var på privat vej, og med grundejers velsignelse at jeg tog dyret med hjem.
IMG_20210729_215959_442.jpg
Men den lille svampe- eller æblesnittekniv kan du da ikke nå ind til hjertet med, hvis du vælger at stikke dyret?

Hvad gør du så? Skærer halspulsåren?

Peter
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=992845#p992845
Sorry for ikke at have set at det var dit indlæg. :oops:

Giver det ikke et “fandens svineri”?
Og vil det ikke virke ret voldsomt på tilfældige “civile” tilskuere?

Peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Lycon » 30. jul 2021, 12:19

PSindrup skrev:
30. jul 2021, 12:04
Lycon skrev:
30. jul 2021, 10:17
PSindrup skrev:
30. jul 2021, 09:03
Lycon skrev:
29. jul 2021, 22:15
C-X skrev:
29. jul 2021, 20:00
Ny fremgangsmåde, for mit vedkommende, efter at have set nok rådyr "leve" efter stikket, er at have en kniv med, der er lang nok til at nå hjertet. Så kan andre pive over det, hvis de vil.
Problemet er at man med den fantastiske danske våbenlov, ikke til dagligt kan medbringe en kniv til formålet. Og det giver et problem med ved pludselig opstået situationer hvor man er nødt til at aflive et påkørt stykke vildt.

Jeg har dog altid som minimum denne Gerber på mig her i svampesæsonen. Og så sent i november sidste år aflivede jeg en Rå der havde fået knust bækkenpartiet ved en påkørsel.

Udenfor sæsonen har jeg den altid på mig, så jeg kan skrælle mit frokostæble og skære de brune pletter af.
IMG_20210729_215629_387.jpg

Det er jo et anerkendelsesværdigt formål som den daværende Justitsminister Morten Brødskovl selv fremdrog som eksempel, da man skulle have befolkningen til at sluge de nye stramninger. Blot fordi 0,1% af befolkningen ikke kan administre at bære kniv i dagligdagen.

Det gav 9,6kg. dejligt kød til fryseren. Og ja det var på privat vej, og med grundejers velsignelse at jeg tog dyret med hjem.
IMG_20210729_215959_442.jpg
Men den lille svampe- eller æblesnittekniv kan du da ikke nå ind til hjertet med, hvis du vælger at stikke dyret?

Hvad gør du så? Skærer halspulsåren?

Peter
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=992845#p992845
Sorry for ikke at have set at det var dit indlæg. :oops:

Giver det ikke et “fandens svineri”?
Og vil det ikke virke ret voldsomt på tilfældige “civile” tilskuere?

Peter
Jo, og som jeg også skrev er det aldrig noget kønt syn at aflive et stykke nødstedt vildt. Det er dog bedre end alternativet, som er en frygtelig pinefuld død. Jeg har dog været heldig at der ikke har været tilskuere. Den i november blev påkørt kl. 07:00 af den foran kørende som blot fortsatte uden at stoppe op. :mad: De to andre påkørte jeg selv på en mørk landevej, igen ingen tilskuere.

Skulle der dog være tilskuere ville jeg stadig ikke betænke mig et øjeblik. Hensynet til vildt vejer tungere for mig, end folks forargelse eller modvilje mod aflivning på stedet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af C-X » 30. jul 2021, 12:24

De sarte må daffe ind til byen igen, hvor de kan købe en kaffe latte med hjem til deres Netflix eller Disney Plus.

Jeg ville dog nok foreslå tilskuere, at de kunne vende sig om.

Personligt vil jeg heller ikke have tilskuere ved aflivninger af kæledyr, med mindre der foregår en instruktion samtidig, eller der er behov for deltagelse af flere. Det er mellem dyret og jeg.
Jagt og regulering er noget andet, det kan sagtens være en tilskuer begivenhed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Kortmentyk » 30. jul 2021, 12:36

TheDarkSide skrev:
30. jul 2021, 12:01
Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 23:33
Man skal gøre hvad der er hurtigst, sikrest og forvolder dyret mindst lidelse. I de situationer hvor det er muligt at skyde skal man gøre det og ikke lade forfængeligheden råde......
Et dyr der aldrig har været i menneskehænder før er uden tvivl rædselsslagent når der ligger en og roder rundt oven på det med en kniv.
Nu tager det ikke længere tid at stikke et dyr i nakken end det tager et dyr at forbløde af et stik i hjertet. Man skal jo ikke "ligge og rode rundt oven på" dyret :what:
Man skal alligevel noget mere i nærkontakt med et i forvejen bange dyr der aldrig har været i menneskehænder før. Og for hvis skyld :???: for din eller dyrets?

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Slettes2 » 30. jul 2021, 14:27

Efter at have aflivet to stykker påkørt råvildt de seneste par år, hvor de uheldige bilister og andre der var stoppet op, har været totalt handlingslammede, bevæger jeg mig nødigt ud i bil uden en egnet kniv, og så må jeg tage snakken med ordensmagten såfremt det bliver aktuelt.

Jeg bor langt ude på landet, helt ude i Afgrundsdanmark, hvor vildtet af forståelige årsager også opholder sig, og det alene burde være anerkendelsesværdigt formål nok til at måtte medbringe en til formålet egnet kniv. Men men men, det ved vi godt er et flydende begreb her i landet.

Jeg kunne tænke mig at man lavede en ordning, hvor eksempelvis de af os med blankvåbentilladelse altid måtte medbringe en kniv til det specifikke formål, måske endda inkluderet at man også kunne befri nødstedte dyr i de ufattelige mængder af affald, plastic, snor mv. som uopdragne idioter smider fra sig overalt. Eller en ordning hvor man kunne søge om at erhverve en sticker eller et "kort" til bilen som bekendtgjorde at man havde lov til at medbringe egnet kniv til førnævnte formål og havde mod på og evner til at forende nødstedt vildt.

Man kunne udmærket begrænse sådanne ordninger til ikke at dække visitationszoner mv., men jeg er godt klar over at den politiske beslutningsproces, den uhyggeligt omfattende offentlige administration og sikkert en betydelig folkelig modstand fra dem der ikke forstår problemet, fordi de aldrig har påkørt en bambihjort på deres christianiacykel, gør at dette bare er en drøm.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af PSindrup » 30. jul 2021, 14:48

Luftskipper skrev:
30. jul 2021, 14:27
Efter at have aflivet to stykker påkørt råvildt de seneste par år, hvor de uheldige bilister og andre der var stoppet op, har været totalt handlingslammede, bevæger jeg mig nødigt ud i bil uden en egnet kniv, og så må jeg tage snakken med ordensmagten såfremt det bliver aktuelt.

Jeg bor langt ude på landet, helt ude i Afgrundsdanmark, hvor vildtet af forståelige årsager også opholder sig, og det alene burde være anerkendelsesværdigt formål nok til at måtte medbringe en til formålet egnet kniv. Men men men, det ved vi godt er et flydende begreb her i landet.

Jeg kunne tænke mig at man lavede en ordning, hvor eksempelvis de af os med blankvåbentilladelse altid måtte medbringe en kniv til det specifikke formål, måske endda inkluderet at man også kunne befri nødstedte dyr i de ufattelige mængder af affald, plastic, snor mv. som uopdragne idioter smider fra sig overalt. Eller en ordning hvor man kunne søge om at erhverve en sticker eller et "kort" til bilen som bekendtgjorde at man havde lov til at medbringe egnet kniv til førnævnte formål og havde mod på og evner til at forende nødstedt vildt.

Man kunne udmærket begrænse sådanne ordninger til ikke at dække visitationszoner mv., men jeg er godt klar over at den politiske beslutningsproces, den uhyggeligt omfattende offentlige administration og sikkert en betydelig folkelig modstand fra dem der ikke forstår problemet, fordi de aldrig har påkørt en bambihjort på deres christianiacykel, gør at dette bare er en drøm.
Fremragende forslag.

Man kinne jo starte med st retten gjaldt folk med jagttegn, som allerede har “bestået prøven” og er blevet vurderet til at kunne håndterer “farlige våben”
Det er helt sort at alle os med jagttegn, som har lov til at eje, transporterer og benytte alverdens “farlige våben” (på flere kilometers afstand) ikke kan betros tilliden til at have en egnet “aflivningskniv” i bilen.
Jeg siger ikke at vi skal have lov til at rende rundt med en “Indiana jones”-kniv i bæltet - bare lidt proportion.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af HR » 30. jul 2021, 15:23

Hvis den har fået et skud hagl og der sidder en hund i røven på den, så tror jeg at stressOmeteret står på Max allerede. Jeg sætter et knæ/skinneben hen over bringe og hals, så er der styr på dem. Også selvom det er et relativt uskadt dyr der bare er taget af hundene. Så fat om snuden med Venstre hånd og kniven ind det rigtige sted i den rigtige vinkel. Vipper kniven frem og tilbage og så er der slukket. Fra jeg planter knæet til der er ro tager vel ca 3-5 sekunder. Jeg er ligeglad med hvordan andre gør, om det er snit af halsen eller stik i hjertet. Bare man lader være med at påstå at et nakkestik ikke er øjeblikkeligt dræbende.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af PSindrup » 30. jul 2021, 15:34

HR skrev:
30. jul 2021, 15:23
Hvis den har fået et skud hagl og der sidder en hund i røven på den, så tror jeg at stressOmeteret står på Max allerede. Jeg sætter et knæ/skinneben hen over bringe og hals, så er der styr på dem. Også selvom det er et relativt uskadt dyr der bare er taget af hundene. Så fat om snuden med Venstre hånd og kniven ind det rigtige sted i den rigtige vinkel. Vipper kniven frem og tilbage og så er der slukket. Fra jeg planter knæet til der er ro tager vel ca 3-5 sekunder. Jeg er ligeglad med hvordan andre gør, om det er snit af halsen eller stik i hjertet. Bare man lader være med at påstå at et nakkestik ikke er øjeblikkeligt dræbende.
HR
:thumbup:

Hvordan er vinklen på kniven i forhold til halsen?
Vinkelret på eller knivsbladet pegende opad mod kraniet?

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af HR » 30. jul 2021, 17:03

Vinklen er fremad i kraniet, men glem halsen. Du presser næseryggen sammen imod halsen for at eksponere hullet bagerst i kraniet. Det kræver et ret kraftigt greb, men det skal du have alligevel for at styre dyret. Så stikker du i lige linje ned mod næsen. Prøv det på et dødt dyr. Der er stort set ikke modstand når man er gennem skindet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af FrederikF » 30. jul 2021, 17:58

PSindrup skrev:
30. jul 2021, 15:34
HR skrev:
30. jul 2021, 15:23
Hvis den har fået et skud hagl og der sidder en hund i røven på den, så tror jeg at stressOmeteret står på Max allerede. Jeg sætter et knæ/skinneben hen over bringe og hals, så er der styr på dem. Også selvom det er et relativt uskadt dyr der bare er taget af hundene. Så fat om snuden med Venstre hånd og kniven ind det rigtige sted i den rigtige vinkel. Vipper kniven frem og tilbage og så er der slukket. Fra jeg planter knæet til der er ro tager vel ca 3-5 sekunder. Jeg er ligeglad med hvordan andre gør, om det er snit af halsen eller stik i hjertet. Bare man lader være med at påstå at et nakkestik ikke er øjeblikkeligt dræbende.
HR
:thumbup:

Hvordan er vinklen på kniven i forhold til halsen?
Vinkelret på eller knivsbladet pegende opad mod kraniet?

Peter
Øvelse gør mester.
Ud og prøv næste gang du kommer forbi et dødt dyr :blink:
Så kan du bøde prøve nakkestik og skære siden af halsen op.
Ingen af delene er nemme de første par gange - at skære halspulsårene over kræver enten en del kraft eller en skarp kniv. Jeg har mere end en gang set jægere “skære halsen over” på hjortevildt - hvilket betød at luftrør blev overskåret og dyrene blev kvalt langsomt. Det lykkedes mig ikke at fø forklaret det uhensigtsmæssige i det da “halsen jo var skåret over” :modbat:
Meningen er jo at det skal bløde så der sker et hurtigt blodtryksfald, eller centralnervesystemet skal slåes fra (hjerne/rygmarv).
At stikke i hjertet med en Indiana Jones model kan også øves, det fungerer til hjortevildt - men igen jeg foretrækker et skud, hvis det er muligt.

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Ratata » 31. jul 2021, 10:23

Jeg kom i vinters forbi en dame, der havde påkørt en dåkalv.
Hun stod helt alene på en mørk landevej, vendte min bil og parkerede foran hendes. Så var der tre forlygter til at give lys.
Ud og spørge hende om hun var ok, bad hende om at kigge væk. Så over til dyret, to hurtige dybe snit på siden af halsen. Blodet kommer hurtigt, når man har ramt årene. Efter det var det bare at vente på at resten af kroppen lå stille. Men er ikke i tvivl om at lyset var slukket.
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Lassescout » 31. jul 2021, 10:24

Jeg har mere end en gang set jægere “skære halsen over” på hjortevildt - hvilket betød at luftrør blev overskåret og dyrene blev kvalt langsomt. Det lykkedes mig ikke at få forklaret det uhensigtsmæssige i det da “halsen jo var skåret over” :modbat:
Meningen er jo at det skal bløde så der sker et hurtigt blodtryksfald, eller centralnervesystemet skal slåes fra (hjerne/rygmarv).
Det er godt set. Halspulsårerne ligger på siden af halsen, temmelig dybt. Det sikreste er at skære på tværs under kæben, og bare skære helt ind til halshvirvlerne. Så bliver begge halspulsårer skåret over og blodtryksfaldet i hjernen sker øjeblikkeligt med bevidstløshed til følge. Dette kan gøres med en kort kniv, men det er rarest hvis den ikke er for spinkel. Jeg har gjort det med en lille rød Mora-kniv som en lastbilchauffør havde liggende i sin værktøjskasse. Den var heldigvis skarp, så det gik fint.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af NBP » 31. jul 2021, 12:01

Jeg har flere gange stukket råvildt. Og jeg kan tilslutte mig Hr. Prøv det på et i forvejen dødt dyr.
'Når vi har nyjægere med på jagt demonstrerer jeg det for dem, hvorefter de selv får lov til at prøve. Jeg fører kniven ind bagfra i en lige linie mod næsen, det slukker hurtigt lyset
Har man prøvet det bare en gang, giver det en helt anden selvtillid.
Problemet kan være at de samme menekser som bare står passivt og ser til, tit er de første til at frarges og evt. anmelde for 'dyremishandling'

Besvar