Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af Ninjakebab » 25. aug 2021, 11:28

Mus eller mosegrise har kraftedeme gnavet strømkablet til min ene robotplæneklipper over :evil:

Kablet ligger begravet lige under græstørven, og der er irriterende nok gange der følger kablet lige under det - som om de er tiltrukket af det. Det er ikke et decideret installationskabel med kraftig tyk isolering så de kommer ret nemt igennem det (det er 24 volt, slap af).

Så har i nogle tips til noget man kan ligge langs kablet, smøre/spraye/behandle kablet med så de holder sig væk fremover?
Det skal være noget helt oplagt og nemt, ellers må alternativet være at pakke kablet ind i noget armering.

Jeg bruger f.eks. selv Trico fårefedt spray til af holde harer og rådyr væk fra mine små grantræer, men jeg forestiller mig det ikke har en effekt på de mindre dyr, da de jo nærmest er altædende.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af Kenned » 25. aug 2021, 13:54

Ingen forslag, men armeringen kunne risikere at blokere signalet til klipperen, så test lige inden du går i gang :help:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af PSindrup » 25. aug 2021, 14:38

Så vidt jeg ved - og jeg har undersøgt en del - så er det ingen af de såkaldte "skræmmemidler" der virker.

Fælder og/eller gift er det eneste der virker.

Er du sikker på at det ikke er rotter?

Peter

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af Ninjakebab » 25. aug 2021, 16:17

Kenned skrev:
25. aug 2021, 13:54
Ingen forslag, men armeringen kunne risikere at blokere signalet til klipperen, så test lige inden du går i gang :help:

Hilsen Kenneth
Det er heldigvis strømkablet til ladestationen, ikke grænsekablet. Så jeg har lidt større frihed :biggrin:
PSindrup skrev:
25. aug 2021, 14:38
Så vidt jeg ved - og jeg har undersøgt en del - så er det ingen af de såkaldte "skræmmemidler" der virker.

Fælder og/eller gift er det eneste der virker.

Er du sikker på at det ikke er rotter?

Peter
Satans. Jeg har aldrig set en rotte, eller spor fra dem, på min grund, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke det. Jeg har dog set utallige mus.
Det kan i princippet også være muldvarper, men jeg var af den opfattelse at de ikke gnavede i ting på samme måde - måske tager jeg fejl.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af PSindrup » 25. aug 2021, 16:41

Ninjakebab skrev:
25. aug 2021, 16:17
Kenned skrev:
25. aug 2021, 13:54
Ingen forslag, men armeringen kunne risikere at blokere signalet til klipperen, så test lige inden du går i gang :help:

Hilsen Kenneth
Det er heldigvis strømkablet til ladestationen, ikke grænsekablet. Så jeg har lidt større frihed :biggrin:
PSindrup skrev:
25. aug 2021, 14:38
Så vidt jeg ved - og jeg har undersøgt en del - så er det ingen af de såkaldte "skræmmemidler" der virker.

Fælder og/eller gift er det eneste der virker.

Er du sikker på at det ikke er rotter?

Peter
Satans. Jeg har aldrig set en rotte, eller spor fra dem, på min grund, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke det. Jeg har dog set utallige mus.
Det kan i princippet også være muldvarper, men jeg var af den opfattelse at de ikke gnavede i ting på samme måde - måske tager jeg fejl.
Muldvarper kødædere og jeg har intet kendskab til at de skulle "gnave i ting" som mus og rotter gør.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af C-X » 25. aug 2021, 18:42

Mange af de helt bløde kabler er faktisk med fiskeolie i kappen. Det lyder ufatteligt dumt, men bl.a. VW har strikket biler sammen med disse, hvorefter de er blevet ædt op af både mår og rotter! Der er også lavet varmemålere med den type ledning... Super ide, til noget i krybekældre og teknikrum...

Så ingen grund til, at udelukke nogen arter.

Jeg mistænker dog musene, særligt de fede halsbåndmus er stygge. Mosegrise ligeså.

Husk lige, at lav volt betyder høj strøm, og det er brændmæssigt langt farligere!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af Fastanhol » 25. aug 2021, 22:35

Ninjakebab skrev:
25. aug 2021, 11:28
Mus eller mosegrise har kraftedeme gnavet strømkablet til min ene robotplæneklipper over :evil:

Kablet ligger begravet lige under græstørven, og der er irriterende nok gange der følger kablet lige under det - som om de er tiltrukket af det. Det er ikke et decideret installationskabel med kraftig tyk isolering så de kommer ret nemt igennem det (det er 24 volt, slap af).

Så har i nogle tips til noget man kan ligge langs kablet, smøre/spraye/behandle kablet med så de holder sig væk fremover?
Det skal være noget helt oplagt og nemt, ellers må alternativet være at pakke kablet ind i noget armering.

Jeg bruger f.eks. selv Trico fårefedt spray til af holde harer og rådyr væk fra mine små grantræer, men jeg forestiller mig det ikke har en effekt på de mindre dyr, da de jo nærmest er altædende.
Du lægger lidt kattemad langs kablet



og anskaffer en kat.
:giggle:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Søger tips til afskrækning af mus (så de ikke gnaver i ledninger under jorden)

Indlæg af Kortmentyk » 25. aug 2021, 23:05

Træk kablerne i gamle vandrør hvis du vil være sikker.

Besvar