Indførsel af Våben til Norge (Uden våbenpas)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
JokkeKBH
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21. feb 2013, 00:41
Interesser: Jagt, sportsfiskeri, WW2
Geografisk sted: København
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indførsel af Våben til Norge (Uden våbenpas)

Indlæg af JokkeKBH » 30. jul 2021, 15:01

Jeg har købt mig til muligheden for at skyde en norsk skovbuk fra 10/8 når deres sæson starter. Har for et par måneder siden bestilt EU Våpenpas som jeg håbede ville komme inden men det er desværre ikke tilfældet. I stedet vil jeg så manuelt deklarere våbenet men kan se der lader til at være kommet strengere regler i Norge det sidste år:

Når du reiser uten gyldig europeisk våpenpass
Har du ikke gyldig europeisk våpenpass? Da må du deklarere våpenet ditt når du reiser inn til Norge. Å deklarere våpenet vil si å gi en skriftlig melding om at du reiser med våpenet.

I ny våpenforskrift er det fastsatt nye regler om midlertidig innførsel av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon uten europeisk våpenpass.

Utenlandske borgere som midlertidig skal føre inn skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon inn til Norge må ha tillatelse fra politiet. Det kan bare gis tillatelse for midlertidig innførsel i forbindelse med jakt, sportsskyting eller samleraktivitet. Den som skal innføre skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon må oppfylle kravene til minstealder for den aktuelle våpentypen og ha gyldig våpentillatelse fra hjemlandet.

En søknad om midlertidig innførsel (1,42 MB pdf) må sendes til det politidistrikt der vedkommende skal oppholde seg senest to måneder før innreisen.


Mit spørgsmål er om nogen andre har indført våben uden pas ved personligt at deklarere det? Jeg har udfyldt den danske tolderklæring om ud- og indførsel af våben jeg så vil få stemplet ved færgen inden jeg sejler derop. Bliver noget bekymret når der pludselig står man skal have lokal godkendelse senest to måneder før :(

På forhånd mange tak!

Joakim

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Indførsel af Våben til Norge (Uden våbenpas)

Indlæg af KKA » 31. jul 2021, 17:33

Kan Du overhovedet rejse ind i Norge med de nuværende indrejserestriktioner dér?
NORGE:
Indrejse er tilladt fra "grønne" lande i Europa
Du skal dog have opholdt dig i et “grønt” område i mindst 10 dage forud for indrejse i Norge, og du skal også kunne bevise, at du bor i et "grønt" land. Bemærk, at det i Danmark kun er Region SYDDANMARK, der er "grøn".

Besvar