Spørgsmål til etablering af levende hegn

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Andreas E. » 8. aug 2021, 18:48

Hejsa

Jeg har et lille landbrug med en asfalteret vej som det ene skel.
1393EE67-1E70-46E4-A205-703CF8D37A7C.jpeg
Skel til nabomark
Hidtil har marken været dyrket helt op til vejen, men jeg ønsker at lave en afgrænsning op til vejen og naboens mark.
Jeg har derfor braklagt et bælte på 5 meter hele vejen rundt.
Jeg vil gerne have et hegn der ser lidt vildt og tilfældigt ud, og har derfor tænkt på hvordan sådan en braklagt stribe kommer til at se ud, hvis man bare lader den være.
Er der nogen der har erfaring med det?
Hvis hegnet skal etableres og plantes traditionelt, kan det jo godt gå hen at blive halvdyrt med 5x500m.
Af hensyn til naboer osv. ønsker jeg ikke et hegn højere end 2-3 meter.

Kort sagt: Kan jeg lade stykket være og forvente et regulært hegn efter nogen år, eller er der bedre at plante til?

Venlig hilsen

Andreas

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af KKA » 8. aug 2021, 19:15

Mon ikke dine naboer, udover DU, vil foretrække et levende hegn, der øger markudbyttet på begge sider, qua vindstoppereffekten, samt hindrer uønsket ukrudt som tidsler, agersvinemælk og engbrandbæger ved bare at lægge arealet brak.
At det tillige er godt for faunaen er vel logisk.
Jeg fik for mange år siden fældet et gl hvidgranshegn og erstattet det med et 6 radet læhegn. Det blev sat på vores matrikel med den yderste rækker i skel.
HedeDanmark(som vi altid me d stor tilfredshed har anvendt til skovarbejde) stod for dette projekt, og dengang var der økonomisk støtte til etablering af læhegn.
Er der ikke det i dag?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af HR » 8. aug 2021, 21:02

Hvis du bare lader striben stå, så vil der ad åre etablere sig en bevoksning med krat, buske og træer. Men i Danmark kan vi ikke håndtere natur der passer sig selv på en naturlig måde. Det skal passes af menneskehånd, basta!
Suk, HR.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Andreas E. » 9. aug 2021, 13:02

Jeg har skrevet til Hededanmark og spurgt dem om et tilbud på tilplantning. Hvad kostede dit projekt?
I følge deres hjemmeside er der ikke længere muligt at søge om offentlig støtte til etablering af levende hegn.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af HR » 9. aug 2021, 13:24

Læs her hvad der kan søges til i dit område. Hvis dit natursyn harmonerer med Hededanmarks (alt rettet ind til højre på lige rækker), så der de sikkert sagen. Men de er ikke billige.
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... r-vildtet/
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Andreas E. » 9. aug 2021, 20:55

Tak for linket.
Ved du om der er krav til renholdelse, efterplantning osv. ved brug af dette tilskud?
Jeg synes den række ting der var krav om at man skulle gøre ved den tidligere tilskudsordning, var meget omfattende og var grund til at jeg nok ikke ville vælge den løsning.
På Naturstyrelsens hjemmeside kan jeg dog ikke seat der stilles nogen krat til "plant for vildtet".

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af HR » 10. aug 2021, 10:03

Jeg mener ikke at der er krav om hegning, renholdelse, genplantning osv. Men det må stå i ansøgningsmaterialet. I modsætning til skovloven og lignende materiale, så drejer puljen sig jo heller ikke om lange rette egestammer til bygning af krigsskibe*, men om vildtet. Og her må det gerne være rodet og lysåbent for at virke.
/HR

*Ja, Danmarks skove vedligeholdes hovedløst efter en dybt forældet lov træ som strategisk militær ressource.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Bobo » 10. aug 2021, 12:12

HR skrev:
10. aug 2021, 10:03
/HR

*Ja, Danmarks skove vedligeholdes hovedløst efter en dybt forældet lov træ som strategisk militær ressource.
argh det er da en kæk påstand :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af HR » 10. aug 2021, 13:08

Bobo skrev:
10. aug 2021, 12:12
HR skrev:
10. aug 2021, 10:03
/HR

*Ja, Danmarks skove vedligeholdes hovedløst efter en dybt forældet lov træ som strategisk militær ressource.
argh det er da en kæk påstand :razz:
Ja, vi er i det kække hjørne her til morgen :blink:
Men prøv at læse skovloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/315). Den er gennemsyret af krav der skal sikre produktionen af træ. Læg dertil landvindingssagen fra 1860erne, hvor driftige mænd drænede og opdyrkede landet. Målet var at gøre hver kvadratcentimeter produktiv. ”Hvor ploven ej kan gå, og leen ej kan slå, der skal et træ stå” (Hans Bjerregaard). Og det så om det skulle koste penge, for en skov med underskud var bedre end unyttig natur! Hvis du kigger ind i hovedet på en gennemsnitlig skovfoged idag, så er det den tradition og det tankegods der er udgangspunktet. Når Århus kommune etablerer ny skov idag, så er store arealer slet ikke klassificeret som sådan. For en "skov" der bare skal passe sig selv passer ikke ind i den danske administrative og juridiske definition af skov.
/HR
[rant off, og nu i flyverskjul hvis der er en progressiv skovmand i forum (eller en konservativ) :getout: ]
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Andreas E. » 10. aug 2021, 13:12

Jeg har netop skrevet til Naturstyrelsen ang. tilskuddet, da hjemmesiden ikke ser ud til at være opdateret længe. Bl.a. er der ikke nogen aktiv email at sende ansøgningen til.
Jeg håber de kan give mig svar på, om der er mulighed for tilskud eller ej og under hvilke betingelser.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af TheDarkSide » 10. aug 2021, 13:14

HR skrev:
10. aug 2021, 10:03
Jeg mener ikke at der er krav om hegning, renholdelse, genplantning osv. Men det må stå i ansøgningsmaterialet. I modsætning til skovloven og lignende materiale, så drejer puljen sig jo heller ikke om lange rette egestammer til bygning af krigsskibe*, men om vildtet. Og her må det gerne være rodet og lysåbent for at virke.
/HR

*Ja, Danmarks skove vedligeholdes hovedløst efter en dybt forældet lov træ som strategisk militær ressource.
Det vil jeg give dig ret i.

En typisk skov lavet med skovrejsningstilskud er fin for vildtet de første 15 år, men derefter er det normalt bare en gang livløs højskov/stangskov uden læ, dækning eller føde.

Jeg tror det tager for lang tid at lade et læhegn vokse frem af sig selv. Nogle steder er der helt sikkert gode muligheder for det, men det hurtigste er at få plantet nogle buske og småtræer, så det hele ikke bare ender i et tykt lag græs.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Bobo » 10. aug 2021, 13:55

HR skrev:
10. aug 2021, 13:08
Bobo skrev:
10. aug 2021, 12:12
HR skrev:
10. aug 2021, 10:03
/HR

*Ja, Danmarks skove vedligeholdes hovedløst efter en dybt forældet lov træ som strategisk militær ressource.
argh det er da en kæk påstand :razz:
Ja, vi er i det kække hjørne her til morgen :blink:
Men prøv at læse skovloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/315). Den er gennemsyret af krav der skal sikre produktionen af træ. Læg dertil landvindingssagen fra 1860erne, hvor driftige mænd drænede og opdyrkede landet. Målet var at gøre hver kvadratcentimeter produktiv. ”Hvor ploven ej kan gå, og leen ej kan slå, der skal et træ stå” (Hans Bjerregaard). Og det så om det skulle koste penge, for en skov med underskud var bedre end unyttig natur! Hvis du kigger ind i hovedet på en gennemsnitlig skovfoged idag, så er det den tradition og det tankegods der er udgangspunktet. Når Århus kommune etablerer ny skov idag, så er store arealer slet ikke klassificeret som sådan. For en "skov" der bare skal passe sig selv passer ikke ind i den danske administrative og juridiske definition af skov.
/HR
[rant off, og nu i flyverskjul hvis der er en progressiv skovmand i forum (eller en konservativ) :getout: ]
OK - jeg er skovbrugs uddannet, har egen skov, men arbejder ikke erhvervsmæssigt med skov i dag - det kaldes en disclaimer tror jeg :help:

Jeg fornemmer blandt mange skovejere at der er en stor interesse for at skabe diversitet og natur, men det er klart at fredskovs arealer indebærer visse begrænsninger.

Men som med så mange andre problemer har statsmagten sjældent været i stand til at skabe det bedste grundlag for gode løsninger.

:wheelchair:
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af HR » 10. aug 2021, 14:15

TheDarkSide skrev:
10. aug 2021, 13:14
Jeg tror det tager for lang tid at lade et læhegn vokse frem af sig selv. Nogle steder er der helt sikkert gode muligheder for det, men det hurtigste er at få plantet nogle buske og småtræer, så det hele ikke bare ender i et tykt lag græs.
Helt enig, men det er en ret fin balance. Hvis der investeres i en reel plantning af et læhegn, så bliver der også brug for et bart plantebed og vedligehold de første to år så det lykkes. En mellemløsning kunne være at plante nogle konkurrencestærke pionerarter ind i den eksisterende brakstribe for at accelerere processen. Jeg har et kært og tæt forhold til de penge der ligger i min pung og en bred accept af naturens egen gang, så det ville nok have været min tilgang. En som Bobo ved sikkert hvilke arter der vil kunne klare mosten.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af TheDarkSide » 10. aug 2021, 16:58

HR skrev:
10. aug 2021, 14:15
TheDarkSide skrev:
10. aug 2021, 13:14
Jeg tror det tager for lang tid at lade et læhegn vokse frem af sig selv. Nogle steder er der helt sikkert gode muligheder for det, men det hurtigste er at få plantet nogle buske og småtræer, så det hele ikke bare ender i et tykt lag græs.
Helt enig, men det er en ret fin balance. Hvis der investeres i en reel plantning af et læhegn, så bliver der også brug for et bart plantebed og vedligehold de første to år så det lykkes. En mellemløsning kunne være at plante nogle konkurrencestærke pionerarter ind i den eksisterende brakstribe for at accelerere processen. Jeg har et kært og tæt forhold til de penge der ligger i min pung og en bred accept af naturens egen gang, så det ville nok have været min tilgang. En som Bobo ved sikkert hvilke arter der vil kunne klare mosten.
/HR
Jeg plantede i foråret lidt forskelligt løvtræ og buske, samt lidt graner. Nok kun 150 planter. Det blev plantet i noget brak. Da græsset begyndte at gro, gik jeg en tur med Roundup og en sprøjte med sprøjteskærm og sprøjtede kun 30-40 cm rundt om hver plante. Jeg kan stadig tydeligt se effekten af det og planterne har gode betingelser. Havde jeg ikke sprøjtet ville de være dækket af 1 meter højt græs. Der er dog stadig masser af ukrudt til agerhønsene og harerne :smile:
Men der er selvfølgelig en omstændig løsning hvis man skal igennem 1000-vis af træer.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Wildlife » 11. aug 2021, 10:01

TheDarkSide skrev:
10. aug 2021, 16:58
HR skrev:
10. aug 2021, 14:15
TheDarkSide skrev:
10. aug 2021, 13:14
Jeg tror det tager for lang tid at lade et læhegn vokse frem af sig selv. Nogle steder er der helt sikkert gode muligheder for det, men det hurtigste er at få plantet nogle buske og småtræer, så det hele ikke bare ender i et tykt lag græs.
Helt enig, men det er en ret fin balance. Hvis der investeres i en reel plantning af et læhegn, så bliver der også brug for et bart plantebed og vedligehold de første to år så det lykkes. En mellemløsning kunne være at plante nogle konkurrencestærke pionerarter ind i den eksisterende brakstribe for at accelerere processen. Jeg har et kært og tæt forhold til de penge der ligger i min pung og en bred accept af naturens egen gang, så det ville nok have været min tilgang. En som Bobo ved sikkert hvilke arter der vil kunne klare mosten.
/HR
Jeg plantede i foråret lidt forskelligt løvtræ og buske, samt lidt graner. Nok kun 150 planter. Det blev plantet i noget brak. Da græsset begyndte at gro, gik jeg en tur med Roundup og en sprøjte med sprøjteskærm og sprøjtede kun 30-40 cm rundt om hver plante. Jeg kan stadig tydeligt se effekten af det og planterne har gode betingelser. Havde jeg ikke sprøjtet ville de være dækket af 1 meter højt græs. Der er dog stadig masser af ukrudt til agerhønsene og harerne :smile:
Men der er selvfølgelig en omstændig løsning hvis man skal igennem 1000-vis af træer.
Vi har også sat et 100+ meter læbælte på vores ejendom for to år siden, det holder vi også frit for ukrudt og det giver virkeligt pote.

Jeg vil tro lærken og visse andre af træerne er et par meter høje til næste år, så det går hurtigt.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Ras.Killing » 11. aug 2021, 11:34

Hvis der ikke er noget akut behov for et læhegn, så ville jeg personligt bare lade det stå urørt og lade tiden gå sin gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af C-X » 11. aug 2021, 11:40

Jeg ville lade mig friste over evne, og plante lidt blandede buske og træer, som var særligt til gavn for vildtet og pænt for øjnene. Vilde æbler, mirabelle, hyld, røn osv., så der kom både blomster og frugt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af PSindrup » 11. aug 2021, 15:17

HR skrev:
10. aug 2021, 10:03
*Ja, Danmarks skove vedligeholdes hovedløst efter en dybt forældet lov træ som strategisk militær ressource.
Hvis jeg husker rigtigt, så var det for at sikre træ nok til at kunne bygge flådefartøjer nok

Peter

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 428
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Andreas E. » 11. aug 2021, 19:17

Jeg har netop haft kontakt til Naturstyrelsen og de anbefaler mig, at søge til beplantning til gavn for hasselmusen, hvis jeg ønsker et lavt læhegn.
Herved gives støtte på 90% så det er jo værd at tage med.
En del af det beplantede stykke ligger nord for en skov.
Hvilke arter kunne være gode at plantet sådan et sted, hvor lyset er sparsomt?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af HR » 11. aug 2021, 23:11

Andreas E. skrev:
11. aug 2021, 19:17
Jeg har netop haft kontakt til Naturstyrelsen og de anbefaler mig, at søge til beplantning til gavn for hasselmusen, hvis jeg ønsker et lavt læhegn.
Herved gives støtte på 90% så det er jo værd at tage med.
En del af det beplantede stykke ligger nord for en skov.
Hvilke arter kunne være gode at plantet sådan et sted, hvor lyset er sparsomt?
Hvor er vi i landet, hvor langt fra kysten, hvor eksponeret for vind og hvilken jordbund?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af PSindrup » 12. aug 2021, 07:38

Andreas E. skrev:
11. aug 2021, 19:17
Jeg har netop haft kontakt til Naturstyrelsen og de anbefaler mig, at søge til beplantning til gavn for hasselmusen, hvis jeg ønsker et lavt læhegn.
Herved gives støtte på 90% så det er jo værd at tage med.
En del af det beplantede stykke ligger nord for en skov.
Hvilke arter kunne være gode at plantet sådan et sted, hvor lyset er sparsomt?
Der findes jo firmaer der ikke laver andet end at etablerer læhegn.
Tag kontakt med et af dem og spørg hvad de ville bruge og hvad de skal have for opgaven. Så kan du lade dig inspirerer af det.

Peter
PS: Jeg frygter at det er svine-dyrt

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af TheDarkSide » 12. aug 2021, 11:38

Hvis arealet er forberedt til det, så tager det ikke lang tid at plante det selv med en spade. Så har du mod på det, så ansøg da om nogle planter via plant for vildtet og gå i gang selv. Der skal bruges 1000 planter til 500 meter 3-rækket hegn ved en planteafstand på 1,5 meter, så værre er det jo ikke.

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Spørgsmål til etablering af levende hegn

Indlæg af Stoffer » 13. aug 2021, 19:45

Hej
Den billige og nemme løsning er at finde lidt spændende planter i nærheden. Det kunne være: Pil, Poppel, Laurbær, det er nemt at finde en busk hvor du klippe stiklinger. Fx. Båndpil er super.
Nøddetræer og buske smider som oftest mange frugter, der er nemme at samle og så. Så mangler du bare lidt stedsegrønne så er det på plads.

Stoffer

Besvar